Stå ut med tråkigt jobb eller hur hittar man ett roligt jobb?

Fast jag orkar ju inte det när jag jobbar heltid. Jag kraschar när jag kommer hem och helgerna går åt till att vila. Livet för mig består av jobba, sova, äta, skita när jag jobbar heltid. Ingen odling eller något annat orkas med.
Du lyckas fortfarande ha ett hus med vedeldning och två katter, en biodling och airBNB. Jag förstår verkligen att du har det skitjobbigt, men när du tänker att andra orkar ha häst eller hund är det kanske något de Måste ha helt enkelt, ungefär som du känner att du måste ha ditt hus. Då klarar man det eftersom det inte finns något alternativ.
 
Du lyckas fortfarande ha ett hus med vedeldning och två katter, en biodling och airBNB. Jag förstår verkligen att du har det skitjobbigt, men när du tänker att andra orkar ha häst eller hund är det kanske något de Måste ha helt enkelt, ungefär som du känner att du måste ha ditt hus. Då klarar man det eftersom det inte finns något alternativ.
Håller med på detta! Ha ett hus med ekonomibyggnader är skitjobbigt. Det ska städas större yta än en lägenhet, det ska målas, skötas trädgård, skotta, reparera osv. Hade jag bott i lägenhet så hade jag kanske orkat ha häst igen. Orkar faktiskt inte jobba mer än heltid, sköta en gård, odla och ha häst 😅 för att inte tala om barn? Så fruktansvärt jobbigt 😂
 
Håller med på detta! Ha ett hus med ekonomibyggnader är skitjobbigt. Det ska städas större yta än en lägenhet, det ska målas, skötas trädgård, skotta, reparera osv. Hade jag bott i lägenhet så hade jag kanske orkat ha häst igen. Orkar faktiskt inte jobba mer än heltid, sköta en gård, odla och ha häst 😅 för att inte tala om barn? Så fruktansvärt jobbigt 😂
Ja, jag känner att jag Vill ha hus, men vet inte om jag skulle Klara Av att ha ett hus med allt det innebär.
 
Skulle jag ha varit singel skulle drömmen vara att hyra ett litet gårdshus! Vi hyr ut ett, där skulle jag lätt kunna bo!
Jag har fått flera sådana erbjudanden från Sverige (jag vet nog vad de pysslar med! :cautious: ) men ja, det vore ett ideal, särskilt om det inte hörde till en större gård. Ska jag ha eget vill jag ju ha eget liksom, inte tassa på någon annans tomt. :)
 
Jag har fått flera sådana erbjudanden från Sverige (jag vet nog vad de pysslar med! :cautious: ) men ja, det vore ett ideal, särskilt om det inte hörde till en större gård. Ska jag ha eget vill jag ju ha eget liksom, inte tassa på någon annans tomt. :)
Det handlar väldigt mycket om placering, jag har sett sämre och bättre varianter. Stugan vi hyr ut ligger hyfsat till, men vi måste passera den till och från utfarten. 100 meter annorlunda placering och den hade blivit väldigt privat 😊
 
Ja det tär ganska mycket att bo i lägenhet har jag märkt, särskilt när det är lyhört vilket det ju ofta är. Kan man göra anpassningar kan det förstås göra stor skillnad på många sätt, det är synd att inte alla har möjlighet att till exempel flytta ut på landet och minska intrycken på det viset. Lyckas man utöver det skaffa sig ett eller flera jobb som fungerar med ens behov har man förstås också riktigt goda förutsättningar att klara av att jobba 100% eller åtminstone hög %. Håller med om att många säkert skulle klara mer jobb då, med riktiga anpassningar.

Om jag ser till mig själv så när jag jobbade heltid behövde jag oftast inte fixa mat till exempel, eftersom någon annan gjorde det, och bara där hade jag sparat riktigt mycket energi som kunde gå till att jobba istället. Resultatet utan den fördelen blev att jag tappade i vikt och fick diverse brister, så det handlar väl ofta tyvärr också om den fysiska hälsan på sikt. Risken att hamna i en ond cirkel som kan vara svår att bryta, om man har en ambition att göra något på 100% men samtidigt har få anpassningar.

Det är mycket som hade kunnat ge bättre förutsättningar till ett fungerande liv om samhället hade varit mer anpassat efter att människor är olika, det är i grund och botten frustrerande att det inte fungerar bättre än det gör - med till exempel de helt orimliga väntetiderna inom vården som det är på många håll.
Jag skulle supergärna bo i hus på landet.
Mår inte bra alls i lägenhet pga ljuden.
Men jag orkar inte sköta ett hus.
Skulle inte ha råd att köpa tjänster
Så jag får stå ut, så länge jag kan jobba så
 
Du lyckas fortfarande ha ett hus med vedeldning och två katter, en biodling och airBNB. Jag förstår verkligen att du har det skitjobbigt, men när du tänker att andra orkar ha häst eller hund är det kanske något de Måste ha helt enkelt, ungefär som du känner att du måste ha ditt hus. Då klarar man det eftersom det inte finns något alternativ.
Jag har fortfarande efter 8 år inte förstått vad som är jobbigt med ett hus. Ja, jag måste köpa kylskåp själv om den jag har går sönder. Till takomläggningen anlitade jag folk. Huset målades om av en volontär. Köket tapetserade jag förvisso om helt själv, men jag tog det i pyttesmå etapper. Det var kul. Men halvvägs in i projektet åkte jag på semester.

Katterna tar max 5 minuter om dagen. Då räknar jag inte med veterinärbesök.

Mitt airbnb har jag inte haft när jag jobbat heltid. Och jag ska inte jobba heltid mer.

Och snöskottningen och vedhanteringen skulle jag sakna om jag inte behövde göra det. Jag får liksom motion av dessa saker.

Idag har jag släpat björkris. Ett väldigt tungt jobb (för jag har tappat all kondition medan jag varit skadad), men jag älskade varje minut av det. Jag gjorde det 15 minuter gånger 2 gånger.

Om man inte använder sin kropp så blir det inte bra tror jag. Fysiskt arbete gör gott för både kropp och knopp.

Bin tar f.ö. inte heller så jättemycket tid. Jag har bara två samhällen och de ser jag bara till en gång i veckan under säsongen.

Hund eller häst tar galet mycket mer tid i anspråk än mina bin och katterna tillsammans.

Skulle jag sitta i lägenhet så skulle jag definitivt bli helt försoffad. Och jag skulle heller inte veta vart jag skulle ta vägen när jag får ångest. Här kan jag gå ut och göra något när det blir jobbigt.
 
Jag har fortfarande efter 8 år inte förstått vad som är jobbigt med ett hus. Ja, jag måste köpa kylskåp själv om den jag har går sönder. Till takomläggningen anlitade jag folk. Huset målades om av en volontär. Köket tapetserade jag förvisso om helt själv, men jag tog det i pyttesmå etapper. Det var kul. Men halvvägs in i projektet åkte jag på semester.

Katterna tar max 5 minuter om dagen. Då räknar jag inte med veterinärbesök.

Mitt airbnb har jag inte haft när jag jobbat heltid. Och jag ska inte jobba heltid mer.

Och snöskottningen och vedhanteringen skulle jag sakna om jag inte behövde göra det. Jag får liksom motion av dessa saker.

Idag har jag släpat björkris. Ett väldigt tungt jobb (för jag har tappat all kondition medan jag varit skadad), men jag älskade varje minut av det. Jag gjorde det 15 minuter gånger 2 gånger.

Om man inte använder sin kropp så blir det inte bra tror jag. Fysiskt arbete gör gott för både kropp och knopp.

Bin tar f.ö. inte heller så jättemycket tid. Jag har bara två samhällen och de ser jag bara till en gång i veckan under säsongen.

Hund eller häst tar galet mycket mer tid i anspråk än mina bin och katterna tillsammans.

Skulle jag sitta i lägenhet så skulle jag definitivt bli helt försoffad. Och jag skulle heller inte veta vart jag skulle ta vägen när jag får ångest. Här kan jag gå ut och göra något när det blir jobbigt.
Jag skulle bli väldigt stressad av att veta att om något går fel kan jag inte ringa hyresvärden, det är jag som måste veta var jag ska ringa, prata med främlingar boka in och betala fixet. Det är ett ständigt underhåll av byggnader.
Du får motion av snöskottningen och veden, jag får motion av att gå ut med hunden - jag umgås också med hunden utomhus när jag får ångest trots att jag bor i lägenhet.
Jag förstår inte hur du gör skillnad på de två och tycker att de som har det på ett annat sätt gör så mycket mer? Det måste ju göras, och man mår bra av det. :) Hade jag inte haft min hund hade jag förmodligen inte kommit ut alls i perioder.
 
Jag har fortfarande efter 8 år inte förstått vad som är jobbigt med ett hus. Ja, jag måste köpa kylskåp själv om den jag har går sönder. Till takomläggningen anlitade jag folk. Huset målades om av en volontär. Köket tapetserade jag förvisso om helt själv, men jag tog det i pyttesmå etapper. Det var kul. Men halvvägs in i projektet åkte jag på semester.

Katterna tar max 5 minuter om dagen. Då räknar jag inte med veterinärbesök.

Mitt airbnb har jag inte haft när jag jobbat heltid. Och jag ska inte jobba heltid mer.

Och snöskottningen och vedhanteringen skulle jag sakna om jag inte behövde göra det. Jag får liksom motion av dessa saker.

Idag har jag släpat björkris. Ett väldigt tungt jobb (för jag har tappat all kondition medan jag varit skadad), men jag älskade varje minut av det. Jag gjorde det 15 minuter gånger 2 gånger.

Om man inte använder sin kropp så blir det inte bra tror jag. Fysiskt arbete gör gott för både kropp och knopp.

Bin tar f.ö. inte heller så jättemycket tid. Jag har bara två samhällen och de ser jag bara till en gång i veckan under säsongen.

Hund eller häst tar galet mycket mer tid i anspråk än mina bin och katterna tillsammans.

Skulle jag sitta i lägenhet så skulle jag definitivt bli helt försoffad. Och jag skulle heller inte veta vart jag skulle ta vägen när jag får ångest. Här kan jag gå ut och göra något när det blir jobbigt.
Jag behöver inte skotta, bära ved eller släpa ris för att få motion. Jag har en hund istället som ger mig motion. Utan honom skulle jag sitta inne och inte komma ut-eftersom jag inte orkar. Han är ett måste för att jag ska orka att orka (gå ut med honom) röra på mig.

Jag har inte ett hus utan en liten tvåa på 50 kvm där jag kan ringa hyresvärden när något sker. Vilket gör att jag också slipper en hel del av oron som automatiskt kommer med husägande- att stå där själv när något behöver fixas. Som nu när jag har stopp någonstans när jag tvättar i min tvättmaskin och det kommer vatten på golvet. Jag behöver bara ringa fastighetsskötaren. Jag behöver inte ens betala.

Det du säger att du inte har har du ju ändå fast på ett annat sätt än de som bor i lägenhet och har hund eller häst.
 
Hundar tar inte "galet mycket tid", de är ju mycket av tiden med en i det man pysslar på med i vardagen.
Håller med. Vår hund hänger ju med oss inomhus. Han får torrfoder två gånger/dag. Det tar väl ca 3 minuter/gång att hälla upp. Han får en promenad om dagen (vi har inhägnad trädgård som han går ut i när han behöver). Den promenaden ut i skogen vill vi ju också ha! "Galet mycket tid"? Verkligen inte!
 
Jag har fortfarande efter 8 år inte förstått vad som är jobbigt med ett hus. Ja, jag måste köpa kylskåp själv om den jag har går sönder. Till takomläggningen anlitade jag folk. Huset målades om av en volontär. Köket tapetserade jag förvisso om helt själv, men jag tog det i pyttesmå etapper. Det var kul. Men halvvägs in i projektet åkte jag på semester.

Katterna tar max 5 minuter om dagen. Då räknar jag inte med veterinärbesök.

Mitt airbnb har jag inte haft när jag jobbat heltid. Och jag ska inte jobba heltid mer.

Och snöskottningen och vedhanteringen skulle jag sakna om jag inte behövde göra det. Jag får liksom motion av dessa saker.

Idag har jag släpat björkris. Ett väldigt tungt jobb (för jag har tappat all kondition medan jag varit skadad), men jag älskade varje minut av det. Jag gjorde det 15 minuter gånger 2 gånger.

Om man inte använder sin kropp så blir det inte bra tror jag. Fysiskt arbete gör gott för både kropp och knopp.

Bin tar f.ö. inte heller så jättemycket tid. Jag har bara två samhällen och de ser jag bara till en gång i veckan under säsongen.

Hund eller häst tar galet mycket mer tid i anspråk än mina bin och katterna tillsammans.

Skulle jag sitta i lägenhet så skulle jag definitivt bli helt försoffad. Och jag skulle heller inte veta vart jag skulle ta vägen när jag får ångest. Här kan jag gå ut och göra något när det blir jobbigt.
Du har kanske ett hus som är annorlunda än vårt, men här behöver något målas varje år. Förra sommaren målade jag alla fönster insida och emellan, och några också på utsidan. Jag målade om ytterdörren, och vi rödfärgade på ett par ställen på fasaden.
I år måste verandan målas - i alla fall delvis - och det lär vara något på fasaden som behöver fixas. Säkerligen någon knutbräda och/eller vindskena också. Att anlita målare är inte aktuellt för det är alldeles för dyrt! Ibland är det kul, men fasadmålning är rätt trist.

Jag skulle definitivt inte sakna snöskottning! Mycket trevligare med en skogspromenad.
 
Jag har fortfarande efter 8 år inte förstått vad som är jobbigt med ett hus. Ja, jag måste köpa kylskåp själv om den jag har går sönder. Till takomläggningen anlitade jag folk. Huset målades om av en volontär. Köket tapetserade jag förvisso om helt själv, men jag tog det i pyttesmå etapper. Det var kul. Men halvvägs in i projektet åkte jag på semester.

Katterna tar max 5 minuter om dagen. Då räknar jag inte med veterinärbesök.

Mitt airbnb har jag inte haft när jag jobbat heltid. Och jag ska inte jobba heltid mer.

Och snöskottningen och vedhanteringen skulle jag sakna om jag inte behövde göra det. Jag får liksom motion av dessa saker.

Idag har jag släpat björkris. Ett väldigt tungt jobb (för jag har tappat all kondition medan jag varit skadad), men jag älskade varje minut av det. Jag gjorde det 15 minuter gånger 2 gånger.

Om man inte använder sin kropp så blir det inte bra tror jag. Fysiskt arbete gör gott för både kropp och knopp.

Bin tar f.ö. inte heller så jättemycket tid. Jag har bara två samhällen och de ser jag bara till en gång i veckan under säsongen.

Hund eller häst tar galet mycket mer tid i anspråk än mina bin och katterna tillsammans.

Skulle jag sitta i lägenhet så skulle jag definitivt bli helt försoffad. Och jag skulle heller inte veta vart jag skulle ta vägen när jag får ångest. Här kan jag gå ut och göra något när det blir jobbigt.
Ge dig inte in i de här diskussionerna igen de leder aldrig någon vart. Du har dina funktionsnedsättningar som är bedömda av vården, du har fått godkänt för boendestöd av en anledning tänker jag. Jag tänker utifrån de problem du har haft att du gör rätt i att hushålla med energin. Sen är det ju svårt att få jobb som passar perfekt, ibland speciellt kanske när man har ett svajigt mående får man liksom ta det som man får ett tag.
 
Jag orkar inte heller ha häst längre, men jag orkar ha trädgård och jag orkar ha hus. En skillnad är ju att ett djurs utfodring och motion kan jag inte flytta runt så det passar mig. Om jag mår dåligt ett par dagar kan djuret inte vänta med att få mat, motion, tillsyn och rengöring av box eller vad det nu är. Det är verkligen inte på långa vägar lika mycket jobb med trädgård och hus som det är med att ha djur framförallt häst.
 
Håller med. Vår hund hänger ju med oss inomhus. Han får torrfoder två gånger/dag. Det tar väl ca 3 minuter/gång att hälla upp. Han får en promenad om dagen (vi har inhägnad trädgård som han går ut i när han behöver). Den promenaden ut i skogen vill vi ju också ha! "Galet mycket tid"? Verkligen inte!
Det beror väl på vad man har för hund och hur man bor? Jag bodde i lägenhet när jag hade hund och hon fick alltid minst två timmar promenad/ utelek/träning varje dag. Två timmar är två timmar hur man än vänder sig.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 379
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 625
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: MML
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp