Jag har ingen statistik på att kvinnor skulle vara de som mest jobbar hemifrån, så jag vet inte vad du grundar din oro på. I tråden finns det ju exempel på man som jobbar hemifrån där kvinnan slipper vab, @Sezziyanen är mig veterligen man och har hund och vill arbeta hemifrån, osv.
Något som verkligen spelar en faktor i detta med att kunna jobba flexibelt och/eller hemifrån är familjesituationer. Jag har haft ett helt gäng kollegor som löst familje/barnsituationer genom att arbeta varierande tider så att varken mannen eller kvinnan nödvändigtvis måste fimpa hela sin arbetslivskarriär när de får barn eller utökar familjen. Eller för att båda parterna ska kunna vara mer närvarande vid barnens aktiviteter som verkligen inte följer deras arbetsscheman.
I övrigt ser jag väl det inte som en kvinno- eller mansfråga. Kanske har fler ensamstående kvinnor förvisso tex hund eller andra djur som kräver tid och närvaro (och därmed kan få vissa bonuseffekter av att kunna jobba hemifrån), men det är ju ändå pga eget individuellt val.