Stannar ni hemma från jobbet om ni är sjuka?

Inte vet jag. Jag tänkte inte "lite snorig" utan mer rejält sjuk. Vet att de fått vädja till folk på en kompis arbetsplats, att de ska stanna hemma om de är sjuka, för det är ett sånt ställe som måste vara "öppet" dygnet runt året om. Tydligen har det varit ett problem att folk jobbar fast det är sjuka och sprider smitta där.
Det var därför jag frågade vilken typ/grad av förkylning vi pratade om.
Men även när vi har folk som kommer till jobbet med rejäl förkylning (utan feber) så är det väldigt sällan att kollegor smittas.

När jag jobbade på förskola var det min man som kom hem med smittorna. Inte jag.

På hans jobb gick många tjejer runt och snörvlade och jobbade fast de var sjuka.

(Ja jag gör ju det jag också i viss mån, men förutom rinnig ögon och snor så jobbar jag inte om jag nyser eller hostar heller)
Ja det är kanske olika. Jag tycker folk brukar bli smittade av ngn närstående, förmodligen för att man iaf på mitt jobb inte direkt har kramkalas med sina kollegor.

När någon på mitt jobb blir ordentligt förkylda har det nästan alltid varit så att den personens typ barn eller partner redan insjuknat.

@kimmis87 Har du sökt vård? Jag tycker att över 10 sjukskrivningar per år för kraftig förkylning låter onormalt (inte menat på ett nedlåtande sätt). Du kanske har nedsatt immunförsvar som grundar sig i något annat?

Jag kan absolut bli sängliggande pga kraftig förkylning eller influensa, men det inträffar max en-två gånger per år. Annars kan jag oftast hålla ihop med hjälp av medicin under en arbetsdag (men ligger då helt slut i soffan när jag kommer hem från jobbet).

Jag har sökt vård för det flera ggr.

Tillslut tack vare min envishet och tack vare att jag är påläst och bytte läkare som en normal person byter underkläder tills jag hittade en som tog de proverna jag ville ha så hittade vi en lätt kortisolsvikt. Jag har ev en mkt lindrig hypofysinsuffiens. Troligen pga mina typ 15 hjärnskakningar.

Nu när jag går på kortison så känns det inte som att jag håller på att dö vid förkylning. Men jag blir fortfarande så pass påverkad att jobba inte är att tänka på överhuvudtaget, och smittad blir jag om jag går förbi någon på ica som kaaaaanske är lite snuvig.

Återstår att se om de hittar något mer. Immunförvaret har jag inte orkat läsa in mig på, en sak i taget. Läkarna verkar så himla anti att ta mer djupgående prover så man måste veta vad man ska fråga efter tyvärr.

Min endokrinolog brukar ställa kuggfrågor till mig, och efteråt konstatera att jag skulle kunna jobba som endokrinolog :rofl:
Det är givetvis inte sant, men jag kan bra mkt mer om endokrinologi än en allmänläkare iaf :)

För mig beror det nog mycket vad jag har planerat på jobbet den dagen och hur sjukdomen påverkar mig. Om jag har möten där jag måste vara skarp i hjärnan kanske det är bättre att vara hemma när hjärnan är trög av sjukdom trots att jag kanske skulle kunna gå till jobbet om jag bara hade en skrivdag. På samma sätt kan jag gå till jobbet trots hosta och förkylning eller huvudvärk om det är ett väldigt viktigt möte som jag vet att jag behöver ha medan jag kanske skulle ha stannat hemma och kurerat mig om jag inte haft något särskilt inplanerat.

Lite ot

Undrar varför vi mår så olika vid förkylning? Jag lovar att jag inte känner efter speciellt mkt, utan jag får blodtrycksfall, blir helt snurrig osv.

Och andra tar 2 Panodil o Ipren o kör På?

Har jag tur så är det dag nummer 6-7 på förkylningen för mig...
Jag tänker att det varierar även för en person.
Vissa gånger när jag är förkyld är jag verkligen sjuk,snoret rinner hejdlöst, jag har feber och mår skit. Då går jag inte till jobbet. Händer kanske en gång om året eller så.

Sen kan det vara som idag jag är lite mer täppt än vanligt, har lite huvudvärk och är trött och blir anfådd när jag går.
Jag är liksom inte helt hundra, men inte sjuk nog för att det ska vara rimligt att vara hemma från jobbet.

Jag går till jobbet om jag inte är på vippen att trilla omkull, ungefär. Tog min första sjukdag på flera år för några veckor sedan då jag hade hög feber och kaskadnäsblod. Stannade hemma den dagen, men har absolut inte råd med mycket mer än så.
Hejhopp helt enkelt, sånt är livet.
När jag jobbade i stall fanns det ingen som kunde täcka upp för sjukdom heller så där arbetade man också som rätt krasslig. Fast då var det förstås lättare att undvika kontakt med andra människor. ;)

Det har absolut ingenting att göra med att jag vill visa mig duktig, utan att det helt enkelt inte fungerar att vara hemma sjuk för en släng av influensa. Varken ekonomiskt för mig eller arbetsmässigt för kollegorna.
Håller inne med. Om människor skulle sluta gå till jobbet sjuka, tvätta händerna och sluta hosta /nysa i handen för att sedan ta på dörrhandtag etc så skulle smittspridningen minska markant.

Jag jobbar så länge jag bara är lite hostig/snorig. Feber minns jag inte när jag hade sist, men skulle stanna hemma vid feber. Och såklart med magsjuka.

När jag blir riktigt förkyld - så blir jag RIKTIGT förkyld. Då jobbar jag inte.
Vi jobbar dock oftare förkylda än vi borde, vilket leder till att vi ständigt är förkylda på vinterhalvåret eftersom vi jobbar så tight.

Är vi så sjuka att vi påverkas i yrket jobbar vi inte. Det kan ju bli farligt.

Jag kan tillägga detta också.. Kommer nån kollega till mig in på kontoret med riktig förkylning eller ännu värre - influensa - så säger jag till dem att jag tycker de bör gå hem. Om de är där oavsett så går jag hem och jobbar därifrån istället. Jag är inte så sugen att ställa in min träning, kvällsaktiviteter, helgplaner osv pga att en person prompt ska sitta och sprida smitta på kontoret.

Håller inne med. Om människor skulle sluta gå till jobbet sjuka, tvätta händerna och sluta hosta /nysa i handen för att sedan ta på dörrhandtag etc så skulle smittspridningen minska markant.

De flesta av oss som blir förkylda, smittas trots allt inte på jobbet utan av våra barn eller när vi är och handlar eller liknande.
Visst skulle det kanske bli lite färre förkylningar om alla stannade hemma de tre-fyra första dagarna av en förkylning.
Men jag tror att få av oss skulle vara villiga att ta konsekvenserna i form av utebliven arbetskraft inom äldreomsorg och vård och allmänna kommunikationer (kan tänka mig att exempelvis busschaufförer har en rätt stor risk att smittas på jobbet pga förkylda passagerare).

De flesta av oss som blir förkylda, smittas trots allt inte på jobbet utan av våra barn eller när vi är och handlar eller liknande.
Visst skulle det kanske bli lite färre förkylningar om alla stannade hemma de tre-fyra första dagarna av en förkylning.
Men jag tror att få av oss skulle vara villiga att ta konsekvenserna i form av utebliven arbetskraft inom äldreomsorg och vård och allmänna kommunikationer (kan tänka mig att exempelvis busschaufförer har en rätt stor risk att smittas på jobbet pga förkylda passagerare).
Samtidigt skjuter vabbandet i höjden.
Jag menar inte lite snorade. Utan som det redan skrivits här i forumet så går folk till arbetet med feber, rejäl snuva och hosta. Att just denne tar sig till jobbet kan ju i slutändan innebära att fler inte tar sig till jobbet.

Jag menar inte lite snorade. Utan som det redan skrivits här i forumet så går folk till arbetet med feber, rejäl snuva och hosta. Att just denne tar sig till jobbet kan ju i slutändan innebära att fler inte tar sig till jobbet.

Får mig att minnas kollegan som när vi satt i landskap tog med barn till jobbet som var för sjuka för att få vara på förskolan:banghead:
Denne blev tillsagd av chefen att detta inte var ok både p g a smittorisken och ven att sjuka barn behöver vara hemma för att bli friska.

Och att det kan få ännu värre effekter för arbetskraften på jobbet.. Dvs bättre men en sjuk person hemma från jobbet, än att den jobbar men i sin tur smittar tre andra. Som i bästa fall kommer fortsätta jobba sjuka på kontoret med försämrad arbetskapacitet och förtsätta smitta andra...

Och att det kan få ännu värre effekter för arbetskraften på jobbet.. Dvs bättre men en sjuk person hemma från jobbet, än att den jobbar men i sin tur smittar tre andra. Som i bästa fall kommer fortsätta jobba sjuka på kontoret med försämrad arbetskapacitet och förtsätta smitta andra...

Det är klart att våra åsikter speglas till viss (stor?) del av hur våra arbetsförhållanden ser ut.
På min arbetsplats träffar jag mina arbetskamrater en kort stund för förmiddags- och eftermiddagspaus samt vid lunch.
Resten av dagen är jag inte i samma rum, i stort sett, som någon av arbetskamraterna.
Om/när någon av mina arbetskamrater är förkyld, ser jag ingen egentlig risk att smittas av dem.

Men det är klart, ska man dela ett relativt litet kontor med samma förkylda person hela långa arbetsdagar, så blir det ju en annan situation.

Det beror på hur sjuk jag är. Har jag feber, är påverkad med allmäntillståndet eller har kraftig hosta så stannar jag hemma. Annars går jag till jobbet

Det är klart att våra åsikter speglas till viss (stor?) del av hur våra arbetsförhållanden ser ut.
På min arbetsplats träffar jag mina arbetskamrater en kort stund för förmiddags- och eftermiddagspaus samt vid lunch.
Resten av dagen är jag inte i samma rum, i stort sett, som någon av arbetskamraterna.
Om/när någon av mina arbetskamrater är förkyld, ser jag ingen egentlig risk att smittas av dem.

Men det är klart, ska man dela ett relativt litet kontor med samma förkylda person hela långa arbetsdagar, så blir det ju en annan situation.

Javisst. Det jag tänkte på i allmänhet nu var väl typ..kontorslandskap.

Det här är en av anledningarna till varför jag inte kan jobba.
Dels har jag väldigt dåligt immunförsvar, så minsta lilla och jag blir supersjuk.
Dels har jag feber flera dagar i veckan, så pass att jag är sängliggandes alltså.

Jag blir så jäkla arg på folk som skiter i att vara hemma när dom är sjuka. Egoistiskt och elakt är det. Och jag blir ännu mer förbannad på folk som går ut bland folk trots att dom är magsjuka och/eller fortfarande smittar. Sen fattar jag inte heller att det fortfarande finns folk som tror att en är frisk så fort en slutat spy. Det smittar ju även om en inte spyr! Och minst 48 h efter sista symtom (alltså från det att en är helt frisk) :mad:

Och folk som hostar/nyser i handen. USCH! :wtf:

Är du utredd för me/cfs, kallas ofta för kronisk trötthetssyndrom. Feber efter ansträngning är ett av symptomen.

jag är ordmärkare nu...
du tänkte på i synnerhet kontorslandskap.

Kanske använder fel ord,ja :) Men det jag menar är att det jag har i huvudet när jag generaliserar i den här tråden är kontorslandskap eftersom det är så pass vanligt idag. Jag skulle tänka annorlunda om vi enbart pratade om kontor där var och en satt i varsitt rum.

Kanske använder fel ord,ja :) Men det jag menar är att det jag har i huvudet när jag generaliserar i den här tråden är kontorslandskap eftersom det är så pass vanligt idag. Jag skulle tänka annorlunda om vi enbart pratade om kontor där var och en satt i varsitt rum.

Ja, men det finns ju väldigt många jobb där man inte sitter på kontor, varken -landskap eller enskilda.

Butiksarbeten, vård-skola-omsorg, trafikskolor, chaufförer (lastbil, taxi, kollektivtrafik) med väldigt många fler arbeten.
Handläggare på migrationsverket, handläggare inom soc och FK och AF (sitter så långt jag vet vanligen inte i gemensamma kontor).
Industriarbetare.

Vi pratar ju om sjukfrånvaro/närvaro oavsett yrke, misstänker jag?

• Gilla
Reactions: Sel
Spinner vidare på det. De jobb som inte går att göra hemifrån alls känns även som de jobb som kräver att någon annan faktiskt går in och tar det passet. Det var exempelvis mycket enklare för mig att ringa mig sjuk (rent samvetsmässigt) när jag satt i receptionen på en bilfirma (där någon av kollegorna fick "omaket" att släpa på telefonen den dagen men inte mer), än när jag jobbade i butik med fåtalet kollegor och där någon av de andra fick offra sin lediga kväll för att ta min stängning.

Jag jobbar hellre dygnet runt än har sjuka kollegor på jobbet. Den där lediga kvällen är ett billigt pris att betala för att slippa bli sjuk.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 579
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag vet att det tycks lite olika om detta, och att det till viss del beror på vilket jobb man har, men när ska man stanna hemma från... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
19 852
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var värst vad allt blev konstigt i världen helt plötsligt… Och ungefär precis strax efter skiten träffade fläkten i det här landet...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en... 6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka