Kropp & själ Ständig träningsvärk!

#41
Eftersom andningen är något som sker automatiskt så är många omedvetna om hur vi andas. Att bli medveten om det, är ungefär som att bli medveten om hur rörelserna på ett intensivpass ska göras korrekt för att ge maximal effekt och för att inte slita onödigt på kroppen. Det är alla som tränar medvetna om. Du kan göra armhävningar på olika sätt för att göra dem mer effektiva eller mindre jobbiga. Här kan man välja att göra 5 korrekta och effektiva och väldigt tuffa eller göra 15 och oeffektiva. Att börja andas med näsan ÄR en träning i sig om man tidigare inte tänkt på det. Det är superbra att börja och öppna munnen när det börjar kännas obehagligt. Men att hela tiden sträva efter att det är där luften ska in och ut (och inte genom munnen) Ungefär som att jag gör hellre 5 korrekta armhävningar och försöker öka succesivt än 15 oeffektiva.
När jag började andas medvetet under joggingpassen fick jag sänka tempot rejält och torka snor stup i ett. Nu när jag tränat detta i något år så visst snorar jag lite, och visst öppnar jag munnen vid en uppförsbacke eller en rusning, men så fort jag kan skall käften stängas. Ibland känns det som du beskriver att man ska sprängas-men det gör det ju inte. Det känns obehagligt ...men vinsten ligger i att återhämtningen går fortare om jag tvingar mig själv att stänga munnen.
Det här med medveten andning är verkligen så intressant och så enormt effektivt för vårt välmående!
 
#43
Det här med medveten andning är verkligen så intressant och så enormt effektivt för vårt välmående!
JA:) Att medvetet och effektivt syresätta kroppen borde vara ett ämne i skolan. Jag tänker väldigt mycket på min andning, sover med tejpad mun :nailbiting: och tränar regelbundet med en "andningstränare" i munnen. Att bli medveten om andningen blir man också väldigt medveten om hur illa människor i ens omgivning andas. Får kväva viljan att be folk stänga munnen:eek:
 
#44
JA:) Att medvetet och effektivt syresätta kroppen borde vara ett ämne i skolan. Jag tänker väldigt mycket på min andning, sover med tejpad mun :nailbiting: och tränar regelbundet med en "andningstränare" i munnen. Att bli medveten om andningen blir man också väldigt medveten om hur illa människor i ens omgivning andas. Får kväva viljan att be folk stänga munnen:eek:
Ja. Jag har enormt mycket nytta av det och framförallt var nyttan enorm när jag började bli friskare. Med mycket smärta under många år andades jag med små små andetag och högt upp. När jag väl hade fått hjälp att ens kunna andas normalt (dvs. smärtan började avta och jag fick hjälp att "öppna upp" bröstkorgen som var helt "stängd", kändes som en korsett över lungorna, för att hela kroppen dragits ihop sig så av smärtan) så var medveten andning det som hjälpte enormt mycket. Visst krävs träning för att ens bli medveten om hur man andas men det och att sova med tejpad mun var inte det svåraste för mig att få till (detta trots att jag gick som katten runt het gröt i två veckor innan jag äntligen testade att tejpa) utan det var att prata och fortsätta andas genom näsan som var svårast. Det krävs endel men vinsterna är enorma. Min sömn förbättras med ca 50% av att sova med tejpad mun (både i kvalitet och i längd) och i stressande situationerna är det verkligen guld förutom då att den dagliga huvudvärken har minskat, den kroniska nästäppan har minskat (märker direkt om jag har slarvat för då ökar både nästäppan och huvudvärken) och konditionen förbättrades.

Andningstränaren använde jag endel i början men eftersom det var att prata och fortsätta andas genom näsan som var svårast för mig, det andra gick så mycket lättare, så var det ett tag sedan.

Hur andra gör, har på sig eller ser ut lägger jag aldrig märke till, inte mer än om de tuggar med öppen mun mitt emot mig. Det är först om någon verkligen har något problem de delar med sig av som jag lägger märke till hur de andas.
 
#45
JA:) Att medvetet och effektivt syresätta kroppen borde vara ett ämne i skolan. Jag tänker väldigt mycket på min andning, sover med tejpad mun :nailbiting: och tränar regelbundet med en "andningstränare" i munnen. Att bli medveten om andningen blir man också väldigt medveten om hur illa människor i ens omgivning andas. Får kväva viljan att be folk stänga munnen:eek:
Tillägg, det borde vara ett ämne i skolan och då ett ämne som återkommer minst två gånger i veckan i varenda årskurs och det borde vara något som lärs ut till alla som har någon form av ångest och/eller som är stressade. Att andas rätt ger så stora hälsovinster att det för mig känns helt vansinnigt att låta bli. Bara det här med att snarka, det vet vi ger sämre sömn med allt det drar med sig av elände och sjukdomar och med en så enkel grej som tejp för munnen så försvinner det. Glädjande nog togs faktiskt medveten andning upp inför en operation jag skulle göra för några år sedan. Tyvärr drog de inte hela konceptet utan lite halvt sådär men det kändes ändå som ett steg på vägen att även vården påtalar hur viktig andningen är!
 
#47
Magnesium och b-vitamin har jag fått ordinerat för muskelvärk och kramp. Sen om man fortfarande menstruerar så kan det vara god ide att kanske se över sitt järnintag.
Ett hett bad med epsomsalt är mumma för en trött och utarbetad kropp så det brukar jag varva med dagarna efter ett hårt pass. Betänk även att kroppen inte kan ta upp 100% av kosttillskott i tablettform, så jag skulle försöka hitta flytande form om jag var du. Mivitotal har en bra multivitamin som finns i både kapsel och flytande son jag blandar i juice. Dock kan den som mycket annat ha en laxerande effekt 🤪 så tricket är att börja med en liten dos, ex en tesked om dagen första veckan 😂
 
#48
Magnesium och b-vitamin har jag fått ordinerat för muskelvärk och kramp. Sen om man fortfarande menstruerar så kan det vara god ide att kanske se över sitt järnintag.
Ett hett bad med epsomsalt är mumma för en trött och utarbetad kropp så det brukar jag varva med dagarna efter ett hårt pass. Betänk även att kroppen inte kan ta upp 100% av kosttillskott i tablettform, så jag skulle försöka hitta flytande form om jag var du. Mivitotal har en bra multivitamin som finns i både kapsel och flytande son jag blandar i juice. Dock kan den som mycket annat ha en laxerande effekt 🤪 så tricket är att börja med en liten dos, ex en tesked om dagen första veckan 😂
Flytande vs tablett lär inte spela någon direkt roll men däremot kan vilken form av mineralen/vitaminen som används ha stor betydelse. Vissa varianter har kroppen mycket sämre upptag av men det är inte direkt relaterat till flytande vs tablett utan vad man väljer att använda i produkten.
 
#49
Det är ohälsosamt att andas med munnen. Trång näsa kommer sig nästan alltid av att den inte används tillräckligt. Use it or lose it :bow: När du munandas får du i dig för mycket syre och då sjunker samtidigt koldioxidhalten i ditt blod. Tro det eller ej, men med en låg halt koldioxid så syresätts kroppen väldigt mycket sämre. Börja betrakta en korrekt näsandning lika viktigt som det är att sova. Dålig sömn i många år kan göra dig sjuk. Detsamma med undermålig andning (som ju blir när man andas med munnen)
Jag har kollat lite på det här du skriver om andning för jag tyckte faktiskt att det låter lite konstigt. Alla sidor jag kollar på när jag googlar på andning vid träning så pratar ingen om det här med koldioxiden du skriver om i ett inlägg, snarare tvärt om att man inte vill ha en hög halt av koldioxid.
Inte heller hittar jag nåt om att det skulle vara skadligt att inte använda näsan.
Skulle du kunna ge tips på var jag kan läsa om det här då jag själv tränar mycket kondition.

Jag tänker också på alla elitidrottare, maratonlöpare eller som är aktuellt nu skidåkare. Det inte inte många man ser som inte andas genom munnen och om det är så dåligt borde väl dom ha fått träna på att använda näsan?
 
#50
Jag har kollat lite på det här du skriver om andning för jag tyckte faktiskt att det låter lite konstigt. Alla sidor jag kollar på när jag googlar på andning vid träning så pratar ingen om det här med koldioxiden du skriver om i ett inlägg, snarare tvärt om att man inte vill ha en hög halt av koldioxid.
Inte heller hittar jag nåt om att det skulle vara skadligt att inte använda näsan.
Skulle du kunna ge tips på var jag kan läsa om det här då jag själv tränar mycket kondition.

Jag tänker också på alla elitidrottare, maratonlöpare eller som är aktuellt nu skidåkare. Det inte inte många man ser som inte andas genom munnen och om det är så dåligt borde väl dom ha fått träna på att använda näsan?
Jag har inte hört talas om det heller och då har jag ändå träning som en del av mitt yrke. Vore jätteintressant om @gulan kunde plocka fram några länkar.
 
#52
Hur lägger du upp din träning? (hittade inte det i tråden) 4 grupppass i veckan är mer än ett varannan dag. Många gruppass är ju uppbyggda så du tränar hela eller stora delar av kroppen under varje pass. Så jag funderar över hur en vanlig vecka ser ut för dig och om kropp hinner vila ordentligt mellan passen?
 
#53
Även jag har googlat och pratat med min partner som är idrottstränare på elitnivå och ingenstans kan jag hitta något vetenskapligt om det här med att man inte ska låta kroppen själv reglera andningen vid ansträngning.
Jag har kollat lite på det här du skriver om andning för jag tyckte faktiskt att det låter lite konstigt. Alla sidor jag kollar på när jag googlar på andning vid träning så pratar ingen om det här med koldioxiden du skriver om i ett inlägg, snarare tvärt om att man inte vill ha en hög halt av koldioxid.
Inte heller hittar jag nåt om att det skulle vara skadligt att inte använda näsan.
Skulle du kunna ge tips på var jag kan läsa om det här då jag själv tränar mycket kondition.

Jag tänker också på alla elitidrottare, maratonlöpare eller som är aktuellt nu skidåkare. Det inte inte många man ser som inte andas genom munnen och om det är så dåligt borde väl dom ha fått träna på att använda näsan?
Jag har inte hört talas om det heller och då har jag ändå träning som en del av mitt yrke. Vore jätteintressant om @gulan kunde plocka fram några länkar.
Vad gäller andning vid hårdare träning eller något om koloxidens inverkan vet jag inget för jag har inte kommit längre än till promenader med en snitthastighet på 5 km i timmen men det jag skrivit om är medveten andning. Googla alltså på "medveten andning" för att läsa mer :)
 
#54
Vad gäller andning vid hårdare träning eller något om koloxidens inverkan vet jag inget för jag har inte kommit längre än till promenader med en snitthastighet på 5 km i timmen men det jag skrivit om är medveten andning. Googla alltså på "medveten andning" för att läsa mer :)
Medveten andning är en sak, att det skulle vara bra med mer koldioxid och att bara andas med näsan är en annan.

Att man kan påverka resultatet av träningen med medveten andning är jag medveten (:D) om!
 
#55
Flytande vs tablett lär inte spela någon direkt roll men däremot kan vilken form av mineralen/vitaminen som används ha stor betydelse. Vissa varianter har kroppen mycket sämre upptag av men det är inte direkt relaterat till flytande vs tablett utan vad man väljer att använda i produkten.
Jasså har jag blivit så felinformerad? Jag vet att vad du menar på stämmer bra överens med tex magnesium som finns i olika form och funkar och verkar olika tack vare det. Kan det ha att göra med att jag har lite magbesvär som gör att det där med tablett vs. Flytande stämmer för MIG men kanske har mindre betydelse för andra?
 
#56
Jasså har jag blivit så felinformerad? Jag vet att vad du menar på stämmer bra överens med tex magnesium som finns i olika form och funkar och verkar olika tack vare det. Kan det ha att göra med att jag har lite magbesvär som gör att det där med tablett vs. Flytande stämmer för MIG men kanske har mindre betydelse för andra?
Det är väl mycket möjligt att de med högre kvalitet/rätt form av ämnen oftare kommer i flytande :) Men vad jag vet så har inte formen någon funktion i sig men även jag kan ha fel :D

Vi är iaf båda överens om att inte alla former av mineralerna och vitaminerna är likvärdiga :)
 
#57
Att ha för lite syre i blodet är skadligt, kroppen skadas av det. Att ha för hög syremättnad så det blir farligt får man inte av vanlig andning vid träning.
Redan vid några procents nedgång av syremättnaden kan ge kännbar effekt, och under 90% känns det ännu mer, och börjar bli farligt. Under 70% krävs akutvård.
 
#58
Funderar om det kan komma av att en del extrema atleter t ex tävlingscyklister höghöjdstränar för att öka prestationen? Det ska ju öka syreupptagningsförmågan och blir nästan som en sorts doping.
 
#59
Att ha för lite syre i blodet är skadligt, kroppen skadas av det. Att ha för hög syremättnad så det blir farligt får man inte av vanlig andning vid träning.
Redan vid några procents nedgång av syremättnaden kan ge kännbar effekt, och under 90% känns det ännu mer, och börjar bli farligt. Under 70% krävs akutvård.
Ja det vet man ju men det här med näsandning var nåt nytt!
 
#60
Hur lägger du upp din träning? (hittade inte det i tråden) 4 grupppass i veckan är mer än ett varannan dag. Många gruppass är ju uppbyggda så du tränar hela eller stora delar av kroppen under varje pass. Så jag funderar över hur en vanlig vecka ser ut för dig och om kropp hinner vila ordentligt mellan passen?
Måndag lågintensiv rörlighet, tisdag hela kroppen i lågintensiv form, onsdag överkropp, freden mage och rygg
 

Hästar nu

Övrigt nu

Dagbok

Radannonser

  • Springpony sælges

Hästnyheter

Bukefalos

  • Syns inte
Rekommenderas av Google:
Upp