Gått in i min lägenhet

Kirre

Trådstartare
Nu hoppas jag kunna få lite vägledning.
Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående företag/personer, anlitat av min fd hyresvärd som gör jobbet.
Jag har nu varit bortrest några dagar och första dagen jag var borta hörde min nuvarande hyresvärd av sig och sa att arbetarna behövde komma in i min lägenhet i veckan. Jag meddelade då att jag är bortrest och är hemma som idag. Ingen huvudnyckel finns.

När jag kommer hem ser jag att de varit inne i lägenheten och borrat ventilationshålet. Jag ser då att balkongdörren varit stängd, självklart, men olåst, så de har troligen gått in den vägen. Jag mailar min hyresvärd som blir lite förvånad/chockad och säger att de hade kommit överens om att borra hålet utifrån, inte det bästa/normala men ok iom jag inte var hemma. Det är dock ritat på tapeten så bevis för att de varit inne finns. De har väl varit på balkongen, chansat och känt på balkongdörren, voila, olåst, då går vi in, ungefär.

Är detta ok? Om inte, vad klassas det som? Vad göra? Tänkte prata med hyresgästföreningen imorgon men bra med input.
Jag fattar ju att det inte var så smart att inte låsa balkongdörren så shamea mig inte för det, det kanske gör deras snedtramp mindre allvarligt men gissar att det ändå inte är ok. Min nuvarande hyresvärd är alltså inte alls inblandad och hade ingen aning förrän jag skickade bild med märkena på tapeten.
Ingen skada är skedd som sådan men känns ju sjukt obehagligt iom delar av arbetarna bor i fastigheten.
Vad tänker ni kunniga bukemänniskor?
 
Hemfridsbrott om någon utan samtycke gått in i en bostad. Jag har varit med om liknande. Hyresvärden meddelade att något skulle repareras en vecka, jag gav samtycke till att de kunde gå in alla dagar utom fredag den veckan då min hund skulle vara ensam hemma då. Träffar veckan efter en arbetare i hissen som frågade en sak om hunden som han omöjligt kunnat veta om han inte varit inne i lägenheten på fredagen. Jag frågade om de gått in när hon var hemma och de hade de gjort. Valde dock att inte gå vidare med polisanmälan men tog reda på att det är hemfridsbrott jag skulle anmält.
 
Fota allt som du ser att de har gjort!
prata med hyresgästföreningen!
De får absolut inte komma in om du inte uttryckligen gett tillstånd vad jag vet.
De har bara gjort det och så låg det lite skosuleskräp, typ som ramlat ur en grov sula. Iom helt nystädat när jag åkte vet jag att det inte var jag.
 
Frågan är ju lite nu när jag klurar är det den faktiska personen som gjort det som man "går på" eller som i detta fallet den fd hyresvärden som är uppdragsgivare till arbetaren? Min nuvarande hyresvärd har ju inte gett ok så denne bör det ju inte vara. Skulle det vara det ändå vill jag inte dra det vidare, denne är ju oskyldig och inte ansvarig för den som utfört det.
Får kolla med hyresgästföreningen imorgon men spåna på om vad ni tror.
 
Frågan är ju lite nu när jag klurar är det den faktiska personen som gjort det som man "går på" eller som i detta fallet den fd hyresvärden som är uppdragsgivare till arbetaren? Min nuvarande hyresvärd har ju inte gett ok så denne bör det ju inte vara. Skulle det vara det ändå vill jag inte dra det vidare, denne är ju oskyldig och inte ansvarig för den som utfört det.
Får kolla med hyresgästföreningen imorgon men spåna på om vad ni tror.
Skulle nog tippa på att det är hyresvärden du ska gå på och att denne i sin tur får ta det med hantverkare.
 
Jag fick ett papper i min postlåda en måndag om att ett företag skulle göra åtgärden efter OVK besiktning med start måndag efter och hela veckan heldagar fram till fredagen och ingen möjlighet att meddela exakt tid. En veckas förberedelse är alldeles för kort tid anser jag, har hund och ville inte att de skulle gå in när jag inte var hemma. jobbar dock bara halvtid, så mailade och förklarade situationen med hunden. Inte ett enda svar från företaget i fråga, på mitt mail. Inte ett ljud fick jag! Så när måndagen kom spanade jag omkring om de varit där men kunde inte se något spår. Tisdagen kom och så kom de precis den tiden jag skrev i mailet att de kunde komma...

Hade de kommit när jag inte var hemma hade jag anmält dem till polis för hemfridsbrott. Det är faktiskt vad jag tycker att du ska göra också. Nog för att hyresvärdar har rätt att åtgärda saker i lägenheterna man hyr, men jag tycker inte att man går in utan lov ändå. En vecka, som i mitt fall, är för kort "varnings"tid inför besöket. Jag hade anmält de som gjorde intrånget i första hand och meddelat hyresvärden vad jag gjort och varför.

Lite samarbete från allas håll tjänar man på- de kan säga ifrån i god tid så att jag i min tur kan ta ledigt elelr på annat sätt fixa med hunden, eller så att man på något vis kan minska tidsspannet de kommer på- att ta ledigt från jobbet 5 dagar för 10 minuters besök är.... löjligt.

De som utförde besiktningen i våras var ett annat företag och de kunde planera bättre faktiskt. Så, det går ju att göra.
 
Nu hoppas jag kunna få lite vägledning.
Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående företag/personer, anlitat av min fd hyresvärd som gör jobbet.
Jag har nu varit bortrest några dagar och första dagen jag var borta hörde min nuvarande hyresvärd av sig och sa att arbetarna behövde komma in i min lägenhet i veckan. Jag meddelade då att jag är bortrest och är hemma som idag. Ingen huvudnyckel finns.

När jag kommer hem ser jag att de varit inne i lägenheten och borrat ventilationshålet. Jag ser då att balkongdörren varit stängd, självklart, men olåst, så de har troligen gått in den vägen. Jag mailar min hyresvärd som blir lite förvånad/chockad och säger att de hade kommit överens om att borra hålet utifrån, inte det bästa/normala men ok iom jag inte var hemma. Det är dock ritat på tapeten så bevis för att de varit inne finns. De har väl varit på balkongen, chansat och känt på balkongdörren, voila, olåst, då går vi in, ungefär.

Är detta ok? Om inte, vad klassas det som? Vad göra? Tänkte prata med hyresgästföreningen imorgon men bra med input.
Jag fattar ju att det inte var så smart att inte låsa balkongdörren så shamea mig inte för det, det kanske gör deras snedtramp mindre allvarligt men gissar att det ändå inte är ok. Min nuvarande hyresvärd är alltså inte alls inblandad och hade ingen aning förrän jag skickade bild med märkena på tapeten.
Ingen skada är skedd som sådan men känns ju sjukt obehagligt iom delar av arbetarna bor i fastigheten.
Vad tänker ni kunniga bukemänniskor?
Du bör väl ha fått information om att de skulle komma innan du åkte bort? Generellt så är man skyldig att släppa in hantverkare för t.ex. OVK-jobb när hyresvärden meddelat det.

Att du lämnat balkongdörren olåst kan vara till din nackdel. (T.ex osäkert om hemförsäkring täcker då.)

Det är din nuvarande hyresvärd du ska kontakta i första hand, för det är med denne du har ditt kontrakt.

Jobbmässigt så gissar jag att det är bättre att borra inifrån och ut, än tvärtom. Tänk om du hade haft något på väggen inne som borrades sönder?
 
Du bör väl ha fått information om att de skulle komma innan du åkte bort? Generellt så är man skyldig att släppa in hantverkare för t.ex. OVK-jobb när hyresvärden meddelat det.

Att du lämnat balkongdörren olåst kan vara till din nackdel. (T.ex osäkert om hemförsäkring täcker då.)

Det är din nuvarande hyresvärd du ska kontakta i första hand, för det är med denne du har ditt kontrakt.

Jobbmässigt så gissar jag att det är bättre att borra inifrån och ut, än tvärtom. Tänk om du hade haft något på väggen inne som borrades sönder?

Det står väl att TS redan var bortrest när information kom? Hos oss har de lämnat info om dag med mindre än 4 dagars varsel, och då behövt komma in två dagar i rad. Om man nu ska vara skyldig att släppa in hantverkare borde det väl vara rimligt att ha mer än 3 dagar på sig att lyckas få ledigt från jobbet...? Just ventilationskontroll är ju ändå något helt icke-akut och väl känt av hyresvärden att det ska göras.
 
Det står väl att TS redan var bortrest när information kom? Hos oss har de lämnat info om dag med mindre än 4 dagars varsel, och då behövt komma in två dagar i rad. Om man nu ska vara skyldig att släppa in hantverkare borde det väl vara rimligt att ha mer än 3 dagar på sig att lyckas få ledigt från jobbet...? Just ventilationskontroll är ju ändå något helt icke-akut och väl känt av hyresvärden att det ska göras.

Man är skyldig att ge hyresvärden tillgång till ens bostad men inte när som helst och hur som helst. Ens önskemål om tid ska dock vara rimliga. Om det inte är akut. Då antar jag att HV får gå in när som t.ex. vid akut vattenläcka.
 
Frågan är ju lite nu när jag klurar är det den faktiska personen som gjort det som man "går på" eller som i detta fallet den fd hyresvärden som är uppdragsgivare till arbetaren? Min nuvarande hyresvärd har ju inte gett ok så denne bör det ju inte vara. Skulle det vara det ändå vill jag inte dra det vidare, denne är ju oskyldig och inte ansvarig för den som utfört det.
Får kolla med hyresgästföreningen imorgon men spåna på om vad ni tror.
Det är personen som har gått in som har ansvaret.
Om den inte har en uttrycklig lista där det står att den får gå in hos just dig.
Då är det den som har skrivit listan som är ansvarig.
I ditt fall så kommer det nog att hanterar som ett missförstånd.
När fick du veta att ventilationen behövde åtgärdas?

Och vad vill du uppnå?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 255
Senast: Sasse
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 744
Senast: fejko
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 499
Senast: Pudlan
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 195
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp