• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Trott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 7 650
Sv: Spotify?

SR! Sedan är väl last.fm reklamfritt? Jag har inte hört någon reklam där i alla fall, men möjligt har jag inte lyssnat tillräckligt länge. På last.fm kan man i alla fall spela artists radio etc, så man kan snäva in ganska starkt på det man vill lyssna på.

A Camp har dykt upp nu och det är ju bra! Men nä, The Knife saknas fortfarande. Jag syftar alltså på den populära svenska elektronikaduon med syskonen Dreijer. De har gett ut 5 album och inte ett enda finns på Spotfy.

*KL*

Jag hör till det fåtal(?) som i likhet med Dasjenka upplever Spotify som gravt överskattat. Grundidén är kul och användbar, men genomförandet faller på flera punkter som jag ser det.
Den första och största invändningen har egentligen med själva grundidén att göra; kravet på en dator (motsv) med internetuppkoppling för att kunna lyssna på musik med tjänsten. Det villkoret gör att Spotify aldrig kan bli ett likvärdigt alternativ till (lagligt eller olagligt) hemladdade filer. Musik, i synnerhet sådan som jag betalar för, vill jag naturligtvis kunna lyssna på när och var som helst. För områden som skvalmusik på jobbet etc, kan förstås en streamande musiktjänst fortfarande vara intressant.
En annan begränsande faktor är ljudkvalitet. Musikkonsumenter idag är generellt sett en mycket okritisk lyssnargrupp när det gäller ljudkvalitet, litet raljerande kan man hävda att det räcker om det går att känna igen låtarna ifråga och urskilja texten. Det påståendet styrks bl.a. av det stora antal mp3-fulfiler i låga bitrates som florerar på nätet. Spotify erbjuder en ljudkvalitet som de flesta upplever som tillräckligt bra, vilket behöver ses i sitt perspektiv där den typiska lyssningsmiljön är ett par halvcrappiga datorhögtalare eller mobilhörlurar. För att en musiktjänst som gör anspråk på att vara ett seriöst alternativ skall vara intressant för mig krävs att ljudkvaliteten inte är en flaskhals, ens i bra lyssningsmiljö. Det utesluter de flesta streamande musiktjänster.
Något som redan diskuterats i tråden är det begränsade utbudet på Spotify. Det begränsar även mitt intresse, även om man kan argumentera för att ett begränsat utbud är oändligt mycket bättre än inget utbud alls.
Sist men inte minst upplever jag genreindelningen och urvalsmöjligheterna på Spotify som ett riktigt genuint uselt skämt. Det gäller speciellt radioläget, där musik exempelvis årtalsbestämts utifrån utgivningsår på samlingsskivor flera decennier efter inspelningsåret, där Nightwish, Sepultura och Deep Purple sorterats in i samma genre (90's Heavy Metal, inklusive Deep Purple Live in Japan som gavs ut 1972), där samlingsplattan The Essential Harry Belafonte presenteras under '00 Reggae(!) och där Elvis med It Keeps right on a'hurtin dyker upp under 90's Country... :angel:

Nej, Spotify kanske försöker men har för långt kvar att nå för att jag skall vilja lägga tid på att använda tjänsten annat än kanske för bakgrundsmusik på nån förfest.

A Camp har dykt upp nu och det är ju bra! Men nä, The Knife saknas fortfarande. Jag syftar alltså på den populära svenska elektronikaduon med syskonen Dreijer. De har gett ut 5 album och inte ett enda finns på Spotfy.

Det är nog skivbolaget som ligger bakom det, och inte Spotify.

Ja, det är klart att det är så. Något annat har jag inte påstått. Men utan de artister jag brukar lyssna på albumvis kommer Spotify inte bli roligare än förfesttidsfördriv för mig.

...nu dök Simon & Garfunkel upp med låten Blues Run the Game, från ungefär '65-'66... under 80's Disco.:angel: Direkt följd av I'm the One She Missed Him With Today med George Jones, i samma tidsperiod och genre, en låt som ingen person med mindre än 3 promille kan kalla annat än en urtypisk countryballad.:grin:

Jag har spotify och tycker det är kanonbra! Mycket av den musik jag lyssnar på finns där, dock inte all, det finns en del som jag saknar. Men annat som FOBs ny album kom ut efter ett tag och det är bra. Synd bara att skivbolagen är så tjuriga, det gör ju inte precis att man vill använda en laglig tjänst, när det finns gratis på nätet... (Jag laddar inte själv ner men det finns många andra...) Men, men det är en bra idé som behöver lite finslipning. Sen är det ju lite synd att man bara kan lyssna på datan, men man ju kan ju inte få allt :)

Jag har förvrigt en gratis invite som jag fick genom att skicka in på deras hemsida, eller hur man ska säga.

Ja, jag syftar också på dom och får iofs inte upp 5 album, men ett 20-tal blandade låtar.

kl..

är det ngn som har en invite så är jag absolut intresserad :D
pm'a eller skriv här så pm'ar jag =)

Man kan skriva upp sig på en "lista" på hemsidan, och så får man en inbjudan.
Jag fick min redan efter någon vecka!

Är grymt nöjd med Spotify, är dock lite tråkigt att de inte har tillstånd till alla låtar. Men iaf av de artister jag lyssnar på finns de flesta.

Den lilla reklam som är (typ 30sekunder var 5e låt) är helt och hållet försummbar.

Hmm jag har inte fått någon invite trots att jag stått på "listan" i över en månad :(

Senast jag vet att de skickade ut inbjudningar till listan var 9 januari, men de öppnar upp mer och mer nu så det kommer nog snart. I UK är det tex helt öppet till gratisversionen nu.

nej jag använder det inte.. det finns många skäl till det.. Dålig bitrate (kvalitét på ljudet), reklam (om man inte betalar) och kräver att man har internet tillgängligt..

reklam är oönskat och skall jag betala för att lyssna vill jag åtminstone ha en vettig kvalitet på musiken, vilket det inte är i dagsläget.

Jag skulle vilja använda det, tycker det är en bra idé. Har dock stått på väntelistan för att få en invite hur länge som helst så ibland undrar jag nästan om jag falltit bort därifrån när ingenting dyker upp nångång. Men det är väl bara att hålla ut ;)

Jag tycker det är överskattat. Det finns i stort sett bara hitlistemusik och då kan man lika gärna lyssna på webbradio och slippa reklam. Men idén är bra!

Måste bara hålla med om det. Den mest kända (mest uttjatade) musiken finns. Men man kan definitivt inte få ihop en bra och överraskande låtlista på spotify. Däremot finns det massor av partymusik till förfesten ;)

>
* kl*
jag har inet använt spotify själv men vad jag läst i denna tråden tror jag bestämt att jag håller mig till lastfm . ingen reklam och det mesta går att hitta

Delvis kl

Jag gillar Spotify! Visst är det en hel del musik som saknas, men detta vägs upp av all den nya musik jag hittat och fastnat för. Fast jag håller med om att det är jobbigt att man måste göra spellistor, det hade varit bättre om man bara enkelt kunde bokmärka artister eller album.

Senast ändrad av en moderator:

använder sporadiskt. Känns lite mjeh, mkt restriktioner om zoner osv, inte direkt toppentänk om man vill nå mer folk (eller hitta ny musik) med lite olika tillägg så funkar det bättre

Frågan är ju vilka tjänster som verkligen är lagliga å andra sidan.

Spotify har ju avtal med skivbolagen, därav de idiotiska begränsningarna på länder och sådant.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 413
Senast: Kajsalisa
·
  • Låst
IT & mobiler När jag går och lägger stänger jag oftast av mobilen på nätterna. Känner inget behov av att vara nåbar på nätterna. Händer det något... 7 8 9
Svar
160
· Visningar
6 281
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan... 2
Svar
34
· Visningar
997
Senast: Mirre
·
IT & mobiler Jag är ingen stor poddlyssnare, men skulle ändå vilja ha en specifik app för det. Har haft Googles, vad den nu hette, men den har de...
Svar
12
· Visningar
414
Senast: Lavine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka