Ställa 26årig häst på lösdrift?

ygenda

Trådstartare
Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation!

Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt liv (jag har haft honom i tio år). Nåt år stod han i ute-box och har alltid gått på bete flera månader varje sommar men inte mer än så.

Jag har nu fått möjlighet att ha kvar honom på sommarens bete fast i stallets lösdrift. Det innebär att han får gå med en flock han redan känner, fyra andra vallacker i blandade åldrar.

Att låta honom stå kvar på lösdriften hade underlättat mycket för mig eftersom det inte blir samma påhäng med stallskötsel och in/utsläpp plus att detta stall ligger ca 1mil närmare. Jag har nytt jobb med 6mil resväg tur och retur och med mycket tjänsteresor.

Hästen har alltid varit lättfödd men de senaste året har han blivit mer "normalfödd". Han har aldrig varit en häst som står och väntar på att gå in och han har alltid bråttom ut. Dock tycker han det är väldigt skönt att komma in och vila i box nu på betet. Detta kommer jag också ha möjlighet att låta honom göra några timmar i veckan om jag väljer lösdriften. Han har ppid och lätt artros i kronlederna bak. Inget som påverkar honom i huvudet men han är extra infektionskänslig på grund av ppid:n.

Det finns ingenting i hans "vanliga" stall jag är missnöjd med och han trivs mycket bra där. Ett litet orosmoment är dock att de enbart har hö och att han haft ordentlig bronkit en vinter. Detta vägs dock upp av att stallet är fantastiskt väl ventilerat.

Så, är det taskigt att ställa en 26årig häst på lösdrift? Just nu känns flocken trygg och jag tror att han hade klarat det fint men man vet ju aldrig. Han är ju i slutet av livet och vill inte utsätta hon för något som han mår dåligt av. Om jag åker tillbaka till vanliga stallet kommer jag ha mycket mindre tid för honom vilket också känns tråkigt eftersom han blir sämre när han inte rids.

Åsikter?
 
Nä alltså varför inte? Om hästen trivs med sin flock och den inte är så låg i rang att den inte får komma fram och äta det den behöver så är det väl jättebra! Är väl bara att plocka in den på box om du märker att det inte fungerar. Önskar jag kunde ha min 26 åring på lösdrift!
 
Min madam, med artros var 24 el 25... när jag själv stod inför stundande höftledsoperationer och kollektivstallsjobbandet blev tuffare o tuffare för mig med irriterade stallkamrater och stallägare. Jag ställde då mitt normalfödda halvblodssto på lösdriftt. Och det gick bra så länge stallägare uppfyllde kontraktet med löfte om fri tillgång på hösilage när betestillväxt var slut... hagen.... som hästarna gick i var som en välputsad golfbana långa tider och jag fick förutom betala full stallhyra även köpa eget hö och foder, då några av stallägare och stallkamraters hästar var för lättfödda.... Så jag fick ha full koll på hullet på min dam och från att kunna ha slappnat av och rehabiliterat mig efter operation osv... fick jag åka fem gånger om dagen och tillskottsfodra min häst och till sist fick jag välja att flytta henne till ett litet stall med två hästar... då övriga hästar på lösdriften konstant vallade runt på henne så hon inte fick återhämtningsvila och äta de stunder det fanns mat i hagen i form av bete eller några små skvättar hösilage utan hela tiden vandra vandra och vandra... Hon var från början van stallhäst... men att ha henne inne själv på box vid lösdriften blev mer o mer stressfyllt. Och ställde jag in min häst, när stallägare eller stallkamrat hade häst inne, så stod hon (sprang och hoppade mest) alltid ensam i boxen när jag kom tillbaka till stallet då stallägare eller stallkamrat släppt ut sin häst.

Men annars skulle jag jättegärna ha häst på lösdrift, då min häst som sagt mådde jättebra rörelse- och humörmässigt och trivdes jättebra. Jag mådde däremot inte så jättebra av att hon föll ur när hon inte fick den mat hon skulle ha, vare sig det var enligt utlovat stallkontrakt, eller enligt den foderstat och de foderhinkar och egna hö jag hade köpt och uppställt i stallet och muntlig överenskommelse med stallet och extra stallhyra betald för utfodring de veckor jag hade förbud från läkare att åka bil och därmed kunna vara i stallet.
 
Om han känns bättre när han rids så borde han även kännas bättre av att stå på lösdrift istället för box. Jag red en äldre häst ett tag som gick på lösdrift och de få gånger han stått inne innan jag red honom kändes han stelare än han gjorde när jag plockade in honom direkt från hagen och red. Har din dessutom bronkit mår han väl bättre av att vara ute än inne? Funkar flocken bra och han får äta så mycket han behöver så ser jag inga bekymmer med lösdrift. Tror att det egentligen är det bästa för de allra flesta hästar. Om flocken funkar.
 
Jag tror rent generellt att det kan vara bra för en äldre häst att gå på lösdrift, just för att de mår bra av att vara i rörelse och inte bli stående för mycket. Dock skulle jag inte ha bytt från box till lösdrift för en så pass gammal häst som inte är van vid det. Den är ju van vid att kunna komma in och vila, äta sin egen mat utan konkurrens från andra etc. Kanske kan det funka alldeles utmärkt, men jag personligen skulle inte ha chansat.
 
Din häst har ju gått med den här flocken hela sommaren och det har fungerat, så jag hade inte tvekat alls. Låt honom stanna på lösdriften. Det är ju inte som att han tänker att "jaha, nu är det höst. Nu kommer det inte fungera". För honom är det ett enda långt sommarbete. :)
 
Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation!
Så, är det taskigt att ställa en 26årig häst på lösdrift? Just nu känns flocken trygg och jag tror att han hade klarat det fint men man vet ju aldrig. Han är ju i slutet av livet och vill inte utsätta hon för något som han mår dåligt av. Om jag åker tillbaka till vanliga stallet kommer jag ha mycket mindre tid för honom vilket också känns tråkigt eftersom han blir sämre när han inte rids.

Åsikter?
Nej, han mår förmodligen bättre av det än av att stå i box. Du med.
Låt honom med gott samvete få leva hästliv. :) Mindre bakterier, friskare luft, bättre blodtillförsel, mera muskler, ja fördelarna är många.
Nackdelarna med lösdrift är ju om någon vaktar maten. Har man inte active stable så går ju det lätt att lösa genom att ha fler utfodringsplatser. Vi gjorde en matplats av en gammal kärra vi köpte på aution, som vi satte tak över. Så vi har en mobil och en fast utfodringsplats under tak.
Sedan kan ju vissa hästar vara så lättfödda att de helt enkelt inte klarar fri tillgång på grovfoder, Men de är ju inte så många på halvblodssidan nuförtiden. Var vanligare med extremt lättfödda hästar förr, känns det som?

Om han börjar bli normalfödd är det nog inte så länge till förrän han behöver tillskott? Har en 27-åring som har varit normal/svårfödd, som nu är tunn och behöver extrafoder.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 686
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp