Städhjälp

Problemet med Rut och Rot är att de precis som @Kattennizze nedvärderar dessa yrken, bara utifrån ett annat perspektiv. Det ska tydligen krävas subventioner, dessa yrken är tydligen inte värda att betala vad det egentligen kostar för.

Det må vara praktiskt lyckosamt, men för mig principiellt uppåt väggarna.

Att folk är beredda att begå kriminella handlingar för att få dessa tjänster billigare, då är inte subventioner rätt motmedel.

Det finns däremot en poäng att till exempel sänka momsen på tjänster, men då ska det vara generellt, och inte vissa utpekade tjänster som klåfingriga politiker ska definiera. Poängen jag ser är att tjänster typiskt belastar miljön mindre än varor.

Så bort med Rut och Rot och låt människor fritt välja vilka tjänster de vill köpa eller inte köpa, på en av politiker ej manipulerad marknad.
 
Jag har bara haft städhjälp vid flyttstäd.
Jag tror jag hellre prioriterar att göra annat för mina pengar. Jag tycker inte städning är så betungande att jag är villig att offra annat.
 
Provade, men när vi hittade städerskan halsandes ur Baileysflaskan från kylskåpet så insåg jag att jag hellre gör allt själv. 5 pers på 80 kvadrat kräver plock och fix hela tiden
 
Skulle jag känna att städningen tar mycket tid och är en stressor skulle jag köpa den tjänsten. Under förutsättning att det finns utrymme i min budget ;) I dagsläget är städningen inget bekymmer mer än att det är förbannat tråkigt:p
 
Skulle jag känna att städningen tar mycket tid och är en stressor skulle jag köpa den tjänsten. Under förutsättning att det finns utrymme i min budget ;) I dagsläget är städningen inget bekymmer mer än att det är förbannat tråkigt:p

Ibland kan städning t o m vara en avkoppling för mig, om det finns tid. Men ofta är det bara en stressfaktor, något som ska göras. Bockas av på en lista för att inte bli tokallergisk längre fram i veckan.
 
Problemet med Rut och Rot är att de precis som @Kattennizze nedvärderar dessa yrken, bara utifrån ett annat perspektiv. Det ska tydligen krävas subventioner, dessa yrken är tydligen inte värda att betala vad det egentligen kostar för.

Det må vara praktiskt lyckosamt, men för mig principiellt uppåt väggarna.

Att folk är beredda att begå kriminella handlingar för att få dessa tjänster billigare, då är inte subventioner rätt motmedel.

Det finns däremot en poäng att till exempel sänka momsen på tjänster, men då ska det vara generellt, och inte vissa utpekade tjänster som klåfingriga politiker ska definiera. Poängen jag ser är att tjänster typiskt belastar miljön mindre än varor.

Så bort med Rut och Rot och låt människor fritt välja vilka tjänster de vill köpa eller inte köpa, på en av politiker ej manipulerad marknad.


Om RUT försvinner kommer min lgh bli råttbo igen och jag kommer riskera bli vräkt annars får jag be någon städa svart åt mig
 
Där blir det ju dock en intressant klassaspekt igen. Det är ju snarare de välavlönade kvinnorna (vilkas män då statistiskt sett är än mer välavlönade) som har råd att ta hjälp. Dvs gynnade kvinnor har råd att ta hjälp av en mindre gynnad (i ekonomiskt hänseende) kvinna för att avlasta sig sin arbetsbörda.

Det kan ju tolkas både som att ojämställdheten mellan den kvinnan och hennes man befästs, eftersom det är kvinnan som avlastas genom städhjälpen enligt ditt sätt att inleda det här resonemanget. Dessutom så att säga befästs klasskillnaderna genom att högre klassers kvinnor tar lägre klassers kvinnor till hjälp med det de inte orkar med.

Nu lever vi ju i ett ojämställt samhälle hur vi än vänder oss, och jag tycker inte att mina argument är några mördarargument. Men jag tycker absolut inte att den ingång i frågan som du tar upp är oproblematisk, snarare tvärtom.

För övrigt har inte jag heller problem med att ha någon som städar mitt hem. Jag är uppvuxen med det. I stort sett för att mina föräldrar ville avlasta min mamma.... :p Men jag kan förstå att man upplever hemmet som mer av en privat sfär än sin bil, och jag vet inte heller hur vanligt det är att man låter utföra recond på bilen. (Jag tror att jag känner fler som har hemhjälp än som tar hjälp med att städa ur bilen invändigt. Den utvändiga tvätten sköter ju en automattvätt.)
Jag håller med dig till fullo.
Det är verkligen en fråga om klass och jämställdhet.
Jag kan faktiskt se städhjälp som förtäckt jämställdhet i de fallen kvinnan har ett tidskrävande och välavlönat arbete och inte hinner städa hemma själv. För att lösa problemet skaffar man städhjälp istället för att utveckla relationen med mannen så den blir mer jämställd.
I dom flesta fallen verkar det vara som männen också gör karriär och då hinner inte han heller. Troligen så ser han det inte på det sättet heller.
Nu generaliserar jag, men få män står tillbaka för att ta hand om hemmet.

Städhjälpen gör det möjligt för kvinnan att satsa på karriären. Den höga lönen gör det möjligt att betala städhjälpen.
Det är verkligen inte oproblematiskt. Jag håller med dig!
 
Jag håller med dig till fullo.
Det är verkligen en fråga om klass och jämställdhet.
Jag kan faktiskt se städhjälp som förtäckt jämställdhet i de fallen kvinnan har ett tidskrävande och välavlönat arbete och inte hinner städa hemma själv. För att lösa problemet skaffar man städhjälp istället för att utveckla relationen med mannen så den blir mer jämställd.
I dom flesta fallen verkar det vara som männen också gör karriär och då hinner inte han heller. Troligen så ser han det inte på det sättet heller.
Nu generaliserar jag, men få män står tillbaka för att ta hand om hemmet.

Städhjälpen gör det möjligt för kvinnan att satsa på karriären. Den höga lönen gör det möjligt att betala städhjälpen.
Det är verkligen inte oproblematiskt. Jag håller med dig!

Har man studerat osv och skaffat sig ett högavlönat jobb så ser jag inte något problem med att använda pengarna till att göra livet lättare?

Ska man tycka likadant om tex undersköterskor som tar hand om en rik människa eller ska rika människor inte bli räddade utav brandmän?

Städar man som vanligtvis inte kräver någon utbildning har man en lägre lön och yrket i sig går ut på att utföra en servicetjänst precis som en tandläkare eller skomakare eller vad som.

Vad är problemet?! Man får lön efter arbete och man väljer om man vill ha ett jobb där man ger service eller får service. Inget konstigt.

Läkare tex, dom ger ju en tjänst trots relativt hög lön, är det synd om dom också då som måste hjälpa ofta otacksamma människor trots att dom "har pengar nogatt få hjälp"?!
 
Har man studerat osv och skaffat sig ett högavlönat jobb så ser jag inte något problem med att använda pengarna till att göra livet lättare?

Ska man tycka likadant om tex undersköterskor som tar hand om en rik människa eller ska rika människor inte bli räddade utav brandmän?

Städar man som vanligtvis inte kräver någon utbildning har man en lägre lön och yrket i sig går ut på att utföra en servicetjänst precis som en tandläkare eller skomakare eller vad som.

Vad är problemet?! Man får lön efter arbete och man väljer om man vill ha ett jobb där man ger service eller får service. Inget konstigt.

Läkare tex, dom ger ju en tjänst trots relativt hög lön, är det synd om dom också då som måste hjälpa ofta otacksamma människor trots att dom "har pengar nogatt få hjälp"?!
Det är inget problem alls. Att man köper städhjälp, alltså. Jag är för det och jag är även för Rut & Rot.
Inlägget ovan som du svarade på var ett sidospår och ett svar på @Petruska s inlägg.
 
Varför är det ett problem att ett PAR bestämmer sig för städhjälp så BÄGGE kan ägna sig åt barnintressen/jobb/bilar/ridning/trädgården/yoga/navelskådning?

Kan det bli mer jämnställt än att bägge får samma förutsättningar?
Jag tänker väl mest att det finns många ingångar här. Det mesta är inte så där fyrkantigt antingen eller och hur man ordnar sitt liv hör dit, tycker jag.
 
Om RUT försvinner kommer min lgh bli råttbo igen och jag kommer riskera bli vräkt annars får jag be någon städa svart åt mig

Tough luck.

Att skattesubventionera är absolut sämsta sättet att lösa särskilda behov. Det ger störst rabatt till dem med allra högst inkomster och minst rabatt till de som har små inkomster. Varför en företagsledare ska få tre gånger så stor rabatt som städerskan själv för att få städat hemma och dessutom finansierat av våra gemensamma skattepengar, det är helt enkelt uppåt väggarna. Den som har bäst råd och verkligen kan betala får störst rabatt???????????

Det finns annat som jag inte heller tycker att våra skattemedel ska finansiera, om det inte finns särskilda behov med i bilden.

Städning hemma
Stallplats
Hunddagis
Hundmat
Matlagning hemma
Restaurangbesök
Däckbyte
Bilrekond
Biltvätt
Frukost på sängen
Veterinärvård
Klädreparation
Virusrensning från dator
Ommålning hus
Renovera kök
Renovera badrum

Ja, listan kan göras hur lång som helst över tjänster som människor kan behöva i olika grad och får prioritera att lägga egna pengar på som de själva vill. Men inte med våra gemensamma skattepengar, de har betydligt viktigare saker att betala för.
 
Tough luck.

Att skattesubventionera är absolut sämsta sättet att lösa särskilda behov. Det ger störst rabatt till dem med allra högst inkomster och minst rabatt till de som har små inkomster. Varför en företagsledare ska få tre gånger så stor rabatt som städerskan själv för att få städat hemma och dessutom finansierat av våra gemensamma skattepengar, det är helt enkelt uppåt väggarna. Den som har bäst råd och verkligen kan betala får störst rabatt???????????

Det finns annat som jag inte heller tycker att våra skattemedel ska finansiera, om det inte finns särskilda behov med i bilden.

Städning hemma
Stallplats
Hunddagis
Hundmat
Matlagning hemma
Restaurangbesök
Däckbyte
Bilrekond
Biltvätt
Frukost på sängen
Veterinärvård
Klädreparation
Virusrensning från dator
Ommålning hus
Renovera kök
Renovera badrum

Ja, listan kan göras hur lång som helst över tjänster som människor kan behöva i olika grad och får prioritera att lägga egna pengar på som de själva vill. Men inte med våra gemensamma skattepengar, de har betydligt viktigare saker att betala för.

Om man har din syn på vad skattepengar ska gå till, så kommer det bli ännu större glipa mellan rika och fattiga och fler hemlösa både på grund av kraschad ekonomi och pga förruttnade hus och stall. För då kommer verkligen bara högavlönade råd att anlita hjälp och högutbildade ha jobb.

Kollektivavtal gäller även "lågstatusyrken", så lokalvårdare, däckreparatörer och liknande "värdelösa yrken" som trivs med sitt jobb får faktiskt lön för mödan och är inte som du verkar anse - oavlönade pigor.


Men välkommen tillbaka till 1800-talet eller något med fattigstugor då...
 
Om man har din syn på vad skattepengar ska gå till, så kommer det bli ännu större glipa mellan rika och fattiga och fler hemlösa både på grund av kraschad ekonomi och pga förruttnade hus och stall.

Men välkommen tillbaka till 1800-talet eller något med fattigstugor då...

Nu får du nog förklara dig. Jag vill att de med särskilda behov ska gå före 54-åriga VD-Anders som tjänar 125.000 kr per månad och får jättestora skatterabatterade tjänster. Hans skatterabatter räcker för hemstäd till att städa hos 3 mindre bemedlade , med behov av hjälp.

Och ja, jag anser att skattepengarna ska användas åt dem som har behov, inte som allmosor åt bemedlade.
 
Om man har din syn på vad skattepengar ska gå till, så kommer det bli ännu större glipa mellan rika och fattiga och fler hemlösa både på grund av kraschad ekonomi och pga förruttnade hus och stall. För då kommer verkligen bara högavlönade råd och högutbildade jobb.

Kollektivavtal gäller även "lågstatusyrken", så lokalvårdare, däckreparatörer och liknande "värdelösa yrken" som trivs med sitt jobb får faktiskt lön för mödan och är inte som du verkar anse - oavlönade pigor.


Men välkommen tillbaka till 1800-talet eller något med fattigstugor då...

Vänta lite. Jag har inget emot hushållsnära tjänster, alls. Då får du nog läsa mina inlägg bättre.

Jag argumenterar emot att subventionera dem med skattepengar. Kan du förklara varför det är rimligt att rika får 3 ggr så mycket rabatt på hemstäd som städerskan själv? För mig är det uppåt väggarna fel.
 
Vänta lite. Jag har inget emot hushållsnära tjänster, alls. Då får du nog läsa mina inlägg bättre.

Jag argumenterar emot att subventionera dem med skattepengar. Kan du förklara varför det är rimligt att rika får 3 ggr så mycket rabatt på hemstäd som städerskan själv? För mig är det uppåt väggarna fel.
Nu får du nog förklara dig. Jag vill att de med särskilda behov ska gå före 54-åriga VD-Anders som tjänar 125.000 kr per månad och får jättestora skatterabatterade tjänster. Hans skatterabatter räcker för hemstäd till att städa hos 3 mindre bemedlade , med behov av hjälp.

Och ja, jag anser att skattepengarna ska användas åt dem som har behov, inte som allmosor åt bemedlade.


Jag som är mindre bemedlad med motsvarande ingångslön för en 18-20 åring, efter att ha jobbat 11 år på samma ställe, halvtid, halvt sjukbidrag och bostadstillägg för pensionärer. (min hyra är på 3700 och jag får 3100 i bostadstillägg kan då nämnas)

Jag vill och kan själv välja hur jag vill ha städat och vilken hjälp jag vill ha och behöver hemma inget som kommunen kan bestämma utifrån att "men du kan ju gå och röra på dig, du är lat" tack vare att alla har rätt till RUT-avdrag.

Jag vet flera som har det som jag och har råd med den hjälp de behöver och vill ha såsom städ, tvätt, trädgårdsskötsel och husrenovering och datorreparation/installationshjälp, inte som någon bestämmer enligt "luddiga och otydliga regler och riktlinjer" tack vare RUT och ROT.


Högavlönade betalar redan i regel högre skatt utifrån sina inkomster och nu är det ju tal om att pensionärer ska få ännu mer skattesänkning. Så rättvisan finns nog ändå, utan att "vi" ska behöva vara avundsjuka.
 
Jag som är mindre bemedlad med motsvarande ingångslön för en 18-20 åring, efter att ha jobbat 11 år på samma ställe, halvtid, halvt sjukbidrag och bostadstillägg för pensionärer. (min hyra är på 3700 och jag får 3100 i bostadstillägg kan då nämnas)

Jag vill och kan själv välja hur jag vill ha städat och vilken hjälp jag vill ha och behöver hemma inget som kommunen kan bestämma utifrån att "men du kan ju gå och röra på dig, du är lat" tack vare att alla har rätt till RUT-avdrag.

Jag vet flera som har det som jag och har råd med den hjälp de behöver och vill ha såsom städ, tvätt, trädgårdsskötsel och husrenovering och datorreparation/installationshjälp, inte som någon bestämmer enligt "luddiga och otydliga regler och riktlinjer" tack vare RUT och ROT.

Och du tycker det är rimligt att rika personer får 3 ggr mer i rabatt än dig som har lägre inkomst? Med skattemedel fixad rabatt?
 
Och du tycker det är rimligt att rika personer får 3 ggr mer i rabatt än dig som har lägre inkomst? Med skattemedel fixad rabatt?

Vad menar du med 3 ggr mer i rabatt? Har de 90 % avdrag i RUT och ROT, vilket är det enda jag diskuterar i denna tråd och värnar om, menar du: Jag vet att jag är dålig i matematik och trög (dum i huvudet). Men kan du förklara hur du räknar ut att de högavlönade får 3 ggr mer i rabatt när de betalar 50 % i skatt på sin lön först o främst och jag betalar väl runt 33-34 och får restskatt på 3-4000 varje år trots att arbetsgivare och försäkringskassa förutom det betalar in extraskatt för att jag bett om det...?
 
Vad menar du med 3 ggr mer i rabatt? Har de 90 % avdrag i RUT och ROT, vilket är det enda jag diskuterar i denna tråd och värnar om, menar du: Jag vet att jag är dålig i matematik och trög (dum i huvudet). Men kan du förklara hur du räknar ut att de högavlönade får 3 ggr mer i rabatt när de betalar 50 % i skatt på sin lön först o främst och jag betalar väl runt 33-34 och får restskatt på 3-4000 varje år trots att arbetsgivare och försäkringskassa förutom det betalar in extraskatt för att jag bett om det...?

Låginkomsttagare marginalskatt på runt 25-30%. Höginkomsttagare marginalskatt på upp till 70%. Någonstans mellan 2-3 ggr mer i gemensamt finansierad rabatt till de rika.

Systemets utformning är rutten. Med det säger jag att det bör reformeras, inte bara avskaffas.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 757
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 900
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp