Bukefalos 28 år!

spinoff vårdslös hundhållning

De flesta pejlarna har en batteritid på typ 12-20 timmar, så att batteriet är slut är ju i och för sig inte så konstigt.

Förstår inte hur man kan lämna hunden att driva hela natten, varken för hundens eller viltets skull. Hörde han hunden dessutom är det ju för fasen bara att köra dit, ställa sig på löpan och koppla hunden.
 
Biten med batteri i pejlen kan jag som @AraSlei förstå, vi hade en skräckupplevelse när våran pejl dog 5 min in i jakten och hunden var putsväck. Han har alltid både för och efter det kommit tillbaka inom 20-25 min men den här gången tog det en timme innan han kom tillbaka och vi hörde inte ett skall på hela tiden. Husse var kvar i skogen där vi släppte och jag tog bilen runt området för att se om jag kunde höra honom längre ifrån, helt plötsligt dök hunden upp framför bilen på väg tillbaka till husse. Jag undrar fortfarande vad som hände den där gången, pejlen har varken förr eller senare gjort något liknande...
 
Det är vidrigt när det händer @Snurrfian :wtf:
Det hände med Laddas pejl en gång också, den hade inte tagit laddning som den skulle och dog 10min efter första släppet. Som tur var hade jag en extra pejl med och hon kom tillbaka snabbt, men det blir långa minuter när man inte vet riktigt vart de är.

Många med älghundar som kan skälla älg i 10-12 timmar kör ju med en gpspuck som komplement till den vanliga pejlen. De vanliga pejlarna har ju även en klar begränsning i att man inte når hunden när den kommer ut för långt.
 
Jag och hundarna blev ju attackerad av en jakthund med pejl i höstas. Attacken pågick i nära 10 min med några avbrott. Jag gapade och skrek på hjälp hela tiden samt stannade på platsen efter attacken i ca10 min och fortsatte ropa. Men ingen jägare kom.
När vi flera timmar senare återvände till skogen för att leta reda på jägaren för att höra att hunden var ok (våran ena var det inte pga attacken) hittade vi hunden. Ringde de två nummer upprepade gånger som stod på halsbandet. Efter 20 min tröttnade vi. Vi beslöt att ta med hunden som ju kunde vara rejält vilse eftersom ingen dykt upp på all denna tid och inte heller svarade i telefon. Hunden var ju dessutom agressiv mot hundar och vistades på en populär vandringsled.

Vi hann knappt ut skogen innan jägaren ringde och skällde ut oss för att ha tagit med hunden i bilen. Han satt 3 km och hade full koll på sin hund. Hans ord. Att hunden attackerat en hund var skitsnack enligt honom för han hade koll. Inte ens när vi visade honom blodet i hundens päls så hade hunden gjort något.
"Vad tror du hade hänt om din hund mötte en varg och försökte ge den samma behandling som vår hund fick?"
Det kanske är normalt att i över 4 timmar sitta och titta på pejlen som knappt förflyttar sig alls utan sitter i ett dike vid ett hygge? Undrar man inte som jägare varför hunden inte flyttar sig? (Det var älg som jagades)

Hade vi inte hört av oss så hade han säkert brölat ut att hunden blivit vargattakerad.
Kontentan av det hela blev iaf att vår hund borde tåla lite för det var en schäfer, vi fick höra alla svordommar och tillmäten som finns.
 
Är man van att jaga med drever så förstår jag varför man först blir orolig dagen efter (nej då inga fördomar alls:angel:).

Batterier krånglar och när det händer undrar jag alltid hur i hela klarade man av att jaga förr och så tackar jag gudarna att hundarna spårar upp mej :)
 
Förstår inte hur man kan lämna hunden att driva hela natten, varken för hundens eller viltets skull.

Men han brukar ju komma hem när han är klar. :confused:
Jag undrar om råt och kiden kunde gå hem när de tyckte de var klara också...

-------------------------------------------

Jag vet att verkligen inte alla jägare har den här attityden och beteendet, men det är ändå skrämmande vanligt. I artikeln andas heller ingen som helst kritik, och den enda kommentaren är att förhoppningsvis kommer hunden hem. I diskussioner på buke låter det ofta som att alla jägare är lika ansvarsfulla som de som hänger här, det är inte min upplevelse tyvärr. Den här artikeln och @Voff s berättelse speglar en annan verklighet som inte är så trevlig. Därmed inte sagt att alla jägare är ansvarslösa och otrevliga, men nog finns de...
 
@Voff
Skäller hunden ståndskall kan den mycket väl stå stilla på samma plats i typ 10 timmar... Han borde ju rimligtvis ha varit intresserad av vad hunden skällde på i vilket fall, och försökt ta sig dit.

Bedrövligt, i vilket fall!
Hur gick det sen? Jag hoppas att ni anmälde honom.
 
Men han brukar ju komma hem när han är klar. :confused:
Jag undrar om råt och kiden kunde gå hem när de tyckte de var klara också...

Ja, det är tyvärr en ganska vanlig företeelse, speciellt bland de som har långsamdrivande hundar som tax, drever och beagle. Kanske för att en stor del av de ägarna är gubbar också..

Jag tycker nog att artikeln är ganska neutral. Den varken blamar varg eller hundägare.
Sedan tycker nog inte jag att någon förnekar att den här typen av jägare finns, men de börjar tack och lov dö ut.
 
@Voff
Skäller hunden ståndskall kan den mycket väl stå stilla på samma plats i typ 10 timmar... Han borde ju rimligtvis ha varit intresserad av vad hunden skällde på i vilket fall, och försökt ta sig dit.

Bedrövligt, i vilket fall!
Hur gick det sen? Jag hoppas att ni anmälde honom.
Den här hunden satt still i diket och kunde ju lika gärna ha varit svårt skadad. Och ingen kommer och kollar upp hunden utan tar förgivet att hunden ska komma hel tillbaka.

Vi fick aldrig ägarens namn och numret gick till en kontanttelefon som snabbt togs ur bruk. Så det blev ingen anmälan denna gång.
 
Den här hunden satt still i diket och kunde ju lika gärna ha varit svårt skadad. Och ingen kommer och kollar upp hunden utan tar förgivet att hunden ska komma hel tillbaka.

Vi fick aldrig ägarens namn och numret gick till en kontanttelefon som snabbt togs ur bruk. Så det blev ingen anmälan denna gång.

Ja, som sagt, det är märkligt att han inte var och kollade till hunden. Var han 3km bort lär den ju inte ha varit inom jaktmarken ändå och då ska man ju ändå försöka koppla hunden.
Men som sagt, att en älghund står stilla på samma ställe i många timmar är inget ovanligt. Däremot brukar många ha skallindikator på, så att de ser om och hur mycket hunden skäller. Eller att man hör den då, så klart. Är den stilla och tyst finns det ju all anledning att tro att något har hänt.

Vad trist :( Har för mig att ni fick kontakt med jaktledaren, men denne hade inte heller några kontaktuppgifter till hundföraren?
 
Ja, som sagt, det är märkligt att han inte var och kollade till hunden. Var han 3km bort lär den ju inte ha varit inom jaktmarken ändå och då ska man ju ändå försöka koppla hunden.
Men som sagt, att en älghund står stilla på samma ställe i många timmar är inget ovanligt. Däremot brukar många ha skallindikator på, så att de ser om och hur mycket hunden skäller. Är den stilla och tyst finns det ju all anledning att tro att något har hänt.

Vad trist :( Har för mig att ni fick kontakt med jaktledaren, men denne hade inte heller några kontaktuppgifter till hundföraren?
Vi pratade med jaktledaren för marken där attacken skedde men han sa bara att han kanske viste vems hunden var. Han var noga med att inte erkänna något. Attacken skedde dock utanför området jägaren satt på. Men jägaren sa att han ingick i tre jaktlag (och därmed hade han enorm kompitens och vi var bara löjliga) så jag tror han ingick på båda markernas lag. Inga skyltar om jakt satt som det annars gör vid vandringsleden så hunden hade nog kommit in på intilliggande område. Svårt att bevisa från vilket lag hunden kom ifrån för oss och lätt för lagen att neka så vi la allt åt sidan.
Önskar jag tagit bilnumret när han hämtade hunden.
 
De flesta pejlarna har en batteritid på typ 12-20 timmar, så att batteriet är slut är ju i och för sig inte så konstigt.

Förstår inte hur man kan lämna hunden att driva hela natten, varken för hundens eller viltets skull. Hörde han hunden dessutom är det ju för fasen bara att köra dit, ställa sig på löpan och koppla hunden.
Stötte på en jägare som inte fick fast sin hund. Den hade varit ute i nästan tre dygn, och gubben kunde följa hunden via gps, men hann aldrig ifatt den. Hade han nån specialgps? Det var nu i höst under älgjakt.
 
Stötte på en jägare som inte fick fast sin hund. Den hade varit ute i nästan tre dygn, och gubben kunde följa hunden via gps, men hann aldrig ifatt den. Hade han nån specialgps? Det var nu i höst under älgjakt.

Han hade nog en gps-puck :) Den har en batteritid på drygt 1 vecka, och du ringer upp simkortet i den som skickar hundens gps-koordinater till t ex Google Maps eller något annat kartprogram. En del puckar kommer även med tillhörande app där du kan följa hunden. Du kan följa hunden från andra sidan jorden i princip. När du följer hunden i realtid suger det rejält med batteri, men det kan ställas in hur som från appen.

Ett "normalt" pejlhalsband har en ställbar uppdateringsfrekvens på mellan ca 5sek och 1 min (lite olika från olika tillverkare), och ju längre du har mellan uppdateringarna, desto längre räcker så klart batteriet. Sällan räcker de mer än 24h i vilket fall, och oftast har du frekvensen inställd på 5 eller 10 sek. På de flesta kan du bara ställa in frekvensen när hunden är väldigt nära, så det går oftast inte att byta frekvens om du skulle upptäcka att hunden drar iväg som tusan eller om du märker att du inte kan koppla den.
Det nyaste Garmin-halsbandet ska ha bättre batteritid, men det är så nytt att det knappt är någon som köpt det ännu.

Jag gissar i vilket fall att gubben hade en gps-puck, eftersom de vanliga halsbanden bara har en maxräckvidd på ca 2,5km (ibland tappar du på bara 300m om det är väldigt kuperat t ex) innan handenheten tappar halsbandet. Hade hunden varit ute i tre dygn bör ju gubben ha varit längre bort än så någon gång :)

Tillägg: Batterierna i pejlarna blir ju också sämre för varje år de används, samt att de påverkas av klimatet ute. Är det väldigt kallt t ex så suger det ju också mer batteri.

Hjälp, vilket nördigt inlägg det här blev känner jag :p
 
Men han brukar ju komma hem när han är klar. :confused:
Jag undrar om råt och kiden kunde gå hem när de tyckte de var klara också...

-------------------------------------------

Jag vet att verkligen inte alla jägare har den här attityden och beteendet, men det är ändå skrämmande vanligt. I artikeln andas heller ingen som helst kritik, och den enda kommentaren är att förhoppningsvis kommer hunden hem. I diskussioner på buke låter det ofta som att alla jägare är lika ansvarsfulla som de som hänger här, det är inte min upplevelse tyvärr. Den här artikeln och @Voff s berättelse speglar en annan verklighet som inte är så trevlig. Därmed inte sagt att alla jägare är ansvarslösa och otrevliga, men nog finns de...
Det var det jag tänkte också.

Trodde först att jag missuppfattat det hela på något sätt för inte låter man väl en hund jaga ett annat djur i timme efter timme om man själv inte jagar :confused:

Det kan väl knappast vara okej? Det måste ju vara enormt stressande för det djuret som jagas.
 
Det var det jag tänkte också.

Trodde först att jag missuppfattat det hela på något sätt för inte låter man väl en hund jaga ett annat djur i timme efter timme om man själv inte jagar :confused:

Det kan väl knappast vara okej? Det måste ju vara enormt stressande för det djuret som jagas.
Tänker också så....att nu har hunden fått upp nått/ställt nått. Då är det dags att få fart på röven och ge sig dit och ta itu med situationen.
Att låta hundar driva eller ställa i timmar känns inte ok.
 
Det var det jag tänkte också.

Trodde först att jag missuppfattat det hela på något sätt för inte låter man väl en hund jaga ett annat djur i timme efter timme om man själv inte jagar :confused:

Det kan väl knappast vara okej? Det måste ju vara enormt stressande för det djuret som jagas.

+ @Voff

Det beror ju lite på hur man definierar timme efter timme. Vissa hundar ska driva längre (ett förstapris för drever är t ex 90 minuter), andra hundar är rent olämpligt att de driver klövvilt över huvud taget och andra raser bör inte driva längre än en halvtimme. Ett rådjur blir inte stressat av att en tax går bakom och skäller i 2 timmar, men kan dö av stress om en stövare gör detsamma.

En jämte ska skälla först 100minuter, sedan ska man putta på ståndet, sedan ska hunden ställa älgen igen i minst 30 min för att sedan putta på det ytterligare en gång. Sista gången bedöms hundens vilja till förföljande och då efter hur långt den förföljer. Minns inte exakta siffror för förstapris, men något sådant.

Oavsett är det oansvarigt att låta hunden jaga när jakten är över. Jag undrar om det inte t om är förbjudet att låta hunden driva efter solnedgången.
 
Hur vet man att hunden tex ställer en älg på ett hygge om man själv sitter 2 km bort? Kollar man av vad hunden pysslar med?
När åker man dit och skjuter? Eller väntar man på att nått mer ska ske innan?
 
Hur vet man att hunden tex ställer en älg på ett hygge om man själv sitter 2 km bort? Kollar man av vad hunden pysslar med?
När åker man dit och skjuter? Eller väntar man på att nått mer ska ske innan?
Normala jägare gör det! ;)
Som här hemma så har en i jaktlaget en älghund, han jagade med vårat lag första dagen och skulle jaga med ett jaktlag lite längre hemifrån andra dagen, tyvärr (eller inte för vårat jaktlag då) så hade hunden missat informationen om vilket jaktlag han skulle jaga med så när föraren släppte honom drog han raka vägen fem kilometer hem och jagade med vårat jaktlag. :rofl: Vårat jaktlag som den dagen hade tänkt jaga utan hund med drevkedja ställde snabbt om och kunde skjuta två älgar för hunden. De hade givetvis även ringt hundens förare och talat om att han var där. ;) De är flera som har hundens gps inlagda så de kunde utan problem följa honom.
Sen är väl egentligen tjusningen med älghund som ställer att smyga sig på och kunna skjuta, men det kan ju ta lite tid att smyga sig på... :crazy:
Om jakthunden tar sig in på ett annat jaktområde så får man egentligen inte utan kontakt med det områdets jaktledare gå in med bössa, du får inte heller lämna bössan obevakad i bilen så det kan bli lite moment 22 av det hela om det är kinkiga jaktlag. Här om kring så är det inget jaktlag som inte släpper in folk som ska hämta hund och speciellt när vi jagar småvilt så är det sällan några andra ute så det blir inte heller någon säkerhetsrisk.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: iNTOHiMO
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 938
Senast: ameo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 725
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp