Ställa ut ett Äldre New Forest sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Krisse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 254

Krisse

Trådstartare
Har ett äldre New Forest sto e Merrie Master- Burton Starlight här hemma, född på Smedhults Stuteri 1981 som det fortfarande är mycket håll i gång i! Hon motioneras 4-6 dagar i veckan och är jättefin i kroppen. Alla som ser henne gissar fel ålder. T o m veterinären som har sett henne under flera tycker att hon ser fantastiskt fräsch ut för att vara 25 år.

Innan jag fick henne, runt 1986-87 ställdes hon ut ett par gånger och fick GULD:bump:.

Nu tycker jag ju det skulle vara roligt att ställa ut henne igen eftersom hon är så välbehållen, fin och musklad - en liten "egotripp" helt enkelt!

Nu till min fråga; Finns det några "hinder" för mig att ställa ut? Finns det någon vits att ställa ut henne mer än just min egotripp? Veteransto klass?
Måste jag vara med i Svenska New Forest föreningen för att kunna ställa ut? Och till sist: Var i södra Sverige kommer man att kunna ställa ut sin NF ponny? Finns det någon förteckning nånstans?

Tacksam för svar!

Sv: Ställa ut ett Äldre New Forest sto?

Jag är bara lite nyfiken på vad ditt sto heter. Har jobbat på Smedhults Suteri ett par år så jag känner till de flesta hästarna där, även de äldre:)

Tackar så mycket!

Jo visst är hon fiin:love:

Skall genast bege mig till Svenska New Forest Föreningens hemsida och kolla! Vi kanske syns den 9 Juli?!

/Kristin

Hon heter Smedhults Måna!

Och har du träffat henne och har några "anekdoter" om den lilla smarta och beräknande "Månis" får du gärna PMa mig!:idea:

/Kristin

Sagt och gjort, vi åkte dit, hade hela hejarklacken med oss och - fick guld!!! Hon och ett sto till (som var 7 år yngre än Måna) ställde upp i klassen och Måna kammade hem 40 poäng som 25 -åring!!! Det är INTE illa gjort för en så gammal dam .:bump:

Jag var så rörd och stolt över min lilla ponny att jag t o m grät en tår!

MnaVinslv-06003.jpg

Protokollet:
ProtokollMnaVinslvJuli-06.jpg

/Kristin

GRATTIS :bump: :bump: :bump: :bump: :) :)
Har också ägt ett Smedhults sto Smedhults Glady ,vi var med på utställning när hon var 26 år .Hon är nu borta sedan några år (blev 29)
Det är väl bra att man kan ha skoj med sin underbara New Forest ponny även när de börjar bki äldre.
HAr tre #gamlingar# nu.
Mvh Annika:banana:

Ja visst är det! Gillar verkligen kommentaren "välmusklad" på mitt protokoll:love:

Vad för stam hade din Gladys? *nyfiken*

/Kristin

Har du fler bilder på din "lady"? :)

Venezuelas skrev:
Har du fler bilder på din "lady"? :)

Visst kan jag det! Gillar du New Forest ponnies eller?
En till från utställningen:

MnaVinslv-06006.jpg

Här kommer lite varierande bilder ifrån i våras och under försommaren...tänk inte på min sits bara:angel:

06050734.jpg

MnaJuni-06025.jpg

0605124.jpg

/Kristin

Härligt att se en så pass till åren kommen dam i sånt underbart skick! Henne har du skött väl! Det är inte utan att man blir lite nostalgisk när man ser hennes stam, under mina ponnyår passerade ett flertal såna tävlingbanorna häruppe i norr, fina hästar med som oftast lyckades bra i både hoppning och dressyr.

Grattis! Det var ett fint sto du har. Har själv hållt på med New Forest avel i liten skala.

Fin dam du har! :)

Har ett dolt intresse för rasen, har även träffat en godkänd hingst vid några tillfällen så jag gillar rasen mer och mer!

ÄvenTyra skrev:
Härligt att se en så pass till åren kommen dam i sånt underbart skick! Henne har du skött väl! Det är inte utan att man blir lite nostalgisk när man ser hennes stam, under mina ponnyår passerade ett flertal såna tävlingbanorna häruppe i norr, fina hästar med som oftast lyckades bra i både hoppning och dressyr.

Tackar!:) Jag blir så stolt och glad när ni tycker så;) Hon är fortfarande rolig att rida...och nu när jag kan en del så blir det ju lättare, plus att hon "ger efter" liiite snabbare nu än i sin ungdom! Hon kan fortfarande vara hur pigg som helst...särskilt vid uteritt då hon inte riktigt kan kontrollera rumpan, som far åt än det och än det andra hållet! Jag rider mest dressyr nu (syns väl på hennes rumpa:angel: ) men en del yngre förmågor här hemma hoppar små hinder med henne. Tyvärr har hon aldrig haft någon bra hoppteknik (hoppar med rak rygg) och i dressyren har hon lite sin hals emot sig... Men hennes förra fodervärd Har både hoppat LB och ridit dressyr LB på henne med placering.

Visst är det en "klassisk svensk New Forest stam" - Väldigt typisk för Smedhults Stuteri också! Månas helsyster, "Smedhults Nova" som föddes året efter henne, behöll Smedhult själv. Hon var avelssto där i många år och erhöll ELIT postumt (1999 tror jag). Hon har även en godkänd hingst efter sig "Smedhults Torped" - så generna lever i alla fall vidare!

/Kristin

ikaros227 skrev:
Grattis! Det var ett fint sto du har. Har själv hållt på med New Forest avel i liten skala.

Tackar!

Kul - vilka stammar inom NF har du avlat på? Några släktingar till Måna kanske?

/Kristin

Venezuelas skrev:
Fin dam du har! :)

Har ett dolt intresse för rasen, har även träffat en godkänd hingst vid några tillfällen så jag gillar rasen mer och mer!

OK - jo det är en bra ponnyras. Hade en lite yngre tjej med mig på utställningen och nu vill hon ha en NF ponny!
Vilken hingst har du träffat på?

/Kristin

Ah, man blir lätt fäst vid dem, fanns 2 stycken på min förra ridskola, jättefin ponnyer!

Jag har träffat Silverlea Sunseeker RNF 116 ett antal gånger! :D

Venezuelas skrev:
Ah, man blir lätt fäst vid dem, fanns 2 stycken på min förra ridskola, jättefin ponnyer!

Jag har träffat Silverlea Sunseeker RNF 116 ett antal gånger! :D

Aha ok...i vilket sammanhang då?
Är inte så insatt i NF aveln, kollade på NF föreningens hemsida och han såg ju väldigt fin ut!

/Kristin

Liknande trådar

N
Avel Hej! Jag behöver hjälp med en brännmärkning! Upptäckte det på ponnyn i dag! Det står NF och det skulle kunna vara en halvcirkel etc...
Svar
17
· Visningar
1 781
Senast: LaBelle
·
Avel Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet... 2
Svar
23
· Visningar
3 276
  • Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New... 8 9 10
Svar
184
· Visningar
24 123
Senast: Augustine Lava
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31