Stannar ni hemma från jobbet om ni är sjuka?

Är du utredd för me/cfs, kallas ofta för kronisk trötthetssyndrom. Feber efter ansträngning är ett av symptomen.

Nej, men har läst en del om det och jag känner verkligen igen mig i det. Dock inget som någon läkare har nämnt. Jag ska ta upp det på nästa läkarbesök :)

Efter att jag fick mina halsmandlar borttagna är jag alltid sjuk 6-7 dagar. Jag blir väldigt dålig och sängliggandes. Pest och pina!
Eftersom att jag arbetar i förskola så stannar jag hellre hemma en dag för mycket, om jag går tillbaka så omsjuknar jag. Så min kropp fungerar, bara att acceptera.

Man fungerar så olika! Min man går till arbetet så länge han inte är magsjuk eller har allt för hög feber, för att hans kropp orkar. Det skulle jag aldrig klara!

Jag brukar skratta åt mig själv för jag tvättar rutinmässigt händerna när jag kommer in hemma. Och sedan greppar jag mobilen igen för trehundrade gången den dagen ...

Det borde vara en strikt regel (lag!!!) för alla, att tvätta händerna när en kommer in.
Nu har ju jag emetofobi och säkerhetsbeteenden är ju inte något att uppmuntra. Och för min del så går det i perioder. Men jag tvättar alltid min telefon och använder olika skal. Ibland gör jag det inte alls, de perioder jag har fobin under kontroll.

det går inte att jämföra hur det känns för folk men första gångerna jag gjorde det trodde jag att jag typ skulle dö. Sen insåg jag att jag överlevde så nu vet jag att även om det snurrar en stund går det över.

Jag har haft jobb där sjukanmälan inte fanns på kartan. Jag hade influensa när det var revision, det var bara att pallra sig in och jobba ändå. Deadlines blir inte flexibla för att jag blir sjuk eller det kommer en påsk mitt i.

Har jag influensa och befinner mig upprätt så tuppar jag av. Att ta sig till jobbet skulle endast vara möjligt om någon bar dit mig.

Vid förkylning är det inte riktigt så illa, men håller jag mig upprätt för länge så tuppar jag av även då.

Om folk var hemma istället för att släpa sig till jobbet i alla lägen skulle både jag och de vara hemma någon gång per år. Nu jobbar jag inte längre med folk som kommer sjuka till jobbet, tack och lov, men då jag gjorde däckade jag ca varannan månad. Bara för att några inte kunde stå ut med några sjukdagar per år. Läser man den här tråden är det dessutom flera som går till jobbet trots att de känner sig sjuka och borde vara hemma.

Fast skulle jag stanna hemma så länge som jag hade symptom skulle det ju bli helt ohållbart. Jag hade gått på knäna ekonomiskt. Det här är tredje veckan med slemhosta nu.
Jag tänker att de allra flesta kan hantera vanligt förkylningssmitta och att man nog får ta att drabbas av det då och då både på arbetsplatser och ute i samhället.

Jag delar din frustration. Men tyvärr är ju det priset man betalar för att leva i en social samvaro till viss del. Personligen tror jag att stress och andra saker som påverkar immunförsvaret negativt gör att vi som drabbas "hårt", och därmed tenderar att bli frustrerade, dock borde satsa på andra saker än att känna agg över att sjuka människor går utanför dörren. (Vet att du inte skrev så, bara mina tankar).

Och jag har inget val vad det gäller immunförsvaret. Medicinerar jag inte som jag gör har jag inget liv.

Inte direkt till dig:
Jag förstår att det inte är kul att ta sjukdagar och att hänsynen inte bara ska gå åt ett håll men jag blir beklämd av attityden hos en del i tråden. Jag och flera andra har som sagt inget val och jag tycker nog vi kan förvänta oss lite hänsyn också. Jag förstår absolut att man måste gå och handla om man är sjuk men ge då faan i att stå på mina hälsenor och nys över mig (ett scenario jag har varit med om, jag fräste till ordentligt kan jag säga). Har man ett yrke där man har mycket med människor att göra kanske det inte är lämpligt att utföra det de dagarna man mår som sämst utan ha en annan syssla då om man är så pass att man kan jobba trots allt. Jag har vänt och gått ut från butiker där personalen uppenbart är ordentligt sjuka, det är som sagt inte värt det för mig.

Dvs förståelse - från båda hållen.

Och jag har inget val vad det gäller immunförsvaret. Medicinerar jag inte som jag gör har jag inget liv.

Inte direkt till dig:
Jag förstår att det inte är kul att ta sjukdagar och att hänsynen inte bara ska gå åt ett håll men jag blir beklämd av attityden hos en del i tråden. Jag och flera andra har som sagt inget val och jag tycker nog vi kan förvänta oss lite hänsyn också. Jag förstår absolut att man måste gå och handla om man är sjuk men ge då faan i att stå på mina hälsenor och nys över mig (ett scenario jag har varit med om, jag fräste till ordentligt kan jag säga). Har man ett yrke där man har mycket med människor att göra kanske det inte är lämpligt att utföra det de dagarna man mår som sämst utan ha en annan syssla då om man är så pass att man kan jobba trots allt. Jag har vänt och gått ut från butiker där personalen uppenbart är ordentligt sjuka, det är som sagt inte värt det för mig.

Dvs förståelse - från båda hållen.

Nej immunsupprimerade tog jag inte med i mina tankar där :) Det förstår jag måste vara otroligt påfrestande periodvis.

Och självklart ska man inte ösa smitta över folk när man är sjuk utan vara försiktig. Men från att vara försiktig till att isolera sig är det långt i min värld.

Jag har inget omdöme när det gäller mig själv. Nu har jag varit hemma två dagar pga huvudvärk. Måndag kom jag hem från jobbet och svimmade. Jag har en 20-30min minneslucka den dagen. Fick ligga inne på sjukhuset för observation över natten men inget avvikande hittades.
I efterhand hade det väl varit smartare att gå hem när jag började få huvudvärk och blev illamående. Men jag kunde ju omöjligt veta att jag skulle bli så dålig?
Huvudvärk smittar ju inte heller vad jag vet..
Jag sjukanmäler mig helst inte. Jag jobbar men tar inte rast samtidigt som cheferna(jag är enda anställda). Sjukanmäler mig helst inte pga dåligt samvete om jag inte är på jobbet och pga ekonomin. Tyvärr kan jag knappt stå på benen om jag har hög feber så då blir jag hemma. Annars anpassar jag bara arbetsuppgifterna efter ork och gör det lättare när jag känner mig sjuk.

Jobbar man så att man måste interagera med andra människor så stannar man hemma. Punkt slut. En förkylning med lite snuva för en person kan innebära livshotande sjukdom för den du möter.

Jag tänker lite att om man är en liten personalgrupp, där det kanske är svårast att vara borta, känner man väl dessutom varandra så pass bra att man hade vetat om någon är extremt känslig? Av kollegorna alltså? På mitt ena jobb var vi tre, på det andra fyra stycken som jobbade. Omöjligt att få in vikarier, men det ena var lättare att ersätta just mig med någon av övriga än på det andra. Hade någon av mina kollegor haft något problem med sitt immunförsvar hade jag vetat det i en sån tajt grupp. Då hade i alla fall jag tänkt ett varv extra innan jag gick till jobbet sjuk.

Jobbar man så att man måste interagera med andra människor så stannar man hemma. Punkt slut. En förkylning med lite snuva för en person kan innebära livshotande sjukdom för den du möter.

Om man gör det eller ej är ju en arbetsgivarfråga också. Till stor del. Finns det vikarier? Kan man ersättas på ett vettigt sätt? Kommer jag ha mycket mer jobb när jag kommer tillbaka till jobbet eller gör någon mitt jobb under tiden jag är sjuk? Vilken attityd har arbetsgivaren till sjukskrivningar? Osv. När jag var ung sommarjobbade jag på en känd snabbmatskedja och jag fick dumt nog feber och en kraftig förkylning under den perioden. Dag två ringer chefen mig och frågar om jag inte kan komma in ändå trots att jag är sjuk. Jag stod i köket och lagade maten...

Jag tänker lite att om man är en liten personalgrupp, där det kanske är svårast att vara borta, känner man väl dessutom varandra så pass bra att man hade vetat om någon är extremt känslig? Av kollegorna alltså? På mitt ena jobb var vi tre, på det andra fyra stycken som jobbade. Omöjligt att få in vikarier, men det ena var lättare att ersätta just mig med någon av övriga än på det andra. Hade någon av mina kollegor haft något problem med sitt immunförsvar hade jag vetat det i en sån tajt grupp. Då hade i alla fall jag tänkt ett varv extra innan jag gick till jobbet sjuk.

Att inte vara hemma när man är sjuk p g a att man jobbar i en liten grupp kan ju bli kontraproduktivt om man istället smittar ner en kollega som stannar hemma vilket gör att man själv får mer att göra.

Att inte vara hemma när man är sjuk p g a att man jobbar i en liten grupp kan ju bli kontraproduktivt om man istället smittar ner en kollega som stannar hemma vilket gör att man själv får mer att göra.

Och om chefen gör sig okontaktbar (det gör han!) under helgen och en av två blir sjuk? Och den som är frisk inte har nycklar?

Alltså egentligen vill jag inte försvara att man går till jobbet sjuk. Och hade jag haft minsta lilla möjlighet att jobba hemifrån hade jag gjort det. Men på mitt förra jobb var det i princip omöjligt att vara sjuk, alls, men särskilt på helgerna. Av mina totalt sju kollegor hade tre barn i förskoleåldern och en hade ett barn som jobbar i förskolan. Risken att de skulle smitta mig är rejält mycket större än tvärtom.

Jag delar din frustration. Men tyvärr är ju det priset man betalar för att leva i en social samvaro till viss del. Personligen tror jag att stress och andra saker som påverkar immunförsvaret negativt gör att vi som drabbas "hårt", och därmed tenderar att bli frustrerade, dock borde satsa på andra saker än att känna agg över att sjuka människor går utanför dörren. (Vet att du inte skrev så, bara mina tankar).
Men det här med sjukdomar är ett större samhällsproblem än så. Att utmattningsdiagnoserna ökar t ex handlar väldigt mycket om den ökande stressen i arbetslivet, vi ska klara av så mycket mer på så mycket kortare tid. Vi håller på att stressa ihjäl oss. Är det inte stressen på jobbet så är det stressen med andra saker som gör oss nedsatta och mera mottagliga för förkylningar mm. Jag har en arbetsgivare som helst vill att jag jobbar dygnet runt gratis typ. En sådan arbetsgivare får ju också personal som ofta är sjuka.

Tycker det är ett orimligt argument att det är ”omöjligt att vara sjuk på min arbetsplats”. Finns det ingen som helst backup om personal inte kan ta sig till jobbet är det ju allvarliga brister på arbetsplatsen. Det måste ju indirekt också leda till en väldig stress för samtliga medarbetare. Jag har också jobbat i butik och varit ensam ansvarig för öppning/stängning osv, men det har alltid funnits en plan B om något kör ihop sig.

Det borde vara en strikt regel (lag!!!) för alla, att tvätta händerna när en kommer in.
Nu har ju jag emetofobi och säkerhetsbeteenden är ju inte något att uppmuntra. Och för min del så går det i perioder. Men jag tvättar alltid min telefon och använder olika skal. Ibland gör jag det inte alls, de perioder jag har fobin under kontroll.
Du tänker att samhället skulle anpassas efter de som är rädda för att kräkas? Det kan vi nog inte hoppas på ;)

Ni som är sjuka så ofta men "normalfriska" i övrigt, finns det inga sätt för er att höja ert immunförsvar? Det låter ju orimligt att behöva vara förkyld någon gång i princip varje månad, året runt :crazy: Jag förstår att man säkert testat det mesta om man har sådana problem men..

• Gilla
Reactions: Sel
Fast skulle jag stanna hemma så länge som jag hade symptom skulle det ju bli helt ohållbart. Jag hade gått på knäna ekonomiskt. Det här är tredje veckan med slemhosta nu.
Jag tänker att de allra flesta kan hantera vanligt förkylningssmitta och att man nog får ta att drabbas av det då och då både på arbetsplatser och ute i samhället.

Men det är ju stor skillnad på att gå till jobbet med slemhosta efter sjukdom och när man smittar som mest, typ när personen snorar så man knappt hör vad personen säger, nyser, är blank i ögonen och uppenbart väldigt förkyld. Den mest smittsamma fasen varar ju bara några dagar, max en vecka, i de flesta fall.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 579
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
19 855
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en... 6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka