Stalltäcke 100 gr

Sv: Stalltäcke 100 gr

Är väl bara Amigo MIO som finns i 150g numera, de nya vanliga Amigo är tjockare i medium än de gamla?

Amigo MiO 150g har jag och jag skulle inte råda någon att köpa det. Helt värdelöst. Jag kommer antagligen att behöva slänga det efter denna säsong, då har min häst bara använt det 1,5 vinter.

Seabaz: Intressant. Jag har hört och läst 50g :p
 
Sv: Stalltäcke 100 gr

Är väl bara Amigo MIO som finns i 150g numera, de nya vanliga Amigo är tjockare i medium än de gamla?

Amigo MiO 150g har jag och jag skulle inte råda någon att köpa det. Helt värdelöst. Jag kommer antagligen att behöva slänga det efter denna säsong, då har min häst bara använt det 1,5 vinter.

Var Amigo Insulator jag tänkte på, men ser ju nu att de ökat fodringen nu. Vad dumt!

Men det går ju fortfarande att få tag på 150-grammarna (låter som en hamburgare ;)) på vissa ställen.

Nyfiken offtopicfråga - vad är dåligt med Mio? Mina Amigo insulator har hållit superduper =)
 
Sv: Stalltäcke 100 gr

Precis som ovanstående säger, det har ingen hållbarhet. Alls. Min häst har aldrig haft sönder ett täcke men MIOt går sönder än här och än där. Tom efter att jag tog ut det ur tvättmaskinen hade det uppstått nya slitningshål i sömmar. Dessutom får man tvätta det för jämnan då det suger åt sig allt.
Jag misstänker även att det töjt sig i halsen då min häst inte fick skav förra året men får det nu, så det känns som det blivit för stort i halsen och därmed glider bak och skaver på bogspetsarna...
 
Sv: Stalltäcke 100 gr

Jag har 50g, regntäcke dock, i Bucas. Det värmer min häst tillräckligt under vår och höst, med 150g under klarar hon sig med det ner till 10-15 minusgrader. Men hon är ingen fryslort, och hon är bara filtklippt.
 
Sv: Stalltäcke 100 gr

Jag har 50g, regntäcke dock, i Bucas. Det värmer min häst tillräckligt under vår och höst, med 150g under klarar hon sig med det ner till 10-15 minusgrader. Men hon är ingen fryslort, och hon är bara filtklippt.

TS ska ha det som ett stalltäcke.

Ute så även ett ofodrat regntäcke hjälper hästen, men skillnaden mellan ofodrat och 50 gram är försumbar. Dock så ute har du ju vindskydds & vattenskyddseffekten.

Inne så har du ju inte vind och nederbörd, och då blir det i princip ett sätt hålla hästen ren, värmen är försumbar. Jämför med att ta på sig en t-shirt =)
 
Sv: Stalltäcke 100 gr

Mios yttertyg är samma som liner. Tål inget!

Precis som ovanstående säger, det har ingen hållbarhet. Alls. Min häst har aldrig haft sönder ett täcke men MIOt går sönder än här och än där. Tom efter att jag tog ut det ur tvättmaskinen hade det uppstått nya slitningshål i sömmar. Dessutom får man tvätta det för jämnan då det suger åt sig allt.
Jag misstänker även att det töjt sig i halsen då min häst inte fick skav förra året men får det nu, så det känns som det blivit för stort i halsen och därmed glider bak och skaver på bogspetsarna...

Men vad tråkigt, får hålla hårt i mina.

Har ju en liner med, och den har hållit bra den med, men det sitter ju alltid under något annat. (Däremot går det flitigt i maskinen och har tålt det fint)
 
Sv: Stalltäcke 100 gr

Ok hörde av en tjej att det var lite tjockare och varmare än ett fleecetäcke. Men det kanske inte stämmer?:(
OK nu pratar jag om Bucas 50 gram, alltså!
 
Sv: Stalltäcke 100 gr

Jag är alltså ute efter ett stalltäcke med samma värmegrad som ett fleecetäcke, men fleece ger sån skav tycker jag. Har stalltäcke i 300 gr och 200 gr men tycker det blir för varmt lite längre fram i vår när det blir lite varmare ute. Han ska ha ett ofodrat regntäcke över ute. Han helklipptes i november så vet inte hur tjock päls han har i vår.O_o
 
Sv: Stalltäcke 100 gr

Men nog tycker jag att min häst är varm under täcket även om hon har 50g på sig inne? Hon är då varmare än vad hon är att ta på när hon är otäckad. Det bildar ju ändå en luftspalt även om det är tunnt. Är det för att ersätta ett fleecetäcke så nog tycker jag att 50g räcker.
 
Sv: Stalltäcke 100 gr

Under hösten när det varit ca 7-10 grader inne i stallet nattetid har han haft 200 gram samt ibland vid lite varmare grader fleece. så söker ett täcke att ha istället för fleecen. Om ett täcke är helt ofodrat kan det ju nästan bli kylande men det tror du inte att det blir med Bucas 50 gram?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en SWB med brett ansatt hals och bred/djup bål. Hon har Rambo i det mesta ute men kan även klämmas in i Amigo när det krisar...
2
Svar
24
· Visningar
1 346
Senast: Corax
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 476
Senast: Myrten
·
Relationer Bakgrund, cancerdiagnos under våren. Opererad, cellgiftsbehandlad, ej spridning just NU. Men vet inte hur många år jag har kvar, man...
2
Svar
30
· Visningar
1 727
Senast: Motacilla
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 063
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp