Bukefalos 28 år!

språkval (inte få välja själv)

V

vickis-pajala

OBS lång...................

min äldsta dotter som går i år 5 har fått hem en lapp om att få välja att läsa ett språk (tyska,spanska,engelska, finska )

min dotter ville välja tyska som första val och spanska som andra, jag har läst tyska själv och vet att grammatiken inte är den lättaste och även då att dottern har dyskalkyli ( stavningen är jag osäcker på men problem med matten)

jag tog kontakt med skolan lärare och specialpedagog och berättade vad dotter vilje välja och även då om man kan diskutera sig fram till någon form av lösning att dottern får välja ett språk läsa språker men kanske inte på samma promisser som sina klasskamrater utan får mer möjlighet att träna på matematiken.

specialpedagogen ger ett förslag på att dottern läser tyska varannan gång och mattematik andra gången och detta nappade jag på, och specialpedagogen skulle prata med rektorn och hålla diskutionen vid liv och ta kontak med mig för att berätta vad som är sagt,

i eftermiddags så kom min dotter hem jätte lessen och upprörd och berättar att hon får inte välja själv språkval utan lärare och specialpedagog rekommenderar henne att välja engelska.

om jag förstår dotter rätt så sköts viss del av undervisningen via webbkamera att inte alltid läraren finns på plats utan kan sitta i en annan dela av kommunen och undervisa

jag har ej själv varit i kontakt med läraren och tack och lov för detta för jag var väll inte dierkt lätt att tas med här på kvällskvisten men ska på onsdag till skolan för ett utvecklingssamtal

är detta verkligen dagens mörka sanning att skolan gör det enligt mig enkelt för sig och rekommenderar eleven att välja något annat för att

ja hur går det till där ute, finns det någon annan som har ett bra förslag som jag kan nämna åt skolan

// vickis
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

Jag är lärare själv och kan ge lite reflektioner.
Eftersom det finns kursplaner vi måste följa i alla ämnen så låter det för mig konstigt att någon kan läsa ett språk varannan gång och matte den andra gången. Det måste ju vara ännu svårare att få en helhet i språket. Kanske är det tillåtet elnligt konstens alla regler att göra så om man kallar det anpassad studiegång men jag gissar att det då inte ges betyg i språket, för hur ska man med varannangångsläsning kunna mäta sig med klasskamraterna? Jag skulle inte riktigt själv vilja rekommendera den lösningen för vad för sammanhang får man om man deltar bara vid hälften av lektionerna?
Jag brukar, efter de nationella proven i år 5 och det utvecklingssamtal som följer och i samråd med språklärare rekommendera vissa elver att läsa engelska istället för ett nytt språk. Det gäller de elver som inte klarar målen för år 5 i engelska, en del av dem har dessutom haft ett annat hemspråk och har redan då ett språk mer än sina kamrater har haft hittills. Ibland har de elver jag rekommenderat heller inte klarat alla mål för svenska och/eller matte.
Ibland följer familjerna rådet och många gånger vill eleven detta själv, andra gången vill de testa ett nytt språk och inte helt sällan byter de sedan till engelska när det blev för svårt.
Jag undrar om det verkligen är så att hon inte får läsa tyska? Jag har aldrig varit med om att någon elev nekats, får vi göra så? Däremot har jag som sagt varit med om att vi rekommenderat enligt det jag skrev innan, men då har jag alltid tagit dessa när föräldern varit närvarande.
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

Jag (gymnasielärare i språk) håller med oz_joj i det mesta. Jag som lärare skulle inte vilja ha en elev som bara är med varannan gång. Hur ska eleven kunna veta vad vi gjorde då? Det som har blivit fel är ju att de inte pratat med er och diskuterat deras tankar med er.

Sen blir jag mörkrädd om man bedriver undervisning via webcam för så små elever? Jag tror knappt det skulle funka på mina gymnasieelever...
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

Jag förstår dock varför man kör med distansundervisning och det är pga bostadsorten :) Det är inte helt lätt att få ihop det.
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

Hej!

Jag undervisar i spanska på högstadiet och jag och min kollega (som undervisar i tyska) ska ut till våra 6:or (på skolan där jag jobbar börjar de med språk först i 7:an - tyvärr) och presentra språken de får välja mellan.

Vi kommer säga till alla elever att det är bättre att börja läsa spanska/tyska och hoppa av om det blir för svårt än att inte börja och ångra sig för då är omöjligt att börja.

Förslaget att bara vara med varannan gång låter dumt tycker jag, då får hon inte med sig hela undervisningen och hamnar efter vilket kommer leda till att hon tröttnar för det blir för svårt.

På de skolor jag varit brukar alternativet till spanska/tyska/franska etc. vara extra engelska (eller svenska) behöver din dotter extra hjälp i de ämnena? Då kan det vara idé att välja bort ett nytt språk. Kan hon få matte på dessa lektioner och du tillsammans med hennes lärare bedömmer att hon behöver det för att få slutbetyg i matte i 9:an då ska ni såklart göra så... men finns inte matte som alternativ och hon inte har svårt med engelska/svenska ser jag ingen anledning till att hon "måste" ha engelska.


Vill tjejen verkligen läsa språk pga intresse och inte bara för att "alla andra gör det" så kan du höra dig för om skolan är om de erbjuder språk (tyska/spanska) som elevensval på högstadiet. Då kan din dotter läsa Steg 1under högstadiet (till skillnad från om man läser språk från 6-9 och läser både steg 1 & 2).
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

jag blir också lite rädd av "webcam" undervisningen med så unga elever.

Men min erfarenhet är att när språket är helt nytt är de så nyfikna och intresserade att även de med störst koncentrationssvårigheter hänger med riktigt bra, fast då finns jag ju i klassrummet...

Man får hoppas att det finns en vuxen med i klassrummet som kan hålla ordning, dela ut pennor till de som glömt och hjälpa till med enklare funderingar om uppgifter etc. även om den ej kan språket.
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

Här uppe i norr tror jag att det blir mer och mer vanligt att man använder sig av distansundervisning av den enkla anledningen att det inte finns språklärare att tillgå. Skolorna är tvunga att erbjuda två språk som allra minst.

Till ts:
Behöver din dotter hjälp med matten så ska inte den tiden tas från språkundervisningen.
Vill hon prova tyskan så låt henne göra det fullt ut, det går alltid ångra sig och byta till extra engelska/svenska om man vill.
Men då har hon fått välja själv!
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

tycker det är kul med buke för det finna alltid nya refletioner och nyanser på diskutionen

då på 80-talet fick vi oxå välja först i åk 7 ett nytt språk (tyska, franska) sedan kan jag tyvärr inte komma ihåg vad de elever som behövde extra hjälp fick göra men det var på den gammla goda tiden det

jag blir mest arg och förbannad för att det var ju jag som förälder som öppnade upp diskutionen med skolan gällande detta, för jag vet och även skolan vad dottern har för bekymmer, sedan att det inte kanske går (gällande förslaget pedagogen gav som har jobbat många år innom skolan) så skulle jag har accepterat detta faktum och pratat med dottern och då valt efter skolans rekommendationer eller något annat, men nu fick jag ju aldrig något sammtal utan fick höra detta av dottern, och jag anser väll att det är inte dotterns uppgift att vara budbärare.

Stalltomte: har jag nu uppfattat det rätt så finns det ingen vuxen i rummet när webbundervisning bedrivs, varför vet jag inte

vi har i kommunen en skola drygt 10 mil därifrån jag bor där bedrivs matte undervisning ( nu vet jag ej vilka klasser det gäller) helt via webben och detta är ju för att inte skolan ska behöva slå igen portarna och barnen åka buss i drygt 10 mil till skolan
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

Lite refektioner utifrån mina egna barns skolor och högstadieskolor jag själv arbetat på... I min egen hemkommun börjar alla 6:or med att läsa alla nya språk (spanska, franska, tyska) under några veckor för att sedan göra sitt slutgiltiga val (gör att det blir färre byten av kurser). Dock får de som har svårt för svenska/engelska läsa engelska/svenska i stället (eller säkerligen de som inte nått målen i skolår 5 eller riskerar att inte göra det fortsättningsvis heller).

Där jag jobbat själv har de som inte nådde målen i skolår 5 och som har fortsatta svårigheter fått gå på "svensk/engelska" i stället för att läsa ett modernt språk. Detta för att de ska ha större chans att nå målen i skolår 9. Dock har ju jag aldrig varit med i föräldradiskussionen, men jag antar att man inte kan tvinga någon att avstå från moderna språk. Men det har varit avhopp från moderna språk ända upp i 8:an, just pga att man riskerar att inte få betyg i vare sig svenska, engelska eller det moderna språket.
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

min dotter ville välja tyska som första val och spanska som andra, jag har läst tyska själv och vet att grammatiken inte är den lättaste och även då att dottern har dyskalkyli ( stavningen är jag osäcker på men problem med matten)

jag tog kontakt med skolan lärare och specialpedagog och berättade vad dotter vilje välja och även då om man kan diskutera sig fram till någon form av lösning att dottern får välja ett språk läsa språker men kanske inte på samma promisser som sina klasskamrater utan får mer möjlighet att träna på matematiken.

specialpedagogen ger ett förslag på att dottern läser tyska varannan gång och mattematik andra gången och detta nappade jag på, och specialpedagogen skulle prata med rektorn och hålla diskutionen vid liv och ta kontak med mig för att berätta vad som är sagt,

i eftermiddags så kom min dotter hem jätte lessen och upprörd och berättar att hon får inte välja själv språkval utan lärare och specialpedagog rekommenderar henne att välja engelska.

ja hur går det till där ute, finns det någon annan som har ett bra förslag som jag kan nämna åt skolan

// vickis

Nu blir jag faktiskt lite arg både på dig och på skolan, varför skulle hon inte kunna läsa tyska och på samma premisser som de andra. Varför särbehandla? :mad: Blir det för svårt så lär hon väl upptäcka det och så kan hon byta då. Det är ju bara 5e klass eller hur, att prova sina vingar skadar henne inte. :laugh:
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

Blir det för svårt så lär hon väl upptäcka det och så kan hon byta då. Det är ju bara 5e klass eller hur, att prova sina vingar skadar henne inte. :laugh:

Fast ofta kan man se redan i 5:e klass vilka barn som faktiskt kommer att behöva extra stöd (som att gå på extra engelska/svenska) för att ha möjlighet att nå godkänt i kärnämnena i 9:an....

Sedan är det ju inte alltför sällan så att barn som har stora problem med matematik även har problem med svenskan.
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

Nu blir jag faktiskt lite arg både på dig och på skolan, varför skulle hon inte kunna läsa tyska och på samma premisser som de andra. Varför särbehandla?

kanske jag låter min dotter leva lite i skyddad verkstad MEN redan nu är matten jätte kämpig och även om dottern har lärt sig att leva med sina problem och får jätte mycket hjälp så är det en besvikelse att tillexempelvis inte kunna klockan och måste följa sina klasskamrater ( läs kan inte släppa dem ur sikte) var hon än går för att hon är rädd att missa tiden för lektionen, även om hon är en glad tjej och tar sig lätt upp ur besvikelsen och kämpar på, blir hon lessen och besviken när man inte klara det alla andra klarar och även vill välja det alla andra väljer ( språkval)
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

matten är strörsta problemet, svenska klara hon bra
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

Ok då förstår jag bättre. I femman borde man kunna klockan... :( Kan hon inte ha en klocka som larmar på tiderna hon behöver passa? (Har hon blivit utredd för neuropsykiatriska funktionshinder..?)
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

Ok då förstår jag bättre. I femman borde man kunna klockan... :( Kan hon inte ha en klocka som larmar på tiderna hon behöver passa? (Har hon blivit utredd för neuropsykiatriska funktionshinder..?)

dotter har med sig mobilen som hon ställer in tiden så den larmar när hon ska gå in från rasten, och dom jobbar med klockan på skolan så hon ska lära sig den

nej hon är inte utredd för neurpsykiatriska funktionshinder
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

Fungerar det med digital klocka men inte med vanlig?
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

dotter har med sig mobilen som hon ställer in tiden så den larmar när hon ska gå in från rasten, och dom jobbar med klockan på skolan så hon ska lära sig den

nej hon är inte utredd för neurpsykiatriska funktionshinder

Men om hon kan ställa in tiden, kan hon inte titta på den och förstå vad klockan är då?

Om det bara är siffrorna som är problemet, så borde kanske en vanlig klocka med urtavla (finns ju sådana helt utan siffror om man vill) funka bättre?
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

Jag tycker du har all rätt att bli arg och förbannad när skolan använder ett så litet barn som en 11åring som budbärare. Särskilt när du säger att hon redan bär på besvikelser att inte kunna klockan etc. Det blir ju ett ganska hårt slag då att få veta att hon "inte kan/duger till" att läsa ett till språk.

Du skrev att hon inte hade problem med svenskan, hur är det med engelska?

Jag hade en intressant lektion med matteläraren på ena skolan där jag jobbar. Vi diskuterade lösningen för elev A som precis når Godkänt målen i spanska, inte når målen i No-ämnena och har problem med matten. Matteläraren frågade då hur elev B klarade spanskan, och tog mer eller mindre för givet att den eleven fick kämpa med spanskan bara för att den precis som elev A har svårt med matte, så är inte alls fallet! Elev B ligger på Vg i flera kvaliteer (läsa, lyssna och skriva).

Så har din dotter inga problem med engelskan så tycker jag inte att mattesvårigheterna automatiskt ska utesluta henne från ett språk till.
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

Hoppar in från ÄU..

Det jag reagerade på, var att hon inte skulle få läsa språk för hon hade dyskalkyli, har hon inge problem med språk (Svenska & Engelska) så ser jag som inte varför hon inte skulle kunna läsa ett annat språk!

Jag har alltid fått vara i dom lättare grupperna i matte och klarade inte kursmålen för Matte A på gymnasiet mycke för att jag inte har något intresse för matte, min koncentration är inte den bästa och det märks tydligt i matten! Så jag fick läsa upp det i 3:an, men det har inte hindrat mig för att läsa både Svenska A + B och Engelska A + B, och även Franska under högstadiet..

Tycker hon borde få en chans att lära sig ett språk om hon är intresserad av det! Då jag gick högstadiet så var Tyska det som ansågs vara det språk som fanns (Franska, Tyska, Spanska) som var lättast att lära sig!
 
Sv: språkval (inte få välja själv)

Varför skulle hon blivit utredd för neuropsykiatriska funktionshinder pga att hon har mattesvårigheter och inte kan klockan?

För det är ju "bara" den informationen vi har om barnet, jag kan inte se sambandet mellan det och neuropsykiatriska funktionshinder. Inte menat som kritik utan jag är uppriktigt nyfiken, dessa funktionshinder är ju en djungel som jag känner att jag behöver behärska bättre.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 457
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 934
Senast: ako
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 001
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Jag ville som tonåring lära mig ryska, men jag hade redan valt att läsa spanska, tyska och latin så jag fick avstå. Egentligen skulle...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 745
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp