Det är väl ändå ett samtal där det handlar om huruvida jobbet som finns erbjudet kan passa dig som arbetstagare? Mer detaljerat än som kan kommuniceras via annons och distanssamtal. Med eller utan tweaks.
Att fråga om man kan göra det mesta hemifrån, på ett sätt som upplevs som en stark önskan, kan därför få effekten att AG drar slutsatsen att man inte passar till jobbet.
Så ja, det är en risk att ställa ut en massa hörnflaggor. Å andra sidan kan man diskutera sådant utan att ställa ut krav och hörnflaggor, men man får vara lite smart för att inte uppfattas som fel för jobbet när man inte exakt vet vad som kommer att krävas.
Däremot om jobba hemifrån är absolut nödvändigt för AT att kunna ta jobbet, så är det givetvis lämpligt att diskutera det så fort som möjligt. Liksom förväntan på lön, när man väl förstått vad det handlar om.
Vid mer än ett tillfälle har jag spenderat för lång tid med kandidater som övervärderar (monetärt) sin egen förmåga och kompetens, till den grad att det inte hade varit värt att ens inleda diskussionen. Vilket givetvis är mitt fel också, men jag tycker nog att den som har krav som är långt utanför lönestatistiken är den som bör ta upp det omedelbums.
Det är en transaktion. Ena parten vill sälja sin tid och expertis, den andra parten vill köpa dennes tid.och expertis. Det är även en sorts dans och ett prov i att uttrycka sig på "rätt" sätt.
Lönestatistiken är inte allt, det är medianer och genomsnitt.
Numera begär väldigt många rekryterare löneanspråk (intervall iaf) i förhand innan man ens går på intervju. Inte svårt att förstå varför de gör det, men som lönetagare hamnar man i en sämre sits pga det. Själv brukar jag, om det går, vänta med lönediskussionen tills man träffats och gått igenom vad jobbet går ut på mer noggrannt.