Ssssch...en hemlis...!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hänvisa är ju enkelt ;) Frågan är väl mest om det finns någon form av substans i hänvisningarna.
Ja men självklart gör det inte det! Inte en gnutta. Min poäng var mer att det inte går att jämföra healing med "tro" generellt eftersom man ju sitter och försöker, genom pinsamma pseudovetenskapliga dokumentärer, bevisa healing genom att ta nån mening här och där från nån vetenskapssnubbe. Eller genom att typ namedroppa Tesla.
 
Ja men självklart gör det inte det! Inte en gnutta. Min poäng var mer att det inte går att jämföra healing med "tro" generellt eftersom man ju sitter och försöker, genom pinsamma pseudovetenskapliga dokumentärer, bevisa healing genom att ta nån mening här och där från nån vetenskapssnubbe. Eller genom att typ namedroppa Tesla.

Jag håller med dig helt och fullt. Tyvärr tycks ingen healing-förespråkare här i tråden kunna presentera någon vettig undersökning. (Föga förvånande iofs men "plötsligt händer det", sägs det ju.)
 
Lite annat intressant angående ämnet, placebo eller vad du nu vill kalla det. Min mamma har alltid varit superallergisk emot pälsdjur och hela min uppväxt fick jag liksom byta om i garaget för att inte ta in hästhår (ja, jag fick springa in i underkläder för att duscha, grannarna måste ha undrat :p). Läkarna konstaterade flera gånger att hon var mest allergisk emot katt, kanin, hö, häst, hund, pollen osv. Mamma accepterade det här och åt medicin ofta.

Men så för något år sedan bestämde hon sig för att gå en alternativ behandlingsmetod. Jag vet inte i detalj vad de gjorde, men hon kom dit ca 5 gånger under några månader. Idag har vi 6 kaniner hon dagligen tar hand om, en häst hon spenderar nästan lika mycket tid som mig och hon hanterar därför också hö varje dag. Grannkatten har även bestämt att han bor här i sommar så han kommer gärna in och lägger sig på soffan om vi lämnar dörren öppen. Men mamma känner inte av någonting, hon har inte behövt använda medicinen alls på flera år sedan hon gick den där behandlingen typ. Jag frågade henne vad det var för behandling och hon sa att man nog måste tro på lite hokus-pokus, men så länge den fungerade så är hon glad. :p Ingen av oss har någon aning om ifall det har att göra med placebo, ifall hon i så många år trott så starkt på det läkarna sagt att hon blev mer allergisk, eller om hon bara trodde och kände att hon blev frisk osv nu så att det går bra? Äsch, jag vet inte. Så länge hon är glad i att ha kaniner på bakgården 14 år till så duger det.
Allergier kan ju förändras över åren, utan någon uppenbar orsak.
 
Jag kom tänka på de där spökprogrammen som jag gillar att titta på fastän jag inte tror på dem (:o) när jag läste den här tråden. Jag vet inte om gästerna är på riktigt i dem men jag känner lite "leva och låt leva", om de mår så mycket bättre av att man (tex) står i någon ring och ber spöket att ge sig av varför inte låta dem känna så? Är det inte lite samma sak här?

Om man tänker rent allmänt så tycker jag att det kan bli lite grymt ibland att ta ifrån folk deras "villfarelser" om de mår bra av dem. Tex om man skulle upptäcka att min ångestdämpande medicin egentligen inte borde funka på mig trots att den har funkat hittills (pga placebo) så skulle jag inte tacka den människa som talade om det för mig, snarare tvärtom :p Det är en sorts trygghet som jag har varit beredd att betala mycket för.
Men jag kan förstå om folk tycker annorlunda, som här på buke :)

Med det vill jag dock säga att riktig läkarvård bör givetvis alltid komma i första hand, detta bör inte vara som ett alternativ till medicinvård.
 
Senast ändrad:
Jag vet att det diskuteras healing nu men tro är inte heller befriat från människor som vill bevisa att det de tror är sant.

Jag menar tro har enorma konsekvenser i samhället när folk vill upphöja sin tro till allmän lag och sanning typ abortmotstånd, Gud skapade världen, Bibeln säger vad som är rätt och fel och annat.

Två fel gör aldrig ett rätt förstås men säger bara att gränsen mellan tro, allmän sanning och vetenskap är ganska tunn ibland sådär generellt hos vissa människor.
 
om de mår så mycket bättre av att man (tex) står i någon ring och ber spöket att ge sig av varför inte låta dem känna så? Är det inte lite samma sak här?

Om någon som är frisk och välmående vill lägga pengar på energiöverföring genom kosmos och mår bra av det så är det för mig helt okej, kunde inte bry mig mindre.

Problematiskt är att en del, inte alla, alternativmedicinare avråder från behandling som faktiskt är bevisat fungera, för de säger att det inte fungerar. Människor dör pga det.

Eftersom det är helt dolt i dunkel vilka problem som behandlas med healing innebär det att människor som är desperata och sårbara söker hjälp i tron att det faktiskt fungerar. En del har depression, vilket är potentiellt dödligt. Andra har ångestsyndrom av olika slag. Att bli lyssnad på, få kroppskontakt och att "tro" kan hjälpa tillfälligt för stunden. Det gör att kroppen utsöndrar endorfiner, oxytocin etc. Det förstärker upplevelsen och tron på att det fungerar.Men på sikt leder det ofta till vidmakthållande av problemet och ibland blir problemet ännu större. Inte minst av att få höra att healingen inte fungerar eftersom man inte är "öppen nog" eller "är låst".

Så det är på många sätt mycket allvarligare än att stå i ring och be spöken ge sig av.
 
Om någon som är frisk och välmående vill lägga pengar på energiöverföring genom kosmos och mår bra av det så är det för mig helt okej, kunde inte bry mig mindre.

Problematiskt är att en del, inte alla, alternativmedicinare avråder från behandling som faktiskt är bevisat fungera, för de säger att det inte fungerar. Människor dör pga det.

Eftersom det är helt dolt i dunkel vilka problem som behandlas med healing innebär det att människor som är desperata och sårbara söker hjälp i tron att det faktiskt fungerar. En del har depression, vilket är potentiellt dödligt. Andra har ångestsyndrom av olika slag. Att bli lyssnad på, få kroppskontakt och att "tro" kan hjälpa tillfälligt för stunden. Det gör att kroppen utsöndrar endorfiner, oxytocin etc. Det förstärker upplevelsen och tron på att det fungerar.Men på sikt leder det ofta till vidmakthållande av problemet och ibland blir problemet ännu större. Inte minst av att få höra att healingen inte fungerar eftersom man inte är "öppen nog" eller "är låst".

Så det är på många sätt mycket allvarligare än att stå i ring och be spöken ge sig av.
Det var intressant. Är det egna erfarenheter eller har du hittat det någonstans? Statistik på där det gått åt skogen vore också väldigt intressant faktiskt. Tror inte på något sätt att det är bullshit, människor som ser det som källa till inkomst kan alldeles säkert tuta i en sånt om man är sårbar och nappar på allt.
 
Om någon som är frisk och välmående vill lägga pengar på energiöverföring genom kosmos och mår bra av det så är det för mig helt okej, kunde inte bry mig mindre.

Problematiskt är att en del, inte alla, alternativmedicinare avråder från behandling som faktiskt är bevisat fungera, för de säger att det inte fungerar. Människor dör pga det.

Eftersom det är helt dolt i dunkel vilka problem som behandlas med healing innebär det att människor som är desperata och sårbara söker hjälp i tron att det faktiskt fungerar. En del har depression, vilket är potentiellt dödligt. Andra har ångestsyndrom av olika slag. Att bli lyssnad på, få kroppskontakt och att "tro" kan hjälpa tillfälligt för stunden. Det gör att kroppen utsöndrar endorfiner, oxytocin etc. Det förstärker upplevelsen och tron på att det fungerar.Men på sikt leder det ofta till vidmakthållande av problemet och ibland blir problemet ännu större. Inte minst av att få höra att healingen inte fungerar eftersom man inte är "öppen nog" eller "är låst".

Så det är på många sätt mycket allvarligare än att stå i ring och be spöken ge sig av.
Därför skrev jag att läkarmedicin är givetvis alltid viktigast :)

Däremot blir jag nyfiken på din källa när du säger att folk har dött pga detta? Om det vore så fallet så blir det självklart mycket allvarligare.

Jag tycker nu att healers bör alltid rekommendera ett besök hos läkaren innan en healingstund för att se om det finns något medicinskt problem bakom. Healing borde funka mera som ett komplement för endorfinerna och allt det du nämnde borde ju få en person som redan är under behandling att må bättre, vilket kan hjälpa och t.o.m påskynda tillfriskningen.
Men som du säger, inte alla gör det och det finns nog en del som vill bara tjäna pengar, men man kan ju önska :grin:

Apropå att stå i en ring och be spöket att ge sig av ... jag såg ett program där en familj trodde att dottern hade blivit besatt av något övernaturligt och där en präst fick driva ut detta något, och allt detta spelades in. Efter programmet stod det att ett par veckor senare så hade dottern en slags episod igen, då började jag undra (om detta var på riktigt och inte med skådespelare) om det inte låg något medicinskt fel bakom. Bara för att klargöra - dottern gick enligt programmet till en psykolog regelbundet. Då kändes det ganska allvarligt :crazy:
 
Senast ändrad:
Som en chef jag haft. Hon var väldigt överviktig och född med problem i ryggen (hon hade som en puckel liksom) som i jobbet var helt stillasittande vid datorn. Hon gick till sin healer regelbundet (1000 sek per gång) för sina problem med värk i nacke, knän och rygg. Hon hävdade att healern öppnade hennes ryggrad varje gång så att energin kunde flöda fritt igenom den.

Sjukvården kanske påpekar viktnedgång och andra åtgärder som är ångestframkallande för personen i fråga. Då är det lättare och bekvämare att gå till en healer som ger lindring utan uppoffring...
 
Om någon som är frisk och välmående vill lägga pengar på energiöverföring genom kosmos och mår bra av det så är det för mig helt okej, kunde inte bry mig mindre.

Problematiskt är att en del, inte alla, alternativmedicinare avråder från behandling som faktiskt är bevisat fungera, för de säger att det inte fungerar. Människor dör pga det.

Eftersom det är helt dolt i dunkel vilka problem som behandlas med healing innebär det att människor som är desperata och sårbara söker hjälp i tron att det faktiskt fungerar. En del har depression, vilket är potentiellt dödligt. Andra har ångestsyndrom av olika slag. Att bli lyssnad på, få kroppskontakt och att "tro" kan hjälpa tillfälligt för stunden. Det gör att kroppen utsöndrar endorfiner, oxytocin etc. Det förstärker upplevelsen och tron på att det fungerar.Men på sikt leder det ofta till vidmakthållande av problemet och ibland blir problemet ännu större. Inte minst av att få höra att healingen inte fungerar eftersom man inte är "öppen nog" eller "är låst".

Så det är på många sätt mycket allvarligare än att stå i ring och be spöken ge sig av.
Vissa saker kan man göra på distans. För 10 år sedan satt jag mycket vid datorn i felaktig ställning och det gav nackont.

Efter det har jag knappt suttit vid en dator och de få gånger jag gjort det har nacken börjat värka direkt.

Jag trodde ärligt jag skadat nacken för livet.

Går till en naprapat för 5 månader sen. Då får jag ont i nacken när jag berättar om mina nackproblem för honom. Och han svarar att det handlar om muskelminne.

Jag grubblar en hel del över det. Pratade med vänner, funderade och så försvann det på 2-3 veckor bara av min tankekraft :-S Alltså på riktigt. Jag som för 5 månader sen inte ens kunde sitta 5 min kan nu sitta 8 timmar utan minsta värk.

Så... Jag hade lika kunnat betalt några tusen till en healer och fått samma resultat...
 
[QUOTE="Amha, post: 17160761, member: 45461"Statistik på där det gått åt skogen vore också väldigt intressant faktiskt. Tror inte på något sätt att det är bullshit, människor som ser det som källa till inkomst kan alldeles säkert tuta i en sånt om man är sårbar och nappar på allt.[/QUOTE]

Finns inte, eftersom det inte finns statistik alls. De bara påstår att 1) det fungerar och 2) det inte är farligt. Det finns inga som helst bevis på varken det ena eller det andra, och därför hade jag (om jag trodde på det) inte vågat utöva healing alls.

@GotAsecret får gärna svara
 
Mixoman: Om någon som är frisk och välmående vill lägga pengar på energiöverföring genom kosmos och mår bra av det så är det för mig helt okej, kunde inte bry mig mindre.

Problematiskt är att en del, inte alla, alternativmedicinare avråder från behandling som faktiskt är bevisat fungera, för de säger att det inte fungerar. Människor dör pga det.

Eftersom det är helt dolt i dunkel vilka problem som behandlas med healing innebär det att människor som är desperata och sårbara söker hjälp i tron att det faktiskt fungerar. En del har depression, vilket är potentiellt dödligt. Andra har ångestsyndrom av olika slag. Att bli lyssnad på, få kroppskontakt och att "tro" kan hjälpa tillfälligt för stunden. Det gör att kroppen utsöndrar endorfiner, oxytocin etc. Det förstärker upplevelsen och tron på att det fungerar.Men på sikt leder det ofta till vidmakthållande av problemet och ibland blir problemet ännu större. Inte minst av att få höra att healingen inte fungerar eftersom man inte är "öppen nog" eller "är låst".

Så det är på många sätt mycket allvarligare än att stå i ring och be spöken ge sig av.


Jag kan tycka att alla som erbjuder fysisk/psykisk hjälp först ska vara tvungna att få en sorts legitimation där de förbinder sig att inte motarbeta traditionell vård utan tvärtom hänvisa till den och att hänvisa till sin egen verksamhet som ett eventuellt komplement. Detta skulle då gälla alla "alternativare" inklusive "healers". Utan det får man inte arbeta.

Jag har gått till en naprapat, en välutbildad person med mycket gott renommé samt många klienter, bl a flera företag som skickade dit hela sin personalstyrka. Han talade om för mig att min läkare var en idiot samt att jag omedelbart skulle avbryta min medicinering. Det var en ganska obehaglig upplevelse.

Jag vet inte vad det är med Buke, jag skulle svara Miximan men något helt annat kom upp, fick ändra på det själv.
 
em-pirre Finns inte, eftersom det inte finns statistik alls. De bara påstår att 1) det fungerar och 2) det inte är farligt. Det finns inga som helst bevis på varken det ena eller det andra, och därför hade jag (om jag trodde på det) inte vågat utöva healing alls.
(egen citering då det är nåt skumt med Buke)


Det skulle vara intressant med en studie som säkerställer att healing är ofarligt. Då skulle man samtidigt kunna kolla att bön är ofarligt. Bön är ett väldigt kraftfullt instrument enligt de som utövar det. Och det vore hemskt om vi hade offentligt anställda och avlönade präster m fl som skadade andra människor med sin bön.
Så en studie på det, tack!
 
Ni som förespråkar healing här och hävdar att det fungerar, tänker ni likadant om er häst eller hund blir sjuk. Tar ni ut en healer till dem också istället för att kontakta en veterinär?
Eller låter ni era djur undersökas av en legitimerad (diplomerad kanske tom) vet och ger den medicin som skrivs ut?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 235
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 486
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 420
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp