Språkfråga

Nästan varje gång jag läser här på bukefalos och ofta på facebook och nyss nu på instagram så dyker jag på meningar som dessa

Ex. 1: "Men det betyder ju inte att det i många fall var sant"

Ex. 2: "vi lät bli att inte åka till Stockholm nu i coronatider"

Det blir kanske otydligt vad jag menar nu när jag tagit bara plockat ut meningarna ur sina texter, men säg till i så fall så ska jag försöka göra bättre.

I exempel 1 (om jag tolkat rätt, tyckte det var osäkert) så menar personen att något skulle kunna vara sant. Det korrekta vore då att skriva "men det betyder ju inte att det [i många fall] inte var sant".

I exempel 2 (om jag tolkat rätt) menar man att man inte åkte till Stockholm. Det korrekta vore således att skriva "vi lät bli att åka till Stockholm". För om man låter bli att inte göra något så betyder det ju att man gör det.

Det är bara det att jag nästan aldrig stöter på meningar som motsvarar de som jag angett som korrekta, men som sagt ofta meningar som i exemplen här.

Dock läste jag detta i en tråd nyss och här blir det inte syftningsfel! "Bara för att man är glad att hästen överlevde betyder inte att man inte tycker det är hemskt när någon annan dör" Här glömmer annars många det andra "inte". En del som läser kanske inte ens lägger märke till sånt här?

Tror ni att språket är på väg att utvecklas mot att det blir korrekt att säga och skriva på det sättet som i mina exempel (1 & 2)? Språket utvecklas ju, men själv kommer jag nog ha svårt att lära om ifall det är så.

Med reservation för att jag inte kom på så många eller bra exempel just nu :idea:
Menar du att problemet är de dubbla negationerna? Eller fel mängd negationer? eller att de borde skriva mer rakt?

Jag skulle nog skriva som i ditt exempel ett och uppfatta att ett inte saknades som du gör. Men det betyder ju inte att det inte var sant.

Och detsamma i det andra.

(Men jag lovar inte att jag inte (haha) skrivit fel ibland när jag krånglar till det :p, maxade negationer.)

Men jag vet inte om jag har stött på det, men kanske utan att ha tänkt på det.

Däremot har ju UR precis startat en debatt i media om urartade kunskaper i skrivande. Det är kanske det :D https://urplay.se/program/217798-skrivglappet
Har förmågan att skriva försämrats bland unga? Vi hör vittnesmål från arbetslivet om att ung personal ibland inte har den skrivförmåga som krävs. Samtidigt larmar universitetslärare om studenter som har problem med att klara sina utbildningar. Vad är orsakerna till skrivglappet? Vi finner ett komplext lapptäcke av förändringar inom skola och samhälle. På tröskeln till arbetslivet står en ung generation som inte blivit rustad för utmaningarna i skriftspråket. Har vi svikit våra unga?
https://www.svd.se/skrivglappet-ar-politikens-fel
https://www.lararen.se/nyheter/inlarning/sa-ser-lararna-pa-skrivglappet
 
Vi har just suttit och skrattat/gråtit över en prao-blankett som ska fyllas i, det är utbildningsnämnden som gjort den.
Ex. på ja/nej-frågor på blanketten: Eleven utför inga riskfyllda och förbjudna arbeten.
Eleven utför inget arbete rörande pengar eller bevakningsarbete.

Mvh/Hatar negationer i text :banghead:
Ibland på enkäter också, liknande formuleringar, man blir helt snurrig med dubbla negativ och försöker reda ut dem för att kryssa i ruta.

(På något av de där personlighetstesten om man var blå grön eller lila eller vad som, som det var debatt om i buke tidigare hade de klämt i nästan trippla negationer i en mening här och där varpå man skulle försöka svara på en skala aldrig, ibland, ofta :D.)
 
Senast ändrad:
Spännande nog använde man dubbla negationer för 100-150 år sedan som ett sätt att förstärka negationen och då skulle Stockholmsexemplet kunna tolkas som att man verkligen inte åkte till Stockholm under coronatider.

(Fast källan är min kvällskurs i svenska på universitetet och deras version av Sokrates liv borgar inte för hög trovärdighet)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 693
Senast: Hedinn
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 323
Senast: Habina
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 805
Kultur Jag läser mycket ofta och jämt. Tyvärr uteblir mina biblioteksbesök då jag inte vill mecka mig in till staden och mitt lokala bibliotek...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 158
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp