Stallbygge, bärande stolpar

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare jezzibell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 443
Sv: Stallbygge, bärande stolpar

ja då var det tur att du frågade ;) det är lätt att missa sånt om man bara är en som tittar på problemet :)

lycka till med stallbygget!
och kom ihåg att fotografera hela kalaset, från grund till det att namnskyltarna hänger på dörrarna ;)

Jag hade inte velat sätta några bärande stolpar inne i en box.
Vad händer när hästarna står och kliar sig mot dem? Käkar på dem?
Hur står stolparna emot ströets inverkan (urin från hästarna)?

Vi kommer att sätta våra bärande stolpar mellan boxarna. Vi murar med betonghålsten och mellan boxarna kommer själva väggen att vara högre för att hästarna ska få en hörna där de kan vara ifred från boxgrannen. Just på denna högre vägg ska stolparna sitta.

Immer

Vi har placerat våra bärande stolpar på en gjuten klack för att undvika fukt och urin.

En nackdel med stolparna på utsidan är alla hörn som blir krångliga att sopa.
I vårt ena stall har vi stolpen jämns med fronten, då blir det inte så mycket som sticker in i boxen. Är de av trä är det väl ändå bäst att plåtsko dem, då får man ett extra skydd mot sparkar & gnagare.
Det är så lätt att sopa när man har det slätt mot gången, du kanske gör det runt 365 gånger/år eller mer...

med en enkel planksnutt blir det lätt att sopa

stallgang.GIF

inte så mycket som sticker in? näe men det blir iallafall 95 mm om man använder sig av den normaldimensionen på stolp och om man har en box på 3x3 m så blir den bara 3x2,905=8,715m2 och EJ GODKÄNT för stora hästar.. och Trådskaparen vill ha den möjligheten att stoppa in en storhäst där.. :idea:

det är lagen och kontrollanterna som är petiga tyvärr :(

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 627
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Jag mäter, ritar och planerar... Ska nu inreda vår gamla ladugård och funderar på om man ska ha murade väggar emellan boxarna och köpa... 2
Svar
29
· Visningar
4 999
Senast: jennyjenny
·
Anläggning hej allihop! det är så att jag fått förmånen att hyra ett helt stall med tillhörande hagar:banana: vad tycker ni jag bör tänka på nu... 2
Svar
24
· Visningar
3 991
Senast: Gullan86
·
C
Hästmänniskan Jag köpte en gård i vintras där det var ett stall där det hade stått 8 st arabet på 70-talet tror jag att det var. Det är nu sk boxar... 2
Svar
22
· Visningar
7 374
Senast: Pieces_Of_A_Dream
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka