Gått in i min lägenhet

Det är faktiskt ingen direkt skillnad. 12:26 Jordabalken säger att du som hyresvärd har rätt att få tillträde och 12:42 att hyresrätternas förverkas om tillträde nekas utan rimlig ursäkt och orsaken till att vilja komma in i bostaden inte är av ringa betydelse. Det finns även vägledande rättsfall här.

Så frågan är om tätning av hålen räknas som ringa betydelse i ditt fall. Det är nog själva kärnan.
Du kan f.ö. inte gissa vilka olika ursäkter som jag får höra.

I en bostadsrätt så tar man hjälp av Kronofogden och går sedan in.
Oavsett vad den boende tycker om det.
 
Senast ändrad:
Fast så funkar det inte, nu fantiserar du ihop ett scenario som inte finns.

Man får en lapp I brevlådan och lappar sitter i trapphuset innan besök kommer ske så du kommer veta vilket dag hantverkarna dyker upp.
Fast nej, hyresvärden eller personal anlitad av hyresvärden får inte bara klampa in utan ok från hyresvärden. Samma gäller i bostadsrättsföreningar. Har man fått annonsering och därefter givit nyckel så räknas ju det som godkännande. Men
Den stora skillnaden är nog att man inte kommer undan med ursäkter.
Behöver föreningen komma in så kommer den in.
Jag som hyresvärd har hamnat i ett läge där jag inte kommer in.
Jag kommer att behöva säga upp hyresgästen för avflyttning för det.
Jag har redan gjort det en gång och då förlikades vi i Hyresnämnden. Jag fick komma in och hyresgästen fick bo kvar.

Nästa gång blir det nog flytt för hyresgästen tror jag. Så här kan jag ju inte hålla på.
För några hål som behöver tätas i ett badrum.
Det är helt vrickat.
Fast det du säger stämmer inte. Vägrar ägaren av en bostadsrätt öppna så krävs det mkt för att tvinga ägaren att öppna. I min förra föreningen hade vi en bostadsrättägare vara lägenhet var en missär. Han vägrade generellt öppna för alla typer av kontroller trots att styrelsen verkligen försökte ta hänsyn gällande tid, tidigt besked osv. Ett tag gick det att få kontakt med honom via hans mamma och på så sätt kunna utföra tex ovk, men det krävdes mkt av styrelsen att genomföra det. Men tillslut vägrade han även svara på hans mammas försök. Då situationen blev en missär med riktigt riktigt dålig lukt från lägenhet fick föreningen tillslut gå via KFM och framtvinga en tvågsförsäljning. Denna process, där socialaen var inblandade, tog ca 2 år. Endast för att lägenheten var en missär gick detta. Så en ägare av en bostadsrätt kan vägrade tillträde väldigt länge.

TILLÄGG styrelsen i min förra föreningen försökt i år att få det att fungera med denna bostadsrättsägare. Man ville verkligen att det skulle fungera för det är ju persons hem. Tillslut gick det tyvärr inte.
 
Senast ändrad:
Ett tag gick det att få kontakt med honom via hans mamma och på så sätt kunna utföra tex ovk, men det krävdes mkt av styrelsen att genomföra det.
I min dotters bostadsrättsförening så kom föreningen via Kfm in för OVK betydligt fortare. Några månader bara.
För att upptäcka en horder.
Allt i lägenheten fick tömmas inklusive köksinredning och vitvaror.

Det var en fasansfull historia.
Jag hyrde ett rum hos dottern vid det tillfället.

För egen del så kommer jag inte in alls och kan ju bara fantisera om orsaken till det.
 
Jag har inte fått det att fungera.
De vill ha ett beslut från domstol först.

Det låter konstigt. Antingen finns tillräckliga skäl för särskild handräckning eller så gör det inte det. Jag har också svårt att se att de handlingar som Kronofogdemyndigheten anser vara tillräckliga skulle vara tillräckliga för en domstol.
 
I min dotters bostadsrättsförening så kom föreningen via Kfm in för OVK betydligt fortare. Några månader bara.
För att upptäcka en horder.
Allt i lägenheten fick tömmas inklusive köksinredning och vitvaror.

Det var en fasansfull historia.
Jag hyrde ett rum hos dottern vid det tillfället.

För egen del så kommer jag inte in alls och kan ju bara fantisera om orsaken till det.

Hur snabbt det går beror ofta på förfarandet från styrelsen (att man agerar snabbt och korrekt) och hur tvingande åtgärden är.
 
Det låter konstigt. Antingen finns tillräckliga skäl för särskild handräckning eller så gör det inte det. Jag har också svårt att se att de handlingar som Kronofogdemyndigheten anser vara tillräckliga skulle vara tillräckliga för en domstol.
Det blir tvistligt i.o.m. att hyresgästen kan ursäkta sig.
Hyresgästen svarar "Vi släpper vist in" och så är de sjuka på 15 olika sätt när det väl är dags.
Snabbaste sättet var en uppsägning som fick gå till Hyresnämnden som fick fastställa att ursäkten inte var giltig.
Hyresgästen fick flytta och jag kom in.
 
Hur snabbt det går beror ofta på förfarandet från styrelsen (att man agerar snabbt och korrekt) och hur tvingande åtgärden är.
Den föreningen hade en mycket duktig styrelse och en deltidsanställd administratör som kunde sådana saker.
Det är nog den mest välskötta förening som jag har sett.
Min dotter bor dock inte där längre utan i huset som blev tomt.
 
Jag har också svårt att se att de handlingar som Kronofogdemyndigheten anser vara tillräckliga skulle vara tillräckliga för en domstol.
Alltså i Hyresnämnden var det fullt pådrag med vittnen, läkare och förhör.
Läkaren ansåg inte att det påstådda hälsoproblemet var ett hinder för tillträde.
Ett streck i räkningen för hyresgästen.
 
Oj, det har jag aldrig hört talas om och det skulle aldrig komma på fråga i min förening (relativt stor).
Jag hyr ett rum i en brf och där har vi fått lappar om att "vecka 36 kommer hantverkare gå in för att kolla x grej under vasken. Plocka gärna bort föremål som står där". Jag antar att de har huvudnyckel? Och det var verkligen "när som helst" under en hel vecka.
 
Oj, det har jag aldrig hört talas om och det skulle aldrig komma på fråga i min förening (relativt stor).
Låter opraktiskt? Då är man ju liksom så illa tvungen att vara hemma varje gång det ska fixas något. Särskilt om det är grejer som "vi kommer någon gång under vecka 46-47 och ser över ventilationen", då skulle det vara oerhört opraktiskt om alla i föreningen var tvungna att hålla sig hemma på stand-by i två veckor för att kunna släppa in. Alternativet att hantverkarna ska boka in separata datum och tider med varje enskild boende verkar också onödigt krångligt. En annan sak så klart om man har djur i lägenheten eller andra speciella behov, då får man ju kommunicera det. Och har man sagt att de INTE får komma in ska det givetvis respekteras!
 
Jag hyr ett rum i en brf och där har vi fått lappar om att "vecka 36 kommer hantverkare gå in för att kolla x grej under vasken. Plocka gärna bort föremål som står där". Jag antar att de har huvudnyckel? Och det var verkligen "när som helst" under en hel vecka.

Låter opraktiskt? Då är man ju liksom så illa tvungen att vara hemma varje gång det ska fixas något. Särskilt om det är grejer som "vi kommer någon gång under vecka 46-47 och ser över ventilationen", då skulle det vara oerhört opraktiskt om alla i föreningen var tvungna att hålla sig hemma på stand-by i två veckor för att kunna släppa in. Alternativet att hantverkarna ska boka in separata datum och tider med varje enskild boende verkar också onödigt krångligt. En annan sak så klart om man har djur i lägenheten eller andra speciella behov, då får man ju kommunicera det. Och har man sagt att de INTE får komma in ska det givetvis respekteras!
Vi lämnar märkt nyckel på angivet ställe eller är på plats. :)
 
Kul för dig som verkar ha förtroende för hantverkare. Jag som husägare har av egen erfarenhet inte det förtroendet, det är snarast noll och intet. Det finns inte en suck att jag skulle släppa in hantverkare utan att vara hemma i mitt hus så jag ser inte varför någon i en lägenhet skulle göra det. Även om en hyr så är det ens hem och som med rätta skyddas av rätt långtgående regler.

Självklart ska värden kunna göra underhåll och absolut att hen ska kunna gå in om det är något akut som tex en vattenläcka. Men värden ska följa reglerna och är det inte akut så ska en kunna boka en tid som passar för en själv eller så säger en att det är ok att gå in utan att en är hemma.

Försök tänka lite längre, ta tex en kvinna som blivit utsatt för en våldtäkt. Tror du att hon är hon skulle uppskatta att det oförhappandes står en man som klampat in i hennes lägenhet helt utan förvarning?
Till detta utmärkta inlägg vill jag lägga till vi som har haft inbrott. Skulle en okänd människa ta sig in i mitt hem när jag är där skulle jag nog få en hjärtattack. Skulle någon varit i mitt hem utan förvarning när jag inte var där skulle det kännas oerhört obehagligt, och väcka upp minnena av att komma hem till en bostad som blivit upp- och nervänd.

I min förra lägenhet hade jag säkerhetskedja, vilket skapade en viss trygghet när jag var hemma.
Började använda den på kvällarna efter att hemtjänsten som skulle till min granne satt nycklarna i min dörr istället. Det gjorde mig väldigt otrygg och det tog flera timma innan jag kunde gå ner i varv tillräckligt för att sova.
 
Till detta utmärkta inlägg vill jag lägga till vi som har haft inbrott. Skulle en okänd människa ta sig in i mitt hem när jag är där skulle jag nog få en hjärtattack. Skulle någon varit i mitt hem utan förvarning när jag inte var där skulle det kännas oerhört obehagligt, och väcka upp minnena av att komma hem till en bostad som blivit upp- och nervänd.

I min förra lägenhet hade jag säkerhetskedja, vilket skapade en viss trygghet när jag var hemma.
Började använda den på kvällarna efter att hemtjänsten som skulle till min granne satt nycklarna i min dörr istället. Det gjorde mig väldigt otrygg och det tog flera timma innan jag kunde gå ner i varv tillräckligt för att sova.
Jag förstår verkligen otryggheten folk uttrycker i tråden. Jag är helt tvärtom. Jag har exakt noll problem att folk är i mitt hem. Hantverkare, fönsterputsare eller liknande, jag lägger bara ut nyckeln. Vad du och fler skriver gör dock att min förståelse för hur andra upplever en sån situation blir större. Vi har en bostad vi hyr ut på vår fastighet och jag utgår gärna från mig själv, vi ska ju "bara". Men jag kommer bli ännu mera lyhörd innan vi behöver gå in i den fastigheten (vi har både vatten och en elcentral i hyresgästens badrum som vi måste nå någon gång om året). Vi har dock mycket god kommunikation med nuvarande hyresgäst så det fungerar kanon. Men inför nästa hyresgäst är det bra att veta att en del kan tycka att det är väldigt obehagligt när någon måste gå in i bostaden.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 268
Senast: Sasse
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 748
Senast: fejko
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 499
Senast: Pudlan
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 218
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp