starta eget?

P

Pretty_Fly

någon som har gjort det? inom vad? hur tar man "första" steget? har ni gått plus eller minus eller verken eller?
berätta allt :bump:

Sv: starta eget?

Det går väl rätt så jämnt upp för min del... Jag har uppfödning i mindre skala, lite försäljningshästar har jag me haft. Visst- det är jättebra att kunna dra av momsen på allt foder och utrustning man köper men sen måste man ju betala in momsen på de hästar man säljer. Det beror kanske på vilken typ av verksamhet man har hur mycket man tjänar på det. Jag ska snart köpa grus till min ridbana - då är det ju jättebra att ha det som ett företag.

Det beror lite på vad för typ av verksamhet som man startar upp. Jag har haft en del bisysslor /jobbar heltid som anställd annars/ som ibland gått med vinst med en gång och i andra fall haft en ganska lång inkörningstid.
Svårast är den som jag haft längst, hästuppfödning och lantbruk. Det är väldigt ojämna inkomster som kan ha stor spridning under året. Som exempel ett år gick jag minus med ca 30 000 kr och året efter gick jag så mycket plus att jag fick 45 000 i restskatt. En annan nackdel med just hästarna är att vid veterinärkostnader som går på försäkringen så måste jag själv betala momsen. Har just nu en häst som är uppe i strax under 50 000 i veterinärvård. Det kostar mig självrisken 2500 + momsen som då är ungefär 10 000. Även om jag sedan får dra av det i bokföringen så ska jag ändå betala in pengarna till veterinären. Så det kan bli ganska höga kostnader för en som fär öretagare om olyckan är framme.

Det som varit enklast att få till gå med vinst har varit olika typer av försäljning. Som exempel har jag sålt bullar till affärer vars ordinarie bagare inte bakade på söndagar. Gjorde ett avtal med en liten bagare några mil bort som bakade på helgen. Köpte bullarna av honom och sålde dem till affärerna. Gick så bra att de stora bagerierna började baka även på helgen och då kunde jag inte längre konkurera med dem. Men under de år som jag höll på gjorde jag en vinst efter skatt och andra omkostnader på omkring 40 000 för att bara jobba på helgerna. Välldigt bra betalt och det gav vinst med en gång.

Det går väl rätt så jämnt upp för min del... Jag har uppfödning i mindre skala, lite försäljningshästar har jag me haft. Visst- det är jättebra att kunna dra av momsen på allt foder och utrustning man köper men sen måste man ju betala in momsen på de hästar man säljer. Det beror kanske på vilken typ av verksamhet man har hur mycket man tjänar på det. Jag ska snart köpa grus till min ridbana - då är det ju jättebra att ha det som ett företag.

Fast det förstår jag inte riktigt... Ett sunt företag betalar ju in mer moms än man drar av. Annars går man normalt inte med vinst, vilket är ett krav att ha som syfte. Man kan inte starta ett företag och tro att man ska få tillbaka momspengar, eftersom det då inte är ett företag med vinstsyfte.

Åter till trådskaparens fråga. Det viktiga är att man har en riktigt bra affärside som håller och som inte är exakt samma som det redan finns massor av i regionen där man bor. Mitt råd är att skriva en ordentlig affärsplan och sedan ta beslut om ni tycker att det är värt att satsa på. Räkna med att ett par år behövs för uppstarten (dvs måste finansieras på något sätt) innan man kommer igång och kan redovisa en vinst att leva på. Det tar tid att etablera sig. Undantaget där är om man startar konsultfirma, då kan man ofta börja redan första året med vinst.

Hör med LRF och AF i regionen om du kan få hjälp med någon kurs eller liknande!

Jag Gick en starta eget kurs som var 6 veckor genom AF.Det var bra man fick lära sig mycket och fick hjälp med hur man skulle presentera sin ide för att få tex starta eget bidrag.

Ett sunt företag betalar ju in mer moms än man drar av. Annars går man normalt inte med vinst,
Om det är olika momssatser på ingående och utgående moms så kan ju företaget gå med vinst även om man drar av mer moms än man betalar in. Men visst håller jag med dig. En del låter som att eget företag är ett sätt att kunna dra av så mycket moms som möjligt, inte något som ska generera inkomster... Kanske därför skatteverket är så skeptiska till hästverksamhet..?

Jag har eget företag, men jag har fast heltidsanställning också. Företaget är nystartat (i somras) och går inte med vinst ännu. Men om jag bara tittar på 2007 så har jag faktiskt gått plus :)

Vilken typ av företag funderar trådskaparen på?

Jag driver hundpensionat och håller på att starta upp hästverksamhet med inackordering, tillridning och avelsverksamhet.

Jag skaffade tillstånd från miljö o hälsa, skaffade F-skattsedel samt började göra reklam.
Det är mkt jobb och affärerna går både upp och ned. Just mitt arnete- hundpensionatet är ju väldigt sesongsbetonat så vissa månader (lov o liknande) tjänar jag bra, andra tjänar jag sämre.
Dock har jag så jag klarar mig varje månad och fördelen är att jag shjälv bestämmer över mina dagar.

Jag är väldigt mån om att själv få ha kontrollen och tar hellre extra timmars arbete wsom det innebär att vara egen framför att ha ett strikt scema någon annan satt upp åt mig.
I dagsläget har jag inga anställda, men vi får se hur det blir framöver.
För mig äre det också väldigt bra atta kunna jobba hemifrån med 6 hästar och två hundar som skall tränas poch ha mat under dagarna.

Det var därför jag skrev "normalt". Ett hästföretag som bedriver lektionsverksamhet som huvudinkomst har olika nivå på ingående och utgående och kan gå med vinst även om momsnettot är negativt. Men det är undantaget som bekräftar regeln. Ofta har man också andra inkomster som är belagda med 25% moms, typ inackordering, uteritter, m.m..

jag funderar på transporttjänster (häst). har tidigare kört mycket "svart" :angel: men skulle vilja kunna annonsera och ha det lite mer seriöst om man säger så.

tack för alla svar, känner att en kurs hade inte varit fel :crazy:

någon som har tips om hemsida om att starta eget?

En jätte bra bok att skaffa är "Hästföretagaren Att starta och driva företag inom hästnäringen". Författarna är Lars-göran Nauclér och Arne Olofsson och boken ges ut av Liber.

Boken är verkligen heltäckande och tar bland annat upp affärsidé, mål, företagsform, lönsamhet, bokföring, försäkringar, juridik, marknadsföring och vidareutveckling. Den ger många olika exempel, alla från olika sorters hästverksamheter.

Rekomenderas verkligen!

Lycka till!

Kul! Det har jag jobbat med, men då som anställd.

När det gäller att starta företag så har skatteverket varit väldigt hjälpsamma när jag ringt dem med olika frågor. Ring till skattekontoret i din kommun och prata med någon på nyföretagarenheten (tror jag det hette).

Eftersom det är hästverksamhet så kan man ringa till djurskyddsinspektören i kommunen också. De vet ju vilka regler man har att rätta sig efter, vilka tillstånd man behöver och annat som man bör tänka på.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 251
Senast: dream
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 442
Senast: Edla
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka