Stannar ni hemma från jobbet om ni är sjuka?

Ett annat problem som jag hade när jag hade två deltidsjobb (jobbade oftast måndag-onsdag på ett ställe ena veckan, sen torsdag och fredag på det andra, plus lördagen på det jobbet som hade helgöppet) var att man förlorar sjukt mycket pengar om man behöver ta ut två karensdagar. Säg att jag blev sjuk så att jag inte kunde gå till jobbet på onsdagen = en karensdag. Men eftersom jag skulle gå till det andra jobbet på torsdagen sen måste jag ta ut en karensdag till. Nu har jag som jag skrev i mitt första inlägg enbart stannat hemma två gånger varav den ena visade sig vara "i onödan" och jag kunde gå till jobbet som vanligt nästföljande dag. Men vid det andra tillfället var det bara att släpa sig iväg (förkylning) efter första dagen.

På mitt butiksjobb drog de, uppenbarligen, en hel dagslön för åtta timmars arbetsdag (drygt en tusenlapp) för karensdag, även om jag egentligen bara skulle jobbat fem timmar enligt schemat och tjänat ungefär hälften av det de drog i karens. Nu jobbar väl de flesta människor på ett och samma jobb i och för sig, men det är ändå några som har två.

@Hyacinth jag resonerar ungefär som du (förutom jag jag inte behöver bry mig om karensdag). Jag är nästan aldrig mer än småförkyld - men när jag är det så jobbar jag när jag orkar, men inte med feber eller om näsa och ögon rinner som en kran.

Däremot nyser eller hostar jag aldrig rakt ut, håller lite avstånd till folk om jag är förkyld och träffar jag utomstående i tjänsten så tar jag inte i hand och förklarar det med att jag är förkyld. (Vilket de flesta säger Äsch om och hälsar i hand ändå).

Men varför är det ett problem att man blir förkyld?
Det är irriterande, ja.
Men det är ju inte en allvarlig sjukdom.

I mitt fall: jag blir ordentligt förkyld 1-2 gånger per år. Det här året har det varit irriterande segdraget med de där klassiska "omtagen". 5-6 veckor eller något sådant vid det här laget.
Irriterande.
Och med tanke på att jag har ganska få kontaktytor så är det troligaste att jag blivit smittad på jobbet.
Dock inte av mina arbetskamrater, utan mycket mer troligt av något av alla de förkylda barn som kommer för bedömning. De där som ska tittas i hals och öron och lyssnas lungor på. Och som hostar och nyser på mig och snorar på mig.

Jaha, och?

Att bli förkyld är irriterande, inte värre än så. Man blir frisk.

Det beror kanske på hur känslig man är. Jag blir så förkyld att jag tappar rösten, får så ont i halsen att jag får problem med att andas, hostar så jag håller på att kvävas och skrämmer slag på alla i omgivningen. Ofta blir jag yr också.

Jag kan inte prata i telefon och inte ha möten med klienter när jag mår så, jag är inte till särskilt stor nytta för min arbetsgivare. Och om jag inte pratar med eller träffar folk har jag sällan något att skriva.

Jag har också lärt mig att om jag är "tapper" och släpar mig till jobbet ändå så blir det bara värre. En gång slutade det med att jag var sjuk i sammanlagt sex veckor, två veckor då jag jobbade trots sjukdom och sedan fyra veckor som jag behövde vara hemma. Jag var sjukskriven av läkare för att jag inte kunde prata.

Det är irriterande, ja.

I mitt fall: jag blir ordentligt förkyld 1-2 gånger per år. Det här året har det varit irriterande segdraget med de där klassiska "omtagen". 5-6 veckor eller något sådant vid det här laget.
Irriterande.
Och med tanke på att jag har ganska få kontaktytor så är det troligaste att jag blivit smittad på jobbet.
Dock inte av mina arbetskamrater, utan mycket mer troligt av något av alla de förkylda barn som kommer för bedömning. De där som ska tittas i hals och öron och lyssnas lungor på. Och som hostar och nyser på mig och snorar på mig.

Jaha, och?

För mig är det ett stort problem att bli förkyld så ofta, jag är säkert förkyld 8 gånger per år minst. Dels för att jag inte kan jobba och dels för att jag inte kan träna. Och jag måste träna pga min kroniska smärta och har ett strikt träningsprogram och när jag då blir sjuk så ofta måste jag börja om träningen....en ond cirkel blir det hela tiden. Jag blir deprimerad av att jag ständigt är sjuk antingen i magsjuka eller i förkylning, Det blir inga allvarliga infektioner av det men det förstör mycket av min livskvalité. Så jag tycker man inte ska bagatellisera det här med att kollegor kommer till jobbet snoriga. Jag hatar det.

Lite ot

Undrar varför vi mår så olika vid förkylning? Jag lovar att jag inte känner efter speciellt mkt, utan jag får blodtrycksfall, blir helt snurrig osv.

Och andra tar 2 Panodil o Ipren o kör På?

Har jag tur så är det dag nummer 6-7 på förkylningen för mig...

det går inte att jämföra hur det känns för folk men första gångerna jag gjorde det trodde jag att jag typ skulle dö. Sen insåg jag att jag överlevde så nu vet jag att även om det snurrar en stund går det över.

Jag har haft jobb där sjukanmälan inte fanns på kartan. Jag hade influensa när det var revision, det var bara att pallra sig in och jobba ändå. Deadlines blir inte flexibla för att jag blir sjuk eller det kommer en påsk mitt i.

Den är utbytt och jag har använt flera olika. Så det är liksom ingen inbillning oavsett vad läkaren säger :(

Kroppstemperaturen kan vara förhöjd utan att man har feber. I ditt läge skulle jag sluta ta tempen så ofta.

Men alltså, vilka grader av förkylning pratar vi om?
Jag får erkänna att jag faktiskt inte vet när förkylning smittar, alltså under vilken del i sjukdomsfasen.
Men jag är väldigt ofta förkyld. Det skulle inte funka att vara hemma av hänsyn till andra sålänge jag kan sköta jobbet..

Förkylningar smittar även innan man får symtom. Så det här med att stanna hemma när man är sjuk kommer liksom inte lösa så mycket.

Jag är hemma när mitt allmäntillstånd kräver det, vilket brukar sammanfalla med att jag inte tycker att det känns ok att visa mig i skolan/på jobbet i det skicket.

Jag är hemma när mitt allmäntillstånd kräver det, vilket brukar sammanfalla med att jag inte tycker att det känns ok att visa mig i skolan/på jobbet i det skicket.
Jag gör likadant.

Skulle jag stanna hemma vid minsta lilla förkylningssymtom skulle jag knappt kunna jobba på hela vinterhalvåret... På de flesta arbetsplatser går det väl att jobba utan att smitta kollegor genom att hålla lite avstånd och vara noga med hygienen.

Det är irriterande, ja.

Irriterande.

Jaha, och?

För dig kanske det bara är irriterande. För mig innebär det inkomstbortfall, missad träning och upp till två veckor i sängen. Alltid. Den där förkylningen där näsan bara rinner lite, den har jag aldrig.

Ibland vill jag göra som Johan Olsson gjorde inför VM då han var helt isolerad i en stuga i fjällen några månader innan för att bara träna och hålla sig frisk. Kontakten med sina barn fick han sköta över Skype. Då kunde jag komma nånstans i min egen träning och min kropp kunde återhämta sig kanske. Skrev jag förresten att jag är förkyld igen? Nåja, bara en månad sen sist en får vara tacksam.

Så då är det bättre att andra, som inte upplever sig som sjuka, tar inkomstbortfallet istället?

Om folk var hemma istället för att släpa sig till jobbet i alla lägen skulle både jag och de vara hemma någon gång per år. Nu jobbar jag inte längre med folk som kommer sjuka till jobbet, tack och lov, men då jag gjorde däckade jag ca varannan månad. Bara för att några inte kunde stå ut med några sjukdagar per år. Läser man den här tråden är det dessutom flera som går till jobbet trots att de känner sig sjuka och borde vara hemma.

Nej, jag menar bara att det vore trevligt om folk faktiskt kunde inse det olämpliga i att smitta ned andra.

Jag tycker att det är helt orimligt att anse att sjuka människor inte ska gå till t ex affären. Man måste ju gå dit för att införskaffa föda, trots att man är sjuk. Dessutom så smittar man oftast innan man ens vet om att man är sjuk, så i så fall skulle man få isolera sig totalt.

Jag har alltid trott att man smittar mest dagarna innan det bryter ut? :nailbiting: Vanlig förkylning alltså?

Jag har ju aldrig jobbat ordentligt men när jag studerade och hade praktik stannade jag hemma om jag blev vinglig eller ''tjock i skallen'', när det tar evigheter att tänka ut enkla saker tex.
Hade inga problem att maka iväg mig med feber sålänge den inte påverkade mig för mycket eller om det var lätta arbetsuppgifter.

Ni som jobbar på kontor tex kan man inte be chefen införskaffa handsprit och sätta ut på några ställen där folk går förbi? Skitlätt att sprita sig ju.

På tåget brukade jag lägga halsduk runt munnen och näsan om jag glömt munskyddet. Tycker det borde vara lika självklart i västvärlden som i Asien att ha munskydd för att inte smitta andra:confused:

Ibland vill jag göra som Johan Olsson gjorde inför VM då han var helt isolerad i en stuga i fjällen några månader innan för att bara träna och hålla sig frisk. Kontakten med sina barn fick han sköta över Skype. Då kunde jag komma nånstans i min egen träning och min kropp kunde återhämta sig kanske. Skrev jag förresten att jag är förkyld igen? Nåja, bara en månad sen sist en får vara tacksam.

Jag delar din frustration. Men tyvärr är ju det priset man betalar för att leva i en social samvaro till viss del. Personligen tror jag att stress och andra saker som påverkar immunförsvaret negativt gör att vi som drabbas "hårt", och därmed tenderar att bli frustrerade, dock borde satsa på andra saker än att känna agg över att sjuka människor går utanför dörren. (Vet att du inte skrev så, bara mina tankar).

Det beror kanske på hur känslig man är. Jag blir så förkyld att jag tappar rösten, får så ont i halsen att jag får problem med att andas, hostar så jag håller på att kvävas och skrämmer slag på alla i omgivningen. Ofta blir jag yr också.

Jag kan inte prata i telefon och inte ha möten med klienter när jag mår så, jag är inte till särskilt stor nytta för min arbetsgivare. Och om jag inte pratar med eller träffar folk har jag sällan något att skriva.

Jag har också lärt mig att om jag är "tapper" och släpar mig till jobbet ändå så blir det bara värre. En gång slutade det med att jag var sjuk i sammanlagt sex veckor, två veckor då jag jobbade trots sjukdom och sedan fyra veckor som jag behövde vara hemma. Jag var sjukskriven av läkare för att jag inte kunde prata.
Jag får också yrsel ofta i samband med förkylningar och blir svullen i öronen :P väldigt distraherande och obehagligt.

Det beror på hur sjuk jag är. Har jag feber, är påverkad med allmäntillståndet eller har kraftig hosta så stannar jag hemma. Annars går jag till jobbet
Jobbar i hemtjänsten kan jag tillägga. Man drar sig för att vara hemma för att det är så svårt att få in vikarier. Samtidigt kan man inte åka till vårdtagarna om man är sjuk.

Brukar aldrig vara sjuk men nu har jag gått och dragit med förkylning till och från hela hösten och vintern. Misstänker att orsaken är att man springer in och ut hela tiden i jobbet, varmt och kallt om vartannat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 579
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
19 854
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en... 6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka