Bukefalos 28 år!

Stängsel..

A

aenglah

Jag bor i villa med en liten tillhörande tomt. Vi har två hundar.
Då jag gärna skulle vilja kunna ha dörren öppen på somrarna och även kunna låta dem ligga ute på gräsmattan och lata sig medan vi är hemma behöver jag stängsla in trädgården.

Vad har ni?

Vad är bäst ekonomiskt?

Jag vill minst ha 80 cm högt.
 
Sv: Stängsel..

Jag bor i villa med en liten tillhörande tomt. Vi har två hundar.
Då jag gärna skulle vilja kunna ha dörren öppen på somrarna och även kunna låta dem ligga ute på gräsmattan och lata sig medan vi är hemma behöver jag stängsla in trädgården.

Vad har ni?

Vad är bäst ekonomiskt?

Jag vill minst ha 80 cm högt.

Får stängsel kom jag fram till var mest ekonomiskt med bra inpregnerade stolp
 
Sv: Stängsel..

Å andra sidan är det ofta inga problem för en driftig hund att ta sig, över under eller igenom fårstängsel...

Valet av staket beror på hundarna och om de ska vara där även när de är ensamma såattsäga
 
Sv: Stängsel..

Å andra sidan är det ofta inga problem för en driftig hund att ta sig, över under eller igenom fårstängsel...

Valet av staket beror på hundarna och om de ska vara där även när de är ensamma såattsäga

Tror du 180cm är det då?

ska man tänka så då får man bygga tak övre hela tomten. Piru tar sig över 205 plank hemma hos min mor så o då gör han det lätt.
 
Sv: Stängsel..

Jo jag vet, jag har även sett hundar som lyckats "springa på väggarna" för att klätra ta sig ut ur rastgård, för att inte tala om den som böjde metalspjälorna med tänderna...


Fast 180 cm, med plank den första metern + nät resten höll mina inne, men de varken grävde tuggade eller hoppade på nätet.
Fårstängslet höll varken hundar eller getterna inne. (elen gjorde inte mycket den heller, innan folk ylar så var elstaket meningen att hålal getterna inne och hundarna ute)
 
Sv: Stängsel..

Jag har knappt 90cm trästaket runt min tomt. Fast då vet mina hundar att dom inte får "trotsa" staketet.
 
Sv: Stängsel..

Det är enklare o lära hunden vart den ska hålla sig om den har ett hinder o passera det blir en renare linje för hunden och enklare vart den ska hålla sig. Där av mitt råd med fårstängsel. annars kan man ju köpa troax o stänga in gården med 440:- /120cm blir billigt. :idea:
 
Sv: Stängsel..

PIRU;Det är enklare o lära hunden vart den ska hålla sig om den har ett hinder o passera det blir en renare linje för hunden och enklare vart den ska hålla sig.

Samma tankesätt här, 90cm tar dom sig över lätt om dom vill. Men det är om sagt en "inhägnad" och det känns som att det är lättare att lära sig att att vara inom den, än att böka sig över den.
 
Sv: Stängsel..

Jag har själv gärdsgård som ser ut som den stått i stallingrad 1943:crazy: O lilleman ville gärna ut från gården men jag kasta in han bryskt o när han höll sig här inne så fick han lugn o ro utanför så bröt helvete lös. Ja kontentan av det blir att han valde helt enkelt o hålla sig på gården för då var det frid o fröjd. Nu skulle han inte komma på tanken o sticka grindarna står öppna ibland de går inte utanför nån av dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Stängsel..

Min ena är ögontjänare. Han pös inte om jag hade koll, men hade jag åkt iväg, med honom kvar innanför 90cm så hade han dragit iväg när han fått tråkigt eller om en älg promenerade förbi.
De hade alltså möjlighet att gå in och ut som de ville när jag jobbade.

Just den staketlösningen dög för mina.
 
Senast ändrad:
Sv: Stängsel..

Jag har själv gärdsgård som ser ut som den stått i stallingrad 1943:crazy: O lilleman ville gärna ut från gården men jag kasta in han bryskt o när han höll sig här inne så fick han lugn o ro utanför så bröt helvete lös. Ja kontentan av det blir att han valde helt enkelt o hålla sig på gården för då var det frid o fröjd. Nu skulle han inte komma på tanken o sticka grindarna står öppna ibland de går inte utanför nån av dom.

Ungefär samma här. Den lilla hittade ett kryphål och pös iväg en gång och tyckte det var lattjo lajban, den stora hoppade då över och det har dom aldrig gjort igen.:devil:
Nu njuter dom av att ligga ute i gräset en solig eftermiddag och ta igen sig istället. Vad som än vandrar förbi så stannar dom.. Ingen går dock obemärkt förbi eftersom schippen är landets bästa tjuvlarm.
 
Sv: Stängsel..

Min ena är ögontjänare. Han pös inte om jag hade koll, men hade jag åkt iväg, med honom kvar innanför 90cm så hade han dragit iväg när han fått tråkigt eller om en älg promenerade förbi.
De hade alltså möjlighet att gå in och ut som de ville när jag jobbade.

Just den staketlösningen dög för mina.

Det är ju alltid olika vad som funkar bäst. Samma med foder.
Mina hundar är endast utomhus när jag är hemma.
Att ha en ögontjänare är svårt, eftersom den bryter mot "reglerna" när man inte är där och kan korrigera, och då får man ta till andra lösningar.
 
Sv: Stängsel..

Ja, är man hemma är det en helt annan femma. Är man på jobbet ett par kilometer bort så är det knepigare..

Det var just det jag skrev i mitt första inlägg, att det beror på hunden, och om man är hemma eller inte.

Tiken däremot, hon verkade tom veta precis vad tomtgränserna gick även när de inte var utmärkta eller att vi lärt henne det.
Helt otroligt faktiskt, jag vet inte hur hon bar sig åt. Men bara efter ett par gånger där så visste hon exakt var gränsen gick, den gången vi fick ovälkommet besök av en främmande hund så jagade hon bort honom precis till tomtgränsen där hon stannade.(han fortsatte) Och då hade jag nog inte haft henne mer än nån månad (omplacering) Likanande saker hände flera gånger.
 
Sv: Stängsel..

Ja, är man hemma är det en helt annan femma. Är man på jobbet ett par kilometer bort så är det knepigare..

Det var just det jag skrev i mitt första inlägg, att det beror på hunden, och om man är hemma eller inte.

Tiken däremot, hon verkade tom veta precis vad tomtgränserna gick även när de inte var utmärkta eller att vi lärt henne det.
Helt otroligt faktiskt, jag vet inte hur hon bar sig åt. Men bara efter ett par gånger där så visste hon exakt var gränsen gick, den gången vi fick ovälkommet besök av en främmande hund så jagade hon bort honom precis till tomtgränsen där hon stannade.(han fortsatte) Och då hade jag nog inte haft henne mer än nån månad (omplacering) Likanande saker hände flera gånger.

Jag tror inte det är helt ovanligt. Mina hundar verkar veta tomtgränserna om jag släpper lös dom hos kompisar på deras gårdar eller i villaområden där dom aldrig varit, eller bara nån enstaka gång. Imponerande.
 
Sv: Stängsel..

kl

Jag har inpregnerade stolp på 120 och sen grönt hönsnät som är 90 högt tror jag...nu har jag väldigt stort så det gick åt 220 m på 3 sidor.
Kan inte lämna hundarna själv för då hoppar sch över, men den lille är kvar..är jag hemma hållar han sig inne.
 
Sv: Stängsel..

Det finns grönt nät på Odal, Granngården som inte är så dyrt. Det finns i flera höjder och där köpte vi gröna metallstolpar som "hörde till"
 
Sv: Stängsel..

Tack för alla förslag och idéer.

Jag har inte tänkt att lämna mina hundar ute då jag inte är hemma.

Jag ska förbi granngården, jula mm imorgon för att se vad det kan tänkas bli för stängsel.

Jag är egentligen sugen på dagisstängsel men det lär ju bli väldigt dyrt :/
 
Sv: Stängsel..

Vi satte vanliga impregneade "stängselstolpar" runt trädgården med ett grönt nät från Jem&Fix, 90 cm högt. Vi kom fram till att det blev det billigaste, iaf till en början. Då vi ville att det skulle vara billigt och snabbt att sätta upp, då vi precis köpt huset.

Planer finns ju på ett "finare" trästaket, men det ligger på framtiden, som mkt annat...

Är oxå av den åsikten att lära dom att vara på trädgården, staketet tar dom ju sig över hur lätt som helst, men det finns ju där. Vi lämnar dom inte ensama på tomten, de är där endast när vi är hemma.
 
Sv: Stängsel..

Ja man kan ju ha ett billigare fult stängsel och sedan plantera en häck utanför....då hoppar ju inte en normal hund över iallafall
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 996
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 905
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 531
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp