Stallinredning

Sv: Stallinredning

Men eftersom jag personligen vet flera hästar som sparkat bakut mot köpt, stående galler, och fastnat och sen suttit fast, hängandes uppochner, så undrar jag om stående galler egentligen är mer säkert?
Visst kan de få in benen mellan liggande galler med, men då borde de lossna ganska snabbt?
 
Sv: Stallinredning

Då kan vi dra följande slutsatser:

Stående galler är farligt om man har hästar som sprakar bakut högt.
Det är även olämpligt för nyfödda föl, eftersom dom får in hovarna emellan gallren, om de reser sig.

Liggande är ljusare, luftigare och trevligare.
Min tanke om att unghästar i en viss storlek kan trä in huvet på tvären och sen sitta fast kvarstår dock.
Sparkar nån högt bakut på liggande galler kan det värsta vara att de slår omkull.

Fast jag har mest travare, och dom sparkar just inte högre än en meter.
 
Sv: Stallinredning

Min tanke om att unghästar i en viss storlek kan trä in huvet på tvären och sen sitta fast kvarstår dock.
.

Detta har jag sett hända med föl i två olika stall. Dock var folk i stallet när det hände och fölen var hanterbara så huvudet fick vridas på sidan igen så de kom loss utan att skadas.
 
Sv: Stallinredning

kl...

Jag bygger ny lösdrift i sommar, och skulle egentligen vilja ha stående galler som det är så brett emellan att de kan sticka ut huvudet och man kan ha ett foderbord på utsidan. Det bygger ju förstås på att man har hästar i någorlunda samma storlek.
 
Sv: Stallinredning

Pratade med en säljare idag om liggande galler. Om man har ponnyer så kanske de kan få in huvudet mellan själva boxväggen o de liggande gallren om det är en mindre ponny.
Vårat stall blir bara 235 cm i takhöjd, och då blir där ju mindre hästar o ponnyer. Han rekomenderade stående i mitt fall.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 752
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 416
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 689
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp