Bukefalos 28 år!

Spöförbud väcker många frågor

(Ridsport) Enligt Eva Eriksson, landshövding i Värmland och den som har lett djurskyddslagsutredningen, är en lag som förbjuder spöanvändning inget drastiskt. Det är bara ett förtydligande av dagens luddiga föreskrifter.

Läs mer...
 
Sv: Spöförbud väcker många frågor

Men va??

Så det ska bli olagligt att ha med sig dressyrspöt på dressyrträningarna om man rider annat än inlärning av piaff och passage? Hur har dom tänkt att man ska bära sig åt för att aktiva/komma åt ett specifikt bakben som man kan behöva i träningen eller så väl i inlärning av andra moment? :confused: Det här blir ju skit på riktigt det!

Får se om vi har några tävlingsryttare över huvud taget. Nu har väl Sverige snart inget landslag i dressyr.. Hur ska dem kunna träna häst i samma utsträckning som idag? För alla kommer väl till den punkt då en liten pekpinne behövs för att aktivera och motivera..
 
Sv: Spöförbud väcker många frågor

Jag tycker inte att ridspö som något drivande medel, däremot hjälpmedel i form av ställning av kropp alt. förlängd arm.
 
Sv: Spöförbud väcker många frågor

Jo det är ju just den förlängda armen jag pratar om och jag förstår inte varför man ska förbjuda den hjälpen i all hästträning?

Lägg resurserna på att komma åt dem som inte kan hantera djur som de ska istället..
 
Sv: Spöförbud väcker många frågor

Det står INGET om något spöförbud i deras utredning om vad som ska förnyas/förbättras gällande djurskyddslagstiftning.

Det som står är "Som utredaren ser det bör Jordbruksverket t.ex. i sina föreskrifter föra in ett förbud mot att använda spö i frammaningssyfte. Utredaren anser att spö kan användas som en förlängd hjälp eller för att förhindra en farlig situation. Det bör däremot inte vara tillåtet att slå ett djur för att t.ex. få det att springa fortare eller hoppa över ett hinder..."

Mer kan läsas på http://www.regeringen.se/sb/d/14129/a/181371
 
Sv: Spöförbud väcker många frågor

Det står INGET om något spöförbud i deras utredning om vad som ska förnyas/förbättras gällande djurskyddslagstiftning.

Det som står är "Som utredaren ser det bör Jordbruksverket t.ex. i sina föreskrifter föra in ett förbud mot att använda spö i frammaningssyfte. Utredaren anser att spö kan användas som en förlängd hjälp eller för att förhindra en farlig situation. Det bör däremot inte vara tillåtet att slå ett djur för att t.ex. få det att springa fortare eller hoppa över ett hinder..."

Mer kan läsas på http://www.regeringen.se/sb/d/14129/a/181371

Det där håller jag helt och hållet med om!!! :bow: Då måste de ha formulerat artikeln i första inlägget jäkligt galet eller haft fel information om vad det är för nåt de diskuterar egentligen...
 
Sv: Spöförbud väcker många frågor

Jo det är ju just den förlängda armen jag pratar om och jag förstår inte varför man ska förbjuda den hjälpen i all hästträning?

Lägg resurserna på att komma åt dem som inte kan hantera djur som de ska istället..

Vill för det första be om ursäkt, såg nu att jag råkat klicka så det ser ut som om jag svarade dig.

Såg att vi tänker rätt så lika där ändå, så jag hoppas inte du tog illa vid dig ;)
 
Sv: Spöförbud väcker många frågor

Så bra!! Tycker det ser fruktansvärt ut på trav/galopp tävlingar när de spöar hästarna på upploppet. :@
 
Sv: Spöförbud väcker många frågor

Så bra!! Tycker det ser fruktansvärt ut på trav/galopp tävlingar när de spöar hästarna på upploppet. :@
Åter en som helt ogenerat talar om hur dåligt insatt han/hon är...men givetvis tror denne kan och vet allt. Typiskt ridfolk om jag så säger....
Spöar du en häst över upploppet är det det sista du gör som kusk och eventuell proffstränare/amatör.
Kuskarna driver med piskorna...precis som det finns hoppryttare/dressyr som driver fram sina hästar med sporrar. De kan man ju köra in olika hårt i sidorna på hästarna...eller?
gulan
 
Sv: Spöförbud väcker många frågor

Om du driver för hårt på travet så får du rejäla böter...

"Sämst" spöanvändning tycker jag nog snarast att hoppryttare har - jag är ingen travmänniska men rätt ska vara rätt !
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog mig 5 år att återfå beviljad färdtjänst trots att jag hade haft det flera år efter hästolyckan. Jag återfick mitt körkort...
Svar
2
· Visningar
542
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag kliver upp någon gång runt halv tolv. Psykologen trodde idag att jag vänt på dygnet. Men jag går ju ofta och lägger mig runt tio. Så...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: Wille
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 910
Senast: LovingLife
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 542
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp