Gått in i min lägenhet

Till detta utmärkta inlägg vill jag lägga till vi som har haft inbrott. Skulle en okänd människa ta sig in i mitt hem när jag är där skulle jag nog få en hjärtattack. Skulle någon varit i mitt hem utan förvarning när jag inte var där skulle det kännas oerhört obehagligt, och väcka upp minnena av att komma hem till en bostad som blivit upp- och nervänd.

I min förra lägenhet hade jag säkerhetskedja, vilket skapade en viss trygghet när jag var hemma.
Började använda den på kvällarna efter att hemtjänsten som skulle till min granne satt nycklarna i min dörr istället. Det gjorde mig väldigt otrygg och det tog flera timma innan jag kunde gå ner i varv tillräckligt för att sova.
Ja tänk då att börja fundera på var ens saker är och sedan typ ett år senare så visar det sig att någon haft tillgång till huvudnyckel och det visar sig att det faktiskt varit någon inne. Eller de som faktiskt inte ens märkt det och får veta vad som hänt och börjar leta efter smycken mm.
 
Jag förstår verkligen otryggheten folk uttrycker i tråden. Jag är helt tvärtom. Jag har exakt noll problem att folk är i mitt hem. Hantverkare, fönsterputsare eller liknande, jag lägger bara ut nyckeln. Vad du och fler skriver gör dock att min förståelse för hur andra upplever en sån situation blir större. Vi har en bostad vi hyr ut på vår fastighet och jag utgår gärna från mig själv, vi ska ju "bara". Men jag kommer bli ännu mera lyhörd innan vi behöver gå in i den fastigheten (vi har både vatten och en elcentral i hyresgästens badrum som vi måste nå någon gång om året). Vi har dock mycket god kommunikation med nuvarande hyresgäst så det fungerar kanon. Men inför nästa hyresgäst är det bra att veta att en del kan tycka att det är väldigt obehagligt när någon måste gå in i bostaden.
Det du skriver tycker jag är Buke när det är som bäst, man får förståelse för att något kan upplevas helt annorlunda är vad som är naturligt för en själv.
 
Ang huvudnyckel så finns det i vår brf, men låset måste ställas i särskilt läge för att kunna öppnas med huvudnyckeln. Tror det är vanligt i nyare hus.

Jag flyttar snart till hyresrätt och det stora bostadsbolaget i min stad har inte huvudnycklar.
 
Jag förstår verkligen otryggheten folk uttrycker i tråden. Jag är helt tvärtom. Jag har exakt noll problem att folk är i mitt hem. Hantverkare, fönsterputsare eller liknande, jag lägger bara ut nyckeln. Vad du och fler skriver gör dock att min förståelse för hur andra upplever en sån situation blir större. Vi har en bostad vi hyr ut på vår fastighet och jag utgår gärna från mig själv, vi ska ju "bara". Men jag kommer bli ännu mera lyhörd innan vi behöver gå in i den fastigheten (vi har både vatten och en elcentral i hyresgästens badrum som vi måste nå någon gång om året). Vi har dock mycket god kommunikation med nuvarande hyresgäst så det fungerar kanon. Men inför nästa hyresgäst är det bra att veta att en del kan tycka att det är väldigt obehagligt när någon måste gå in i bostaden.
Så insiktsfullt och bra skrivet! :heart

Lite mer on topic kan jag tillägga att min fd hyresvärd, som är Uppsalas allmännytta, fasade ut huvudnycklar för några år sedan. Istället installerades tuber på lägenhetsdörrarna där hyresgästen lade nyckel efter överenskommelse när något behövde göras. Detta var en trygghetshöjande åtgärd.
 
Det bästa tycker jag har varit när jag bott hos brf och där man meddelar att arbeten kommer utföras under vecka X. Du som inte är hemma kan lämna nyckel till Kalle i styrelsen eller lägga nyckel i röret. Till er som inte är hemma kommer någon av styrelsens medlemmar Kalle eller Karin att följa med. Meddela gärna till dem om det finns något speciellt att tänka på. ( i mitt fall då tex se till att vara noga med att stänga dörrar så att katterna inte smiter. Dessa personer verkade vara noggranna vettiga personer så jag hade inte problem med att dessa gick in i mitt hem.)
 
Vi lämnar märkt nyckel på angivet ställe eller är på plats. :)
Hos oss är låsen gjorda så att man kan lämna dem på "halv-låst" (jag har inte helt koll på hur man gör, det finns någon bildbeskrivning), jag antar att då kanske allas nycklar kan öppna alla dörrar då det gör att folk vid behov kan komma in med en nyckel till alla lägenheter. Men låser man som vanligt så är det fortfarande 100% låst.

Ingen huvudnyckel men man behöver inte heller lämna ifrån sig nyckeln :up:

Edit: Aha, @Halcyon och @MiniLi hade redan skrivit om det! :up: Så det finns alltså en huvudnyckel, missuppfattade den biten då jag tyckte att jag hört något om att det inte finns. Men det var väl att det inte funkar om man inte ställt låset i serviceläget först :idea::up:

Vi var bland de första som flyttade in här och det var drygt 20 år sedan, dörrarna var så redan från början. Så det är inte helt nytt numera :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 267
Senast: Sasse
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 747
Senast: fejko
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 499
Senast: Pudlan
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 213
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp