Spruta för att träna avmaskning

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
En av mina ponnyer gillar inte avmaskning - hon försöker komma undan när sprutan ska in i munnen. Jag har hört om andra som tränat med godsaker (äppelmos etc) i sprutor, och det känns ju som ett bra alternativ att testa för att vänja henne vid att det inte är något farligt. Men, vad är det för sprutor jag ska köpa? Dvs tomma sprutor som man kan fylla med exempelvis äppelmos och som liknar avmaskningssprutorna.

En av mina ponnyer gillar inte avmaskning - hon försöker komma undan när sprutan ska in i munnen. Jag har hört om andra som tränat med godsaker (äppelmos etc) i sprutor, och det känns ju som ett bra alternativ att testa för att vänja henne vid att det inte är något farligt. Men, vad är det för sprutor jag ska köpa? Dvs tomma sprutor som man kan fylla med exempelvis äppelmos och som liknar avmaskningssprutorna.
Jag tror det finns större sprutor på apoteket som används bland annat när man ska behandla öronvax och dyl.

Jag använder gamla metacam-sprutor. Men har tillfälligt satt träningen på paus då jag inte hittat nåt hästarna gillar att äta. Äppelmos går totalt bort och jag fick även nej tack på morotspuré.

Ska ta tag i träningen igen i vinter och botanisera bland barnmaten. Nåt ska väl duga. ;)

Jag använder gamla metacam-sprutor. Men har tillfälligt satt träningen på paus då jag inte hittat nåt hästarna gillar att äta. Äppelmos går totalt bort och jag fick även nej tack på morotspuré.

Ska ta tag i träningen igen i vinter och botanisera bland barnmaten. Nåt ska väl duga. ;)
Det var många år sedan någon av hästarna behövt metacam, så jag tror inte jag har någon sådan liggande. Kanske går att tömma och rengöra en spruta med avmaskningsmedel och återanvända den? Eller om jag har något annat liknande - får kanske gå igenom mina olika hyllor och förråd och se vad som finns :)

Jag tror det finns större sprutor på apoteket som används bland annat när man ska behandla öronvax och dyl.
Jag tycker inte jag hittar något passande när jag kollar på mobilen nu, den största jag hittar tycker jag verkar vara 15 ml, till kaniner 🤔 (Apotea)

Även jag har använt gammal metacamspruta. Men har man ingen sån går det att köpa liknande om man söker på tex ”plastspruta 50 ml” (eller annan siffra om man vill ha mindre).

Det var många år sedan någon av hästarna behövt metacam, så jag tror inte jag har någon sådan liggande. Kanske går att tömma och rengöra en spruta med avmaskningsmedel och återanvända den? Eller om jag har något annat liknande - får kanske gå igenom mina olika hyllor och förråd och se vad som finns :)
Det gör det, och du behöver för träning inte ha något alls i den i början. Den fasen kan komma senare. :) Även att få vatten i munnen brukar kunna funka jättebra för träning så det är inte alltid äppelmos och dylikt behövs (eller uppskattas).

Jag använde plastsprutor som jag hittade på Granngården.

Jag har stora doseringssprutor till lite olika konstprojekt och matlagning. Finns styckvis på amazon och i butiker som har grejer för molekylär matlagning.

1000023367.webp

Avmaskning är farlig för vattenlevande djur så du får inte skölja ur den i vattenslasken, dvs i diskbänken menar jag, i avloppet alltså. Du kan skölja ur den och möjligen hälla ur vattnet på gräsmattan.

Jag tror apoteket har att köpa annars fråga i stallet mångabrukar ha gamla typ metacamsprutor liggandes för ”bra att ha ”

20ml sprutor kan du säkert köpa av någon veterinär/klinik/dv. Jag samlar jämt på sånt om jag haft häst som behandlats med penicillin, metcam eller annat. (Många hästar och rehabstall, så alltid nån som behandlas under året).

Min häst M som inte gillar att få sprutor i munnen (det är integritetskränkande anser hon) tyckte det var väldigt intressant efter en period då kompisen V fick metacam i spruta i munnen i hagen. V tycker det är smaskens att få grejer i munnen via spruta, vare sig det är avmaskningsmedel eller metacam. Det har aldrig varit så lätt att avmaska M som efter det. "Min kompis får något GOTT! i sprutan, det vill ju jag också ha! ". Ett par år senare är hon lite tillbaka till det gamla, men nu tar det bara 5 minuter och en person att få in sprutan och inte två personer som försöker hålla stilla ett huvud som far överallt.
Ett tips är också att försöka hålla upp huvudet när du väl fått in avmaskningen så kan de inte spotta ut det och sedan massa godis efteråt :heart:heart:heart

Jag skulle använda använda metacam sprutor om du har tillgång till sådana.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka