Stannar ni hemma från jobbet om ni är sjuka?

och den poängen håller jag helt med dig om!
Japp, jag misstänkte det :D

Mina föräldrar bor på äldreboende, går aldrig ut och träffar bara oss barn. Ingen av oss barn är förkylda. Men nu är mamma förkyld och pappa ligger på sjukhus med lunginflammation (CRP på 300 när han kom in :meh:). I deras fall bör det alltså ha varit personalen som bär smittan mellan de boende, min syster hade hört att många på boendet var förkylda. Sådant är ju svårt att undvika.

Alla verkar så säkra på att de vet vem som smittar dem? Det räcker ju att åka buss eller gå in på Ica för att få förkylningssmitta. Det är ju inte säkert att det var snorige Olle på jobbet som smittade en.

Jag brukar skratta åt mig själv för jag tvättar rutinmässigt händerna när jag kommer in hemma. Och sedan greppar jag mobilen igen för trehundrade gången den dagen ...
Varför vilja förminska problemet med att folk går till jobbet sjuka? Självklart kan man bli smittad i tunnelbanan, på Ica eller liknande också. Men problemet med sjuka kollegor kvarstår.

om du har samma förhöjda temp varje dag sedan flera år tillbaka så kanske det är din normaltemp
ja kanske, kan den ändras? Det kommer i sådana vågor under dagarna. Alltid förkyld och alltid ont i kroppen, leder och muskler. Jag har fått för mig att det pågår någon inflammatorisk process men det kanske är normal-nivån nuförtiden. Eftersom jag inte tar tempen längre så vet jag ju inte exakt hur den är.

Varför vilja förminska problemet med att folk går till jobbet sjuka? Självklart kan man bli smittad i tunnelbanan, på Ica eller liknande också. Men problemet med sjuka kollegor kvarstår.

Men varför är det ett problem att man blir förkyld?
Det är irriterande, ja.
Men det är ju inte en allvarlig sjukdom.

I mitt fall: jag blir ordentligt förkyld 1-2 gånger per år. Det här året har det varit irriterande segdraget med de där klassiska "omtagen". 5-6 veckor eller något sådant vid det här laget.
Irriterande.
Och med tanke på att jag har ganska få kontaktytor så är det troligaste att jag blivit smittad på jobbet.
Dock inte av mina arbetskamrater, utan mycket mer troligt av något av alla de förkylda barn som kommer för bedömning. De där som ska tittas i hals och öron och lyssnas lungor på. Och som hostar och nyser på mig och snorar på mig.

Jaha, och?

Att bli förkyld är irriterande, inte värre än så. Man blir frisk.

Jag är inte säker på hur du menar.
Menar du att gamlingarna skulle dö för att personalen kommer trots förkylning?
Eller menar du att de skulle dö pga avsaknaden på personal?

Jag tror inte att det skulle ske just fler dödsfall pga förkylningsfrånvarande personal. Men det skulle kunna vara väldigt jobbigt att inte få läkemedel eller inte få hjälp på toaletten pga frånvarande personal.
Jag tror heller inte att några gamla människor dör pga att personalen är förkyld.

Och på exempelvis en vårdcentral skulle säkert ingen patient dö på grund av att personalen var sjukfrånvarande. Däremot skulle det ju bli ganska mycket gnissel om människor inte får recept och inte får den tid de vill ha när de vill ha den.

För mig var det synnerligen problematiskt när teknikern som skulle installera min nya luftvärmepump i höstas inte kunde komma på avtalad dag pga förkylning.
Företaget löste problemet, men det var inte alldeles enkelt. De kallade nämligen in en annan stackars utsliten/överarbetad tekniker att jobba extra på helgen för att täcka upp.
Jag accepterade nämligen inte ytterligare en månads väntetid för installationen - det hade blivit i stort sett omöjligt för mig att lösa.
Nu missförstod du. Sjuk personal som arbetar smittar. Och jag pratar fortfarande inte om lite snuva.

För min del var det iaf solklart att mina förkylningar kom från mitt barn och inte från kollegorna. De åren mitt barn gick på förskolan var jag sjuk ofta!! Varje förkylning innebar feber och sjukskrivning och jag var förkyld jätteofta!! Nu när barnet går i skolan så är jag förkyld och sjuk normalt ofta och nu kan jag ha förkylning utan feber. De är faktiskt oftast utan feber numera. Samma jobb, i stort sett samma kollegor. Samma kontor osv.

Jag tror inte att det skulle ske just fler dödsfall pga förkylningsfrånvarande personal. Men det skulle kunna vara väldigt jobbigt att inte få läkemedel eller inte få hjälp på toaletten pga frånvarande personal.
Jag tror heller inte att några gamla människor dör pga att personalen är förkyld.

Utifrån mina föräldrar just nu - så tror jag att vårdpersonal kan bära på smitta utan att själva vara sjuka. Det går inte att undvika. Och trots att min pappa är så risig så håller jag med dig. Jag tycker inte heller att en förkylning är en katastrof för den som inte får t ex astmaattacker av den. För genomsnittspersonen är det trots allt inte ebola vi tala om.

På vårdavdelningen för gamlingar där min pappa ligger just nu så sitter stora röda lappar vid ingången: Vi har mycket influensa och förkylningar på sjukhuset just nu, så gå inte in här om du har förkylningssymtom.

Det är så långt de anser att de behöver gardera sig, uppenbarligen, trots att deras patienter är sköra.

Men varför är det ett problem att man blir förkyld?
Det är irriterande, ja.
Men det är ju inte en allvarlig sjukdom.

I mitt fall: jag blir ordentligt förkyld 1-2 gånger per år. Det här året har det varit irriterande segdraget med de där klassiska "omtagen". 5-6 veckor eller något sådant vid det här laget.
Irriterande.
Och med tanke på att jag har ganska få kontaktytor så är det troligaste att jag blivit smittad på jobbet.
Dock inte av mina arbetskamrater, utan mycket mer troligt av något av alla de förkylda barn som kommer för bedömning. De där som ska tittas i hals och öron och lyssnas lungor på. Och som hostar och nyser på mig och snorar på mig.

Jaha, och?

Att bli förkyld är irriterande, inte värre än så. Man blir frisk.
Om det påverkar mitt allmäntillstånd så är det ett problem. I dessa influensatider ett större problem.

Feber, rejäl snuva, hosta, halsont.

De flesta som svarat i tråden stannar ju hemma när vi har feber.
Rejäl snuva, hosta och halsont i kombination är ju väldigt vanliga symtom vid förkylning.
Inget konstigt med det.
Mer än att du i ena stunden skriver att du inte diskuterar "lite snuva" när andra diskuterar förkylning.
Det du åsyftar med "sjuk" verkar ju vara det många andra syftar på när man skriver förkylning (undantaget febern, då): snuva, hosta och eventuellt halsont.
Förkylning.

Ska man i din mening stanna hemma så länge man hostar?
Grattis, jag borde vara hemma ungefär 11 av årets 12 månader (jag har astma och kronisk hosta, tror faktiskt inte det gått en dag de senaste ca 20 åren som jag inte hostat upp lite slem).

• Gilla
Reactions: Ray
Det vanliga är ju upprepade förkylningar när man byter miljö och umgänge . Sen blir ju immunförsvaret rustat för just dessa baciller:p
Vi var sjuka första tiden på dagis. Eller ja, förkylda. Nu är det mer sällan. För mig så spelar smittvägen mindre roll. Jag får ha koll på min egen hygien och pussar jag snoriga dagisbarn så får jag väl skylla mig själv.
Sömn är tydligen bästa boten har jag hört. Funkar på mig- sover jag bra och har lugn och ro blir jag mindre förkyld. Stress och sömnbrist så blir det värre. Att jobba gör ju inte förkylningen bättre direkt men frågan är ju om man smittar mer ju "sämre " man mår? Eller om man smittar lika bra fast man känner sig rätt frisk?

Om det påverkar mitt allmäntillstånd så är det ett problem. I dessa influensatider ett större problem.

Ber om ursäkt om jag verkar sarkastisk.
Men då måtte ha ett väldigt problemfritt liv om en förkylning är ett problem.

Influensa: nej, det är inte roligt. Man är sjukare längre.
Men de flesta som har influensa är ju så pass dåliga de första dagarna att de inte orkar jobba och stannar ju hemma (typiskt för influensa är ju uppemot 40 graders feber; i det läget är de flesta inte i skick för att jobba så jag tror att "sjuknärvaron" i influensa får anses som minimal).

• Gilla
Reactions: Ray

Men alltså, en karensdag är svindyrt. Jag tappar typ en tusenlapp per dag. Jag stannar inte hemma utan orsak, inte mina kollegor heller generellt. Jag har astma och får alltid problem vid förkylningar, är sällan sjuk men det blir långdraget när det händer. Jag blir mer upprörd om nån stannar hemma för en förkylning än om de kommer och gör sitt bästa. Typ som att åka till akuten för förkylning.
Det är vinter, baciller, typ alla snorar.
Nu har jag hållt barnet hemma nästan en vecka pga hosta, rossel och slem. Hen pallar inte en skoldag.
Hade jag jobbat just nu hade jag gått till jobbet och satt mig så avskilt som möjligt (eller jobbat hemma).

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 579
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
19 853
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en... 6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka