Stallbygge, bärande stolpar

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare jezzibell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 445
J

jezzibell

Hej hej,

Vi bygger nu stallet för fullt. Nåja, snickarna iaf :angel:
9x12 meter med en höskulle ovanpå. Eftersom det ska tåla att
vi går uppe på skullen, så fick vi en himla massa bärande stolpar också, tror det var 10 lr 12 st. Några av dem sätter vi i väggarna till sadelkammaren och foderförrådet, men de flesta (tror det var 8) ska vara inne i stallet, där jag har 4 boxar.

Nu gäller det alltså att sätta dessa stolpar så smart som möjligt, för att jag inte ska bli super-irriterad på att de är ivägen...

Kan man sätta dem precis innanför i boxarna eller kan hästarna sparka sönder dem? Sätter jag dem utanför?
Någon som kan ge lite goda tips här?
//Jezz

Sv: Stallbygge, bärande stolpar

Våra "irriterande" stolpar (fick inga 4*4 boxar tack vare dem, bara 3,5*3,5... :angel: ) sitter i boxmellanväggarna där det var nödvändigt, självklart intill väggen. Någon sitter även i ett hörne då vi inte har ett rakt stall utan ett hemmabygge. Inte haft några problem med detta alls.
Kanske det skulle funka för er att ha dem i fronterna där dörrarna skall sitta?

Hej,
Glömde å säga att boxarna är sådana däringa monteringsfärdiga med skjutdörrar från C**Y-boxen. Olika mått förstås... 2 st 3x3, 1st 3x3,5 och 1 st 3x4... Lurar lite på hur det ser ut att ha dem i stallgången precis jämte boxarna...
/Jezz

Hej,
Lurar också på att det blir snyggast och mest praktiskt...
Men snickaren hävdar att hästarna då kan sparka sönder stolparna och så rasar hela stallet? :eek:
Men är det ingen risk för det, så låter ju det som det bästa.
/Jezz

det är alltså två rader bärande pelare genom stallet, ca 3 m mellanrum om jag förstått det rätt..
och du ska ha sadelkammare och foderkammare på ena kortsidan av stallet eller ska du ha dem längs ena långsidan så man kan gå rakt igenom hela stallet?

lägg gärna ut skiss!!

Lite beror ju på vilket format du har på stolparna, våra sparkar ingen häst ner, det är då säkert!

klicka på svarsknappen i EXAKT det inlägg du svara på.. nu svara du till mig och det är inte jag som ska bygga stall ;)

Självklart så skall du ha stolparna på insidan. Det har vi iaf. sedan så har vi satt fast dom med vinkel järn i både golv och tak. Och det har hållt även till ardennern..

Hej hej,
Här kommer min Kalle-Anka-ritning:)

67670758.jpg

Några av dem kommer alltså att hamna "i väggarna" där foderförrådet och sadelkammaren är, men de flesta i stalldelen där min stallgång är 3,5 m bred.

/Jezz

aha,
Men det låter ju jättebra. Att det håller för starka ardennerhästar.
Själv har jag små islandshästar men man vill ju det ska hålla för alla typer av hästar. Det ska jag säga till snickaren.
Tack så mkt för infot.
/Jezz

Jag var i ett stall där dom hade stolparna på utsidan. Det va jätte smart för där hade dom satt upp en såndär sadelhängare som man kan fälla ner, och sen hade dom uppbindningssnören så hästen kunde stå i mitten och sitta fast i båda sidor... du fattar nog hur jag menar. Det var förövrigt oxå islandshästar... Jag hade lätt gjort så om jag hade byggt stall... /Lina

hmm stämmer verkligen måtten du skrivit ut? 10 cm tjocka långsidesväggar och 15 cm tjocka kortsidesväggar?

skriv gärna ut tjockleken på dina ytterväggar och väggar till sadelkammare och foderkammare..

edit, dina mått är helt galna..

Senast ändrad av en moderator:

edit 2, du måste bygga till 1½ m på längden om du ska ha dom där måtten..

Hej,
Väggarna är isolerade så det stämmer nog med måtten.
Det som blir fel är innermåtten i foderförrådet och sadelkammaren, de väggarna kommer upp sist när boxarna är uppe...
Om det var det du funderade över ;)
/Jezz

Det var ju också smart.
Hmm... kanske ska köra några på insidan och några på utsidan?
tack för tipset.
/Jezz

Om du skall ha hö ovanpå så får du tänka på att tyngden kommer att sätta stolparna i spänn så dom blir ganska svåra att flytta på.

jo, verkar dock väldigt skumt att ha olika tjocka ytterväggar..

jag tycker att du bör ha de bärande stolparna i stallgången, för om du skulle stopppa in stora hästar i 9 kvm boxarna så minskas boxmåttet om det är bärande stolp inne i boxen, dvs du måste då dra bort 10 cm från boxmåttet.. dvs du får max ha d-ponny där enligt lag..
stallgången gör det inget om du tar bort 10-20 cm ifrån..

jo, verkar dock väldigt skumt att ha olika tjocka ytterväggar..

jag tycker att du bör ha de bärande stolparna i stallgången, för om du skulle stopppa in stora hästar i 9 kvm boxarna så minskas boxmåttet om det är bärande stolp inne i boxen, dvs du måste då dra bort 10 cm från boxmåttet.. dvs du får max ha d-ponny där enligt lag..
stallgången gör det inget om du tar bort 10-20 cm ifrån..

Just det ja... det hade jag inte alls tänkt på, att man minskar måttet inne i boxarna. DET vill jag ju INTE :idea:
Tur att du kom med denna aspekten :bow:
Åke, vet jag inte kan flytta de sen så därför frågar jag nu innan vi sätter upp dom ;)

Tusen tack för all info
/Jezz

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 629
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Jag mäter, ritar och planerar... Ska nu inreda vår gamla ladugård och funderar på om man ska ha murade väggar emellan boxarna och köpa... 2
Svar
29
· Visningar
4 999
Senast: jennyjenny
·
Anläggning hej allihop! det är så att jag fått förmånen att hyra ett helt stall med tillhörande hagar:banana: vad tycker ni jag bör tänka på nu... 2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Gullan86
·
C
Hästmänniskan Jag köpte en gård i vintras där det var ett stall där det hade stått 8 st arabet på 70-talet tror jag att det var. Det är nu sk boxar... 2
Svar
22
· Visningar
7 375
Senast: Pieces_Of_A_Dream
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka