Spinoff på Jobba hemifrån

Inte exakt det du skriver men näraliggande - jag undrade tidigare i tråden hur folk gör, om de bara söker jobb där det redan i annonsen står att man kan jobba hemifrån. Fast jag tror inte att jag fick något svar på det.
Jag får spam i den stilen ideligen. I stort sett utan att lyfta ett finger, sägs jag hemifrån kunna fixa, dona, sälja eller liknande och få sensationellt hög månadslön mot minimal insats.

Jag har aldrig nappat på något av dessa enastående erbjudanden, dock.

Individualism, med dess tusen möjliga infallsvinklar, är alltså en sån grej jag inte heller får diskutera? Men det är okej för dig att tala om vad som är föråldrat? Det här börjar kännas snävare och snävare.

Du får diskutera den precis hur mycket du vill, jag tyckte bara att sättet det gjorts på i många av inläggen är lite tråkigt. Jag gav min egen åsikt om vad som är föråldrat, så det var inget försök att förbjuda diskussionsämnen om du trodde det. Strunt samma, jag lämnar tråden nu eftersom det är tydligt att vi inte kommer att komma överens.

Man kan ju också vända på frågan;

Jag är på en arbetsplats där vi inte har fasta platser. Ingen har eget rum eller fast plats.
Det innebär att vårt arbetssätt och hur vårt kontor är organiserat står redan i platsannonsen. Sen om du söker jobb här så söker man efter de personer som vill jobba i en miljö där du måste klara av att inte ha dina närmsta kollegor sittande bredvid dig. Du träffar inte din chef eller närmsta kollegor i ditt team/ avdelning varje dag. Ingen säger åt dig vilken tid du ska börja jobba. Ingen chef är nere i dina arbetsuppgifter på detaljnivå utan du förväntas leverera resultat.

Så angående anpassning så måste du acceptera det om du ska jobba här. Du kan inte kräva att omgivningen ska anpassa sig till dig och att få specialanpassningar eller att någon säger när du ska börja på morgonen.
Så för mig är det intressant med frågor kring normer kring arbetsplatser och arbete. För mig är detta perfekt och för andra inte. Och jag tror vi kommer se större skillnader i arbetssätt, uformande av lokaler etc i framtiden och jag tror det kommer bli ännu viktigare att söka sig till de arbetsgivare som vill ha samma sätt som en själv.

Jag får spam i den stilen ideligen. I stort sett utan att lyfta ett finger, sägs jag hemifrån kunna fixa, dona, sälja eller liknande och få sensationellt hög månadslön mot minimal insats.

Jag har aldrig nappat på något av dessa enastående erbjudanden, dock.
Ja fast jag tänkte inte på såna jobb som kommer via spam, utan när man söker jobb som annonseras ut på vanliga ställen. Funderade alltså på om man då bara söker jobb där det står att man kan jobba hemma - eller om man tar risken att fråga om det på anställningsintervjun.

@kryddelydd

jo jag förstår din poäng, men istället för att tänka att det handlar om individualisternas behov så tänker jag att det handlar om ren och skär marknadskonkurrens.

Har man ett företag så måste man anpassa sig till kunderna, det är kunderna som möjliggör att du kan driva ett företag. Har du tillräckligt med kunder mellan 8-17, behöver du inte ha kvällsöppet. Har du inte det måste du ha kvällsöppet för att få det att gå runt. Så fort du har mer än ett företag som gör samma sak, måste du anpassa dig för kunden. Finns det bara en frisör kan du ha vilka öppetidet du vill, finns det två måste du konkurrera om kunderna.

Man kan ju också vända på frågan;
Jag är på en arbetsplats där vi inte har fasta platser. Ingen har eget rum eller fast plats.
Det innebär att vårt arbetssätt och hur vårt kontor är organiserat står redan i platsannonsen. Sen om du söker jobb här så söker man efter de personer som vill jobba i en miljö där du måste klara av att inte ha dina närmsta kollegor sittande bredvid dig. Du träffar inte din chef eller närmsta kollegor i ditt team/ avdelning varje dag. Ingen säger åt dig vilken tid du ska börja jobba. Ingen chef är nere i dina arbetsuppgifter på detaljnivå utan du förväntas leverera resultat.
Så angående anpassning så måste du acceptera det om du ska jobba här. Du kan inte kräva att få specialanpassningar eller att någon säger när du ska börja på morgonen.
Så för mig är det intressant med frågor kring normer kring arbetsplatser och arbete. För mig är detta perfekt och för andra inte. Och jag tror vi kommer se större skillnader i arbetssätt, uformande av lokaler etc i framtiden och jag tror det kommer bli ännu viktigare att söka sig till de arbetsgivare som vill ha samma sätt som en själv.
För mig handlar inte frågan om fasta platser, flexkontor osv.

Jag satt i eget rum förr, i takt med stenhårda besparingar har vi trängts ihop och nu sitter jag i ett uselt landskap med alldeles för många människor på alldeles för liten yta. Men det har inte fått mig att söka jobb någon annanstans.

Ja fast jag tänkte inte på såna jobb som kommer via spam, utan när man söker jobb som annonseras ut på vanliga ställen. Funderade alltså på om man då bara söker jobb där det står att man kan jobba hemma - eller om man tar risken att fråga om det på anställningsintervjun.
Det förstod jag. Jag funderade bara på lite på den där spamningen i anslutning till temat.

Jag tror att de allra flesta som frågar här om att jobba hemifrån och vilka jobb som då passar, i verkligheten inte har eller får sådana jobb. Räknar vi bort vissa egenföretagare, så ser det för mig ut som att det är mycket privilegierade jobb med höga krav på utbildning och kompetens hos de anställda, samt en del riktigt usla jobb (med avseende på utveckling, innehåll, avancemang, lön osv), som sköts hemifrån.

För mig handlar inte frågan om fasta platser, flexkontor osv.

Jag satt i eget rum förr, i takt med stenhårda besparingar har vi trängts ihop och nu sitter jag i ett uselt landskap med alldeles för många människor på alldeles för liten yta. Men det har inte fått mig att söka jobb någon annanstans.
Att arbeta hemma är ett arbetssätt. Jag ser det hela i ett större perspektiv där en arbetsgivare väljer ett arbetssätt och sedan organiserar man arbetet efter det.
Och då bör man välja en arbetsgivare som har ett arbetssätt som passar ihop med en själv.

Hoppas jag inte svarar på "fel" sak nu, men för mig känns det som större möjlighet till "curlande" om man går till en arbetsplats. Tydliga ramar, enkla krav på närvaro, krav på insatser. Arbetstiderna tydligt angivna, det mesta ordnat och organiserat. Allt presenterat och klart.

Jobbar man hemifrån är kraven större på en som individ och är man då van att curlas tror jag det finns en risk att "inget blir gjort" och/eller att man upplever stress och beslutsångest.

Det förstod jag. Jag funderade bara på lite på den där spamningen i anslutning till temat.

Jag tror att de allra flesta som frågar här om att jobba hemifrån och vilka jobb som då passar, i verkligheten inte har eller får sådana jobb. Räknar vi bort vissa egenföretagare, så ser det för mig ut som att det är mycket privilegierade jobb med höga krav på utbildning och kompetens hos de anställda, samt en del riktigt usla jobb (med avseende på utveckling, innehåll, avancemang, lön osv), som sköts hemifrån.

typ, telefonförsäljare...
stackars människor.

Hoppas jag inte svarar på "fel" sak nu, men för mig känns det som större möjlighet till "curlande" om man går till en arbetsplats. Tydliga ramar, krav på närvaro, krav på insatser. Arbetstiderna tydligt angivna, det mesta ordnat och organiserat. Allt presenterat och klart.

Jobbar man hemifrån är kraven större på en som individ och är man då van att curlas tror jag det finns en risk att "inget blir gjort" och/eller att man upplever stress och beslutsångest.

Ja, att jobba hemifrån kräver ju antagligen ett större fokus på att verkligen jobba och inte låta sig distraheras av att det är fint väder så egentligen vill jag ut och rida (eller annat valfritt)...

Ja, precis så tänker jag också.

Jag funderar på vilka jag känner som jobbar hemifrån. Knappt ens frilansar gör det, de flesta delar en lokal med andra frilansar. De flesta jag känner är de som jobbar hemma enstaka dagar då de har t ex mycket att läsa in, semestrar att planera, scheman att lägga osv - och så kanske deras unge är sjuk. Hade också en arbetskamrat som var så hopplös att samarbeta med att hen fick jobba hemma.

Om det skulle vara så att unga människor idag tex säger att de vill jobba hemma eller tex jobb natt och att hen letar efter ett sånt jobb så tycker jag det snarare tyder på mognad och motsatsen till curlad. Det är väl bra att vara medveten om hur man är så man kan hitta ett jobb som man passar in på och där man kommer till sin rätt?

Hoppas jag inte svarar på "fel" sak nu, men för mig känns det som större möjlighet till "curlande" om man går till en arbetsplats. Tydliga ramar, enkla krav på närvaro, krav på insatser. Arbetstiderna tydligt angivna, det mesta ordnat och organiserat. Allt presenterat och klart.

Fast jag menade alltså inte curling på arbetsplatsen. Utan att man är van vid att kunna påverka allting så att det blir som man vill, med minsta möjliga motstånd.

Det är faktiskt en av anledningarna till att jag vill vara anställd och gå till min arbetsplats. Ramar och en chef att skyffla över ansvar på :). Det och att kunna lämna arbetet när min timmar är klara.

Fast jag menade alltså inte curling på arbetsplatsen. Utan att man är van vid att kunna påverka allting så att det blir som man vill, med minsta möjliga motstånd.
Fast det där har väll diskuterats jättemycket och visst det finns de som anser att "millennials" bara gnäller och kräver men det mesta visar väll på att de kämpar hårt för det de vill ha. De är mer individualistiska men också starka och går sin egen väg trots motstånd.

Nej, jag ser att du inte förstår vad jag menar.
Att du inte förstod att jag valde exempel för att illustrera en tankegång.

Sedan att du finner exemplen dåligt valda, det är en annan sak.

Jo, exemplet frissan är ganska väl valt i mina ögon: en verksamhet där de som jobbar, inte kan välja när och var de vill jobba utan de anpassar sig efter kundernas önskemål.
Alltså: ditt önskemål (inte mitt, för jag går inte till frissan) att kunna gå när du inte jobbar, har inneburit att frissan har vissa öppettider som stämmer överens med dina önskemål. Och många andras önskemål. Men inte allas önskemål.

Och om var och en av oss börjar ha större krav på omgivningen, du kan välja bilverkstaden som exempel om du vill, eller vad som helst egentligen, så kan det bli väldigt jobbigt.

Tänk dig en telefonförsäljare som vill jobba natt. Den ringer upp dig mitt i natten. Den får ännu mer irritation från de uppringda än vad den redan drabbas av.
Men den vill ringa mitt i natten så den accepterar visst skäll.
Du å andra sidan blir troligen inte så lycklig över att bli väckt mitt i natten.

Ja, jättefånigt exempel.
Men det är inte frissan eller bilmekanikern eller telefonförsäljaren jag försöker diskutera, utan det är företeelsen att du och jag vill att omgivningen och tillgänglighet ska anpassas efter våra önskemål, som är poängen.
Men jag förstår fortfarande inte din poäng, om man nu vill jobba mitt i natten så får man välja ett annat yrke än telefonförsäljare? Vill jag inte hålla på med småbarn så blir jag inte barnskötare osv. Det är väl hela poängen med att man väljer jobb utifrån sina egna kriterium? Vill jag har möjlighet att jobba hemifrån så väljer jag inte yrken som kräver att man är på plats på en arbetsplats?
Om jag nu vore frisör och helst vill jobba dagtid, ja då får man kanske nischa in sig på den marknaden, på svärmors boende så jobbar det en frisör som kommer runt och klipper på avdelningarna, jag gissar att samma person även klipper på fler äldreboenden och kan alltså jobba dagtid och slipper dessutom betala kostnaden för en salong. Den personen har hittat ett sätt att anpassa jobbet så det passar hen.
Att kunden styr marknaden är rätt välkänt, till och med systembolaget som är statligt och jobbar utifrån att sälja så lite som möjligt har fått ge sig för marknaden och ha öppet på lördagar och även förlängt sina öppettider. Så blir det tillräckligt många kunder som vill kunna klippa sig mitt i natten så kommer det förr eller senare komma en frisör som vill klippa mitt i natten eftersom de inser att det finns pengar att tjäna.

Jag tror att jag kanske hade blivit lite besviken ifall det på mitt nästa jobb skulle visa sig att jag inte fick lov att jobba hemifrån lite då och då. Dels eftersom att jag uppskattar den möjligheten väldigt mycket på min nuvarande arbetsplats, men också att jag jobbar i en bransch där stora delar av arbetet ofta går att göra på distans.

Däremot är det inte en tillräckligt viktig parameter för mig för att jag ska basera mitt val av arbete på det, så kräsen har jag inte råd att vara eftersom jag är precis i början av min karriär. Kanske att jag skulle försöka luska reda på möjligheterna under arbetsintervjun, särskilt ifall det rörde sig om ett jobb med längre pendlingstid, men eftersom jag egentligen inte har några direkta behov av att jobba hemma skulle jag nog vara försiktig.

Ja, precis så tänker jag också.

Jag funderar på vilka jag känner som jobbar hemifrån. Knappt ens frilansar gör det, de flesta delar en lokal med andra frilansar. De flesta jag känner är de som jobbar hemma enstaka dagar då de har t ex mycket att läsa in, semestrar att planera, scheman att lägga osv - och så kanske deras unge är sjuk. Hade också en arbetskamrat som var så hopplös att samarbeta med att hen fick jobba hemma.
Kring mig arbetar universitetslärare ofta delvis hemifrån. Därutöver en del frilansar (de som tjänar så lite att de inte har råd med någon lokalyra, kanske), och varianter av författare och konstnärer. En del av dessa har en verkstad eller ateljé i omedelbar anslutning till hemmet.

Men alltsammans är ju ganska extrema yrken för en väldigt liten andel av befolkningen. Drivet i att bli författare är nog inte att jobba hemifrån, utan att skriva sina egna grejer, och det gör man då ofta hemifrån. Totalt sett är det en livsstil man har valt, snarare än att välja mellan å ena sidan hemmet å andra sidan kontoret.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 078
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II