Bukefalos 28 år!

stall/lösdrift. välja?

Sv: stall/lösdrift. välja?

:D

Skulle nog kännas bättre om hon står kvar hos dig, och om du har uppfattningen om att det inte stör för det nya fölet så skulle det vara optimalt :) För även om jag tycker att islandshästar är mkt bra så är jag orolig om det inte skulle funka då det är så pass få unga hästar endast 2 st resten vuxna. Och stalla in är det absolut sista jag vill göra.
Allt bra med alla hästar? :)

Mormor är igång och vill kommma och hälsa på igen :D

Hoppas du har fått kontrakt och att jag inte missade att skriva under någonstans :)
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Hello! Jo jag har fått kontraktet. Alla hästar mår bra, åtminstone mina egna, den inackorderade hingstungen har stått med feber så vi ska till kliniken med den i morgon.

Bara att komma, vi är ju hemma jämt :).

För min del får hon gärna gå kvar, jag tror ju att det är det bästa för henne men å andra sidan skulle hon inte må dåligt av att flytta heller.
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Jo jag kom på en anledning till att låta fölis gå med mamma ett tag till (förutom att fölis och sto mår bäst av det). Det finns ju även en skaderisk att släppa ihop med andra hästar och även en smittorisk? Du undviker ju även detta om du låter henne vara kvar hos uppfödaren? En åring är ju väldigt mycket tåligare än en 6 mån?

:laugh:
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Låter bra :)

Hoppas att det inte är något allvarligt med honom.

ska kolla med mormor å se när hon kan jag kan ju höra av mig på sms när hon bestämmt när hon kan åka, så får vi se om det funkar för dig :D
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

jo det har jag också haft i tanken..tror också att en åring tar allt lite lättare än vad en som är 6 månader :)
 
Sv: stall/lösdrift. välja?

Jag hade valt alt. 3 eller 4.

För mig och min unghäst har prioriteringen varit följande ang. viktighetsgraden;
1. jämnårigt sällskap
2. lösdrift eller uppstallning med lååång utevistelse i kuperade hagar.

Du behöver inte vara orolig för att man "måste" skilja åt vid 6 mån, det är bara bra om de får gå med mamma längre.

Vi hade turen att kunna släppa mamman och hingstfölet i vår valackflock på lösdriften när sommarbetet var över och sommarsällskapet (sto + stoföl) åkt hem. Vid avskiljningen vid 7,5 mån gick hingstfölet kvar i valackflocken med sin jämnåriga hingstkompis och vi flyttade mamman.
Maken till trevligare hingståringar får man leta efter!

Så har du möjlighet att ha kvar fölet hos uppfödaren och den har jämnåriga kamrater vore det toppen men det kan säkert fungera i islandsflocken bara det finns en jämnårig där som hon får leka av sig med.
Det enda jag kan vara orolig för är hösilaget, vi hade själv otur med ett hösilage med låga värden så jag fick kämpa för att få till det så att fölen fick i sig vad de skulle ha och jag kan tänka mig att man väljer hösilage med låga värden till många islänningar på lösdrift med fri tillgång.
När det kommer in föl kan jag inte tänka mig annat än att de blir accepterade oavsett ras på de andra hästarna. Våra valacker har agerat både uppfostrare men främst dagispersonal som tar chansen att leka med småbusarna men absolut roligast tycker åringarna att det är att leka med varandra.

Har heller aldrig haft problem med bett eller nyp som annars sägs vara vanligt med småhingstar men jag tror att de gör av med bitbehovet på varandra. Ingen av dem är heller hingstig på något sätt trots att kulorna varit nere i snart ett år.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 031
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 183
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 632
Senast: WBanna
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp