Stå ut med tråkigt jobb eller hur hittar man ett roligt jobb?

Det beror väl på vad man har för hund och hur man bor? Jag bodde i lägenhet när jag hade hund och hon fick alltid minst två timmar promenad/ utelek/träning varje dag. Två timmar är två timmar hur man än vänder sig.
Jag trodde att vi pratade om människa och hund i hus eftersom TS bor i hus? Självklart är det ett annorlunda hundliv om man bor i lägenhet.
 
Jag orkar inte heller ha häst längre, men jag orkar ha trädgård och jag orkar ha hus. En skillnad är ju att ett djurs utfodring och motion kan jag inte flytta runt så det passar mig. Om jag mår dåligt ett par dagar kan djuret inte vänta med att få mat, motion, tillsyn och rengöring av box eller vad det nu är. Det är verkligen inte på långa vägar lika mycket jobb med trädgård och hus som det är med att ha djur framförallt häst.
Häst är det ett himla jobb och pyssel med med - om den inte är helinackoderad någonstans förstås. Det håller jag med om.
 
Det beror väl på vad man har för hund och hur man bor? Jag bodde i lägenhet när jag hade hund och hon fick alltid minst två timmar promenad/ utelek/träning varje dag. Två timmar är två timmar hur man än vänder sig.
Jag vet inte, men mina åldrade föräldrar är ute och går med sin hund 3 ggr per dag trotts att hon annars går lös ute i trädgården. Det är lite som att jag inte skulle ha motionerat hästen för att den går i hage om dagarna tänker jag.
 
På jobbet hade vi flera hästar som var helinackorderade där ägarna bara kom ut några gånger per vecka och red eller pysslade, resten gjorde ju vi. Hela poängen med helinackordering. :) Men nu börjar vi komma ifrån ämnet.
Det är inte så vanligt med helinackordering här faktum är att servicen snarare minskat sedan jag började ha häst i slutet av 90-taletm, nu är de flesta inackorderingsstall halvkolletiva dvs man delar på helgpassen, dessutom här i Småland får man oftast ta in sin häst själv med. Så helinackordering där allt görs förutom ridning är nog ganska ovanligt i Sverige.
 
Jag har fortfarande efter 8 år inte förstått vad som är jobbigt med ett hus. Ja, jag måste köpa kylskåp själv om den jag har går sönder. Till takomläggningen anlitade jag folk. Huset målades om av en volontär. Köket tapetserade jag förvisso om helt själv, men jag tog det i pyttesmå etapper. Det var kul. Men halvvägs in i projektet åkte jag på semester.

Katterna tar max 5 minuter om dagen. Då räknar jag inte med veterinärbesök.

Mitt airbnb har jag inte haft när jag jobbat heltid. Och jag ska inte jobba heltid mer.

Och snöskottningen och vedhanteringen skulle jag sakna om jag inte behövde göra det. Jag får liksom motion av dessa saker.

Idag har jag släpat björkris. Ett väldigt tungt jobb (för jag har tappat all kondition medan jag varit skadad), men jag älskade varje minut av det. Jag gjorde det 15 minuter gånger 2 gånger.

Om man inte använder sin kropp så blir det inte bra tror jag. Fysiskt arbete gör gott för både kropp och knopp.

Bin tar f.ö. inte heller så jättemycket tid. Jag har bara två samhällen och de ser jag bara till en gång i veckan under säsongen.

Hund eller häst tar galet mycket mer tid i anspråk än mina bin och katterna tillsammans.

Skulle jag sitta i lägenhet så skulle jag definitivt bli helt försoffad. Och jag skulle heller inte veta vart jag skulle ta vägen när jag får ångest. Här kan jag gå ut och göra något när det blir jobbigt.
Låter som att du har hur mycket energi som helst.

Och jag ska säga att mina hästar tar väl ungefär 5 minuter om dagen, precis som dina katter gör. De går på lösfdrift med fri tillgång på grovfoder och jag slänger till de lite kraftfoder/mineraler morgon och kväll. Fyller på vattnet en gång om dagen. Ska man rida är det ju en annan femma.

Hunden tar inte ens 5 minuter per dag. Jag fyller på mat och vatten. Hon har fri tillgång på torrfoder så det fyller jag på kanske var tredje dag. Men visst, ska jag gå promenader så tar det ju längre tid, men det gör vi ärligt talat inte varje dag. Jag bor på landet sist på grusvägen så hon är ute en hel del själv på gården.
 
Det är inte så vanligt med helinackordering här faktum är att servicen snarare minskat sedan jag började ha häst i slutet av 90-taletm, nu är de flesta inackorderingsstall halvkolletiva dvs man delar på helgpassen, dessutom här i Småland får man oftast ta in sin häst själv med. Så helinackordering där allt görs förutom ridning är nog ganska ovanligt i Sverige.
Nu måste jag protestera, det beror nog på var man bor. Jag bor norr om Stockholm och här finns de i massor.
 
Det är inte så vanligt med helinackordering här faktum är att servicen snarare minskat sedan jag började ha häst i slutet av 90-taletm, nu är de flesta inackorderingsstall halvkolletiva dvs man delar på helgpassen, dessutom här i Småland får man oftast ta in sin häst själv med. Så helinackordering där allt görs förutom ridning är nog ganska ovanligt i Sverige.
I princip alla stall jag har haft mina hästar inackorderade sedan början av 90-talet har varit helinackorderingar, så ska jag dra samma slutsats som dig så finns det bara helinackorderingsstall i Sverige.
 
Det är inte så vanligt med helinackordering här faktum är att servicen snarare minskat sedan jag började ha häst i slutet av 90-taletm, nu är de flesta inackorderingsstall halvkolletiva dvs man delar på helgpassen, dessutom här i Småland får man oftast ta in sin häst själv med. Så helinackordering där allt görs förutom ridning är nog ganska ovanligt i Sverige.
Jag har bara jobbat på ett inackstall i Sverige och där kunde man köpa till precis allt, inklusive borstning, lindade ben och annat extra. Det var inte alla som köpte allt, men ville man så kunde man. :) Sedan begriper jag givetvis att inte alla har råd eller tillgång, men visst går det ha häst utan att lägga ned särskilt mycket tid. Även lösdrift kan göra hästägandet smidigt med rätt deal.

Oavsett är väl argumentet att det som gör livet värt att leva är värt att offra den där energin eller tiden på, oavsett om det är att bo i ett hus eller ha en hund eller häst - det som verkar övermäktigt för en är det inte för en annan just för att det är det de behöver för att orka med resten, eller det man prioriterar och så får annat lida istället.
 
Oavsett är väl argumentet att det som gör livet värt att leva är värt att offra den där energin eller tiden på, oavsett om det är att bo i ett hus eller ha en hund eller häst - det som verkar övermäktigt för en är det inte för en annan just för att det är det de behöver för att orka med resten, eller det man prioriterar och så får annat lida istället.
Ja, precis. Jag prioriterar t.ex. mat över städning och äter hellre bättre än har ett pedantstädat hus.... Båda delar orkar jag inte.
 
Nu måste jag protestera, det beror nog på var man bor. Jag bor norr om Stockholm och här finns de i massor.
Där ser man, jag flyttade förvisso från Stockholm norrort 2010 och då var det inte särskilt många, snarare gjorde många om sina stall från vanlig inackordering utan några helgpass till att lägga över helgpass på hästägarna. Tom ridhusstallen hade stallpass och att man fick mocka och fixa foder själv. Men det kanske fått ett uppsving sedan dess. Här nere där jag bor nu är det i stort sett omöjligt att undkomma stallpass och inplockning på em (av sin egen häst) och det förväntas att man tar hand om sin egen häst med mockning, foder och tillsyn.
 
Jag har bara jobbat på ett inackstall i Sverige och där kunde man köpa till precis allt, inklusive borstning, lindade ben och annat extra. Det var inte alla som köpte allt, men ville man så kunde man. :) Sedan begriper jag givetvis att inte alla har råd eller tillgång, men visst går det ha häst utan att lägga ned särskilt mycket tid. Även lösdrift kan göra hästägandet smidigt med rätt deal.

Oavsett är väl argumentet att det som gör livet värt att leva är värt att offra den där energin eller tiden på, oavsett om det är att bo i ett hus eller ha en hund eller häst - det som verkar övermäktigt för en är det inte för en annan just för att det är det de behöver för att orka med resten, eller det man prioriterar och så får annat lida istället.
Bara om man har den energin att offra, jag tänker att man är olika och att jämföra sig med någon som inte mår bra och har samma ork som man själv blir orättvist. Visst kan man prioritera sin ork, men beroende på hur mycket ork man har i grunden blir ju möjligheterna ändå väldigt olika.

Att säga att alla är trötta alla har problem med sitt livspussel blir lite konstigt när det är någon som är medicinskt bedömd för att har problem med just detta. Alla har definitivt inte ett problem på den nivån och att låtsas som det blir jättekonstigt, väldigt likt gaslighting.

Merparten av oss har inte ett problem på den nivån TS har, vi kanske klagar över våra liv och tycker att vi har det svårt att få det att gå ihop med ork och tid men det är inte alls på samma nivå. Sedan finns det antagligen ett antal som är på samma nivå som TS men på något sätt tror jag inte att de svarar i den här tråden på det sätt som görs.
 
Bara om man har den energin att offra, jag tänker att man är olika och att jämföra sig med någon som inte mår bra och har samma ork som man själv blir orättvist. Visst kan man prioritera sin ork, men beroende på hur mycket ork man har i grunden blir ju möjligheterna ändå väldigt olika.

Att säga att alla är trötta alla har problem med sitt livspussel blir lite konstigt när det är någon som är medicinskt bedömd för att har problem med just detta. Alla har definitivt inte ett problem på den nivån och att låtsas som det blir jättekonstigt, väldigt likt gaslighting.

Merparten av oss har inte ett problem på den nivån TS har, vi kanske klagar över våra liv och tycker att vi har det svårt att få det att gå ihop med ork och tid men det är inte alls på samma nivå. Sedan finns det antagligen ett antal som är på samma nivå som TS men på något sätt tror jag inte att de svarar i den här tråden på det sätt som görs.
Å andra sidan så är TS sjukskriven på 75% för att hen har nedsatt arbetsförmåga. Så vad TS orkar på sin fritid bör ju jämföras med vad folk som jobbar heltid orkar. Och där vet jag ju människor som är fullt fungerande arbetsföra människor som är singlar boendes lägenhet. Men på fritiden utöver att städa och laga mat har minimalt socialt umgänge utanför närmaste familjen och har hobbys som läsa böcker, måla, spela datorspel och gå promenader/vandra på låg nivå.
 
Å andra sidan så är TS sjukskriven på 75% för att hen har nedsatt arbetsförmåga. Så vad TS orkar på sin fritid bör ju jämföras med vad folk som jobbar heltid orkar. Och där vet jag ju människor som är fullt fungerande arbetsföra människor som är singlar boendes lägenhet. Men på fritiden utöver att städa och laga mat har minimalt socialt umgänge utanför närmaste familjen och har hobbys som läsa böcker, måla, spela datorspel och gå promenader/vandra på låg nivå.
Nu hänger jag inte med riktigt, varför ska jag jämföra?
 
TS klagar på att hens jobb är tråkigt och att hon inte kan hitta ett jobb hen tycker är roligt. Samt att hen inte orkar så mycket på fritiden. Samtidigt så orkar hen mer på fritiden med husskötsel, biodlingen och trädgårdsodling än vad många som jobbar heltid orkar.
Men det beror säkert på att @Wille har boendestöd, får man hjälp med lite matlagning och städning och kanske lite annat i livet så måste det såklart ge viss energi över till det som är roligare att göra.
 
TS klagar på att hens jobb är tråkigt och att hon inte kan hitta ett jobb hen tycker är roligt. Samt att hen inte orkar så mycket på fritiden. Samtidigt så orkar hen mer på fritiden med husskötsel, biodlingen och trädgårdsodling än vad många som jobbar heltid orkar.
Nu tänker jag att det ts gör på fritiden är sånt som GER energi. Trädgård kan verkligen ge tillbaka till ens själ när man är utsliten och saker känns oöverstigliga.
 
TS klagar på att hens jobb är tråkigt och att hon inte kan hitta ett jobb hen tycker är roligt. Samt att hen inte orkar så mycket på fritiden. Samtidigt så orkar hen mer på fritiden med husskötsel, biodlingen och trädgårdsodling än vad många som jobbar heltid orkar.
Snarare tänker jag att de inte gör det för att de inte vill hålla på med dessa saker.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 346
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 569
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 629
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp