Stärka 3 åring

Hippocampus

Trådstartare
3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift.
Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring.
Upplever att han inte riktigt ”har kontroll” på benen och kan stå väldigt ojämnt med fram. Han har också lite problem med att lyfta framhovarna, han tappar lite balans. Bak är inga problem.
Nu är han inte mycket hanterad, han kan ledas in och ut från hage och då lyfta hovarna ok. Jag övar på hovarna varje kväll.
Men jag skulle vilja hitta något som vi kan göra så styrka och balans blir bättre. Ska jag kolla balans-kuddar eller vad de heter?
Andra enkla övningar?
Han ser ut som en älg. Han är 169 cm
Tror han växer igen då han gärna vilar mycket. Nu står han på box ca 10 timmar om dygnet, går stora hage på dagen med kompis och om ca 1 månad är det bete ute dygnet runt.

Ja det borde jag fatta för jag går med fånghästen hela tiden :rofl: Kanske mer orolig kring hur jag ska koppla honom när han är så ohanterad.

Ja det borde jag fatta för jag går med fånghästen hela tiden :rofl: Kanske mer orolig kring hur jag ska koppla honom när han är så ohanterad.
Jag har haft longerlina och repgrimma på mina unghästar när de känts lite väl ohanterade/opåverkbara. Ger lite extra utrymme om något skulle hända. Har det även till de vuxna, välhanterade hästarna som jag känner väl, de stannar och betar för att sedan trava ikapp/förbi, och upprepa proceduren :)

Jag kör ledrep istället för longerlina eftersom det blir mindre i handen då, men samma princip :) promenera mycket tycker jag är jättebra.

Jag har haft longerlina och repgrimma på mina unghästar när de känts lite väl ohanterade/opåverkbara. Ger lite extra utrymme om något skulle hända. Har det även till de vuxna, välhanterade hästarna som jag känner väl, de stannar och betar för att sedan trava ikapp/förbi, och upprepa proceduren :)
Har länge velat köpa repgrimma men vet inte vad som är bra.

3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift.
Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring.
Upplever att han inte riktigt ”har kontroll” på benen och kan stå väldigt ojämnt med fram. Han har också lite problem med att lyfta framhovarna, han tappar lite balans. Bak är inga problem.
Nu är han inte mycket hanterad, han kan ledas in och ut från hage och då lyfta hovarna ok. Jag övar på hovarna varje kväll.
Men jag skulle vilja hitta något som vi kan göra så styrka och balans blir bättre. Ska jag kolla balans-kuddar eller vad de heter?
Andra enkla övningar?
Han ser ut som en älg. Han är 169 cm
Tror han växer igen då han gärna vilar mycket. Nu står han på box ca 10 timmar om dygnet, går stora hage på dagen med kompis och om ca 1 månad är det bete ute dygnet runt.
Hur kuperad är hagen?
Om någon kupering finns, kan man då göra någon berikning som gör att de rör sig genom den kuperade delen i hagen (om de inte redan gör)?
Till exempel ställa salt, vatten eller något annat de vill ha så de behöver gå i lite kuperat för att nå dit?

Har du någon llten backe i någon hage du kan leda i (jag hade inte velat ha för brant eller lång på så ung)?

Om du har tillgång till mindre trästockar (typ ungträd eller tjocka grenar) kanske man kan leda över några sådana i skritt?
Kan ju göras ute eller släpas hen rill gårdsplan/ridbana/hage.

Utöver det så är det väl ut i terrängen som gäller.
Jag behöver komma igång med just det med min tvååring även om är ganska balanserad för sin ålder.

Har länge velat köpa repgrimma men vet inte vad som är bra.
Jag föredrar en styvare variant, t.ex. Double Diamond #100 eller Silvertip #95, oavsett om hästen är lättpåverkad eller gärna kör lite sitt eget race. Stabila och tydliga, och blir ju inte skarpare än handen som håller i repet. Och såklart att man sätter den rätt, så den inte hänger löst långt ner på nosen. Har haft mina i många år och använt flitigt, och dom ser knappt begagnade ut :up:

Då hade jag börjat med att leda honom på ridbanan för att träna hantering och lagt ut bommar, ställt fram tunnor eller annat man kan leda över, runt eller i zickzack.

Bara en fråga från en som inte har erfarenhet av unghästar: är det vanligt att man hanterar de så lite när de är så stora? Låter jobbigt med en 169 cm hög häst som är så lite hanterad!

Hur kuperad är hagen?
Om någon kupering finns, kan man då göra någon berikning som gör att de rör sig genom den kuperade delen i hagen (om de inte redan gör)?
Till exempel ställa salt, vatten eller något annat de vill ha så de behöver gå i lite kuperat för att nå dit?

Har du någon llten backe i någon hage du kan leda i (jag hade inte velat ha för brant eller lång på så ung)?

Om du har tillgång till mindre trästockar (typ ungträd eller tjocka grenar) kanske man kan leda över några sådana i skritt?
Kan ju göras ute eller släpas hen rill gårdsplan/ridbana/hage.

Utöver det så är det väl ut i terrängen som gäller.
Jag behöver komma igång med just det med min tvååring även om är ganska balanserad för sin ålder.
Hagen är lite kuperad och han gillar att vara på ”toppen”. Jag bor på Hallandåsen så där är det mesta lite i sluttning.

Då hade jag börjat med att leda honom på ridbanan för att träna hantering och lagt ut bommar, ställt fram tunnor eller annat man kan leda över, runt eller i zickzack.

Bara en fråga från en som inte har erfarenhet av unghästar: är det vanligt att man hanterar de så lite när de är så stora? Låter jobbigt med en 169 cm hög häst som är så lite hanterad!
Jag hanterade min nuvarande 15 åring lite mer innan 3 års ålder, inte så mycket mer, men gick i skogen med henne. Sen reds hon in som knappt 3 åring.
Han här har varit iväg på lösdrift sen föl och hellre ohanterad än felhanterad. Han har ju fått det han behövt, hovslagare, avmaskning, vaccination och ledas. Han är också opererad när han var 10 månader.

Jag hanterade min nuvarande 15 åring lite mer innan 3 års ålder, inte så mycket mer, men gick i skogen med henne. Sen reds hon in som knappt 3 åring.
Han här har varit iväg på lösdrift sen föl och hellre ohanterad än felhanterad. Han har ju fått det han behövt, hovslagare, avmaskning, vaccination och ledas. Han är också opererad när han var 10 månader.

Ja, alltså, det är ju säkert rätt. Jag tycker bara att det verkar osäkert och obehagligt med en ohanterad häst på 169 cm. Men så har jag ingen erfarenhet av unghästar heller.

Jag fick jättebra övningar till min knäopererade häst som jag gör på min unghäst också för att stärka upp framför allt muskulaturen runt bakknäna. Nr 1 är att dra i svansen åt sidan. Man ska se att musklerna runt bakknät arbetar. Jag drar 10 ggr, vardera "drag" håller jag i ca 3-4 sekunder, åt varje håll. Man kan dessutom se till att bakbenen står i olika positioner för att stärka musklerna i lite olika lägen. Nr 2 är att lyfta framhoven, ta tag i manken och dra den försiktigt mot sig. Första gångerna får man vara jätteförsiktig, det kan kännas som om hästen kommer välta! Men ganska snart lär de sig att hålla emot - och det är det man är ute efter, det blir ju en träning av mothållande muskler. Min unga häst som är ganska liten och ädel kändes som om jag kunde välta honom med en liten putt först, men nu håller han emot duktigt. Jag gör fem såna på varje sida. Jag trycker även med fingrarna strax bakom sadelgjordsläget under magen, för att få en höjning av ryggmuskulaturen.

Jag fick jättebra övningar till min knäopererade häst som jag gör på min unghäst också för att stärka upp framför allt muskulaturen runt bakknäna. Nr 1 är att dra i svansen åt sidan. Man ska se att musklerna runt bakknät arbetar. Jag drar 10 ggr, vardera "drag" håller jag i ca 3-4 sekunder, åt varje håll. Man kan dessutom se till att bakbenen står i olika positioner för att stärka musklerna i lite olika lägen. Nr 2 är att lyfta framhoven, ta tag i manken och dra den försiktigt mot sig. Första gångerna får man vara jätteförsiktig, det kan kännas som om hästen kommer välta! Men ganska snart lär de sig att hålla emot - och det är det man är ute efter, det blir ju en träning av mothållande muskler. Min unga häst som är ganska liten och ädel kändes som om jag kunde välta honom med en liten putt först, men nu håller han emot duktigt. Jag gör fem såna på varje sida. Jag trycker även med fingrarna strax bakom sadelgjordsläget under magen, för att få en höjning av ryggmuskulaturen.
Kan du förtydliga hur du gör när du lyfter frambenen, proceduren 🙏

Nu sysslar inte jag med så pass stora hästar.
Men jag skulle jag säga att det inte är helt ovanligt att unghästar på vissa inte hanteras så mycket fram tills de börjar förberedas för inridning?
Alla som föder upp i större skala säljer väl inte alla uppfödningar tidigt, och de har väl inte tid att lägga så mycket krut på varje häst innan de ska börja utbildas "på riktigt" tror jag?

Det betyder ju däremot inte att hästen inte vet hur man går i grimma osv.
Sedan är det ju en annan sak när man tar sig ur den trygga miljön. Så i ts fall är rådet att träna på banan ett tag bra. Men samtidigt måste man någon gång rycka av plåstret att ge sig ut när man lurat utbett sätt där man själv är så trygg som möjligt i det.

@Hippocampus
Kan du få med någon som leder en hästkompis som sällskap första gångerna ute?

Är det att gå på skogsstig som känns obekvämt eller även grusväg och liknande? Om det är lite bredare kan man ju vara två och leda på varsin sida. Gör kanske inte skillnad för hästen egentligen, men för din trygghet?

Jag gillar repgrimma i teorin men tycker det är svårt med passform och är själv värdelös på att justera genom att flytta knutarna som vissa säger funkar.
Det jag vet om repgrimmor är att det ska vara lite styvare rep, absolut inte mjuka och sladdriga.

Sedan finns ju kapson, träns mm också.
Jag sätter ibland ledrepet i sidoringen på grimman istället för under. På vissa hästar ger det mer kontroll på huvudet.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 071
Senast: skuggi
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i... 2
Svar
33
· Visningar
5 225
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 955
Senast: __sofia__
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka