Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Terja

Trådstartare
Huset ser ut så här:

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Staketet ska gå från häcken, utefter rabatten och sen avslutas med en grind in mot huset. se bild
Det streckade ska vara staketets utformning.

Så nu får ni hjälpa mig med vilken färg det ska vara samt hur vi ska ha det utseendemässigt. Höjd?
Alla fönster ska vara vita och resterande trädetaljer på huset ska vara svarta.

Hjälp mig!
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Du borde ha svart järnstaket i samma stil som trappräcket.

Inte alltför högt heller, utan kanske 70 cm nånting? Eller mindre, om det hamnar upphöjt, i rabatten så att säga.
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Staketet ska "grundas" i rabatten om det är det du menar med upphöjd. Vi hade tänkt oss en lägre höjd, ca 80 cm totalhöjd. Helst av allt vill vi ha trästaket men vi har inte ens funderat på järnstaket. Anledningen till att vi ska ha ett staket är att vår framtida hund ska kunna stanna innanför då det är relativt trafikerad villaområdesväg utanför tomten.
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Ska du ha svart ska det vara i smide. Ska du ha i trä ska det vara vitt tycker jag.
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Men vänta nu, ni har ju en till trapp också, med mörkt trä? Det kommer att se skumt ut om du blandar in vitt staket, då har du helt plötsligt tre olika sorters staket på samma tomt, buskarna oräknade.

Jag vidhåller, svart metall av samma stil. Och helst borde den andra trappan få ett matchande räcke också.
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Det har jag inte ens tänkt på! Men den bortre trätrappan ska restaureras i sommar. Någon gång ska trappräcket på huvudentren ändra också förhoppningsvis! Annan trappa där också...
Svart trästaket då?
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Bättre än vitt, med tanke på befintliga miljöer. Passa på att måla i det bortre räcket så att det blir riktigt svart också isåfall.

Anledningen till att jag är skeptisk till vitt är att stupröret är svart, lampan är svart, och trädetaljerna är mörka (förutom fönstrena, men de smälter in med glaset/insidan). Tegel, mörkt/svart och grönt är nog för en trädgård, utan att blanda in vitt mer än nödvändigt.

Jag skulle nog frossa i mörka detaljer på allt som är dött och fast, och se till att plantera nån ros eller schersmin eller nåt liknande som fick piffa till det med vita blommor.

Men om ni ändå ska skrota så kan ni ju ta vitt staket om ni vill, och måla de befintliga räckena vita. Det finns färg för allt, såväl trä som metall. Jag tror bara inte att det blir lika bra, iaf inte med mindre än att ni målar trädetaljerna upptill på huset vita också, och byter ut fönsterbrädorna mot vita.
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Ja, då är det bara svart staket som gäller tycker jag.

Om ni sen kör på svart smide eller svart plank är väl en smaksak. Men se till att det blir samma stuk på alla räcken och staket om möjligt.
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Mörkt betsat trä. Så det passar in både på trappan och färgen på gaveln (panelen).

Ljusa färger blir ser alltid så skitigt ut efter ett tag. Bättre att lysa upp med ljusa blommande växter i så fall.
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Det var en bra idé. Ska kolla lite på det, tack för tipset!

Men hur vädertåligt är det?
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Den svarta. Solklart.

Kan du göra impregnerat fast laserat mörkbrunt?
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Hmm bra fråga! Ska kolla upp det.

Tack för din hjälp!
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Jag vill bara lägga till att jag tror mer på det svarta än mörkbrunt, för ordningens skull. :D
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Om det är den modellen på staket du vill ha så satsa på något hållbart trä och i mörk färg, lasyr, bets?. Det är ett h-e att hålla ett sånt staket snyggt om man målat det vitt. Finns alldeles för många vinklar och kanter som blir gröna och fula. Sen är det väldigt jobbigt att måla om det också.
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Mörkt staket är det bästa i ditt fall tycker jag. Sen vet jag inte om jag tycker den modellen du visar är den bästa eller om det vore mer elegant med lite smalare ribbor och längre mellanrum.

Ett annat alternativ kanske kunde vara en mur?
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Jag vill bara lägga till att jag tror mer på det svarta än mörkbrunt, för ordningens skull. :D

Och jag tycker att mörkbrunt skulle vara jättesnyggt. Det svarta såg för hårt ut...

Din ursrpungsidé med smide i svart däremot skulle jag personligen ha satsat på till det huset. Jättesnyggt!!
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Det är ett h-e att hålla ett sånt staket snyggt om man målat det vitt. Finns alldeles för många vinklar och kanter som blir gröna och fula. Sen är det väldigt jobbigt att måla om det också.

Vi ska göra så att det är lätt att ta av sektionerna för rengöring och ommålning. Smart va? :)
 
Sv: Staket på framsidan. Vilken färg ska man ha?

Sen vet jag inte om jag tycker den modellen du visar är den bästa eller om det vore mer elegant med lite smalare ribbor och längre mellanrum.
Eftersom vi ska ha svart så ska vi försöka ha så glest mellan ribborna som det går utan att det ser dumt ut.

Ett annat alternativ kanske kunde vara en mur?
Inget alternativ i nuläget.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 576
Senast: Bapelsin
·
Hoppning Hur har ni byggt? Ska göra en liten renovering av min hinderpark som har nästan 40 år på nacken. Har ni byggt egna hinder? Hur ser...
Svar
8
· Visningar
3 032
Senast: Elendil
·
Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
28 731
Senast: Trott
·
Anläggning Jag har nyligen flyttat till en liten gård och planen är att mina hästar ska flytta med upp hit i sommar. Än så länge är de kvar hos min...
Svar
6
· Visningar
1 284
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp