Stänga ventilationen i en hyresrätt?

MissFideli

Trådstartare
Efter ett larm på radion idag om en brand med farlig rök så föddes frågan: Hur stänger man ventilationen i en hyresrätt/lägenhet?
 
Sv: Stänga ventilationen i en hyresrätt?

Det beror väl på vad man har för ventilationssystem?!
I dom lägenheter jag har bott så har det varit vanlig, mekanisk ventilation så antingen puttar man bara igen luckan eller så får man skruva igen den/dom.
 
Sv: Stänga ventilationen i en hyresrätt?

Okej, så har inte jag. Jag har ventilation genom t.ex spisfläkten.
 
Sv: Stänga ventilationen i en hyresrätt?

Kolla över fönsterna, där kan det sitta en avlång grej med vippkontakter på sidorna, det är ventilation. Typ såhär. Spisfläkten är bara en frånluftssug och ingen ventilation väl?
 
Sv: Stänga ventilationen i en hyresrätt?

Kolla över fönsterna, där kan det sitta en avlång grej med vippkontakter på sidorna, det är ventilation. Typ såhär. Spisfläkten är bara en frånluftssug och ingen ventilation väl?

Både frånluft och tilluft är delar av ventilationssystemet. Luften skall oftast komma in genom väggventiler och sugas ut via frånluftsdonen. Luft måste både komma in och komma ut ju.

Ibland finns FTX-system dvs fläktar, kanaler och don både för tilluft och för frånluft. Det ör fortfarande ganska ovanligt.

Ibland kan fastighetsbolaget stänga all ventilation via styr och reglersystemet utan att behöva åka ut. Skolor har ofta så. Då finns en nödbrytare på skolan som stänger all ventilation direkt. Det kan ofta även fjärrstyras.
 
Sv: Stänga ventilationen i en hyresrätt?

Ja det vet jag. Det jag menar är att spisfläkten är frånluft och ingen som TS behöver oroa sig för att försöka stänga. Och den är troligen inte medräknad i det vardagliga ventilationssystemet. Många äldre lägenheter har ju fläktar som satts in långt efter huset byggts.
 
Sv: Stänga ventilationen i en hyresrätt?

Men frånluftssystem bygger ju fortfarande på att det ska komma in luft någonstans så det kan säkert vara bra att stänga av sånt också så man slipper få undertryck i lägenheten.

Vi har ett sånt system med fläkten som ska suga ut luft men har inte hittat några ventiler för friskluftsintag eller nåt vid fönstren så vi är fortfarande lite fundersamma varifrån det är tänkt att luften ska komma in. O_o
 
Senast ändrad:
Sv: Stänga ventilationen i en hyresrätt?

Kan man ens stänga en spisfläkt mer än när den är avstängd liksom?
 
Sv: Stänga ventilationen i en hyresrätt?

Vi kan öppna och stänga spjället också förutom fyra olika lägen på fläkten. Inget av dom är riktigt avstängt utan för det måste man dra ur sladden.
 
Sv: Stänga ventilationen i en hyresrätt?

Jag bor i ett s.k. lågenergihus som är byggt 2010. Har något som liknar luckor under några fönster, men inget som går att stänga/öppna.
 
Sv: Stänga ventilationen i en hyresrätt?

Jag bor i ett s.k. lågenergihus som är byggt 2010. Har något som liknar luckor under några fönster, men inget som går att stänga/öppna.

Lågenergihus brukar ha FTX dvs både till och frånluftsfläktar och återvinning av värmen i en värmeväxlare.
 
Sv: Stänga ventilationen i en hyresrätt?

Vi kan öppna och stänga spjället också förutom fyra olika lägen på fläkten. Inget av dom är riktigt avstängt utan för det måste man dra ur sladden.

Så är det hos mig med. Vilket jag inte fattade när jag flyttade in, snubben som bodde här innan sa att han brukade dra ur kontakten till spisfläkten annars låter den litegrann hela tiden, så jag följde hans exempel. Sjukt varm lägenhet och riktigt dålig luft som jag beklagade mig över, tills de var här för att rengöra fläkten och undrade varför jag stängt av all ventilation. :p Sen sitter det tilluftsventiler i taket och när det grejades med ventilationen i huset nyligen så var de in och satte tejp runt de grejerna, så jag gissar att det är så man "stänger av" dem....
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 744
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
1 411
Senast: cewe
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 934
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 778
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp