Bukefalos 28 år!

Sporranvändning..

Jag är en av de som är "helt" emot sporrar.

Tycker inte att de fyller någon nytta! Strävar man efter att rida med så lite hjälper som möjligt är det att säga emot sig själv att rida med sporrar...i mina ögon.

Alla gör som de vill och så länge inte hästen tar skada av det så bryr det inte mig om jag ser folk som rider med sporrar. När dock päls börjar försvinna och skinnet börjar se irriterat ut har det gått på tok för långt!! :mad:

Sett det flertalet gånger...
 
Måste bara fråga, eftersom jag aldrig riktigt förstått det där.. Rider du annorlunda när du tränar AR och när du tränar dressyr? Kan man skilja sin ridning åt så? Isf vad gör du annorlunda när du rider vanlig dressyr mot för när du rider AR? :confused:
 
:bow:

Fast jag tycker ändå lite att det är så stor skillnad mellan olika hästar.. Ex så skrev ju en här att hennes häst blir irriterad i huden (inte för övrigt hoppas jag?!) av bara ngt pet, andra kan ju tåla hur mkt som helst.. Så jag tycker inte man kan se hur de används (klassa ned en ryttare) genom att kolla sidorna enbart.. Men du har en stor poäng ;)
 
Nu vet jag inte vad jag vimsade om i mitt inlägg.. Men jag är helt emot sporrar som förfining det oxå. Jag anser att hästen ska tränas så den går att ridas utan sporrar. Sedan är det en anna sak om man "måste" rida med sporrar. Jag är inte så duktigt så jag kan få en häst som van vid sporrar (lyssnar på dem) att gå bra utan sporrar om det enl "vanligt tränare krävs" om du fattar.. Då har jag sporrar. Hade jag fått hästen själv så skulle jag genast börja "skola om" genom att slänga sporrarna och börja om ;) (men så är jag ju ingen tävlingsryttare direkt ;) )
 
Det är sant. Vissa är ju extremt känsliga i hårremmen och huden. Stod en tjej i mitt stall som...inte hade sporrar tror jag...men henneshäst var helt kal där hennes hälar låg emot och han var inte känslig på det sätter... Ryser av tanken på att hon rider med sporrar emellanåt. :crazy:
 
Ja, jag rider helt annorlunda när jag rider akademiskt. Låter kanske konstigt men så är det.
I den "vanliga" dressyren måste jag hålla ett högre tempo, jag måste få honom i en högre form och då hjälper sporrarna till eftersom det krävs mycket ridning på min häst.
När jag rider akademiskt, håller jag ett mycket lägre tempo, har honom i en lägre form och jobbar mer med sitsen än benen eftersom jag inte behöver "få upp farten". Ofta rider jag barbacka bara för att kunna känna hästen bättre.
Han är en stor och tung häst som är jobbig att rida dressyr med, men när vi rider akademiskt så "flyter" vi fram!
 
Jag försökte få dispans att få använda benskydd när han ett tag strök sig blodig, men det fick jag inte.
Huden är mest känslig när han är klippt.
 
Då kommer en följdfråga... Varför rider du? Alltså, jag menar vad du har för syfte och tanke bakom din ridning?

Varför rider du dressyr om han då känns tung och jobbig, och du behöver sporrarna? Varför rida något som känns så?
:confused:
Jag har alltid haft utgångspunkten vad som är bäst för hästen, och i mina öron låter inte det som en vidare positiv ridning för hästens skull...

För mig har AR varit en fördjupning i kunskap och känsla för ridning, inte ett byte av ridstil, som jag kan växla mellan.. Därför blir jag så fundersam när människor säger att de ena dagen rider dressyr och andra dagen AR? För mig är det inte direkt som att växla mellan hoppning ena dagen och longering nästa, det är rätt och slätt ridning som har utvecklats och blivit känsligare, bättre och mer insiktsfull.
 
nej jag använder inte sporrar när jag rider min häst. har använt det någon gång som förstärkning, men att peta med ett spö ger samma effekt och då rider jag hellre med spö.
 
Hm..... Du var mig en intesant filur, jag blir omåttligt nyfiken på hur en sån som du tänker. Din tränare måste oxå vara en kul typ......
 
Jag använder sporrar på mitt känsliga sto för att kunna ge en tydlig hjälp som efterföljs av en stilla ej inverkande skänkel.Så hon förstår att om hon lyssnar direkt blir det behagligt sen.När jag köpte henne för ett år sen och hon ar ej var barockriden kunde jag ej ha sporrar på för då sparkade hon efter sporren.
 
Ok, jag håller lite med om att hästen SKA kunna gå med sporre utan att slå efter den. Den ska tåla viss beröring men man ska för den skull inte "trubba av" den (menare inte att du gjort det!).

Ex så kunde man knappt klappa mitt nuvarande sto på bringan/magen/bakbenen då hon uppträdde som extremt kittlig i början. Nu är det dock inga problem, hon tålde bara inte beröringen som sådan, att man tog på henne dvs.

Men, en liten fråga.. Du säger att du ger "en tydlig hjälp" med sporren. I mina ögon så låter det inte som ett förtydligande utan en förstärkning. Varför inte lära in mindre hjälper som sitter istället för att grovna i hjälperna? Har "det gått så långt" så att man använder hälen så tycker jag att man missat lite på vägen dit. Då vill jag personligen inte sätta på en sporre utan se varför alla de tidigare signelerna (innan hälen) inte gick fram.. Eller? Vill inte kritisera bara höra din åsikt.

Visst ska det "bli behagligt" = edftergift när hästen gär rätt men man kan ju ge "eftergift" på hjälper i sitsen oxå.. Alltså, man behöver inte ge en överdrivet grov hjälp för att få en större (=bättre, nej det tycker inte jag) eftergift, bara man ger efter och ögr det i rätt moment så förstår ju hästen.
 
Hm...hur ska jag svara för att bäst förklara mina tankar.
:confused:
Varför jag rider?? det var en bra fråga. Ska jag sluta rida bara för att det tar emot? Eller ska jag byta häst kanske?
Eller kanske ägna mig åt skogsridning på långa tyglar?

För att du ska förstå mitt problem så kan jag börja från början. Jag köpte en trevlig åring som var tänkt som hopphäst. Han fugerade bra fram tills han var fem, hoppade som en katt och var väldigt lätt, ja helt underbar att rida. Han här även det bästa psyke man kan önska sig.
Men hösten 2000 (han är född -95) började han bete sig underligt. Stannade och var allmänt loj, vinglig och hade svårt att äta, han hade fått Erlishias och Borelia. Efter två behandlingar och två års vila blev han ganska ok.
Men han har fortfarande "men" efter detta. Han är seg, långsam, känsligare i huden, blir trött fortare osv
Jag skulle kanske sålt honom som promenadhäst, men jag ville inte ge upp.
Vi har knappt hoppat sen vi kraschade i en oxer -00. Har mest ridit "vanlig" dressyr men eftersom han är så tung, provade jag AR och det passar han perfekt. Har inte släppt den vanliga dressyren men jag rider på ett annorlunda sätt nu, kan inte säga att jag växlar ridstil men vanlig dressyr kräver ett högre tempo.

Men jag ska ta mig en funderare, kanske ska prova någon annan hobby, typ golf.... det verkar inte vara så "tungt"
 
Jag är en väldigt intressant filur... vad vill du veta??
Och på vilket sätt är min tränare en "kul typ"??
 
Varför jag rider?? det var en bra fråga. Ska jag sluta rida bara för att det tar emot? Eller ska jag byta häst kanske?
Eller kanske ägna mig åt skogsridning på långa tyglar?
Nä, men byta ridning... Om du hittat ett sätt där det känns som att ni flyter fram så varför rida någonting som tar emot för hästen? Träna uppbyggande utan att det känns som att hästen får ta i mer än vad han orkar, och blir tung.. Uppbyggande träning känns som att flyta fram.
 
men det är ju precis det jag gör.... :confused:
Han är ju mycket bättre nu än vad han var för ett halvår sen när jag inte ens prövat AR.
Att få hästen "lätt" tar ju tid. Och som sagt, jag har inte släppt den vanliga dressyren och det har inte alls varit lita tung den senaste tiden. Ska träna på söndag....
 
Jag rider utan sporrar främst av "bekvämlighetsskäl" - orkar inte sätta på och ta av dem (rider alltid med ridskor). Sedan måste jag erkänna att mina hästar är lite för känsliga också - men tids nog lär jag väl börja hänga på mej sporrar mest för att tvinga mej själv att lära mej hålla ordning på fossingarna. Ännu så länge är både hästarna och jag för obalanserade för att vi ska vilja riskera några utbrott över konstiga grejer i magen...

Varför jag skulle använda sporrar (om jag nu gjorde det)? Mer precisa skänkelhjälper, möjligtvis för att tydliggöra kortande av underlinje alternativt böjning, ev på häst där benen hamnar för långt från (av en eller annan anledning).

Tidigare använde jag givetvis sporrar emellanåt eftersom vi tävlade såpass mycket, men numer tävlar jag ingenting.

Inga principer mot dem. Kan man använda dem ska man givetvis använda dem, kan man inte använda dem ska man låta bli - eller lära sej.
Att rida med sporrar på ett bra sätt är dock beundransvärt anser jag!
 
Det jag menar är att jag rider henne huvudsakligen med vikt och sitshjälper.Då trivs hon med mig och jobbar på.När jag tex rider en sluta, kan jag med hjälp av en lätt skänkel(sporre)få henne att ta i lite till med sitt yttre bakben..Detta upphör jag med och rider med sits och vikt när hon svarat rätt.Hon är otroligt ambitiös och vill alltid göra sitt bästa,bara jag är tydlig i vad jag begär.När jag använder sporren så här kan jag sitta väldigt still så min sits ej stör hästen.
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
963
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 625
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 827
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp