Spinoff på snötråden - flytt till Skåne!

Ok nu har jag kärat ned mig i Tågarps ridanläggning. Sand! :love:

Var bor man i närheten då? Så att man typ kan ha en häst uppstallad på skrittavstånd och även nära mellan stall och bostad.

Trivs super i Uppsala, men planen är att tillbringa några veckor varje år i Skåne så jag verkligen vet att det är dit jag vill. Räknar med flytt om 10-15 år först (löfte till förälder).

HALLÅ?!?!?! Har du varit i Skåne utan att meddela detta?? :mad:

Runt Tågarp är det väl rätt dyrt, hästen står i Flyinge o vi har 30 min dit. Men visst, vill du ha sand i hagen så får du ju isf kolla specifika gårdar runt Revinge typ. Revinge Hed :love: Så fort man kommer lite nordöst om Malmö/Svedala/Lund känns det som att priserna sjunker rejält?
 
Det beror på hur du vill bo.
Vi bor i häljarp vilket ligger ca 10min från Tågarp med bil (villasamhälle). Vill man bo i ett mindre samhälle så finns ju Dösjebro på promenadavstånd från Tågarp. Båda dessa har tågstation. Kävlinge om man vill bo med möjlighet till lägenhet.

Har en vän med hästen uppstallad på anläggningen och närmre än så kan man inte komma ;) Hon trivs jättebra iaf. :)

Tusen tack! Då har jag några ställen att kolla upp närmare. :)

Visste inte att man kunde stå på anläggningen, det lät ju helt fantastiskt! :love:
 
HALLÅ?!?!?! Har du varit i Skåne utan att meddela detta?? :mad:

Runt Tågarp är det väl rätt dyrt, hästen står i Flyinge o vi har 30 min dit. Men visst, vill du ha sand i hagen så får du ju isf kolla specifika gårdar runt Revinge typ. Revinge Hed :love: Så fort man kommer lite nordöst om Malmö/Svedala/Lund känns det som att priserna sjunker rejält?

:rofl: Nä, såklart att jag skulle skriva i den här tråden + PM:a då först! Jag har bara surfat runt på anläggningar på nätet. :o
 
Puttar upp den här gamla tråden, förmodligen blir det ingen skåneflytt de närmaste fem åren (beror en del på ett besked jag väntar på imorgon), men jag måste ändå fråga.

Är Kristianstad en ok stad? Hittar hela tiden riktigt trevliga lägenheter där (ffa låga månadsavgifter) och blir nojjig att de är billiga för att ingen vill bo där. ;)
 
Puttar upp den här gamla tråden, förmodligen blir det ingen skåneflytt de närmaste fem åren (beror en del på ett besked jag väntar på imorgon), men jag måste ändå fråga.

Är Kristianstad en ok stad? Hittar hela tiden riktigt trevliga lägenheter där (ffa låga månadsavgifter) och blir nojjig att de är billiga för att ingen vill bo där. ;)

Jag har hört att det finns trevliga kaféer där!
 
Puttar upp den här gamla tråden, förmodligen blir det ingen skåneflytt de närmaste fem åren (beror en del på ett besked jag väntar på imorgon), men jag måste ändå fråga.

Är Kristianstad en ok stad? Hittar hela tiden riktigt trevliga lägenheter där (ffa låga månadsavgifter) och blir nojjig att de är billiga för att ingen vill bo där. ;)

Jag gillar Kristianstad, hade kunnat tänka mig bo där själv. Där finns god sushi och bra fik men tyvärr börjar stadskärnan dö sedan ett stort köpcentrum byggdes ute vid E22 :( Hoppas det ändrar sig men jag vet inte, det är ju inte direkt ett problem unikt för Kristianstad...
 
Puttar upp den här gamla tråden, förmodligen blir det ingen skåneflytt de närmaste fem åren (beror en del på ett besked jag väntar på imorgon), men jag måste ändå fråga.

Är Kristianstad en ok stad? Hittar hela tiden riktigt trevliga lägenheter där (ffa låga månadsavgifter) och blir nojjig att de är billiga för att ingen vill bo där. ;)
Nu har jag bott i Kristianstad väldigt länge så jag kanske är lite biased, men jag tycker det är en väldigt trevlig liten stad. Varför det är så billigt att bo här är antagligen för att det finns inte så mycket jobb här direkt, det mesta finns i Lund/Malmö, och kollektivtrafiken har varit hopplös det sista året.
Annars är det en stad som har rätt mycket, många bra caféer, shopping om man vill, bra tillgång på lokalproducerad mat.. Cykelvänligt är det också här om man gillar att cykla.
Hur det är att ha häst här har jag ingen koll på dock, annat än att många har det. :laugh:

Och något som kan vara negativt.. det blir väldigt orange i innerstaden när det närmar sig slutspel i handboll. Men man vänjer sig. :D
 
Jag gillar Kristianstad, hade kunnat tänka mig bo där själv. Där finns god sushi och bra fik men tyvärr börjar stadskärnan dö sedan ett stort köpcentrum byggdes ute vid E22 :( Hoppas det ändrar sig men jag vet inte, det är ju inte direkt ett problem unikt för Kristianstad...

God sushi! Ok, jag måste dit. :love:
 
Puttar upp den här gamla tråden, förmodligen blir det ingen skåneflytt de närmaste fem åren (beror en del på ett besked jag väntar på imorgon), men jag måste ändå fråga.

Är Kristianstad en ok stad? Hittar hela tiden riktigt trevliga lägenheter där (ffa låga månadsavgifter) och blir nojjig att de är billiga för att ingen vill bo där. ;)
Jag gillar Kristianstad jättemycket! Hade lätt kunnat tänka mig att bo där.
 
Puttar upp den här gamla tråden, förmodligen blir det ingen skåneflytt de närmaste fem åren (beror en del på ett besked jag väntar på imorgon), men jag måste ändå fråga.

Är Kristianstad en ok stad? Hittar hela tiden riktigt trevliga lägenheter där (ffa låga månadsavgifter) och blir nojjig att de är billiga för att ingen vill bo där. ;)

Kristianstad är trevligt, tycker det känns väldigt rimligt prismässigt om man jämför med städer i samma storlek. Hade mycket hellre bott i Kristianstad än Karlshamn som är mycket dyrare och i mina ögon stentrist, dock är naturen runt kstad rätt tråkigt i mina ögon.
 
Kristianstad är trevligt, tycker det känns väldigt rimligt prismässigt om man jämför med städer i samma storlek. Hade mycket hellre bott i Kristianstad än Karlshamn som är mycket dyrare och i mina ögon stentrist, dock är naturen runt kstad rätt tråkigt i mina ögon.

Är inte Kristianstad typ dubbelt så stort? Karlshamn är ju verkligen främst en sommarstad, det upplever jag inte riktigt att Kristianstad är i samma utsträckning.
 
Nu har jag bott i Kristianstad väldigt länge så jag kanske är lite biased, men jag tycker det är en väldigt trevlig liten stad. Varför det är så billigt att bo här är antagligen för att det finns inte så mycket jobb här direkt, det mesta finns i Lund/Malmö, och kollektivtrafiken har varit hopplös det sista året.
Annars är det en stad som har rätt mycket, många bra caféer, shopping om man vill, bra tillgång på lokalproducerad mat.. Cykelvänligt är det också här om man gillar att cykla.
Hur det är att ha häst här har jag ingen koll på dock, annat än att många har det. :laugh:

Och något som kan vara negativt.. det blir väldigt orange i innerstaden när det närmar sig slutspel i handboll. Men man vänjer sig. :D

Jag hör ju att jag måste till Kristianstad, om så bara för ett helgbesök. Ord som "lokalproducerad mat" och "cykelvänligt" är ljuv musik i mina öron.
 
Jag puttar upp min gamla tråd igen. Kan uppdatera med att jag HATAR VINTERN nu när vi haft några dagar med minusgrader och snö i Uppsala.

Tog därför tag i det här projektet lite mer igen och försökte sammanställa en lista över vart jag kan tänkas flytta. Det är alltså inte aktuellt så länge mina föräldrar lever, då jag åker till dem 1-2 gånger/år och det är nog långt att åka från Uppsala. De är dock 80+ så kanske blir det flytt om tio år?

Såhär ser min lista ut för den nyfikne. ;) Tanken är alltså att hitta en lägenhet till mig och ett trevligt stall i närheten till häst(arna). Det var dock vansinnigt svårt att hitta lägenheter som både hade hiss, balkong och tvättmaskin, så priserna är verkligen ungefärliga. Den som är inlagd för Malmö var dessutom i Rosengård, misstänker att det är lite som Uppsalas Gottsunda och då vill jag nog inte bo där.

Ja, ville mest uppdatera så jag inte stjäl nån annans Skånetråd. ;)

skåne.PNG
 
@Hazel föreslog precis Blekinge. Jag får ta lite tid på lunchen och kolla om det kan vara bättre att flytta dit. Nån lär väl behöva en administratör? :angel:
 
@Hazel föreslog precis Blekinge. Jag får ta lite tid på lunchen och kolla om det kan vara bättre att flytta dit. Nån lär väl behöva en administratör? :angel:

Jag har bott i både skåne och blekinge, föredrar blekinge. Nackdelarna är att det är mer begränsat med jobb här, och sämre utbud, huspriserna är dock låga pga det. Älskar naturen i Blekinge! vi har lång säsong, har fortfarande inte haft under nollan i år
 
Jag har bott i både skåne och blekinge, föredrar blekinge. Nackdelarna är att det är mer begränsat med jobb här, och sämre utbud, huspriserna är dock låga pga det. Älskar naturen i Blekinge! vi har lång säsong, har fortfarande inte haft under nollan i år

Låter helt klart som nåt att kolla upp. Det är ju ffa pga vädret jag flyttar, sen behöver det såklart fixa sig med boende, jobb och stallplats(er). Minns att jag tyckte Ronneby var helt vansinnigt fint när jag var där 2019.
 
Låter helt klart som nåt att kolla upp. Det är ju ffa pga vädret jag flyttar, sen behöver det såklart fixa sig med boende, jobb och stallplats(er). Minns att jag tyckte Ronneby var helt vansinnigt fint när jag var där 2019.

Här finns rätt gott om stallplatser tycker jag, runt där jag bor finns det även rätt gott om ridhus, däremot finns det dåligt med hästveterinärer tror jag så det kan nog va värt att kolla upp. Ronneby har jag dock sämre koll på
 

Liknande trådar

A
Hästhantering Jag ska få hem en ponny från norrland till skåne, där jag bor. Svärfar ska köra och det är en snäll och trevlig ponny att köra så inga...
2
Svar
21
· Visningar
7 064
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp