Städhjälp

För vanliga löntagare verkar spannet i marginalskatt vara 22 - 60 % dvs en faktor 2.72

För 70% krävs att man är egenföretagare.
 
Nu får du nog förklara dig. Jag vill att de med särskilda behov ska gå före 54-åriga VD-Anders som tjänar 125.000 kr per månad och får jättestora skatterabatterade tjänster. Hans skatterabatter räcker för hemstäd till att städa hos 3 mindre bemedlade , med behov av hjälp.

Och ja, jag anser att skattepengarna ska användas åt dem som har behov, inte som allmosor åt bemedlade.

Fast det där stämmer inte Rut och Rot är en reduktion inte ett avdrag

Så VD- Anders städning minskar inte medlen för hemstäd hos tre mindre bemedlade
 
Fast det där stämmer inte Rut och Rot är en reduktion inte ett avdrag

Så VD- Anders städning minskar inte medlen för hemstäd hos tre mindre bemedlade

Tack, ska läsa på. Isf försvinner den orättvisan. Då blir det orimliga kvar i att staten bestämmer vilka tjänster som måste subventioneras för att man ska vilja betala. Vilka yrken som måste nedvärderas.

Jag har läst det som RUT-avdrag och har av naturliga skäl aldrig använt det själv. Ber om ursäkt för okunnigheten.

Anders städrabatt kostar därmed bara städrabatten hos en obemedlad. 1:1 och inte 1:3, som jag hävdade.
 
Det vore en dröm att ha nån som kommer hit och städar 2-3 ggr/månaden! Dammsuga och tvätta fönster och golv är i min värld bland det tråkigaste som finns, så det skulle jag gärna leja bort. Jag bytte däck på bilen själv i 14 år innan jag började betala för att nån annan skulle göra det.
 
Tack, ska läsa på. Isf försvinner den orättvisan. Då blir det orimliga kvar i att staten bestämmer vilka tjänster som måste subventioneras för att man ska vilja betala. Vilka yrken som måste nedvärderas.

Jag har läst det som RUT-avdrag och har av naturliga skäl aldrig använt det själv. Ber om ursäkt för okunnigheten.

Anders städrabatt kostar därmed bara städrabatten hos en obemedlad. 1:1 och inte 1:3, som jag hävdade.
Rut och Rot är ju samma för alla, oavsett hur mycket skatt man betalar.

Jag tycker snarare att det möjliggör för ALLA att köpa tjänsterna.
De riktigt rika kommer ha råd ändå, oavsett Rut och Rot. Vi vanliga löntagare ges större möjlighet att anlita tjänster. Jag kan inte se det på något annat sätt än en Win-Win situation. Alla vinner på det, staten, företagen och den enskilda individen.
 
Tack, ska läsa på. Isf försvinner den orättvisan. Då blir det orimliga kvar i att staten bestämmer vilka tjänster som måste subventioneras för att man ska vilja betala. Vilka yrken som måste nedvärderas.
.

Fast det är vad det är, utan rut ökar svartjobben även om du tycker att det är orimligt. Det handlar om att anpassa kartan efter verkligheten, inte tvärtom. Snåla människor kommer alltid att vara snåla. Jag känner två olika par som har svart städhjälp då de använt upp hela avdragsrätten till rot. De har råd till monstruösa husbyggen men inte till att betala vit städhjälp. Vidrigt.
 
Ja, ok det stämmer ju som du säger.
Tänkte mer att man inte tjänar mer på det ju högre lön man har.

Nej, det finns ju ett tak (50 000 kr för ROT och 25 000 kr för RUT), max 50 000 kr för tjänsterna per person och år. Oavsett hur mycket man tjänar. Det är helt rätt.

Däremot har de ändrat procentsatsen på ROT (nu 30 %, tidigare 50 % av arbetskostnad) vilket många missförstod som att maxbeloppet skulle sänkas.
https://www.skatteverket.se/privat/...4b6fef2c866097.html#Rotochrutavdragetsstorlek
 
Nej, det finns ju ett tak (50 000 kr för ROT och 25 000 kr för RUT), max 50 000 kr för tjänsterna per person och år. Oavsett hur mycket man tjänar. Det är helt rätt.

Däremot har de ändrat procentsatsen på ROT (nu 30 %, tidigare 50 % av arbetskostnad) vilket många missförstod som att maxbeloppet skulle sänkas.
https://www.skatteverket.se/privat/...4b6fef2c866097.html#Rotochrutavdragetsstorlek
Ja, det har jag faktiskt missuppfattat. Jag trodde det handlade om maxbeloppet, helt klart.
Har bara utnyttjat Rot (förra året) och då fick vi dra av 30% av arbetskostnaden. Kom inte ihåg de exakta summorna nu, men visst gör det skillnad ändå.
 
Fast det är vad det är, utan rut ökar svartjobben även om du tycker att det är orimligt. Det handlar om att anpassa kartan efter verkligheten, inte tvärtom. Snåla människor kommer alltid att vara snåla. Jag känner två olika par som har svart städhjälp då de använt upp hela avdragsrätten till rot. De har råd till monstruösa husbyggen men inte till att betala vit städhjälp. Vidrigt.

Jag tycker det är fel, även om det "fungerar"

Har vi problem med stölder av bilar, är inte rätt lösning att dela ut gratis hyrbil via skattsedeln. Osv.
 
Om RUT försvinner kommer min lgh bli råttbo igen och jag kommer riskera bli vräkt annars får jag be någon städa svart åt mig
Och du är inte ensam om det.
Min mamma har en liten firma ihop med några kompisar där dom åker runt och städar, eller ja städ, fönstertvätt och trädgårdsarbete. Innan RUT var det mest flyttstäd, byggstäd och kontorsstäd. Även lite städ åt "rikare människor". När RUT kom började dom få även vanliga pensionärer, som hade haft hemtjänst innan. Min mamma och hennes arbetskompisar byter gardiner, klättrar på stegar och allt sånt som hemtjänsten inte får göra.
Och dom är ju inte enda firman som har fått betydligt mer jobb sen RUT kom till.

Det är inte överklassen som blir drabbad om RUT försvinner.
 
RUT är faktiskt betydlig mer demokratiskt än vad ROT är. Alla som betalar skatt har möjlighet att göra RUT-avdrag (om de köpt sådana tjänster). Men för ROT krävs att du äger din bostad. Ändå var det när RUT-avdraget infördes som man började hävda att det var ett avdrag för de rika... Men som vanligt är det ju så lätt att nedvärdera typiska kvinnosysslor... :crazy:
 
RUT är faktiskt betydlig mer demokratiskt än vad ROT är. Alla som betalar skatt har möjlighet att göra RUT-avdrag (om de köpt sådana tjänster). Men för ROT krävs att du äger din bostad. Ändå var det när RUT-avdraget infördes som man började hävda att det var ett avdrag för de rika... Men som vanligt är det ju så lätt att nedvärdera typiska kvinnosysslor... :crazy:

Jag tycker det är att nedvärdera professioner genom att påstå att det krävs skatterabatter för att någon ska vilja betala vad det kostar. Gäller både RUT och ROT. Fritt fram för hushållstjänster, gärna subventionerat för dem med särskilda behov. Men inte för alla - då får man betala vad det kostar precis som vilken annan tjänst som helst.
 
Jag tycker det är att nedvärdera professioner genom att påstå att det krävs skatterabatter för att någon ska vilja betala vad det kostar. Gäller både RUT och ROT. Fritt fram för hushållstjänster, gärna subventionerat för dem med särskilda behov. Men inte för alla - då får man betala vad det kostar precis som vilken annan tjänst som helst.
Det är inte alla som kan betala, oavsett om de vill.

Som yrkesutövare har jag aldrig träffat någon som är kränkt över att de får betalt via SKV.
 
Senast ändrad:
Jag har behövt fixa en hel del på min gamla gård och utan ROT-avdraget hade jag inte kunnat göra lika mycket. Det blir en rejäl skillnad i peng i slutändan vilket gör att jag kan klämma in ytterligare en sak som ska fixas till.
RUT har jag aldrig använt mig av men skulle inte ha några problem med det heller.
 
Jag tycker det är att nedvärdera professioner genom att påstå att det krävs skatterabatter för att någon ska vilja betala vad det kostar
Fast det är ju så? :confused: Att folk inte ville betala vita priser för städhjälp, trots att de kunde, är ju ett faktum. Sen kan du ju tycka att det är nedvärderande att konstatera det men det ändrar ju inte hur människor faktiskt resonerade.
 
Jag tycker det är att nedvärdera professioner genom att påstå att det krävs skatterabatter för att någon ska vilja betala vad det kostar. Gäller både RUT och ROT. Fritt fram för hushållstjänster, gärna subventionerat för dem med särskilda behov. Men inte för alla - då får man betala vad det kostar precis som vilken annan tjänst som helst.
Men det är ju inte ett påstående utan ett faktum!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 727
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 734
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 899
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 360
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp