Står som fastfrusen

Shettisar

Trådstartare
Mitt shettis sto på 5år är väldigt egen av sig.
Hon flyttar sig för tryck sidleds och hon lyssnar på kommandon men flyttar sig inte vid backning .Ej heller går undan i hagen när man ska ta ut någon av de andra.Hon står som fastfrusen och rubbar sig inte en millimeter om det inte behövs.Hur kan man träna detta?
Jag har försökt få henne att backa med ruskmetoden men det funkar inte alls.Hon höjer på huvudet och tycker det är obehagligt men rör sig inte bakåt.Sätter jag fingarna i bogen och ska backa henne så får man nästan bryta fingarna av sig innan hon bara gör en tendens till att flytta sig.Blir galen av detta,då det är väldigt irriterande i boxen vid grimpåtagning och i hagen . :mad: :( :confused:
 
har en liten b-ponny som min lillasyster har gjort ett kanonjobb med. Köpte henne för 3år sen, då var syrran 8 och jag fick göra det mesta jobbet. syrran var inte så van och blev rädd. Ponnyn var helt ouppfostrad... bet, sparkade och flyttade inte sig. vet att man egentligen inte ska göra så men vi använde delvis våld, men självklart extremt mycket beröm. om hon inte vill backa nu så ställer jag mig vid ena sidan. handen om nosryggen. och puttar försiktigt med knät på bogen, tar lite hårdare om det inte går osv... när våran ponny sparkde efter oss sparkade jag tillbaka, löst men ändå så att hon fattade att det där går inte... Nu litar hon jättemycket på mig... har varit konsekvent hela tiden och aldrig gett upp... Hon var ju tvungen att uppföra sig, för det var ju lillsyrran som skulle hantera henne...
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 417
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 247
Senast: Equiform
·
G
Träning Vet inte riktigt om jag ser det här som ett problem, men skulle vara kul att höra lite funderingar/åsikter om det. Jag har ett...
Svar
1
· Visningar
735
M
Träning Hej Först lite bakgrunds info: Jag har fått hem ett sto, 11 år, 170 hög. Hon har inte gjort så mycket i sitt liv, hon har bara gått...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 180
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp