Bukefalos 28 år!

Städhjälp

Alltså, nu utgår du ju från någon typ av medelklassig världsbild igen där lönen alltid räcker till att köpa in tjänster etc.



Samma här, dina inlägg känns rätt nervärderande bara för attalla inte gladeligen stannar kvar på jobbet om det ens är möjligt. Jag gillar tex mitt jobb men värdesätter definitivt att vara hemma och städa i stället för att stanna kvar på jobbet. Inte för att jag vill byta jobb men jag tillbringar tillräckligt mycket tid där/vecka så det är liksom inte motiverande att stanna kvar (vilket jag tex hade behövt göra för att ha råd med städhjälp utan att snåla in på annat - så jag kan väl klassas som snål - om jag nu hade haft ett jobb där det var möjligt att göra en sådan sak)

Nej, det var ju just det jag inte gjorde genom att ställa frågan?

Jag menar bara att man ska använda rätt ord för att man väljer bort. Det är viktigt för att inte omedvetet nedvärdera städyrket som profession och värt att betala för en professionellt utförd tjänst.
 
Senast ändrad:
Ni som har haft städhjälp: hur mycket behöver man plocka undan saker innan de kommer och städar? Får det vara prylar på golvet, typ tidningstravar och liknande? Jag tänkte att de kan städa runt omkring det då. Eller kan man göra upp om att de bara städar vissa rum och hoppar över de andra?
Jag har en trave tidningar på golvet och den lyfter hon som städar inte på. Men man ska plocka undan så mycket som möjligt. Någon gång har de hållit på att fixa med rören i badrummet då har jag sagt till att skippa badrummet den gången. Den firman jag anlitar har en fast person som städar hos mig så jag vet vem hon är och hon har koll.
 
Majoriteten av mina vänner och kollegor har städhjälp. Jag har det inte mest pga liten lägenhet och belamrat med kläder/skor. Finns typ inga ytor att städa :p
 
Betalar man för att få däcken skiftade är jag helt oförstående till att man har ideologiska problem med att betala för städning...

Skillnaden är att i ena fallet utförs tjänsten oftast av en man och i andra fallet av en kvinna. Har man problem med RUT behöver man inte utnyttja det.
 
Ni som har haft städhjälp: hur mycket behöver man plocka undan saker innan de kommer och städar? Får det vara prylar på golvet, typ tidningstravar och liknande? Jag tänkte att de kan städa runt omkring det då. Eller kan man göra upp om att de bara städar vissa rum och hoppar över de andra?

Har jobbat inom städ och de flesta som jag hemstädade hos hade inte plockat undan innan och då städade man runt, men det kan säkert skilja sig mellan olika företag.

I fråga om städning annanstans än hemma, så föredrar jag flytt och byggstäd alla dagar i veckan framför hemstäd, kunde jag konstatera efter det vikariatet..
 
Självklart om man har råd.

Jag köper alla tjänster jag är dålig på och ser ingen skillnad om det är en registrerad firma, F-skattesedel och har anställda efter de lagar som tillkommer alla företag.

Troligen ligger det kvar av historiska skäl, av utnyttjande av pigor, köksor och annan personal utan rättigheter.

Dagens problem är väl istället de som arbetar svart i stall där unga flickor fortfarande utnyttjas?
Skulle vilja se den som av ideologiska skäl inte ens kan anställa en sådan vitt för att andra missköter sig.

Varför är det fult att städa andras hem? Det är väl utnyttjandet i sig som är fel?
Det är ingen skillnad på städa hemma hos någon, på ett sjukhus, allmänna toaletter eller i ett slott.
 
Varför är det fult att städa andras hem? Det är väl utnyttjandet i sig som är fel?
Det är ingen skillnad på städa hemma hos någon, på ett sjukhus, allmänna toaletter eller i ett slott.

Tvärtom skulle jag vilja säga att det är väldigt unikt att vara en duktig hemstädare. Det är absolut inte alla som klarar av det på ett bra sätt, kundkontakten, att vara och ta hand om någons trygghetsställe. Det finns stora hål att fylla där, för rätt personer.

Det är många gånger lättare att hitta en bra advokat än en vettig och duktig städare.
 
Tvärtom skulle jag vilja säga att det är väldigt unikt att vara en duktig hemstädare. Det är absolut inte alla som klarar av det på ett bra sätt, kundkontakten, att vara och ta hand om någons trygghetsställe. Det finns stora hål att fylla där, för rätt personer.

Det är många gånger lättare att hitta en bra advokat än en vettig och duktig städare.

Jag håller med till fullo.
 
Suck. Härligt med vänster som dissar en stor del av vår framtida ekonomi och företagande. Tjänstesektorn är viktig för många arbetstillfällen och för vår ekonomi och för samhället i stort. Otäckt att dissa det.
Ja, det är klart att du tycker att det är otäckt från din egen bekväma medelklassposition, hoppas du har fin utsikt neråt. Städtjänster som det så käckt heter påminner i allra högsta grad om pigor som städar åt rika människor, ungefär som min egen farmor gjorde. Det är ett samhälle jag inte vill ha tillbaka, alltså städar jag min skit själv. Jag tycker inte att dessa tjänster ska vara subventionerade av skattemedel heller utan välavlönade människor som @sjoberga får vackert betala vad det kostar utan att mina skattepengar ska gå åt till det. Jag vet mycket väl att borgerliga människor drömmer om tjänstesektorn som frälsningen men jag hoppas verkligen inte på den mardrömmen. Men det orkar jag inte argumentera om i denna tråd som handlar om man vill köpa städtjänster eller ej. Bara frågeställningen är ju intressant, ingen gör ju en tråd om kommer du betala för att byta däck typ, vilket ändå visar på att frågan faktiskt inte är så enkel.
 
Ja, det är klart att du tycker att det är otäckt från din egen bekväma medelklassposition, hoppas du har fin utsikt neråt. Städtjänster som det så käckt heter påminner i allra högsta grad om pigor som städar åt rika människor, ungefär som min egen farmor gjorde. Det är ett samhälle jag inte vill ha tillbaka, alltså städar jag min skit själv. Jag tycker inte att dessa tjänster ska vara subventionerade av skattemedel heller utan välavlönade människor som @sjoberga får vackert betala vad det kostar utan att mina skattepengar ska gå åt till det. Jag vet mycket väl att borgerliga människor drömmer om tjänstesektorn som frälsningen men jag hoppas verkligen inte på den mardrömmen. Men det orkar jag inte argumentera om i denna tråd som handlar om man vill köpa städtjänster eller ej. Bara frågeställningen är ju intressant, ingen gör ju en tråd om kommer du betala för att byta däck typ, vilket ändå visar på att frågan faktiskt inte är så enkel.

Ändå väljer du att spä på den sista inställningen?

Om någon vill betala för att få det gjort, är det då inte ett marknadsvärde i tjänsten? Ska folk hellre gå arbetslösa än att städa kontor, verkstäder, hotellrum, hem och bygg?

Jag förstår inte alls parallellen till piga, det är ju lika lite jämförbart som att chaufförerna förr bytte däck och servade bilarna, det vi betalar verkstaden för idag.

Varför inte ändra värdet på tjänsten, alltså motsatsen till det du gör? Det städarna gör är värdefullt, folk är beredda att betala för tjänsten.
 
Ja, det är klart att du tycker att det är otäckt från din egen bekväma medelklassposition, hoppas du har fin utsikt neråt. Städtjänster som det så käckt heter påminner i allra högsta grad om pigor som städar åt rika människor, ungefär som min egen farmor gjorde.
Så pigjobb är värre än drängjobb?
Altså jag är så jäkla trött på det här behovet av att förminska traditionellt kvinlliga sysslor och höja traditionellt manliga sysslor till skyarna. Vi kommer inte uppnå ett jämnställt samhälle förrens den dag vi kan se värdet av alla sysslor utan att blanda in någon typ av historiskt genus i det. Det är inte en slump att yrken där kvinnor tar över tappar i status utan har enligt mig med ovanstående att göra.
Bara frågeställningen är ju intressant, ingen gör ju en tråd om kommer du betala för att byta däck typ, vilket ändå visar på att frågan faktiskt inte är så enkel.
Enkelt det är en manlig syssla som vi inte blivit itutade sen vi var små barn att den är förminskande.
 
Hade jag haft tillräckligt med pengar hade jag haft heltidspersonal hemma faktiskt. Någon som städade, lagade mat, gick och hämtade saker, tog in hästar, krattade i trädgården, etc. En vacker dag när jag är tillräckligt rik. ;)

Städhjälp har jag haft i perioder av livet när det inte riktigt gått ihop och vi bråkat hemma om hur det praktiskt ska skötas. Bättre då att betala någon och ha husfriden.
 
Hade jag haft tillräckligt med pengar hade jag haft heltidspersonal hemma faktiskt. Någon som städade, lagade mat, gick och hämtade saker, tog in hästar, krattade i trädgården, etc. En vacker dag när jag är tillräckligt rik. ;)

Städhjälp har jag haft i perioder av livet när det inte riktigt gått ihop och vi bråkat hemma om hur det praktiskt ska skötas. Bättre då att betala någon och ha husfriden.
Ja!
Jag vill också ha en sån!
En gång i veckan är knappt lönt ju... Jag vill ha någon varje dag....
 
Har det någon betydelse?

Du behöver inte svara hur det är just för dig själv, om du inte vill. Det är helt ok..

Men för den allmänna diskussionen om huruvida det är okej att anlita städhjälp eller inte så har det absolut betydelse. Ditt första inlägg "Aldrig i livet av rent ideologiska skäl. Jag städar min egen skit." brukar ofta uttryckas från personer som tycker att det är rent moraliskt fel att anlita städhjälp, t ex för att det kan förstärka klasstrukturer m.m. I ditt nästa inlägg "Just skit och smuts vill jag ta hand om själv." låter det dock som att det kan handla mer om personliga skäl, och då förstår jag inte hur det hänger ihop med de ideologiska skälen. Därför frågade jag.

Min syn på städhjälp:
Jag har full förståelse för att man själv inte vill ha städhjälp för att man ändå går och plockar och inte kan släppa att det ska vara städat innan främmande kommande eller att det kan vara en viss skam kopplat till att släppa in andra människor till ens ostädade hem, särskilt när man inte själv är där. Jag har inte städhjälp själv, men jag har märkt att det varit ett återkommande tema hos dem jag känner som har eller haft städhjälp.

Själv tycker jag att det rent generellt är positivt om vi delar på jobben mer. Om vi köper mer tjänster av varandra och släpper det där att vi ska göra allt själv, själv, själv
  • får fler jobb och därigenom både ekonomisk självständighet och får vara en kugge i samhällsmaskineriet.
  • fler får mer tid över till att vårda sina relationer
  • vi kan konsumera mindre prylar men ändå stödja ekonomin i landet
Om jag avstår en utlands- eller skidresa vartannat år (som naturligtvis inte alla har möjlighet att åka på, fullt medveten om det) och istället möjliggör för en annan människa att få en biljett in till svenska samhället så tycker jag att det vore toppen.

Utifrån detta resonemang så är det också väldigt viktigt för mig att det är vitt och via en etablerad firma med schyssta villkor. Jag vill inte främja en arbetsmarknad där städarna står i direkt beroende till sin kund, utan jag vill att vi ska ha en seriös arbetsgivare som mellanhand (även om jag naturligtvis gärna pratar med städaren när vi träffas). Jag kan se att det kan finnas fullt rimliga situationer då man anlitar ett enmansföretag, men jag som inte har några sådana kontakter vill göra vad jag kan för att stödja det positiva i en bransch där jag ser en viss risk för att personer som inte har så stark ställning på arbetsmarknaden kan komma att utnyttjas.
 
Ja, det är klart att du tycker att det är otäckt från din egen bekväma medelklassposition, hoppas du har fin utsikt neråt. Städtjänster som det så käckt heter påminner i allra högsta grad om pigor som städar åt rika människor, ungefär som min egen farmor gjorde. Det är ett samhälle jag inte vill ha tillbaka, alltså städar jag min skit själv. Jag tycker inte att dessa tjänster ska vara subventionerade av skattemedel heller utan välavlönade människor som @sjoberga får vackert betala vad det kostar utan att mina skattepengar ska gå åt till det. Jag vet mycket väl att borgerliga människor drömmer om tjänstesektorn som frälsningen men jag hoppas verkligen inte på den mardrömmen. Men det orkar jag inte argumentera om i denna tråd som handlar om man vill köpa städtjänster eller ej. Bara frågeställningen är ju intressant, ingen gör ju en tråd om kommer du betala för att byta däck typ, vilket ändå visar på att frågan faktiskt inte är så enkel.

Med ett argument som detta måste man ju också ha en klar syn på var gränsen för "utsikt nedåt", går. Vilka tjänster är det ok att titta ner på och när är det det inte?

När är det tjänster för rikare människor och en klasskillnad och när är det ett jobb som betalas med vita medel där någon är duktig på sitt jobb?

Är det skiten du lägger av dig som spelar roll? Är det ok med kemtvättare? Är det ok att betala någon som tvättar din bil, inuti och/eller utanpå? Är det ok att betala för att någon passar dina barn (dagis) och byter skiten på ungen din?

Nä, det är nog som @Shaggy och några till skrev, att det har mer med genussynen att göra än med att någon får tjäna pengar på vad de vill och vara stolta över att de är duktiga på ett yrke, oavsett vilket.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 122
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 846
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 983
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 544
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp