Stalltillverkare

my2004

Trådstartare
Vilka är bäst och billigast?
om vi nu väljer att hitta material o folk på egen hand, vad kan man göra för att komma billigt undan?
Jag vill ändå ha ett fint o välbyggt stall med 4 boxar, det får liksom inte se ut som ett par kojor nån slängt ihop, gärna med uteboxar!
Ge gärna tips om hur ni gjorde och vad det kostade.
Jag har ett ungt skogsparti som jag isåfall får börja från skratch ifrån och min sambo har inte lust att lägga mer än 300 000 kr...

Sv: Stalltillverkare

om vi nu väljer att hitta material o folk på egen hand, vad kan man göra för att komma billigt undan?
Jag vill ändå ha ett fint o välbyggt stall med 4 boxar, det får liksom inte se ut som ett par kojor nån slängt ihop, gärna med uteboxar!
Jag har ett ungt skogsparti som jag isåfall får börja från skratch ifrån och min sambo har inte lust att lägga mer än 300 000 kr...

Hej hej.
En stor kostnad är själva plattan man sätter stallet på. Jag betalade 165,000 kr för ca 117 kvm. Men om man är händig eller känner ngn så kan man komma betydligt billigare undan.
Mitt stall håller på att byggas för fullt, men det blir dyrare än jag hade tänkt :o
Så om jag skulle valt ett nytt idag, då skulle jag ha byggt upp ett stall i leca-sten och anlitat polacker. De är duktiga och snabba. Då kan man få ett snyggt stall till ett bra pris.
//Jezz

Spännande!! kan du inte berätta hur ni har gjort, vad för inredning du väljer och ungefär vad du betalar? hur många boxar får du rum med?

Börja med att gå igenom behoven, och försök att se på byggnaden som potential att vara något annat än stall eftersom en flexibel byggnad höjer värdet på gården.

Med behov avser jag inredning, funktion, bekvämligheter osv - för det är detta som styr materialval osv (inte bara priset) med tanke på framtida värde.

Jag svarar bägge två här.

Vi vallde Mel_bygarage för att få en mer "gedigen" byggnad för ev. framtida "andra" behov, -just för att få ett bra värde i framtiden.
Vi har t.ex. tegelpannor på taket. Innan vi gjöt plattan, så fick vi sätta dit några extra "rör", för ev. framtida behov. Vi satte in det i det som ska bli vårt foderförråd. Där kan man i framtiden enkelt göra ett kök. Likaså sätter vi också in toalett, handfat och dusch inne i sadelkammaren. Byggnaden är isolerad.

En grej jag missade var själva inredningen på insidan. Som standard skickade de med spånplattor. (Man lär så länge man lever). Vi har nu bytt ut den mot råspont, -en extra kostnad på 15`.
Jag fick också byta ut själva fackverket mot svensk takstol, för att kunna använda övervåningen som höskulle. Även den kan man i framtiden använda för ett annat ändamål om man vill.

Sedan valde jag färdiga boxar fr C__y-boxen.

Stallgången blir ganska bred 3,5 meter.
Gjort en spolspilta precis vid ingången om 9kvm.

Mitt bygge kan ses här:
http://www.pbase.com/jezzibell/nybygge

Jag kommer att använda linolja på väggarna, samt ev. måla den galvade inredningen i svart.

Vi tog anbud från byggare i trakten när vi byggde nytt stall, då var det för platta vvs, el, ytter och innerväggar, färdig sadelk. m. skrubbar samt fikarum och toa, rubbet. Boxinredningen satt vi upp själva.
www.hembergagard.se om någon vill se bilder, många från ett tidigt skede. Stallet har 8 boxar sadelk. täckestork, fikarum och toa. Vi har inte så stor foderdel efter som vi balar allt grovfoder.

Stallet med hagar (flyttade dom gamla hagarna) röjde mark till dom, ridbanan så gick det på 1,2 milj. Boxarna är 12m2 utom 1 som är 15m2. Gallren är inte galvade utan sandblästrade och sprutade med en speciell industrifärg. Och en 3 meter bred stallgång.

Lycka till med byggandet, Kicki :)

Ska snart bygga stall och har lejt bort allt.
Vår kommer att gå på ca 1.2 milj. Då är det ett stall på 200 kvm. Isolerat, 7 boxar, spolspilta, sadelkammare, torkrum, foderkammare, toalett, Skärmtak 4 m, inkl el och allt. Mkt oengar men tid är pengar också och vi har inte tid att göra det själv för då får hästarna sova ute hela vintern :)

Tack snälla alla för bilder och svar! Jag vill bygga med 4 boxar sadel o foderkammare, grejen är det att min sambo vill bygga ihop en maskinhall intill och vill att hela byggnaden blir i plåt! men hallå? i plåt???
kommer det inte att se lustigt ut? kan inte minnas att jag sett nåt stall i plåt nångång.
Vad kan detta gå på? 12*34 m alltså och så dra vatten o el samt gjuta plattan

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 000
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 938
Senast: Verdandi
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
26 101
Senast: Buck
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 725
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka