Språk på arbetsplats

Alltså jag förstår värdet av att välja ett gemensamt språk, men hade jag varit i den situationen och känt mig exkluderad pga språkval så hade jag engagerat dem i ett samtal på svenska? Alltså börjat en social interaktion på vårt gemensamma språk. Inte - som jag tolkar det - bett dem prata svenska med varandra så jag kan passivt lyssna. Det tycker jag nog låter mer oförskämt än att inte växla språk så alla kan vara med...

Precis vad jag också tänker. Vill jag skapa gemenskap och tycker det är viktigt att få engagera mig i andras diskussioner så initierar jag ju ett samtal själv, i så fall. Betydligt trevligare approach.
 
Svenska fikaraster är ganska speciella. Vi förväntar oss att alla deltar. Den som sitter på sitt rum med sin kopp uppfattas okamratlig. FÖr mig är det lite av samma sak. Om man talar ett språk som exkludeerar den tredje i rummet så är det ett socialt problem.

Men är det verkligen ett "socialt problem", eller drar vi bara på stora växlar genom att påstå det? Alltså, för min egen del är påtvingad gemenskap verkligen något jag drar mig för. Därför rör det mig inte i ryggen om ett par bredvid mig talar på ett språk jag inte förstår. Känner jag för att engagera mig i samtalet så initierar jag ju det själv.

Om någon skulle avbryta mig endast för att säga åt mig att byta språk skulle jag fundera över personens bristande sociala kompetens.
 
Vad har ni för policy på er arbetsplats där det även jobbar folk med utlänsk härkomst? Vi ska prata svenska under arbetstid och i fikarum. Satt i fikarummet igår och det kom in 2 st jobbarkompisar och satte sig vid mitt bord och började prata ett språk som jag inte förstår. Bad dom prata svenska och fick suckar tillbaka och dom fortsatte med sitt språk. Nämnde detta till chefen och jag sa att jag kommer att ta upp detta på vårat nästa möte. Tycker att det är respektlöst att prata annat språk när det finns andra jobbarkompisar med. Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag hade nog tänkt att de pratade om något de inte ville att jag skulle vara en del av. Sen känns det såklart obekvämt om man sitter tre stycken vid ett bord och två personer har en konversation man inte har del i. Om det hände någon gång skulle jag inte bry mig om det hände ofta kanske jag skulle ta upp det med dom personerna eller välja att sätta mig någon annanstans (dvs flytta mig). Jag skulle nog inte tycka att det hade något med någon företagspolicy att göra. Rast är rast, då måste jag ju få dra mig undan om jag vill.
 
Varför är det viktigt att alla förstår varandras småprat?
Jag tänker att det är såhär.

Ts skriver -sätter sig vid mitt bord. Dvs det finns fler bord i rummet men de sätter sig just vid hennes bord.
Ts är ensam vid sitt bord, ingen annan är där. Så de tränger sig på och pratar sedan ett språk hon inte förstår.

Om ts och en till suttit och pratat sitt språk vid bordet och de två kommit och satt sig vid ett annat bord och pratat sitt språk skulle det ju varit helt naturligt. Eller kanske till och med om de suttit vid samma. Det är ju kanske inte så konstigt. Eller om ts suttit och läst en bok och de satte sig vid ett annat bord.

Men att två/fler fryser ut en som inte har någonstans att ta vägen tycker jag alltid känns fel.

Om ts hade velat vara ensam på rasten hade hon väl satt sig vid skrivbordet eller haft en bok antar jag.
 
Jag minns en väldigt obehaglig situation från min utbildning till ssk, det var sista terminen o då skulle man arbeta en del nätter på såväl medicin o på kirurgavdelning. När jag kommer är rapporten på finska, jag bad dem prata svenska så att jag kunde förstå. Det togs inte emot så bra eftersom jag har ett förnamn som är vanligt i Finland, kontentan var att jag var högfärdig som låtsas att jag inte förstod finska. Jag fick ta med mig min handledare från skolan som propsade att sånt skulle avhandlas på svenska så att jag skulle kunna förstå. Rapporterna gavs sedan på svenska men all annan kommunikation skedde på finska, snacka om att jag vantrivdes o inte lärde mig speciellt mycket på den praktiken. :rage:
 
Åh förresten. Jag tycker inte att det är jättesupersnällt att sätta sig två vid ett bord där det sitter en redan och börja prata om sin systers fasters katts bröllop som båda varit på och de vet att hen inte varit på heller. (Och nu kommer någon om en TV-serie eller liknande, men det är inte samma sak, eftersom de inte vet att personen som sitter där definitivt inte sett den.)

Så det är egentligen ingen ren språksak.
 
Jag associerar till den tid då samer inte tilläts prata samiska.

Jag fattar inte hur det kan vara så viktigt att alla visar sig som goda svenskar.
Eller personer i tornedalen som hade finska som modersmål och inte kunde ett ord svenska... Men fick inte prata finska med varandra i skolan. Alls.

Skulle någon säga åt mig att prata svenska om jag sitter och pratar finska med en kollega skulle jag bli väldigt illa till mods..
 
Vi pratar det språk vi kan göra oss förstådda på? Vi har personal från flera olika länder och vill två fransoser prata franska med varandra får de väl göra det. Om de inte pratar med mig är det väl skitsamma vilket språk de pratar på? Jag behöver inte veta vad de säger.

Det är en enorm styrka att ha en flerspråkig arbetsplats, inte minst för att vi ofta kan hitta kollegor som kan tolka när det uppstår språksvårigheter med kunder.
 
Vad har ni för policy på er arbetsplats där det även jobbar folk med utlänsk härkomst? Vi ska prata svenska under arbetstid och i fikarum. Satt i fikarummet igår och det kom in 2 st jobbarkompisar och satte sig vid mitt bord och började prata ett språk som jag inte förstår. Bad dom prata svenska och fick suckar tillbaka och dom fortsatte med sitt språk. Nämnde detta till chefen och jag sa att jag kommer att ta upp detta på vårat nästa möte. Tycker att det är respektlöst att prata annat språk när det finns andra jobbarkompisar med. Eller är jag helt ute och cyklar?
Hos oss så får man bara prata svenska under arbetstid (äldreboende) vad folk sen gör på sina raster tycker jag kan kvitta. Det är ju inte under arbetstid.
 
Fast är inte det en annan diskussion?

Jag uppfattar detta som en arbetsmiljöfråga. Att arbetsplatsen är inkluderande för alla. Att samvaro på raster iutformas så alla kan ta del av den?

Att prata ett annat språk är ingen deal alls för mig. Js jst vidtats i mångspråkliga mijöer större delen av arbetstiden de senaste tio åren. Men gemensamma raster där man förväntas delta bör vara just tillgängliga för alla.

Svenska fikaraster är ganska speciella. Vi förväntar oss att alla deltar. Den som sitter på sitt rum med sin kopp uppfattas okamratlig. FÖr mig är det lite av samma sak. Om man talar ett språk som exkludeerar den tredje i rummet så är det ett socialt problem.
Jag tänker att det inte blir ett arbetsmiljöproblem genast, sas. Nu är just svenska utan tvekan det största språket på mitt jobb, så finns det möjlighet för tex holländare, iranier och fransmän att ibland prata sitt modersmål inbördes, är jag mest glad för deras skull.

Men oftast håller sig alla till engelska, om det är allmänna samtal. Om tex du och jag pratar om ett specifikt jobbproblem, hade å andra sidan svenska varit smidigast. Och helt ok.

Jag har aldrig tänkt på detta som ett arbetsmiljöproblem för svenskspråkiga i Sverige. Vi brukar ju vara i majoritet här.
 
Jag associerar till den tid då samer inte tilläts prata samiska.

Jag fattar inte hur det kan vara så viktigt att alla visar sig som goda svenskar.

Det handlar ju inte att alla ska prata svenska. Utan om det finns ett språk som alla kan så bör man prata det språket för att inte exkludera någon. På mitt jobb för vi ofta besök av kollegor från resten av Europa och då anser jag att vid fika/lunch så bör alla prata engelska som då är det gemensamma språket.

Är det en större arbetsplats där man fyller flera olika bord vid fika/lunch så är det helt ok för min del om de som talar samma hemspråk sätter sig vid ett eget bord och pratar på sitt språk. Men man exkluderar ingen som sitter vid samma bord. Otrevligt och uppfostrat så det skriker om det!

Är det en liten arbetsplats (3 pers som i ts fall) så är det i min värld självklart att man talar det språk alla kan (svenska, engelska eller vilket språk det nu må vara). Annat är väldigt otrevligt!
 
Jag har ej läst hela tråden, men på mitt förra jobb så var det svenska som gällde hela arbetsdagen. Vi hade folk från olika länder på arbetsplatsen, därför fanns det en regel. Bra tycker jag. Kan dock tänka att om man använder tillfällig arbetskraft kan det bli problem?
 
Satt i fikarummet igår och det kom in 2 st jobbarkompisar och satte sig vid mitt bord och började prata ett språk som jag inte förstår. Bad dom prata svenska och fick suckar tillbaka och dom fortsatte med sitt språk.
De pratar med varandra och du ber dem byta språk? Jag förstår inte.
 
Jag tänker inte så mycket på "policy" men tycker också att om man slår sig ned jämte någon i ett litet, slutet sällskap gör man sitt bästa för att inkludera alla.
Jag delade rum med en svensk kille och en Kiwi ett tag och vi pratade alltid uteslutande engelska i huset. Skulle aldrig falla oss in att pladdra runt vår vän på svenska.

När jag först började arbeta på hotellet gick jag i träning med en kvinna från ett annat land och vid lunchdags följde jag rätt naturligt med henne och satt vid bordet hon valde. Snart fylldes bordet på och jag blev sittande i mitten av sex främlingar som glatt och rappt kommunicerade på ett språk jag inte begrep. Det var otroligt obekvämt och otroligt oförskämt tycker jag, trots att det var rast och fritid.

Sedan skulle jag nog aldrig aktivt be någon skifta språk, men kan tycka att det är naturlig och vanlig hyfs att folk gör det på egen hand. Byter språk alltså.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 709
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 418
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp