Språk på arbetsplats

Jag har inte sagt till på något otrevligt sätt, så osams blir vi inte, dom har fått höra av sina kamrater att dom ska prata så alla förstår, det är flertalet i grupperna som är från olika länder, och på de flesta ställen som alla är små pratas det så alla hänger med och är öven noga med att förklara om någon inte förstår. Många av dom som är från annat land vill bara prata svenska för att lära sig och kan även säga till sina kompisar att prata svenska.
Jag kanske valde fel ord när jag skrev policy, men chefen har önskemål att det pratas svenska så alla förstår, och man hjälps åt att förklara om det inte är nån som hänger med.
Jag kan tänka mig att det är skillnad på större arbetsplatser, men är man bara 3 i en grupp, så blir det ju en annan sak.
Varför är det viktigt att alla förstår varandras småprat?
 
Jag har inte sagt till på något otrevligt sätt, så osams blir vi inte, dom har fått höra av sina kamrater att dom ska prata så alla förstår, det är flertalet i grupperna som är från olika länder, och på de flesta ställen som alla är små pratas det så alla hänger med och är öven noga med att förklara om någon inte förstår. Många av dom som är från annat land vill bara prata svenska för att lära sig och kan även säga till sina kompisar att prata svenska.
Jag kanske valde fel ord när jag skrev policy, men chefen har önskemål att det pratas svenska så alla förstår, och man hjälps åt att förklara om det inte är nån som hänger med.
Jag kan tänka mig att det är skillnad på större arbetsplatser, men är man bara 3 i en grupp, så blir det ju en annan sak.
Om en sån policy ska gälla antar jag att ni har en policy vad ni får och inte får prata om också så alla kan vara med i diskussionen?? Vore ju väldigt märkligt om mina hebreisktalande kollegor till exempel ska behöva prata engelska om de pratar om något som jag inte är intresserad alls av bara för att jag är med?
 
Vi har ingen policy gällande det. Jag pratar ofta spanska på rasterna med vissa kollegor och skulle bli väldigt förvånad om någon bad mig byta språk.
 
Vårt koncernspråk är engelska, men vi har ingen formell policy kring vilket språk som talas när. Dock upplever jag att vi i stort är rätt flexibla, sitter vi en drös svenskar och käkar och det kommer en icke svensktalande person och sätter sig så byter vi nog ganska automatiskt till engelska. Vi har massor av olika nationaliteter på företaget och det finns inget generellt krav på att man ska kunna svenska för att jobba här (på min avdelning behövs det dock ofta pga att man behöver kunna tolka svenska lagtexter och förordningar, bland annat) så det surras på alla möjliga språk i korridorerna men vi försöker hjälpas åt att se till att alla känner sig inkluderade.
 
Vi har ingen policy men jag tycker det känns rätt självklart att om en av tre inte förstår språket så byter man hyfsat snabbt över till det gemensamma språket, såvida det inte finns andra personer den tredje personen kan söka sig till. I TS fall tolkar jag det dock som att det bara var de tre i fikarummet, och då blir det ju jättemärkligt om hon ska sitta där och bara glo medan de andra två pratar och har trevligt.

Vi är ofta bara tre personer på mitt kontor, varav två pratar portugisiska. Det händer absolut att de pratar portugisiska med varandra vid t.ex lunchbordet, men så fort jag kommer dit byter de till engelska så att jag ska kunna delta i konversationen. Jag skulle dock aldrig få för mig att be dem byta, men det har jag heller aldrig behövt göra.

Själv känner jag mig väldigt obekväm med att prata ett språk som inte alla förstår i en relativt liten grupp där alla är involverade, så att säga. Jag tycker det känns ohyfsat.
 
Nu är jag student, men..
Vi har många internationella studenter ifrån olika länder. Blir naturligt att vi pratar engelska när någon som inte kan svenska är närvarande.
Men visst pratar jag om något som bara gäller den svensktalande så pratar vi svenska. Eller om de två kinesiska studenterna bara pratar med varandra tar de samtalet på kinesiska.
Men jag skulle aldrig sätta mig vid ett bord med en annan svensktalande och prata svenska när det sitter engelsktalande studenter där.
Blir främst engelska för oss då vi bara är tre svensktalande på våra två masterprogram.
 
Jag tycker att det är riktigt oförskämt att prata ett främmande språk, dvs ett språk som alla andra inte förstår, bland sina kollegor. Spelar ingen roll att det handlar om någonting mindre viktigt för så gör man inte om man är någorlunda väluppfostrad.

Det är oförskämt och känns ärligt talat väldigt låg klass.
 
Jag tycker att det är riktigt oförskämt att prata ett främmande språk, dvs ett språk som alla andra inte förstår, bland sina kollegor. Spelar ingen roll att det handlar om någonting mindre viktigt för så gör man inte om man är någorlunda väluppfostrad.

Det är oförskämt och känns ärligt talat väldigt låg klass.

Får man inte göra som man själv vill på sin rast? Vissa sitter med hörlurar, andra djupt försjunkna i en bok eller sin mobil, andra småpratar med varandra, någon pratar i telefon. Ska alla dessa personer plötsligt redogöra för den nya som tillkommer i fikarummet var dom håller på med? Bara för att A och B sitter och pratar om något informellt på sin fikarast betyder det ju inte att det är något som ska röra C också, oavsett vilket språk de talar. Jag ser inte problemet ärligt talat.
När det handlar om möten, officiella samtal, samtal som angår alla eller i ett kontorslandskap förstår jag självklart att det sa göras på ett språk som alla förstår. Men på en rast?
 
Är man bara tre i fikarummet och en person inte pratar de andra tvås språk tycker jag det är vansinnigt oartigt att inte växla över på ett språk alla förstår. Om det hade varit flera i fikarummet hade det varit en annan femma.

Jag pratar inte svenska om det är någon närvarande som inte förstår det annat än om jag måste ta något med en annan svensk som inte är så bra på engelska. Det händer ibland i jobbet men då är det ju en praktiskt sak relaterat till jobbet, när det inte får bli något missförstånd. En del av de jag jobbar med har inte en speciellt bra engelska.
 
Jag kan tycka att det är ohyfsat och oartigt att stänga ute en person ur konversationen genom att prata ett språk den inte förstår. Däremot hade jag aldrig sagt till. Det är inte min sak att påpeka för andra hur de bör eller inte bör bete sig, och dessutom ger det inga goda förutsättningar för gemenskap och goda relationer.
 
Alltså jag förstår värdet av att välja ett gemensamt språk, men hade jag varit i den situationen och känt mig exkluderad pga språkval så hade jag engagerat dem i ett samtal på svenska? Alltså börjat en social interaktion på vårt gemensamma språk. Inte - som jag tolkar det - bett dem prata svenska med varandra så jag kan passivt lyssna. Det tycker jag nog låter mer oförskämt än att inte växla språk så alla kan vara med...
 
Jag associerar till den tid då samer inte tilläts prata samiska.

Jag fattar inte hur det kan vara så viktigt att alla visar sig som goda svenskar.
Fast är inte det en annan diskussion?

Jag uppfattar detta som en arbetsmiljöfråga. Att arbetsplatsen är inkluderande för alla. Att samvaro på raster iutformas så alla kan ta del av den?

Att prata ett annat språk är ingen deal alls för mig. Js jst vidtats i mångspråkliga mijöer större delen av arbetstiden de senaste tio åren. Men gemensamma raster där man förväntas delta bör vara just tillgängliga för alla.

Svenska fikaraster är ganska speciella. Vi förväntar oss att alla deltar. Den som sitter på sitt rum med sin kopp uppfattas okamratlig. FÖr mig är det lite av samma sak. Om man talar ett språk som exkludeerar den tredje i rummet så är det ett socialt problem.
 
Alltså jag förstår värdet av att välja ett gemensamt språk, men hade jag varit i den situationen och känt mig exkluderad pga språkval så hade jag engagerat dem i ett samtal på svenska? Alltså börjat en social interaktion på vårt gemensamma språk. Inte - som jag tolkar det - bett dem prata svenska med varandra så jag kan passivt lyssna. Det tycker jag nog låter mer oförskämt än att inte växla språk så alla kan vara med...
Exakt min tanke också. Jag hade försökt dra igång ett eget samtal med övriga om vi bara var tre och jag kände mig utesluten.
 
Om man inte sitter ”tillsammans” tycker inte jag att det spelar någon roll.
Men om kollegor sätter sig vd samma bord i en sådan konstellation (två plus en som i TS) skulle jag nog tycka att det kändes lite obekvämt att de andra väljer ett språk jag inte förstår, medvetet eller inte.

Är det så att det inte fanns några andra platser tillgängliga och de fortsätter på en redan påbörjad konversation skulle jag troligen inte reflektera något särskilt över det. Dvs för mig är det rätt situationsberoende.
 
Vad har ni för policy på er arbetsplats där det även jobbar folk med utlänsk härkomst? Vi ska prata svenska under arbetstid och i fikarum. Satt i fikarummet igår och det kom in 2 st jobbarkompisar och satte sig vid mitt bord och började prata ett språk som jag inte förstår. Bad dom prata svenska och fick suckar tillbaka och dom fortsatte med sitt språk. Nämnde detta till chefen och jag sa att jag kommer att ta upp detta på vårat nästa möte. Tycker att det är respektlöst att prata annat språk när det finns andra jobbarkompisar med. Eller är jag helt ute och cyklar?

Vi har ingen policy, men eftersom vi har folk från olika delar av världen på jobbet så kan det ofta bli engelska eftersom det är ett språk som alla på jobbet behärskar. Det är ju bra om ingen känner sig utanför.
 
Alltså jag förstår värdet av att välja ett gemensamt språk, men hade jag varit i den situationen och känt mig exkluderad pga språkval så hade jag engagerat dem i ett samtal på svenska? Alltså börjat en social interaktion på vårt gemensamma språk. Inte - som jag tolkar det - bett dem prata svenska med varandra så jag kan passivt lyssna. Det tycker jag nog låter mer oförskämt än att inte växla språk så alla kan vara med...

Ja precis. Mer rimligt är att om man kommer till fikarummet med sin kaffekopp och en diskussion pågår fråga om man kan slå sig ner och kanske också fråga vad de pratar om så att man nlir inkluderad i samtalet på ett naturligt sätt.
 
Vad har ni för policy på er arbetsplats där det även jobbar folk med utlänsk härkomst? Vi ska prata svenska under arbetstid och i fikarum. Satt i fikarummet igår och det kom in 2 st jobbarkompisar och satte sig vid mitt bord och började prata ett språk som jag inte förstår. Bad dom prata svenska och fick suckar tillbaka och dom fortsatte med sitt språk. Nämnde detta till chefen och jag sa att jag kommer att ta upp detta på vårat nästa möte. Tycker att det är respektlöst att prata annat språk när det finns andra jobbarkompisar med. Eller är jag helt ute och cyklar?
Vi har inte just svenska som policy men ingen ska bli utfryst genom att andra pratar ett språk någon/ några inte förstår. Vilket språk det blir beror ju på vilka som sitter tillsammans på rasten, som skrivet innan är det inte ok att komma och sätta sig vid ett bord och utesluta en person från samtal genom att använda ett språk inte alla vid bordet förstår utan då väljer dom som inte vill byta språk att sätta sig själva vid ett bord eller med andra som delar språket.
 
Jag jobbar på en myndighet och vi ska producera våra utredningar etc på svenska men det finns inget uttalat hur vi pratar med varandra.
Rent generellt tycker jag att om man är tre personer som sitter tillsammans och två har ett gemensamt språk som den tredje inte förstår är det trevligare att prata ett gemensamt språk så att den tredje kan få vara med i småpratet om denne vill. Själv har jag i liknande situationer gått över till engelska. Däremot har jag fortsatt prata svenska om det varit banala saker jag sagt, som att skicka saltet eller liknande som inte inbjuder till småprat.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 890
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 709
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 417
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp