Bukefalos 28 år!

Ställa av unghästen??

B

**BORTTAGEN**

liten fråga bara.
min häst är född -99 rids ca 4 ggr veckan.
behöver hon ställas av något??
asså så hon får vila, växa fysiskt o psykist i lugn o ro..
jag har hör att dom unga hästarna behöver sånt.
men hur länge ska dom stå??
o när??
jag hade tänkt att hon kunde få stå helt 2-3 veckor i slutet av februari..
vad tycker ni?? :confused:
tack.
 
Jag tycker hon kan vila 1-2 mån det beror på hur länge hon är riden, om hon har vilat tidigare, när är hon inriden mm?
 
okej..jag vet inte säkert men hon är riden ca 1 år. kan vara mindre?
 
Jag tycker att du ska ställa av henne åtminstonde en månad. Unghästar behöver vilopauser emellanåt för att smälta allt de lärt sig, d v s "psykiska vilopauser"
 
Okej. Jag tycker du ska ställa av henne nu minst en mån gärna två och sen rida i gång och låta henne få en månads vila på sommaren oxå.
 
Våran har haft 3 v vila under november. Man märkte på honom att han behövde det, han var så lugn, han som brukar vara en riktig sprakfåle. Nu är det full fart igen.

Det är bra för unghästarna att få lite vila, ofta passar de på att växa en bit då oxå.
 
Jag brukar ställa av mina ungponnier ca 1 månad på vintern( passar på när allt är halt och kallt och eländigt) samt 1-2 månad på sommaren (oftast så åker de på betäckning som 3 åringar på sommaren och får automatiskt stå hos hingsthållaren hela sommaren) Sen utöver detta så händer det att jag låter dem vila en vecka här och där när jag känner att de behöver det. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 245
Senast: Twirro
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 990
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp