Spinoff på Jobba hemifrån

Det jag tycker är problematiskt är tanken som @kryddelydd (tror jag) snuddar vid - hur världen ska anpassa sig efter "mina önskemål". Då tänker jag på det som bläckis tog upp i form av djurägande tex - jobba hemma pga man har hund tex. eller kunna rida dagtid. När detta blir krav och måsten istället för en bonus för att det går - så känner jag att det är lite slagsida

Jag ser inte hur världen anpassar sig efter mina önskemål om jag aktivt letar efter ett yrke där arbete hemifrån är möjligt? Då är det väl snarare jag som anpassar mig utefter de yrken där detta kan genomföras. Jag kan ju inte bli elektriker och sen sura över att arbetet inte går att utföra hemma.

Och det var just det jag skrev. Alltså att det är en konstig utgångspunkt för ens yrkesval.
Jag tror det är en parameter men också många andra som väger in dvs att man också vill ha stimulerande arbetsuppgifter etc.
Jag tycker inte det är konstigt att ha med det som en parameter. Det är en arbetsmarknad som ser annorlunda ut idag där det också är vissa arbetsgivare som gillar att folk jobbar hemma.

Om arbetsuppgifter är lämpliga att utföras hemma kan jag se flera skäl till att göra det;
- kanske lättare att koncentrera sig hemma.
- för vissa finns inget behov av att träffa kollegor varje dag.
- tex mindre restid vilket gör det lättare att få ihop livet med barn etc.
- som arbetsgivare vill man att de anställda jobbar i så hög sysselsättningsgrad som möjligt vilket restid kan påverka.
-som arbetsgivare vill man ha kompetent personal och den finns inte alltid i närmsta området.
- arbetsgivaren har olika varianter av flexkontor dvs inte platser till alla pga dyra kontorshyror i städerna.

Men ... jag skrev "ingår liksom i vuxenlivet". Med vilket jag menade att det är ett inslag som normalt förekommer i vuxenlivet. Det får du till "villkoret för att vara vuxen"?
Om krav på traditionell arbetsplats "ingår i vuxenlivet" så betyder det ju att det saknas något i vuxenlivet om man inte har en sådan. Det är precis som du skriver inte detsamma som "villkoret för att vara vuxen". Men jag tycker inte att mitt inlägg förlorar sin poäng om jag skriver så här i stället:
Hur hade världen sett ut om kollegor måste ingå som ett kriterium för att livet ska betraktas som vuxet?

Om krav på traditionell arbetsplats "ingår i vuxenlivet" så betyder det ju att det saknas något i vuxenlivet om man inte har en sådan. Det är precis som du skriver inte detsamma som "villkoret för att vara vuxen". Men jag tycker inte att mitt inlägg förlorar sin poäng om jag skriver så här i stället:
Hur hade världen sett ut om kollegor måste ingå som ett kriterium för att livet ska betraktas som vuxet?
Och jag menar fortfarande att för den absoluta majoriteten av oss så kommer vi att stöta på kravet att infinna oss på en arbetsplats när vi är vuxna.

Jag ser inte hur världen anpassar sig efter mina önskemål om jag aktivt letar efter ett yrke där arbete hemifrån är möjligt? Då är det väl snarare jag som anpassar mig utefter de yrken där detta kan genomföras. Jag kan ju inte bli elektriker och sen sura över att arbetet inte går att utföra hemma.
Ja jag tycker snarare det är smart att söka ett jobb som passar med det liv man vill leva tex med barn, djur etc. Då söker jag mig till en arbetsgivare som har samma uppfattning som mig. Alla lyckliga och glada.

Och jag menar fortfarande att för den absoluta majoriteten av oss så kommer vi att stöta på kravet att infinna oss på en arbetsplats när vi är vuxna.
Absolut! Men varför är det fel att ett av kriterierna för yrkesval är möjligheten att arbeta var man vill?

Men det är väl ingen som argumenterat emot det, eller? Att arbetsplats är ett faktum för en stor majoritet av arbetstagare. Jag förstår däremot inte varför du anser det vara ett "vuxenvillkor" och att man skulle vara ute efter att kunna utföra sitt arbete sämre bara för att man skulle vilja arbeta hemifrån.

Ja jag tycker snarare det är smart att söka ett jobb som passar med det liv man vill leva tex med barn, djur etc. Då söker jag mig till en arbetsgivare som har samma uppfattning som mig. Alla lyckliga och glada.

Jag tänker likadant. Förstår inte varför det skulle skava i ögonen, men jag gissar att det är för att det är något normbrytande att aktivt leta efter ett yrke som går att genomföra hemifrån. Och normbrytande skaver.

Det jag tycker är problematiskt är tanken som @kryddelydd (tror jag) snuddar vid - hur världen ska anpassa sig efter "mina önskemål". Då tänker jag på det som bläckis tog upp i form av djurägande tex - jobba hemma pga man har hund tex. eller kunna rida dagtid. När detta blir krav och måsten istället för en bonus för att det går - så känner jag att det är lite slagsida
Självklart kan man inte kräva att arbetet anpassar sig men det är ju inte samma sak som att söka arbeten som passar ens önskemål, ex. att kunna arbeta hemma. Om jag skulle säga att det är ett krav när jag söker ny bostad att det fungerar med mina djur, ger det samma slagsida? Eller är det bara när man väljer sitt jobb utifrån djuren? Om jag väljer jobb utifrån utbudet som finns där jag önskar bo? Om jag väljer bostad utifrån vad jag vill jobba med?

Absolut! Men varför är det fel att ett av kriterierna för yrkesval är möjligheten att arbeta var man vill?
För att yrkesvalet bör styras av arbetsinnehållet, inte av att man ska slippa vara på en arbetsplats. Tycker jag. Det ökar sannolikheten att man söker sig till ett jobb som är tillräckligt stimulerande för att man ska ha trevligt på jobbet ett helt yrkesliv.

KL

Brukar arbetsgivare förresten vara tydliga redan i annonsen med att man kan jobba hemifrån? Annars känns det lite vanskligt med en arbetsintervju där sökanden förklarar att hen bara är intresserad om hen kan jobba hemifrån.

Jag var på ett seminarie nyligen som handlar om att arbetslivet går genom stora förändringar kring ledarskap, arbete etc där bla Microsoft berättade kring hur de ser på detta. De menade att synen på arbete håller på att förändras på många arbetsplatser dvs arbete är inte längre den byggnad du går till utan det är det du utför. De hade enbart ett skåp med sina saker och ingen egen arbetsplats. När du kommer in till kontoret tar du en arbetsplats som är ledig. De var också öppna med att hos dem var det inte konstigt att tex gå från jobbet vid tre för att hämta barn och sen ta igen tiden på kvällen om det var ens behov. Det innebär ju då att nya krav ställs på de anställda kring eget ansvar och självledarskap.
Spännande..

Men det är väl ingen som argumenterat emot det, eller? Att arbetsplats är ett faktum för en stor majoritet av arbetstagare. Jag förstår däremot inte varför du anser det vara ett "vuxenvillkor" och att man skulle vara ute efter att kunna utföra sitt arbete sämre bara för att man skulle vilja arbeta hemifrån.
Men använd inte citattecken om något jag inte sagt. Det var alltså INTE jag som pratade om "villkor", vilket jag just förklarade.

Ibland är det också lite tvärtom. Även om vi inte ofta ser det. Vi anpassar oss efter världen också - företagen tjänar på att inte ha lika många arbetsplatser och vill helst inte lägga pengar på någon slags resor heller (även miljöfaktor där).

Världen kommer inte anpassa sig efter dina önskemål, särskilt inte den kapitalistiska privata företagsvärlden. Om du inte har tillräckligt att erbjuda förstås.

Ja, det tycker man ju.
För egen del blir det ganska främmande att tala om arbete hemifrån som en form av att undgå ansvar, slippa klä på sig och kunna sköta jobbet med vänster armbåge. Det måste gå att tala om arbete hemifrån på ett mer nyanserat sätt än så, och fundera på vad det faktiskt kan möjliggöra för många människor, och samhället i stort. Istället för att fnysa åt att folk bryter en stark norm kring arbetet, den om arbetsplatsen.

Komiskt för mig hur folk lämpligt nog i såna här debatter alltid glömmer bort det faktum att alla inte är så otroligt effektiva eller jobbar non-stop på kontor..

Men använd inte citattecken om något jag inte sagt. Det var alltså INTE jag som pratade om "villkor", vilket jag just förklarade.

Ingår i vuxenlivet, var det du skrev. Det kan man ju ganska lätt tolka som ett villkor för vuxenlivet. Men okej, ber om ursäkt, då tolkade jag dig fel, men min undran står ju ändå kvar oavsett om man vill kalla det villkor eller ej.

Jag ”får” jobba hemifrån, men det är ju när situationen så kräver, annars förväntas jag vara tillgänglig på min arbetsplats. Det är en förmån man ska vårda. Inget man gör för att det är jobbigt att åka in, klä på sig eller träffa folk.

Varför är det en "förmån" att sitta på en annan stol på ett annat ställe? Om du levererar exakt samma arbete för din lön?

Komiskt för mig hur folk lämpligt nog i såna här debatter alltid glömmer bort det faktum att alla inte är så otroligt effektiva eller jobbar non-stop på kontor..

Som sagt, arbete och normerna kring arbete har en helig aura kring sig. Ändå vet vi ju att de faktiska arbetstimmarna skiljer sig från de timmar man befinner sig på jobbet, precis som du pekar på (note: det gäller givetvis inte alla jobb). Det är väl en av argumenten för sextimmarsdag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 078
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka