Spinoff på snötråden - flytt till Skåne!

Ok, nu har jag fått förslag om Halland också.

Det jag söker är alltså boende i en lite större stad (tänker att det är bättre restaurangutbud då?) men där jag ändå enkelt kan ta mig kollektivt till häst(arna).

Så har nån tips på städer i Blekinge/Halland så skriv gärna i tråden. :)
 
@Hazel föreslog precis Blekinge. Jag får ta lite tid på lunchen och kolla om det kan vara bättre att flytta dit. Nån lär väl behöva en administratör? :angel:
Kolla Halland med! :) Jag bor i södra Halland, i "hörnet" mellan Skåne och Småland och i gränslandet mellan slättland och lite mer kuperad skogsbygd. Har ca 30 min till Ängelholm, lika långt till Halmstad och ca 50 min till Helsingborg.

Vet inte hur här ser ut med stallplatser eftersom jag har egen gård, men eftersom någon nämnde hästveterinärer så har vi både Evidensia i Helsingborg och Hallands Djursjukhus i Slöinge inom en timmes färd med bil. Och kompetenta distriktsveterinärer.
 
Ok, nu har jag fått förslag om Halland också.

Det jag söker är alltså boende i en lite större stad (tänker att det är bättre restaurangutbud då?) men där jag ändå enkelt kan ta mig kollektivt till häst(arna).

Så har nån tips på städer i Blekinge/Halland så skriv gärna i tråden. :)
Halmstad (rätt stor) och Laholm (liten) i södra delarna av Halland. I Laholm hittar du klart billigare boenden, men utbudet på restauranger och annat är högst begränsat. Halmstad är ju mer "riktig stad". Både Laholm och Halmstad har som extra bonus riktigt fina sandstränder :D

Längre norrut har du ju Falkenberg, Varberg och Kungsbacka. Kungsbacka har jag flyttat ifrån pga priserna - skulle aldrig haft råd att köpa gård där! Det är för nära Göteborg :) Varberg och Falkenberg känns som typiska "sommarstäder" och har restaurangutbud därefter (dvs man ska inte räkna med att allt är öppet i november...) men båda är trevliga städer som jag skulle kunna tänka mig att bo i.
 
Halland i januari är fantastiskt - dimma och blåst från havet, fuktigt och mörkt! :D Skämt åsido, så kan det ju vara fantastiskt också - en solig januaridag på stranden är inte fel!

Haha, men det är ju precis det jag tänker. Om jag kan stå ut i januari, då lär jag trivas resten av året. :cool:
 
Haha, men det är ju precis det jag tänker. Om jag kan stå ut i januari, då lär jag trivas resten av året. :cool:
Jag tycker november-december är värst! Det är grått och kallt, regnar mycket och blir mörkare och mörkare. I januari börjar ju iaf ljuset återvända! :) För mig är det en AVGÖRANDE skillnad att det här är ca en timmes mer ljus i december än vad det är i dina trakter, jag har väldigt jobbigt med när det är mörkt jämt!
 
Jag tänker ta ambassadörsrollen för Ängelholm nu, så nu blir det åka av.

Jag är s.k. born and raised här. Först i Hjärnarp som ligger mot Hallandåsen, där bodde jag även en runda i två år innan vi köpte vår nuvarande gård. Där har vi världens bästa ICA, Arons. Nu tänker du "hallå, hur bra kan ett ICA vara?". Mäklare använder det som säljargument på fastigheter i Hjärnarp OCH DET FUNKAR. Vi har folk som åker långväga för att handla i delin, affären vinner priser i allt från pantning till försäljning av rosa bandet-varor. Och parkeringen utvidgas konstant och lyckas ändå vara full typ klockan tio på en vardag innan löning. Med all rätt. Så, nog om Arons.

Uppvuxen i Skälderviken som är fantastiskt men hiskeligt dyrt iochmed sitt läge.

Vi har nu gård utanför Munka-Ljungby, mot skogssidan dvs mot Örkelljunga nära Västersjön/Rössjön. Här har vi massor av skogsvägar att rida på och ändå tillgång till flera ridklubbar/ridhus inom 10-15 min körning. Även flera terrängbanor, jag har själv skrittavstånd till en av dessa samt en travtränares träningsslinga som man kan få tillgång till vissa tider för galoppträning. Vi har ju även en lång sandstrand att rida på 25-30 min bort med transport, Sibirien. Jag hade inte velat ha häst mot slätthållet, det blåser konstant och finns mest åkrar att rida runt.

Det tråkiga? Hjärnarp, Förslöv och Munka-Ljungby är numera väldigt populära områden numera så priserna är därefter. Centrala Ängelholm har varit populärt och dyrt ett längre tag, men det är en väldigt fin stad. På sommaren kan man köra runt lite här och var till gårdsbutiker i området och närliggande kommuner, eller ligga och steka på stranden, vikar osv. En personlig favorit är att bada i stenbrottet i Örkelljunga eftersom det är nära tillhands. Man har även nära till större städer med tåg och bil (Halmstad, Helsingborg, Lund, Malmö osv). Det är liksom ganska enkelt att helt plöstligt köra till Mölle för att vandra runt på Kullaberg.

Alltså jag kan fortsätta i evigheter :angel:
 
Jag tycker november-december är värst! Det är grått och kallt, regnar mycket och blir mörkare och mörkare. I januari börjar ju iaf ljuset återvända! :) För mig är det en AVGÖRANDE skillnad att det här är ca en timmes mer ljus i december än vad det är i dina trakter, jag har väldigt jobbigt med när det är mörkt jämt!

Ja, det är absolut en faktor för mig med. Jag mår förvisso ännu sämre (både fysiskt och psykiskt) av kylan, men ju mer ljus desto bättre. Eller som en läkare sa till mig när både näsa och öron krånglade; "Du är inte riktigt gjord för det här klimatet". ;)
 
Jag tänker ta ambassadörsrollen för Ängelholm nu, så nu blir det åka av.

Jag är s.k. born and raised här. Först i Hjärnarp som ligger mot Hallandåsen, där bodde jag även en runda i två år innan vi köpte vår nuvarande gård. Där har vi världens bästa ICA, Arons. Nu tänker du "hallå, hur bra kan ett ICA vara?". Mäklare använder det som säljargument på fastigheter i Hjärnarp OCH DET FUNKAR. Vi har folk som åker långväga för att handla i delin, affären vinner priser i allt från pantning till försäljning av rosa bandet-varor. Och parkeringen utvidgas konstant och lyckas ändå vara full typ klockan tio på en vardag innan löning. Med all rätt. Så, nog om Arons.

Uppvuxen i Skälderviken som är fantastiskt men hiskeligt dyrt iochmed sitt läge.

Vi har nu gård utanför Munka-Ljungby, mot skogssidan dvs mot Örkelljunga nära Västersjön/Rössjön. Här har vi massor av skogsvägar att rida på och ändå tillgång till flera ridklubbar/ridhus inom 10-15 min körning. Även flera terrängbanor, jag har själv skrittavstånd till en av dessa samt en travtränares träningsslinga som man kan få tillgång till vissa tider för galoppträning. Vi har ju även en lång sandstrand att rida på 25-30 min bort med transport, Sibirien. Jag hade inte velat ha häst mot slätthållet, det blåser konstant och finns mest åkrar att rida runt.

Det tråkiga? Hjärnarp, Förslöv och Munka-Ljungby är numera väldigt populära områden numera så priserna är därefter. Centrala Ängelholm har varit populärt och dyrt ett längre tag, men det är en väldigt fin stad. På sommaren kan man köra runt lite här och var till gårdsbutiker i området och närliggande kommuner, eller ligga och steka på stranden, vikar osv. En personlig favorit är att bada i stenbrottet i Örkelljunga eftersom det är nära tillhands. Man har även nära till större städer med tåg och bil (Halmstad, Helsingborg, Lund, Malmö osv). Det är liksom ganska enkelt att helt plöstligt köra till Mölle för att vandra runt på Kullaberg.

Alltså jag kan fortsätta i evigheter :angel:

Tack för att du tog dig tid att vara ambassadör. :heart Du lockar ju med väldigt trevliga saker, just träningsmöjligheterna för häst är ju något jag verkligen suktar efter. Sen kan man alltid muta mig med mat. ;)

Ska kika på kartan och se vad som kan finnas i närområdet. Har en bekant i Munka-Ljungby faktiskt, min häst var där 2021 på kärlekssemester men jag har aldrig varit där.
 
Och för den som bara läst trådstarten; mina önskemål har ändrats rätt drastiskt då det är 7 år sedan trådstart.

Först och främst kan jag inte flytta närmaste 5-10 åren, dvs jag har gott om tid på mig att reka och besöka olika platser. Sedan räknar jag då med att ha två hästar och ha dem inackorderade. Helst på lösdrift, men box nattetid funkar också.

Framförallt har jag blivit en lat medelålders tant (lär vara ännu latare om x antal år), så jag vill bo i lägenhet där det finns balkong/uteplats, tvättmaskin och hiss. Dvs så jag kan bo där resten av mitt liv. Jag vill ha nära till mina hästar, som givetvis står på en anläggning med fullskötsel eller möjlighet att köpa till fullskötsel vissa veckor.

Jag vill ha nära till ridhus och bra ridvägar. Inte så jag måste lasta och åka utan att jag kan skritta till ridhuset (dvs max 1,5 km bort) eller att det finns på anläggningen.

Jag lär ha gett upp min dröm om fälttävlan, så nära till en sån bana är inte nödvändig. Men i min dröm ser jag mig skritta fram längs en bokskogsallé så det kanske går att ordna åtminstone?

Vidare behöver det finnas bra restauranger med lite olika inriktning. Där jag bor nu (Uppsala), kan jag tex både få bra indisk, grekisk, sushi, pizza, italienskt etc. Gärna också hyfsat nära en större flygplats, då jag lär fortsätta vilja resa söderut mitt i vintern även om det inte alltid är en massa snö.

Sandunderlag till hästarna kvarstår som en dröm, men lera är ändå ok så länge det är lite lera.

Jag känner medan jag skriver att det kanske får bli en större stad ändå? Men fortfarande tänker jag Skåne, Blekinge, Halland som lovande rent vädermässigt.
 
Nu har jag inte läst hela tråden, men tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Jag är född och uppvuxen i nordligaste Norrland och flyttade ner till södra Sverige direkt efter gymnasiet. Bor sedan ett antal år tillbaka i Skåne och jag vantrivs något enormt.

Jag saknar snön och kylan. Jag saknar riktiga vintrar, fjällen och naturen.

Jag verkligen avskyr Skåne. Från november till mars regnar och blåser det hela tiden. Lera överallt, översvämmade vattendrag och MÖRKT. Somrarna är lika hemska med torka, värme och en obarmhärtig sol. Den som tror det är mycket mygg i Norrland har aldrig varit i en skog i Skåne. Det är mygg, fästingar, bromsar osv, hur mycket som helst.

Skåne är rent ut sagt skit.

Det är dessutom omöjligt att hitta vettiga stallplatser. Hästar ”dör” av regn och kommer in 14-15 vintertid. Det är bråk och gräl i stallen och alla vet bäst. Just denna bit är tyvärr inte bättre i Norrland i och för sig…

Jag längtar något enormt upp till Norrland och kommer att flytta tillbaka inom de närmaste åren, egentligen direkt jag får ett bra jobberbjudande.

Enda anledningen till att jag är kvar är jobbet. Jag trivs mycket bra på jobbet och är kräsen i mitt sökande. Jag har blivit erbjuden jobb som jag tackat nej till av olika skäl.

Varje vinter hoppas jag blir den sista i Skåne, varje sommar hoppas jag är den sista i Skåne.

Jag ska flytta upp, direkt jag hittar ett bra arbete.
 
Tack för att du tog dig tid att vara ambassadör. :heart Du lockar ju med väldigt trevliga saker, just träningsmöjligheterna för häst är ju något jag verkligen suktar efter. Sen kan man alltid muta mig med mat. ;)

Ska kika på kartan och se vad som kan finnas i närområdet. Har en bekant i Munka-Ljungby faktiskt, min häst var där 2021 på kärlekssemester men jag har aldrig varit där.
Det var så lite så! När vi letade hus/gård så blev man lite avundsjuk på hur billigt det var i t.ex. Markaryd/Perstorp men vi landade i att vi trivs alldeles för mycket i detta området. Det är liksom nära till allt, men ändå ute på landet. Munka är ju en liten skitby i det stora hela, men det är liksom lite charmen. Sedan jag upptäckte att vi har en asatisk restaurang här ute som har billig och helt ok sushi så rör jag mig knappt in mot centrala Ängelholm 😅

På sommaren är ett varmt tips att cykla längs med viken Skälderviken-Björkhagen-Skepparkroken-Vejbystrand och käka eller dricka på alla mysiga ställen längs med vägen. Räkmacka i hamnen, kaffe på B&B, bubbel och skaldjur i nästa hamn osv. Nu blir jag hungrig 😝
 
Nu har jag inte läst hela tråden, men tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Jag är född och uppvuxen i nordligaste Norrland och flyttade ner till södra Sverige direkt efter gymnasiet. Bor sedan ett antal år tillbaka i Skåne och jag vantrivs något enormt.

Jag saknar snön och kylan. Jag saknar riktiga vintrar, fjällen och naturen.

Jag verkligen avskyr Skåne. Från november till mars regnar och blåser det hela tiden. Lera överallt, översvämmade vattendrag och MÖRKT. Somrarna är lika hemska med torka, värme och en obarmhärtig sol. Den som tror det är mycket mygg i Norrland har aldrig varit i en skog i Skåne. Det är mygg, fästingar, bromsar osv, hur mycket som helst.

Skåne är rent ut sagt skit.

Det är dessutom omöjligt att hitta vettiga stallplatser. Hästar ”dör” av regn och kommer in 14-15 vintertid. Det är bråk och gräl i stallen och alla vet bäst. Just denna bit är tyvärr inte bättre i Norrland i och för sig…

Jag längtar något enormt upp till Norrland och kommer att flytta tillbaka inom de närmaste åren, egentligen direkt jag får ett bra jobberbjudande.

Enda anledningen till att jag är kvar är jobbet. Jag trivs mycket bra på jobbet och är kräsen i mitt sökande. Jag har blivit erbjuden jobb som jag tackat nej till av olika skäl.

Varje vinter hoppas jag blir den sista i Skåne, varje sommar hoppas jag är den sista i Skåne.

Jag ska flytta upp, direkt jag hittar ett bra arbete.

Då hoppas jag verkligen att du hittar ett bra arbete snart. :heart För min del låter just "regnar och blåser" samt "torka, värme och en obarmhärtig sol" helt ljuvligt, det förstnämnda har vi just nu och det är helt okej för min kropp. Det sistnämnda får mig att bli alldeles varm bara vid tanken, så det säger kanske en del om min soldyrkan? ;)
 
Utan att alls komma därifrån så gör jag gärna reklam för Laholm! (delvis eftersom jag inte vill att alla ska bo på Bjärehalvön, jag avskyr när det smälls upp fula jävla prefabricerade villor på högklassig jordbruksmark och förstör landskapsvyerna)

Visst, som party- och utestad kanske man inte väljer Laholm i första hand men fina trädgårdar, bra hästlandskap med ridanläggningar, en mysig liten sommarstad med obligatoriskt stopp på Laxrökeriet vid Lagan, keramikverkstäder och ett teckningsmuseum. Bra pendlingsmöjligheter också med pågatåg och Öresundståg från Halmstad.

(Men medger att Arons i Hjärnarp är även min bästa Ica-butik. :D )
 
Tack för att du tog dig tid att vara ambassadör. :heart Du lockar ju med väldigt trevliga saker, just träningsmöjligheterna för häst är ju något jag verkligen suktar efter. Sen kan man alltid muta mig med mat. ;)

Ska kika på kartan och se vad som kan finnas i närområdet. Har en bekant i Munka-Ljungby faktiskt, min häst var där 2021 på kärlekssemester men jag har aldrig varit där.
Det mesta som @EZMK säger gäller norr om åsen också, och min känsla är att det är billigare här om man ser till hus och gårdar. Som om folk liksom inte hittat till det här lilla hörnet av Halland? Jag flyttade hit för 2½ år sedan och trivs jättebra! :)
 
Utan att alls komma därifrån så gör jag gärna reklam för Laholm! (delvis eftersom jag inte vill att alla ska bo på Bjärehalvön, jag avskyr när det smälls upp fula jävla prefabricerade villor på högklassig jordbruksmark och förstör landskapsvyerna)

Visst, som party- och utestad kanske man inte väljer Laholm i första hand men fina trädgårdar, bra hästlandskap med ridanläggningar, en mysig liten sommarstad med obligatoriskt stopp på Laxrökeriet vid Lagan, keramikverkstäder och ett teckningsmuseum. Bra pendlingsmöjligheter också med pågatåg och Öresundståg från Halmstad.

(Men medger att Arons i Hjärnarp är även min bästa Ica-butik. :D )
Jag bor ju i Laholms kommun, så instämmer! Även gällande ICA-butiken! :D
 

Liknande trådar

A
Hästhantering Jag ska få hem en ponny från norrland till skåne, där jag bor. Svärfar ska köra och det är en snäll och trevlig ponny att köra så inga...
2
Svar
21
· Visningar
7 065
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp