Gått in i min lägenhet

Helt utan att referera till TS situation där det fanns en överenskommelse som bröts.

En sak att komma ihåg är att man inte är ensam i ett flerfamiljshus. Vi är t.ex 78 lägenheter. Det blir mycket dyrt om hantverkare måste återkomma på tider som passar alla. Det brukar bli så att folk informeras om den dag som gäller sedan går de själva antingen släppa in eller vara hemma.

Alltså, nä, så går det inte till. Iaf inte i nån av de lägenheter jag bott i.
 
Helt utan att referera till TS situation där det fanns en överenskommelse som bröts.

En sak att komma ihåg är att man inte är ensam i ett flerfamiljshus. Vi är t.ex 78 lägenheter. Det blir mycket dyrt om hantverkare måste återkomma på tider som passar alla. Det brukar bli så att folk informeras om den dag som gäller sedan går de själva antingen släppa in eller vara hemma.
I så fall måste de väl ge Väldigt långt varsel? Det är helt enkelt inte alla som kan göra något av de två vissa datum oavsett hur mycket det kostar HV.
 
Helt utan att referera till TS situation där det fanns en överenskommelse som bröts.

En sak att komma ihåg är att man inte är ensam i ett flerfamiljshus. Vi är t.ex 78 lägenheter. Det blir mycket dyrt om hantverkare måste återkomma på tider som passar alla. Det brukar bli så att folk informeras om den dag som gäller sedan går de själva antingen släppa in eller vara hemma.
Absolut, men då måste de avisera det inom en viss tid så att man kan få en rimlig chans att tex ta ledigt från jobbet. En vecka eller som i vissa fall någon dag före är INTE rimlig tid vilket gör att man kan säga nej om det inte fungerar att byta tid. OM nu hyresvärden vill ha det så krångelfritt som möjligt ser denne till att avisera det en månad i förväg när det gäller icke-akut saker som tex OVK, för det är faktiskt vad som gäller.
 
Absolut, men då måste de avisera det inom en viss tid så att man kan få en rimlig chans att tex ta ledigt från jobbet. En vecka eller som i vissa fall någon dag före är INTE rimlig tid vilket gör att man kan säga nej om det inte fungerar att byta tid. OM nu hyresvärden vill ha det så krångelfritt som möjligt ser denne till att avisera det en månad i förväg när det gäller icke-akut saker som tex OVK, för det är faktiskt vad som gäller.
Det bör rimligtvis finnas mer än ett datum att välja på också, det är ju inte alla som kan flytta på sin ledighet för mindre än akuta olyckor.
 
Det bör rimligtvis finnas mer än ett datum att välja på också, det är ju inte alla som kan flytta på sin ledighet för mindre än akuta olyckor.
Ja, att ändra lite borde inte vara omöjligt. Ibland är det kanske, men jag har inte stött på det. Här skulle de komma någon gång mellan måndag klockan 7.30 och fredag 16.30... Jag försöker anpassa mig så mycket jag kan för att underlätta, men det var svårt den här gången när jag fick pappret i lådan måndagen före och tömde den på kvällen när jag gick kissrundan med hunden. Inte ens en vecka på mig att be om ledigt av chefen + att det var lite kris på jobbet redan så att vara just ledig- och inte ens kunna ange specifik dag skulle vara omöjligt. Där tänker jag att man får stå sitt kast och ta att hyresgästerna vill byta tider osv. De kunde aviserat i tid så hade färre haft behov av det.
 
Jag tänker som du. Det finns inte på kartan att jag skulle låta någon gå in i mitt hem utan att jag är hemma. Det gäller nu, när jag bor i hus. Och det gällde då, när jag bodde i lägenhet. Det handlar både om att jag inte vill ha okända personer i mitt hem. Men jag vill inte heller att hantverkarna ska bli hundmat. Det blir så himla dålig stämning av det.

Jag har faktiskt släppt in hantverkare utan att vara hemma... men då var det vänner till familjen som jag känt sedan de var barn.

Dock går de nog säkra för katten :D
 
Då har vi läst tråden helt olika, tycker det är mängder med inlägg där folk absolut inte vill släppa in hantverkare om dom inte kan vara hemma och övervaka.
Tyvärr är inte alla hantverkare helt ärliga. Där Farmor bodde fick en hantverkare tag på en huvudnyckel och den lämnades inte tillbaka fri lejd till 800 lägenheter. Så tyvärr nej ingen kommer in i mitt hem oövervakat.
 
Jag tycker att det är fel att de gick in, men jag hade nog inte orkat göra något åt det mer än att säga "aja baja". Speciellt inte om jag missat att låsa.
 
Helt utan att referera till TS situation där det fanns en överenskommelse som bröts.

En sak att komma ihåg är att man inte är ensam i ett flerfamiljshus. Vi är t.ex 78 lägenheter. Det blir mycket dyrt om hantverkare måste återkomma på tider som passar alla. Det brukar bli så att folk informeras om den dag som gäller sedan går de själva antingen släppa in eller vara hemma.
Om det är en bostadsrätt så fungerar det annorlunda.
 
Jag blev plötsligt fundersam efter ha läst tidigare inlägg om bostadsrätt 🤔 Har alltså de som äger bostadsrätter mindre rättigheter än hyresgäster? 😅
Det är helt olika.
I en bostadsrätt är man delägare i huset och står liksom på båda sidor samtidigt.
Där kan föreningen bestämma och det som bestäms måste alla följa, eftersom man är med och bestämmer.
 
Det är helt olika.
I en bostadsrätt är man delägare i huset och står liksom på båda sidor samtidigt.
Där kan föreningen bestämma och det som bestäms måste alla följa, eftersom man är med och bestämmer.

Alla delar av bostadsrättslagen är inte dispositiva och till de tvingande delarna hör bland annat 7:13 BrL. Hur skyldigheten att lämna tillträde för åtgärder i bostaden är utformad skiljer sig inte så väldans mycket från hyreslagen.
 
Alla delar av bostadsrättslagen är inte dispositiva och till de tvingande delarna hör bland annat 7:13 BrL. Hur skyldigheten att lämna tillträde för åtgärder i bostaden är utformad skiljer sig inte så väldans mycket från hyreslagen.
Jo det finns inga tidsgränser för avisering och inga ursäkter.

"13 § Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för eller har rätt att utföra enligt 12 a §."
Det finns inga vägar ut ur det.

Som ägare av en bostadsrätt så har man dessutom eget ekonomiskt intresse av att hålla nere kostnaderna. De drabbar direkt och utan förhandlingar alla som bor i föreningen med nöjda avgifter.
 
Helt utan att referera till TS situation där det fanns en överenskommelse som bröts.

En sak att komma ihåg är att man inte är ensam i ett flerfamiljshus. Vi är t.ex 78 lägenheter. Det blir mycket dyrt om hantverkare måste återkomma på tider som passar alla. Det brukar bli så att folk informeras om den dag som gäller sedan går de själva antingen släppa in eller vara hemma.
Min HV skulle kolla av ventilationerna (?) (och/eller fixa något, minns inte riktigt) och då var det tvunget att alla lägenheter kollades samtidigt för det skulle göras i en viss ordning i hela trapphuset. Då fick vi typ information om dag och tid 2 månader innan, påminnelse 1 månad innan och sen på SMS någon vecka innan. Möjligtvis att det stod något om "kan du inte vara hemma, lämna nyckel i tuben tack". Detta var nog enda gången det i princip var omöjligt att byta tid för de skulle lyckas samordna 7-8 hus med 3 trappuppgångar i varje. I vanliga fall får vi typ 2 veckors notis, men då brukar man kunna byta dag och tid vid behov.
 
En sak undrar jag däremot: Min HV har för vana att lägga lappar i brevlådan. OBS! Inte brevinkast utan brevlåda som är olåst.

Hur blir det om HV säger att han la en lapp där i god tid och jag aldrig fått lappen? Den där månaden innan som HV måste meddela mig kan ju inte gälla förrän det datum som HV kan bevisa att han faktiskt informerat mig? T.ex. skicka ett e-mail, sms eller liknande och be om leverensrapport och kanske t.o.m. läsrapport är ju en metod för att säkerställa att informationen gått fram och bevisa att man gett informationen. En lapp i brevlådan kan någon annan ha snott eller så glömdes just vår brevlåda bort. Ingen vet egentligen.
 
En sak undrar jag däremot: Min HV har för vana att lägga lappar i brevlådan. OBS! Inte brevinkast utan brevlåda som är olåst.

Hur blir det om HV säger att han la en lapp där i god tid och jag aldrig fått lappen? Den där månaden innan som HV måste meddela mig kan ju inte gälla förrän det datum som HV kan bevisa att han faktiskt informerat mig? T.ex. skicka ett e-mail, sms eller liknande och be om leverensrapport och kanske t.o.m. läsrapport är ju en metod för att säkerställa att informationen gått fram och bevisa att man gett informationen. En lapp i brevlådan kan någon annan ha snott eller så glömdes just vår brevlåda bort. Ingen vet egentligen.
Tänker att det borde finnas överenskommet någonstans vart den officiella informationen ska komma? Hos oss kommer informationen fysiskt i brevinkastet samt via appen. Appen är dock ingen officiell kanal då denna kan spunka ur och ibland skicka typ åtta notiser om samma sak (tror de stör sig lika mycket på det som jag, haha!).
Om brevlådan är där du tar emot din post annars känns det som det mest logiska plats att du även får informationen från din HV. Dock, om det varit problem, kanske ni kan komma överens om att HV levererar information på annat sätt? Exempelvis genom brevinkast i dörr om det finns, även uppsatt på anslagstavlor eller liknande. Tänker att det finns personer som fortfarande hellre tar emot fysisk information snarare än sms eller mejl :)
 
Jo det finns inga tidsgränser för avisering och inga ursäkter.

"13 § Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för eller har rätt att utföra enligt 12 a §."
Det finns inga vägar ut ur det.

Som ägare av en bostadsrätt så har man dessutom eget ekonomiskt intresse av att hålla nere kostnaderna. De drabbar direkt och utan förhandlingar alla som bor i föreningen med nöjda avgifter.

Men det innebär precis som för hyresbostäder att styrelsen inte får kliva in när som helst (se t.ex. Julius et. al. (2009). Bostadsrättslagen - en kommentar. 4 uppl. Norstedts gula bibliotek. s. 214). Bostadsrättsinnehavarens intressen måste tillvaratas, t.ex. genom rimliga tidsangivelser.
 
Men det innebär precis som för hyresbostäder att styrelsen inte får kliva in när som helst (se t.ex. Julius et. al. (2009). Bostadsrättslagen - en kommentar. 4 uppl. Norstedts gula bibliotek. s. 214). Bostadsrättsinnehavarens intressen måste tillvaratas, t.ex. genom rimliga tidsangivelser.
Den stora skillnaden är nog att man inte kommer undan med ursäkter.
Behöver föreningen komma in så kommer den in.
Jag som hyresvärd har hamnat i ett läge där jag inte kommer in.
Jag kommer att behöva säga upp hyresgästen för avflyttning för det.
Jag har redan gjort det en gång och då förlikades vi i Hyresnämnden. Jag fick komma in och hyresgästen fick bo kvar.

Nästa gång blir det nog flytt för hyresgästen tror jag. Så här kan jag ju inte hålla på.
För några hål som behöver tätas i ett badrum.
Det är helt vrickat.
 
Får erkänna att tråden förvånar mig! Jag tycker inte det är det minsta konstigt att hantverkare går in och fixar planerat underhåll utan uttryckligt tillstånd. Nu bor jag i bostadsrätt så det kanske är andra regler, men både här och i förra bostaden fick man en lapp i brevlådan om att "vecka x ska y åtgärdas, så se till att det inte står några möbler i vägen" och så ett telefonnummer man kan kontakta om man har särskilda behov t.ex. husdjur eller absolut inte vill ha in någon vid ett visst tillfälle. Jag har aldrig gett något särskilt tillstånd, och aldrig heller varit hemma när de kommit och fixat. Ibland (t.ex.om jag varit bortrest längre perioder och inte hunnit se lappen och ställa iordning) kan man se att någon möbel flyttats eller att det ligger någon liten dammhög där de varit framme. Tanken har inte slagit mig att jag borde bli upprörd och polisanmäla?
Men du måste ju gett tillstånd för hur skulle de annars kommit in? Menar du att föreningen har huvudnyckel i en brf?? :eek:
 
Den stora skillnaden är nog att man inte kommer undan med ursäkter.
Behöver föreningen komma in så kommer den in.
Jag som hyresvärd har hamnat i ett läge där jag inte kommer in.
Jag kommer att behöva säga upp hyresgästen för avflyttning för det.
Jag har redan gjort det en gång och då förlikades vi i Hyresnämnden. Jag fick komma in och hyresgästen fick bo kvar.

Nästa gång blir det nog flytt för hyresgästen tror jag. Så här kan jag ju inte hålla på.
För några hål som behöver tätas i ett badrum.
Det är helt vrickat.

Det är faktiskt ingen direkt skillnad. 12:26 Jordabalken säger att du som hyresvärd har rätt att få tillträde och 12:42 att hyresrätternas förverkas om tillträde nekas utan rimlig ursäkt och orsaken till att vilja komma in i bostaden inte är av ringa betydelse. Det finns även vägledande rättsfall här.

Så frågan är om tätning av hålen räknas som ringa betydelse i ditt fall. Det är nog själva kärnan.
 
Så frågan är om tätning av hålen räknas som ringa betydelse i ditt fall. Det är nog själva kärnan.
Det är redan utrett i Hyresnämnden att det är en risk för byggnaden.
Hål i våtrumsmattan i duschen.
Jag har fått nedslag på försäkringsbesiktning.
Annars så skulle det få vara faktiskt.

Orka bråka om sådant som inte spelar någon roll.
Hyresgästen får väl bo i misären om den vill.
Den får ju betala för att reda ut det efter avflyttning när en ny hyresgäst skall in.
Det är ett fristående hus så ingen annan lider av det oavsett.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 266
Senast: Sasse
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 747
Senast: fejko
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 499
Senast: Pudlan
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 208
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp