Städhjälp

Om någon alltid städat min skit gör det mig såklart mindre medveten om hur grisig jag faktiskt är.
Men för att vara så omedveten måste man ju ha en person som konstant går brevid och städar efter dig. Och även då borde man ju veta eftersom man ser personen utföra jobbet.

Vi kan ju inte på fullaste allvar tro att de som aldrig städat sitt hus aldrig tar bort någonting efter sig. Det är ju ohållbart att tro att de lämnar bajsränder i toaletten, att de inte slänger smutstvätt i korgen, etc. Även om någon annan städar är man väl ändå medveten eftersom man bor i skiten så att säga.

Annat är det ju med däcken på bilen. Har man aldrig sett däck blivit bytta så vet man heller inte hur jobbigt det är.
 
Skulle alla nöjda sig med funktionellt så är det ju inget svårt att måla huset, renovera köket, fixa bilen och byggda sina egna möbler själv eller sy sina egna kläder, inte minst odla den mesta av sin mat men detta tycks vara helt ok att köpa sig tid ifrån av någon anledning.

Väva mattor, sticka vantar, klippa sig själv, färga håret själv, lägga tak mm mm

Dom flesta kan städa så det är funktionellt... Men jag har svårt att tro att folk kan hygienteknik och se vad som faktist behöver städas och veta hur man gör det rätt.
 
Skulle alla nöjda sig med funktionellt så är det ju inget svårt att måla huset, renovera köket, fixa bilen och byggda sina egna möbler själv eller sy sina egna kläder, inte minst odla den mesta av sin mat men detta tycks vara helt ok att köpa sig tid ifrån av någon anledning.

En Haynes-manual så är bilen fixad vet du! :up:

*ja, jag var lite ironisk och lätt spydig nu*
 
Det är ju lite märkligt. Men är det enbart lönen som avgör?

Förmodligen inte. Men traditionellt har ju städyrket varit kvinnodominerat och är ju något som bottnar i en traditionell "kvinnosyssla", dvs hålla efter hemmet. Så vi har den gamla sunkiga synen på traditionellt kvinnligt arbete som även i andra "kvinnoyrken" har gett en helkass löneutveckling.

Sedan är ju bilar moderna i jämförelse med städning (det var säkert kvinnorna som sopade grottorna i forntiden) och när moderniteter kom blev ju de som förstod sig på dem mycket beundrade (elektriker var ju tex rena rockstjärnorna nästan). Så, de två faktorerna tror jag bidragit till att städyrket är underbetalt jämfört med många andra serviceyrken som bilmekaniker och målare. Samt vanföreställningen att städyrket inte kräver något av den som utför det utöver muskelkraft.
 
Väva mattor, sticka vantar, klippa sig själv, färga håret själv, lägga tak mm mm

Dom flesta kan städa så det är funktionellt... Men jag har svårt att tro att folk kan hygienteknik och se vad som faktist behöver städas och veta hur man gör det rätt.
Samt att tiden man måste lägga som amatör för att ens närma sig samma kvalitet som ett proffs är enorm.

Säg att jag ska städa vår ena toalett så att det blir riktigt bra. Då kan det ta mig en halv dag och jag kommer ändå inte vara nöjd med duschväggen av glas :angel: Du kanske skulle göra det på 20 min. Jag slipper bli frustrerad och kan lägga tiden på min son istället vilket ger mig ngt, ger honom ngt och även ger dig ngt i form av jobb. :up:
 
Dagens lunchdiskussion på jobbet: Har ni/skulle ni kunna tänka er att anlita en städerska för att hjälpa till med städningen av ert hem?

En kollega nämnde att hon funderar på att skaffa någon som grovstädar hennes lägenhet en gång i månaden, och jag vet flera andra vänner som har sagt att de skulle vilja ha något liknande. Personligen har jag någonting emot hela idén som jag inte riktigt kan förklara, och jag skulle inte kunna tänka mig att köpa in liknande tjänster i nuvarande livssituation (det är jag och min sambo i en trea, inga barn eller djur). Den dag jag bor i ett större hus med barn och djur, kanske. Men det är någonting i mig som motsätter sig den här idén i dagsläget - förmodligen kopplat till ett behov av att känna mig självständig, tillräcklig och duktig. Är det något svenskt, kanske? Eller lite gammalt hederligt duktig flicka-syndrom?

Jag tycker liksom att mitt liv är så pass enkelt i nuläget att jag inte ska behöva ta in någon extra hjälp med relativt enkla saker som städning. Kan själv! Andra jag pratat med, som har mycket liknande livssituationer, är helt öppna för att köpa in tjänster av detta slag. De menar att det är ett tecken på självständighet att kunna göra valet att köpa in tjänster, att de då kan använda tiden till något bättre, och att det är bra på så vis att det ger någon som behöver det ett jobb.

Jag kan se båda sidor av saken och dömer ingen - vi hade städerska hemma under ett par år när jag var yngre och jag såg definitivt värdet i det då, på många sätt. Det vore intressant att höra åsikter från andra personer i andra åldrar och livssituationer. Hur ser ni på detta?

Just nu bor vi i en 3:a och är rörande överens om vad ordning och reda är så just nu finns inget behov. Vi moppar och grejar minst en gång i veckan av bara farten och jag älskar mina städservetter :love::o:D

Men visst, med hus & barn och hästar sen så blir det förmodligen att vi tar in städhjälp som kör "grovstäd" såsom dammsugning, moppning, badrum och dammtorkning 1gång i veckan, vore käckt! :)
 
Jag hade lätt kunnat anlita någon som städar! Kanske varannan vecka, så jag slipper damma och torka golv.
Ekonomin sätter dock stopp för det i dagsläget.
Dessutom är min sambo städare på deltid så han får sköta den biten här hemma med.
 
Men för att vara så omedveten måste man ju ha en person som konstant går brevid och städar efter dig. Och även då borde man ju veta eftersom man ser personen utföra jobbet.

Vi kan ju inte på fullaste allvar tro att de som aldrig städat sitt hus aldrig tar bort någonting efter sig. Det är ju ohållbart att tro att de lämnar bajsränder i toaletten, att de inte slänger smutstvätt i korgen, etc. Även om någon annan städar är man väl ändå medveten eftersom man bor i skiten så att säga.

Annat är det ju med däcken på bilen. Har man aldrig sett däck blivit bytta så vet man heller inte hur jobbigt det är.
Jag var ju definitivt mer omedveten när jag bodde hemma hos mamma... Kan fortfarande bli förvånad över vad jag stökar ner och vilket jobb det är att hålla efter.
Men det är säkert individuellt.
 
Nu när jag och min pv blivit sambos i vårt eget hus så ser jag ingen anledning till städhjälp. Jag har dock senste åren bott kollektivt med mellan 2 och 5 andra i samma hus, alla sina egna sovrum men delat toaletter, duschar, kök och vardagsrum. Jisses vad man måste vara tolerant ibland, många människor är grisar med noll respekt för att man bor kollektivt;

Odiskad disk runt om i huset, hår/skägg i handfat, duscha slut på varmvatten varenda morgon, tar mat/alkohol utan att fråga mm mm mm mm

DÅ är det väldigt skönt att ha städhjälp 1-2 ggr/vecka. Är sjukt less på att städa efter andra....


Men nu är de slut på det, enbart min egen skit att ta hand om!
 
Jag har jobbat som städare och jag gillade det. Jag såg mig aldrig som piga eller lägre stående än andra.

Jag tror grundproblemet är synen "att alla kan städa lika bra samt att om man är en ordentlig person klarar man av att sköta det själv"
Svaret är att nej- gemene man städar inte lika bra som en duktig städare. Jag tycker det är nedlåtande mot städares kompetens. Att man inte erkänner städares yrkeskompetens.

Det enda negativa jag kan säga är svartjobben. Men där handlar det ju om folk som inte är villiga att betala det som det kostar. Självklart ska man betala rimligt så städaren får okej anställningsvillkor.
 
Jag tar hjälp med en massa saker i vardagen som jag strängt taget skulle kunna göra själv. Men inte på regelbunden basis om jag ska jobba själv också. Jag tycker det är bättre att sysselsätta fler.

Jag lämnar in bilen för service och däckbyte, jag tar in rörmokaren och målaren till större projekt. Jag lämnar in företagets grejor på service, fast jag säkert kan ta mig tid och köra och hämta sex olika packningar på fem olika ställen, köra tillbaka till verkstaden, mecka ihop efter att ha hittat rätt verktygsuppsättning. För det är inte det vi sysslar med som huvudgrej.

Min uppfattning är att det är bättre med "var och en till sitt". Är någon beredd att betala för att få det gjort, är det en viktig syssla eftersom det ger någon falukorv på bordet. Det är faktiskt inte svårare än så. Även vad gäller däckkrängande och biltvätt finns det oseriösa aktörer, sååå himla svårt är det inte att sålla bort oseriösa näringsidkare oavsett vad man vill köpa för tjänst.

Många av de städare jag träffat på är stolta över sitt yrkeskunnande, med rätta. Skulle min kontorschef se ner på alla under sig, för att han har ett ansvar för de som jobbar under honom i organisationsplanen? Eller är alla viktiga till sin post? Strängt taget var städaren den enda som inte lydde under honom eftersom det var inhyrd kompetens.

Jag värdesätter oerhört de servicemänniskor som gör att allas våra liv fungerar lättare, att maskineriet fungerar. Rörmokare, sophämtare, målare, fönsterputsare, snickare. Och vilka ska vi då anse vara de att se ner på? Vilka anser @Kattennizze vara den som blir nedsedda på? Sophämtare? De tar ju VERKLIGEN hand om vår skit. Avloppsspolare måste ju vara de lägsta i Kattennizze's åsikt, de tar hand om vårt bajs.

Nä, just det. Det är ju ett traditionellt MANLIGT yrke, så de är viktiga i Kattennizze's värld. Det jobbet de utför är värdefullt. Det är bara kvinnodominerade yrken där man inte får lyckas som egenföretagare inom städ, där det är skamligt att stödja Majsan som äntligen har jobb eftersom hon startat eget. Sedan avlastar det ju dessutom kvinnor, eftersom det traditionellt fortfarande är kvinnor som har huvudansvaret för hemmet. Det Kattennizze skriver är alltså dubbel spark mot kvinnor, både att få en lättare vardag och faktiskt få möjlighet att på manligt vis starta eget och/eller ha ett jobb att få lön för.

Dax att se över sin egen dubbelmoral kanske?
 
Tillägg: i min värld är det verkligen svartvitt.

ROT - stöttar verksamheter inom starkt manliga yrken, många egenföretagare lever p g a ROT.
RUT - stöttar verksamheter inom starkt kvinnliga yrken, många egenföretagare lever p g a RUT.

Varför är det så himla känsligt att utnyttja RUT, som gör att kvinnor, även de utan utbildning, kan komma in på arbetsmarknaden? Det handlar ju om intern utbildning, som ändå är utbildning, som sedan ger jobb.
 
Jag tycker också att man ska komma ihåg att städtjänsterna och övriga hemtjänster ofta avlastar dubbelarbetande kvinnor.
I de flesta fall är det tyvärr kvinnorna som har det ansvaret trots att dom jobbar lika mycket som männen. Även om jag tycker att männen egentligen ska ta sitt ansvar så ser jag ändå poängen med att använda sig av hushållsnära tjänster för kvinnornas skull. Jag är övertygad om att man undviker en del stressrelaterade åkommor genom att ta in hjälp.

När det gäller Rut & Rot så införde man ju det för att få bort de stora antalet svartjobb inom städ och byggbranschen. På det sättet har man ju verkligen lyckats tycker jag. Även om staten subventionerar tjänsterna så måste det ju ändå i slutändan vara så att staten tjänar på inkomsterna från Rut & Rot.

För övrigt förstår jag inte laddningen i att ha någon som städar i ens hem.
Kan inte se skillnaden riktigt mellan det och att ta hjälp med att måla eller utföra recond på bilen.
 
Jag tycker också att man ska komma ihåg att städtjänsterna och övriga hemtjänster ofta avlastar dubbelarbetande kvinnor.
I de flesta fall är det tyvärr kvinnorna som har det ansvaret trots att dom jobbar lika mycket som männen. Även om jag tycker att männen egentligen ska ta sitt ansvar så ser jag ändå poängen med att använda sig av hushållsnära tjänster för kvinnornas skull. Jag är övertygad om att man undviker en del stressrelaterade åkommor genom att ta in hjälp.

När det gäller Rut & Rot så införde man ju det för att få bort de stora antalet svartjobb inom städ och byggbranschen. På det sättet har man ju verkligen lyckats tycker jag. Även om staten subventionerar tjänsterna så måste det ju ändå i slutändan vara så att staten tjänar på inkomsterna från Rut & Rot.

För övrigt förstår jag inte laddningen i att ha någon som städar i ens hem.
Kan inte se skillnaden riktigt mellan det och att ta hjälp med att måla eller utföra recond på bilen.
Där blir det ju dock en intressant klassaspekt igen. Det är ju snarare de välavlönade kvinnorna (vilkas män då statistiskt sett är än mer välavlönade) som har råd att ta hjälp. Dvs gynnade kvinnor har råd att ta hjälp av en mindre gynnad (i ekonomiskt hänseende) kvinna för att avlasta sig sin arbetsbörda.

Det kan ju tolkas både som att ojämställdheten mellan den kvinnan och hennes man befästs, eftersom det är kvinnan som avlastas genom städhjälpen enligt ditt sätt att inleda det här resonemanget. Dessutom så att säga befästs klasskillnaderna genom att högre klassers kvinnor tar lägre klassers kvinnor till hjälp med det de inte orkar med.

Nu lever vi ju i ett ojämställt samhälle hur vi än vänder oss, och jag tycker inte att mina argument är några mördarargument. Men jag tycker absolut inte att den ingång i frågan som du tar upp är oproblematisk, snarare tvärtom.

För övrigt har inte jag heller problem med att ha någon som städar mitt hem. Jag är uppvuxen med det. I stort sett för att mina föräldrar ville avlasta min mamma.... :p Men jag kan förstå att man upplever hemmet som mer av en privat sfär än sin bil, och jag vet inte heller hur vanligt det är att man låter utföra recond på bilen. (Jag tror att jag känner fler som har hemhjälp än som tar hjälp med att städa ur bilen invändigt. Den utvändiga tvätten sköter ju en automattvätt.)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 916
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 964
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 949
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 418
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp