Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

S

Saima

I lördags blev jag uppsagd från mitt stall, två platser. Jag fick två veckor på mig, sen skulle mitt pick och pack vara borta. Jag svarade att har hon ingen rätt att göra, vi har inget skriftligt avtal, men vi har ett muntligt avtal där vi sagt 1 månad. En stund senare kom hon ut i stallet med uppsägnignskontrakt på 1 månad som vi både skrev på. Vi pratade också om hur det skulle vara den månaden som var kvar. Mina hästar står i egen hage och jag sköter själv in och utsläpp. Vi delade upp de hösilage balar som var kvar, 4 stycken är mina, som jag ska ta med mig, 6 stycken är hennes. Hon trodde att jag antagligen behövde öppna en till innan jag flyttar. Nästa hösilage bal behövs öppnas om vecka ungefär och det ligger redan en ny i "min" hage, inhägnad med plaststolpar. Igår när jag kom ut på eftermiddagen så låg där ytterligare 2 hösilage balar i min hage. De var fulla av hål (från 10 kdm till 40 kdm), då de blivit släppade av lastare på grus. Den ena av dessa balar stod mina hästar och åt av, den andra hade bilvit inhägnade med tråd. 2 balar som blivit behandlade på likadant sätt låg utanför hagen till hennes hästar.

Jag har inte pratat med henne än om detta än då jag tycker hon verkar helknäpp, har nollkontroll över sina känslor och jag har ingen anning om vad hon tänker ta sig till. Jag är faktiskt orolig för att hon ska göra något med mina hästar.
(Anledningen till hon sa upp mig var för att jag ville ta ut och in mina hästar själv. Det finns en tråd om det på hästhantering om hur stallägaren rycker min unghäst i huvudet. Eftersom jag hittat nytt stall och ändå ska flytta tyckte jag inte det var så lönt att tjafsa med henne utan bara ta mina hästar själv. Hon frågade varför och jag svarade att hon (stallägaren) hade själv upplevt att det var problem, att min häst inte ville gå in i hagen och då tyckte jag inte det var mer än rätt att jag tog min häst själv tills det problemt var borta. Hon sa att hon inte haft problem, men jag höll inte med och berättade vad jag hade sett. Hon kom hela tiden med undanflykter, men jag hade sett betydligt mer än vad hon trodde. Då var då hon sa upp mig.)

Jag hade helst av allt sett vi kunde lösa detta som civilserade människor. Vi tycker inte samma sak, men vi båda vill ju att jag ska flytta. Vilket jag kommer att göra så fort jag kan. Min blivande hyresvärd har fullförståelse för att jag vill komma tidigare.
Problemet är mina hösilage balar och hyran för februari. Jag förutsätter att stallägaren räknar med att de fyra förstörda balarna är mina, jag kan inte komma på något motiv till varför hon vill förstöra sina egna. Jag kan gå med på att de är mina, då får hon ersätta dem. Då vill jag att värdet för balarna dras av på februarihyran. Hyran är 2000kr vilket också är värdet på 4 balar. Jag tror inte att jag kan göra det utan hennes godkännande. Eller? Dessutom så har hon ett skriftligt kontrakt på att jag har två boxar i februari. Det står inget pris, men det är måste väl vara underförståt att det är samma kostnad som i det muntliga avtalet. Visserligen har tjänsterna förändrats, men vi pratade aldrig om ny kostnad för platserna. Det ända jag har gällande balarna är fbmeddelande där det står hur många balar som är mina och vad jag ska betala henne, vilket jag gjort, då de köptes tidigare i vintras. Samt det vi pratade om i lördags, att 4 är mina och jag tar dem med mig (ev. bara 3).
Sen vet jag inte om jag kan få värdet på alla 4 balar eftersom mina hästar har redan börjat äta av en, dock utan min vetskap/tillåtelse. Jag hade inte behövt öppna en bal nu, flyttar jag till helgen så hade jag inte behövt en öppna alls.


Någon som har förslag på hur jag kan lösa detta? Om någon vet vad jag har för rättigheter och skyldigheter i denna situtionen få ni gärna berätta dem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Varför inte bara säga till henne att det lämpligaste är att kvitta förstörda balar mot hyra? Du har ju inte förstört balarna själv, hon ansvarade för detta och är således skyldlig att ersätta dem.
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Jag skulle låta henne kvitta balarna mot stallhyran. Ta kort på balarna. Bestrid hyresfakturan om hon tjafsar. Hon kan inte göra så mycket åt saken om du inte betalar. Vilka j...la tilltag! Tråkigt att det blir sånt tjafs med stallägare som inte klarar av att vara professionella och seriösa. Framförallt var inte för snäll mot henne för hon är definitivt inte snäll mot dig. Lycka till!
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Jag har tagit kort på balarna.
En av balarna som står vid hennes hästars hage har hon öppnat upp mer av och börjat ge av till sina hästar. Jag vet inte hur hon tänker, vems balar som är vems? Jag får fråga henne.
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Öppnar hon och fodrar sina hästar ur en bal finns det inte ens ngt att diskutera, då får hon ersätta dig med en hel och oöppnad bal.
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Där finns 10 balar totalt, 4 är mina, 6 är hennes. Och en som är öppen sen länge, den är min. Vi har inte bestämt specifikt vems som är vems, märkt dem eller så. Jag har bara antagit att de fyra hon förstört tyckte hon skulle vara mina. (Varför skulle hon göra så med sina egna?) Men eftersom hon själv börjat fodra av en av dem, så kanske hon räknar den som sin. Jag har inte fått tag i henne. Det slog mig nu att där bara är 4 hela balar (jag tänkte att det var 6 innan). De andra två som står på lagringsplatsen har hål i plasten. Det gör inte mig något om hon tar dem som är hela, bara hon ersätter mig för mina förstörda balar. Eftersom jag ändå ska till nytt stall kan jag köpa nya balar och få fraktade dit.

Jag såg idag att hon tömt stallet på varenda grej som är hennes, grimmor, träns, gamla hovsalvor m.m. Tack och lov har vi separata låsta sadelkammare.
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Du har alltså betalat dessa balar redan?

Jag är lite delad i åsikt.
Hon har förstört dina balar, hon ville att du skulle flytta om 2 veckor, men sen fick du (på egen begäran iofs) 1 månads uppsägning... Du vill dock (och kan) flytta tidigare.

Nu känns det ju i mina ögon Mkt orättvist att hon ska förstöra dina balar och sen ska du slippa en uppsägning på en månad som hon först inte ens ville ge dig?
Blir inte det som att hon faktist får igenom sin vilja med att du ska flytta tidigare Och dessutom får gratis hö av dig!?
Dvs om du redan betalt höet.

Har du inte betalt det så skulle jag helt enkelt säga att de där balarna är inte mina balar!


Som jag förstått det så har du tillgång till 4 balar, hur många balar på gården är hela? Jag skulle kräva att de hela balarna är mina och dessutom vägra ta emot de balar hon ställt in i din hage. Du har inte bett henne köra in dom eller övht flytta på dom!?

Man får inte ändra ett kontrakt utan att ha informerat om det lika långt i förväg som uppsägningstiden är. Och om ditt kontrakt inte säger ngt om hyra så har det inget med hyran att göra utan endast med uppsägningstiden.
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Jag skulle struntat i balar och uppsägningshyra och dragit med mina hästar. Människan verkar inte klok och de futtiga tusenlapparna det handlar om är inget att lägga energi på. Vem vet vad hon hittar på för att hämnas? Nä, bättre fly än illa fäkta. Du kommer att må bättre av det, man kan aldrig vinna mot en sådan person. De saknar empati och är livsfarliga! Flytta så fort du kan. Lycka till! :)
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Där finns 10 balar totalt, 4 är mina, 6 är hennes. Och en som är öppen sen länge, den är min. Vi har inte bestämt specifikt vems som är vems, märkt dem eller så. Jag har bara antagit att de fyra hon förstört tyckte hon skulle vara mina. (Varför skulle hon göra så med sina egna?) Men eftersom hon själv börjat fodra av en av dem, så kanske hon räknar den som sin. Jag har inte fått tag i henne. Det slog mig nu att där bara är 4 hela balar (jag tänkte att det var 6 innan). De andra två som står på lagringsplatsen har hål i plasten. Det gör inte mig något om hon tar dem som är hela, bara hon ersätter mig för mina förstörda balar. Eftersom jag ändå ska till nytt stall kan jag köpa nya balar och få fraktade dit.

Jag såg idag att hon tömt stallet på varenda grej som är hennes, grimmor, träns, gamla hovsalvor m.m. Tack och lov har vi separata låsta sadelkammare.

Hon kanske har varit med om just när folk blivit uppsagda så har dom snott med sig grejor ? Och jag kan tycka att det är mycket antagande från din sida......

Vad vet du vad som hänt med balarna och ni har ju inte märkt balarna som att det var dina balar som nu gått sönder !?!? Dessutom har hon nu gett av de trasiga balarna till sina hästar eftersom de annars blir förstörda och det är väll bra !

Nja ett mynt har två sidor och frågan är vad du själv gjort som blivigt uppsagd så snabbt och att stallägaren blivit tvungen att låsa in alla sina saker så att sakerna inte får fötter ....
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Balarna har blivit släpade på marken av en lastare. Jag ser långa breda märken av hösilage på gårdsplanen. Antagligen eftersom lastaren inte orkar lyfta balarna från marken. Tidigare har vi satt in en bal i taget i hagen och det stod redan en på vänt i mina hästars hage. Så för mig fanns det inget behov av att det sätts in nya balar i hagen.
Som jag skrev i mitt senaste inlägg så är det inte bestämt vilka som var min, så hon kan mycket möjligt fodra med sin egen bal.

Vad jag har gjort för att bli uppsagd har jag redan berättat. Erbjudit mig att ta ut mina egna hästar eftersom det strulat när hon gjort det.
Jag har råd att köpa egna prylar jag behöver inte sno hennes. Lås på sin sadelkammaren har hon haft hela tiden.
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Du har alltså betalat dessa balar redan?

Jag är lite delad i åsikt.
Hon har förstört dina balar, hon ville att du skulle flytta om 2 veckor, men sen fick du (på egen begäran iofs) 1 månads uppsägning... Du vill dock (och kan) flytta tidigare.

När hon sa att jag skulle flytta inom två veckor så hade jag då ingen möjlighet att flytta tidigare. Platserna i det nya stallet var ledig 1 mars. Dessutom hade vi ett muntligt avtal på en kalendemånads uppsägningstid. Men jag sa att jag skulle/ville flytta så fort jag kunde. Igår fick jag reda på att jag kan flytta till mitt nya stall redan på lördag.

Fyra ballar är hela på gården, men det går bara att nå två av dem. Man måste flytta på några som är söder för att komma åt de andra två som är hela.

"Nu känns det ju i mina ögon Mkt orättvist att hon ska förstöra dina balar och sen ska du slippa en uppsägning på en månad som hon först inte ens ville ge dig?
Blir inte det som att hon faktist får igenom sin vilja med att du ska flytta tidigare Och dessutom får gratis hö av dig!?
Dvs om du redan betalt höet."

Jag förstår inte hur du menar här? Vem är det orättvist emot?
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Det är orättvist mot dig.
Är dock lite för trött för att orka förklara hur jag menar.
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

FLYTTA NU!!! så kan vi hjälpas åt att tänka ut det ekonomiska sen... läste det inlägget hur din häst blev behandlad, låter tråkigt nog som stallägaren har ett helt gäng skruvar lösa. Pengar är bra och sällsynta men BästHästarna kommer inte nya varje månad lixom, lycka till
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

och jag skulle slita järnet för att ta med de hela hösilagebalarna efter ett sånt beteende... men så är jag rätt dryg när jag blir illa behandlad:angel:
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Om ni inte har markt ut vilka balar som ar hennes vs dina sa skulle jag ordna med transport av 4 redan nu och sedan helt sonika ta med 4 hela fina balar. Helst imorgon...

Det ar ganska uppenbart att hon med flit har forstort vad hon tycker ar dina men
ar de inte markta sa ar det val fritt fram for dig att hamta upp vilka som helst.
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

om ni inte har markt ut vilka balar som ar hennes vs dina sa skulle jag ordna med transport av 4 redan nu och sedan helt sonika ta med 4 hela fina balar. Helst imorgon...

Det ar ganska uppenbart att hon med flit har forstort vad hon tycker ar dina men
ar de inte markta sa ar det val fritt fram for dig att hamta upp vilka som helst.

gillaknapp !
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Om ni inte har markt ut vilka balar som ar hennes vs dina sa skulle jag ordna med transport av 4 redan nu och sedan helt sonika ta med 4 hela fina balar. Helst imorgon...

Det ar ganska uppenbart att hon med flit har forstort vad hon tycker ar dina men
ar de inte markta sa ar det val fritt fram for dig att hamta upp vilka som helst.

Om det var 10 balar från början och 4 st var TS ? och 6 stycken var stallägarens

Och nu finns det bara 4 hela kvar ? Då har alltså stallägare haft sönder även sina egna balar ??
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

En av balarna var sönder sen tidigare, men den stod på vänt i mina hästars hage. Det är inte så mycket hål, 2 st 10 * 10 cm. Tanken var ju att den var på tur för att öppnas, så därför tänkte jag inte på den först. Men nu är där ju balar som är mycket värre däran.
5 balar står kvar på lagringsplatsen och en av dem har ett hål i sidan, 30 *30 cm, som den troligen fått då de flyttade de fyra andra. Antagligen har de slagit med skopan till lastaren. Så ja, där finns bara fyra hela balar kvar.
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Om ni inte har markt ut vilka balar som ar hennes vs dina sa skulle jag ordna med transport av 4 redan nu och sedan helt sonika ta med 4 hela fina balar. Helst imorgon...

Det ar ganska uppenbart att hon med flit har forstort vad hon tycker ar dina men
ar de inte markta sa ar det val fritt fram for dig att hamta upp vilka som helst.

Hade jag också gjort, omedelbums.

Alternativt struntat i allt vad balar heter och tagit mina hästar och dragit så fort jag bara kunde. Så kan hon stå där med trasiga balar och skämmas.
 
Sv: Stallägaren har förstört mina hösilagebalar!

Jo, visst blir jag sugen på att vara lika dryg och jäklig som hon är. :devil: Men samtidigt så tycker jag det är slöseri med energi över några hösilage balar som egentligen inte har så bra kvalitet. Jag tänker lägga energin på det nya stallet istället. Ett jättefint stall som jag får hyra helt själv av en bekant som jag har stort förtoende för. Hon har fixat så jag kan komma med hästarna redan på lördag fastän att vi bestämt 1 mars. Då tänker jag flytta alla mina grejer, städa efter mig och göra rent. Hon ska inte ha något hon kan klaga över där. Balarna lämnar jag och de kvittar ju ut februarihyran. Hon lär ju behöva fler balar eftersom hennes är sönder, eller så får hon ersätta min som är sönder, så det går ju på ett ut. Skulle hon misstycka och komma dragandes med en faktura sen får jag väl ta det då. Skicka en faktura för mina förstörda balar eller nåt, jag vet inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
995
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 761
Senast: lizzie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp