Städhjälp

Fast det är ju så? :confused: Att folk inte ville betala vita priser för städhjälp, trots att de kunde, är ju ett faktum. Sen kan du ju tycka att det är nedvärderande att konstatera det men det ändrar ju inte hur människor faktiskt resonerade.

Fast det är till stor del för att istället för att angripa kriminaliteten så valde vi att ge upp.
 
Det är inte alla som kan betala, oavsett om de vill.

Som yrkesutövare har jag aldrig träffat någon som är kränkt över att de får betalt via SKV.

Kränkt? Förra veckan träffade jag en städare som tycker att RUT förstärker pigkänslan, men är mycket bättre än utan RUT, när svartjobben var det vanliga man blev tillfrågad om.
 
Jag tycker det är att nedvärdera professioner genom att påstå att det krävs skatterabatter för att någon ska vilja betala vad det kostar. Gäller både RUT och ROT. Fritt fram för hushållstjänster, gärna subventionerat för dem med särskilda behov. Men inte för alla - då får man betala vad det kostar precis som vilken annan tjänst som helst.

Om det är nedvärderande, hur ska de som jobbar i utbildningsväsendet känna då? Där betalas ju allting via skattesedeln.

Man kan lika gärna vända på det och säga att om ett yrke anses så viktigt att staten betalar för att säkerställa tillgången, då är det en fjäder i hatten.
 
Om det är nedvärderande, hur ska de som jobbar i utbildningsväsendet känna då? Där betalas ju allting via skattesedeln.

Man kan lika gärna vända på det och säga att om ett yrke anses så viktigt att staten betalar för att säkerställa tillgången, då är det en fjäder i hatten.

Tillgången finns oavsett RUT.

Jag ser milsvida skillnader, men var och en får givetvis betrakta det hur man vill.
 
OK, så man blir alltså lite pigkränkt av RUT, men den som utför arbeten på ROT har inte samma känsla?

Jag erkänner att jag inte förstår ett dyft.

Nej, inte kränkt. Det ger känslan av att arbetet som utförs inte värdesätts, av köparen, om vilken annan tjänst som helst. Gäller givetvis både RUT och ROT.

Det skulle gå lätt att skapa ett system som är neutralt till tjänsteval och inte är inkomstskattebaserat. Mer frihet, mindre klåfingrighet , mer företagande.
 
Två bekanta hamnade i en trist sits när de använde ROT/RUT-avdrag.
De räknade och räknade och kom fram till att de skulle ha råd med renoveringen om de använde fullt R/R-avdrag.

Jag tipsade att de fick räkna om lite, och se hur mycket R/R som fanns kvar efter reseavdraget (de har långt till jobbet), men de menade att det inte hade med varandra att göra.
De räknade med 50 000/person i R/R, och reseavdragen för sig.
Jag såg ingen vits i att vara påstridig när de var så tvärsäkra.

De är rätt förtvivlade nu när deklarationen har kommit...
 
Tillgången finns oavsett RUT.

Jag ser milsvida skillnader, men var och en får givetvis betrakta det hur man vill.

Tillgången på utbildning lär också finnas där, oavsett skattefinansiering. Inte i lika hög utsträckning, givetvis, men den finns där.

Självklart är städning och utbildning olika. Men att skattesubventionering eller skattefinansiering med nödvändighet skulle vara en nedvärdering håller jag inte med om.
 
Alternativet är väl att inte ha ett Rut-avdrag? Och det är ju provat.

Oj, det var begränsade alternativ.

Vi har provat att inte ha rutavdrag, men där kriminaliteten hade låg upptäcktsrisk och låga straff, inte många som brydde sig.

Hur många hade anlitat svart städhjälp framför vit om upptäcktsrisken var 20-30 % och straffet var 90 dagsböter eller 1 månad i fängelse?
 
Oj, det var begränsade alternativ.

Vi har provat att inte ha rutavdrag, men där kriminaliteten hade låg upptäcktsrisk och låga straff, inte många som brydde sig.

Hur många hade anlitat svart städhjälp framför vit om upptäcktsrisken var 20-30 % och straffet var 90 dagsböter eller 1 månad i fängelse?

Ett sådant upplägg hade jag verkligen välkomnat!

Men jag ser det inte som ett realistiskt alternativ. För det första tror jag inte att det inte finns någon politisk vilja till det eller resurser till det. För det andra är svartarbete i många fall väldigt svårt att komma åt i och med att båda parter har ett intresse av att låta avtalsrelationen fortgå.
 
Du behöver inte svara hur det är just för dig själv, om du inte vill. Det är helt ok..

Men för den allmänna diskussionen om huruvida det är okej att anlita städhjälp eller inte så har det absolut betydelse. Ditt första inlägg "Aldrig i livet av rent ideologiska skäl. Jag städar min egen skit." brukar ofta uttryckas från personer som tycker att det är rent moraliskt fel att anlita städhjälp, t ex för att det kan förstärka klasstrukturer m.m. I ditt nästa inlägg "Just skit och smuts vill jag ta hand om själv." låter det dock som att det kan handla mer om personliga skäl, och då förstår jag inte hur det hänger ihop med de ideologiska skälen. Därför frågade jag.

Min syn på städhjälp:
Jag har full förståelse för att man själv inte vill ha städhjälp för att man ändå går och plockar och inte kan släppa att det ska vara städat innan främmande kommande eller att det kan vara en viss skam kopplat till att släppa in andra människor till ens ostädade hem, särskilt när man inte själv är där. Jag har inte städhjälp själv, men jag har märkt att det varit ett återkommande tema hos dem jag känner som har eller haft städhjälp.

Själv tycker jag att det rent generellt är positivt om vi delar på jobben mer. Om vi köper mer tjänster av varandra och släpper det där att vi ska göra allt själv, själv, själv
  • får fler jobb och därigenom både ekonomisk självständighet och får vara en kugge i samhällsmaskineriet.
  • fler får mer tid över till att vårda sina relationer
  • vi kan konsumera mindre prylar men ändå stödja ekonomin i landet
Om jag avstår en utlands- eller skidresa vartannat år (som naturligtvis inte alla har möjlighet att åka på, fullt medveten om det) och istället möjliggör för en annan människa att få en biljett in till svenska samhället så tycker jag att det vore toppen.

Utifrån detta resonemang så är det också väldigt viktigt för mig att det är vitt och via en etablerad firma med schyssta villkor. Jag vill inte främja en arbetsmarknad där städarna står i direkt beroende till sin kund, utan jag vill att vi ska ha en seriös arbetsgivare som mellanhand (även om jag naturligtvis gärna pratar med städaren när vi träffas). Jag kan se att det kan finnas fullt rimliga situationer då man anlitar ett enmansföretag, men jag som inte har några sådana kontakter vill göra vad jag kan för att stödja det positiva i en bransch där jag ser en viss risk för att personer som inte har så stark ställning på arbetsmarknaden kan komma att utnyttjas.

Mycket bra skrivet! :bow:
 
Jag vill absolut ha städat kring mig men tycker städning är riktigt tråkigt och sen jobbar jag periodvis långa dagar (allt från 12-16 h). Har haft städhjälp varannan vecka sen kanske två år tillbaka, i princip sen jag köpte lgh. Tycker det är så skönt. Är singel (plus hund) och bor i en mindre 2:a så e.g. är det inte så "stora" ytor att städa men jag är pedantisk och skulle jag städa skulle det ta mkt länge tid. Lägger mkt hellre den tiden på min fritid alternativt, vid mkt jobb, på att slippa stressa över att det är ostädat hemma.

Har haft samma städbolag och städerska hela tiden. Tycker hon städar riktigt bra.

Har aldrig set några moraliska problem att anlita en tjänst för att utföra ett arbete. Det blir bättre gjort, jag får tid för annat, personen får jobb m.m.
 
Oj då, här sprudlar fördomar och antaganden om att män inte städar ser jag :D!
Inte direkt!
Tänkte mer att om han nu vägrar städhjälp (han kan lika gärna vara en hon eller hen ;)) så är det osnyggt om man inte städar själv utan förväntar sig att den andra ska städa.
 
Inte direkt!
Tänkte mer att om han nu vägrar städhjälp (han kan lika gärna vara en hon eller hen ;)) så är det osnyggt om man inte städar själv utan förväntar sig att den andra ska städa.

Det där att förvänta sig att jag ska städa är inte någonting som är ett problem med min man om man säger så ;). Han tvättar, städar, lagar mat osv långt mer än vad jag gör :o.

Han gör det hellre själv än att ta in städfirma, jag själv hade LÄTT tagit in utomstående hjälp för ALLT hushållsarbete :D!
 
Det där att förvänta sig att jag ska städa är inte någonting som är ett problem med min man om man säger så ;). Han tvättar, städar, lagar mat osv långt mer än vad jag gör :o.

Han gör det hellre själv än att ta in städfirma, jag själv hade LÄTT tagit in utomstående hjälp för ALLT hushållsarbete :D!
Jamän det låter ju rimligt. :)
Såg framför mig "worst case ever" med en man som inte vill betala och som tyckte att du "städar ju så fint ändå" :mad: i min värld är sånt fullt möjligt.

För övrigt, det låter underbart med en sån man. :bow:
Skulle gärna hjälpas åt och tycka städning var ok om min var lite som din man.

Nu har vi i alla fall kommit överens om att ta in städhjälp , vit sådan (inte till hudfärgen, menar jag ;)) och vi kommer använda Rut.
Min sambo gör ingenting hemma och då menar jag verkligen ingenting.
Han kan göra något om man ber honom, men självmant nej. Har aldrig hänt.

Jag tycker det ska bli underbart med städhjälp. Tänka vad mycket tid jag får över. :idea:
Sambon kommer säkert knorra en del. Han brukar lägga sig och sova när jag städar och jag antar att det inte riktigt kommer funka med en städhjälp. :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 704
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 899
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 357
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp