Spinoff: vad är medfött, vad är träningsbart?

inverterad

Trådstartare
Spinoff på en annan just nu aktuell tråd som rör min egen ras (collien).

Vilka egenskaper skulle ni säga är påverkbara med hjälp av träning? Kan man t.ex. egentligen träna bort skotträdsla? Och isåfall, varför går det inte med alla hundar? Vad fyller miljöträning för funktion egentligen? Behövs miljöträning om man har en mentalt stabil hund? Är det lättare att träna bort aggressivitet än rädsla? Varför/varför inte?

/ananya som hoppas på en livlig diskussion om (medfödda) egenskapers påverkbarhet
 
Sv: Spinoff: vad är medfött, vad är träningsbart?

Allt som är förvärvat är träningsbart och går att eliminera. Det som är genetiskt och medfött kan du till viss grad dämpa eller höja, men aldrig förändra helt. Det är svårt att ge något generellt svar på hur mycket det går att påverka då det beror på hur pass grav avvikelsen är. Om man tar skotträdsla som exempel. Är hunden bara lite berörd så är det möjligt att vänja hunden med hjälp av habituering så att den klarar skott. Är hunden däremot rädd så kan man lägga ned hela projektet.

Miljöträning är egentligen inte så mycket för hundens mentala hälsas skull. En bra hund behöver inte miljöträning för att klara av att leva i vårt samhälle. Däremot kan den behöva miljöträning för att lära sig uppföra sig i samhället.

När det gäller aggressivitet versus rädsla så kan vi enkelt dra en parallell till oss själva. Det är betydligt enklare att kontrollera ilska än rädsla. Rädsla och flykt/försvar är en överlevnadsfunktion och därmed mycket svår att sätta ur spel. Ta bort en medfödd egenskap kan man dock aldrig, vare sig det är rädsla, jakt, skärpa eller försvar.
 
Sv: Spinoff: vad är medfött, vad är träningsbart?

Jag har nog egentligen inte mycket att tillföra , men jag känner en kille som hade en Poiner med (medfödd) skottberördhet som tränades bort. Hunden var med andra ord berörd av skott redan från valpstadiet, men det blev värre för varje gång den hörde skott.
Hunden led av den "apatiska" rädslan, dvs när hunden hörde skottet slängde den sig på marken och blev fullständigt okontaktbar.

De tränade hunden en gång om dagen på samma ställe med en synlig skytt, sedan ökade dem det och sköt till slut flera gånger i rad, och oavsett vad hunden gjorde hade föraren bara ett stadigt tag i kopplet och fortsatte gå. Efter cirka tre veckor kunde hunden gå förbi skottet utan att blinka, då bytte de ställe, och proceduren upprepades. Men för varje gång hunden blev oberörd på ett ställe och de bytte gick det lite snabbare för den att vänja sig. Efter sex månader med skott varje dag är hunden nu totalt skottsäker i alla situationer, med eller utan synlig skytt. Nu används hunden aktivt i jakt och funkar toppen!
 
Sv: Spinoff: vad är medfött, vad är träningsbart?

Imponerande berättelse.



Jag tror att det allra mesta går att påverka, både förstärka och dämpa, hur väl man lyckas påverka beror nog mest på ägaren och hurvida man kan få hunden oberörd/supertaggad osv beror nog på hur stark själva instinkten/lusten/whatever är hos hunden.

Det är därför jag inte tror på att "hunden blir vad man gör den till", utan istället att hunden blir vad man gör den till utifrån dess medfödda egenskaper och ägarens kunskap.

Jag tror tex inte att det går att få vilken jakthund som helst att bli oberörd när det flyger förbi en hare, även om det kanske går med vissa och jag tror inte att man kan få vilken hund som helst till en kanonbra brukshund även om man kan få hunden att utvecklas och göra framsteg utifrån hur den var från början.
 
Sv: Spinoff: vad är medfött, vad är träningsbart?

Det är en riktigt imponerande berättelse!
Jag är mest imponerad av ägaren som inte gav upp och ansåg hunden vara hopplöst fall och oduglig till jakt. Och jag tror att det var värt det, vad jag hört är det en riktigt duktig hund!
 
Sv: Spinoff: vad är medfött, vad är träningsbart?

Jag tror att det är omöjligt att veta exakt, och jag tror dessutom att det är indivdiuellt till viss del! :D

Mer seriöst; Mammas new foundland var också påverkad av skott. Han är tre nu. Första nyår gick smärtfritt, andra nyår ville han inte gå ut, när han var ute drog han som ett vilddjur för att komma hem och väl inne klämde han in sig under köksbordet/rumsbordet beroende på var vi satt. Åt inte, svarade inte på "prat" och var passiv. Att säga att han var livrädd är att ta i, men han var inte "kontaktbar", och han ville bara undan ifrån ljudet.

Mamma är rätt tuff. Hon gick på runt dom dagarna, hade honom kopplad och marscherade på. (Dom värsta timmarna fick han vara inne dock, men vi bor lugnt) Hon fortsatte så hela året, i skogen och allting. Efter nyår reagerade han för skott även på lååångt håll i skogen, men hon gick på. Bröt han ett viltspår pga skotten väntade hon ut honom osv. Man började se en rejäl förändring på honom. Jag märkte det som tydligast när jag hade lagt ett spår precis vid en skjutbana. Han tittade upp en gång, men that's it.
Detta nyår som gick; Ingen reaktion, ingen passivitet, inget undvikande. Med mamma, eller mig. Däremot blir han rädd när han går med pappa... Han spårar även nu precis vid skjutbanan, käkade godis och var med ute och kissade precis efter 12-slaget vid nyår. Gången innan ville han inte kissa förrän dagen efter... Han är idag vad jag skulle kalla skottfast. (Vad som hade hänt exempelsvis vid skotten på ett MH vet jag inte med säkerhet såklart). Däremot vet jag att han kan "fira nyår med glädje", jobba trots smällar, gå ut på nyårsnatten och han noterar knappt åska som han även tidigare var väldigt rädd för.

I och med att han fortfarande är lite mesig med pappa så måste det ju vara till stor del ganska miljöbaserat; pappa är lite daltig och helt säker på att även djur är människor. Mamma kör på "vi låtsas som att det regnar" och det verkar få nuffen till att också tänka så...
 
Sv: Spinoff: vad är medfött, vad är träningsbart?

*kl*

Tack för era svar! :bow:

sqarepants och Sörlatungu: varför tror ni att dessa hundar svarade så bra på träning? Var det för att det gällde mild (alltså ej panisk) rädsla? Var det för att rädslan var förvärvad, alltså ej medfödd? Var det för att hunden hade andra egenskaper (dådkraft, nyfikenhet, arbetslust, etc) som gjorde det möjligt för hunden att hantera sin rädsla på ett mer balanserat sätt?
 
Sv: Spinoff: vad är medfött, vad är träningsbart?

*kl*

Tack för era svar! :bow:

sqarepants och Sörlatungu: varför tror ni att dessa hundar svarade så bra på träning? Var det för att det gällde mild (alltså ej panisk) rädsla? Var det för att rädslan var förvärvad, alltså ej medfödd? Var det för att hunden hade andra egenskaper (dådkraft, nyfikenhet, arbetslust, etc) som gjorde det möjligt för hunden att hantera sin rädsla på ett mer balanserat sätt?

Jag har faktiskt ingen aning...Men helt panikslagen skulle jag inte kalla det. Nuffen är förvisso nyfiken, men vid "träningen" användes ingenting som skulle kunna väcka hans nyfikenhet, han blev helt enkelt mest "utsatt" i rimliga doser... Någon direkt arbetslust har han ju inte heller...Det enda jag kan tänka mig hör dit är att han överlag är jävligt cool, och blir han uppskruvad tar det en halv sekund innan han med glädje springer omkull det där otäcka. Det är dock vansinnigt sällan han blir rädd. Med honom är det ju även så att det kan komma glimtar av rädsla när han är med pappa, därför tror jag att han trots allt är väldigt känslig för signaler och reagerar bra på "rätt" signaler.
 
Sv: Spinoff: vad är medfött, vad är träningsbart?

Jag hade en westie som var mycket skotträdd, han låg i regel under sängen och skakade vid nyår och uppförde sig i allmänhet väldigt hysteriskt.

Jag korrigerade bort rädslan, han fick inte bli rädd. Med hjälp av total ignorans och mildare korrigeringar när han började klättra på mig samt promenader där det smällde då och då utan avbrott gjorde till en början att jag tillslut kunde kommendera honom att göra något. Ex sitt, detta var en omöjlighet innan.

Tillslut kunde vi gå en promenad med hunden lös, han pinnade på något fortare än vanligt, men fanns det något som luktade intressant kunde det ändå ta över rädslan och väga mer. Jag tror på att vara "tuff" i dessa situationer. Man kan inte ta bort det, men man kan reducera det kraftigt!
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 566
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 293
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag har en chinese crested powderpuff. Han är omplacering och kom till mig i januari, han var då 1.5 år. Han hade då, förutom...
Svar
12
· Visningar
1 010
Senast: russinbulle
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 766
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp