Starta enskild firma?

Dessvärre kan man inte starta företag bara för att kunna dra moms, kan ni inte visa en affärsplan där meningen är att ni ska gå med vinst så småningom så kommer inte skatteverket att godkänna er för F-skatt :)
Naturligtvis inte. Men när man måste vara vinstgivande, är annorlunda för jordbruksfastigheter. Ibland går det bra många år innan man får inkomster, och för att få inkomsterna, så behövs det stora investeringar i stallar, planteringar, diken m.m.
 
Man man ju ha intäkter för att dra moms fick jag till mig iaf, eftersom annars kan du inte "kvitta". Skatteverket är stenhårda på affärsplaner, inkomstberäkningar osv när det gäller häst. Jag fick avslag pga att jag ville avla på ett eller max 2 ston per år.
 
Sedan gäller det också att överväga om det är lönsamt att momsregistrerade. Det innebär att moms tillkommer när hästarna ska säljas. Säljer man företrädesvis till privatpersoner kan det vara svårt att få sålt om priset stiger med 25 % utan att en får något för det.

Har man däremot främst företagskunder som får tillbaka momsen, kommer saken i annat läge.

Skatteverkets information finns här https://www.skatteverket.se/foretag...bruksfastighet.4.361dc8c15312eff6fd37482.html
Men snälla nån. Nu tänker du helt fel.

Om marknadsvärdet på en häst är 50.000, så är det 50.000.

Då får man som säljare betala in (eller kvitta) momsen. Inkomsten i företaget blir alltså 50.000 minus 25% moms.

Man höjer ju inte priset, och står med en osåld häst.

Jag säljer regelbundet egna uppfödningar, och vill naturligtvis ah så mycket betalt som möjligt.

Men jag kan ju inte ta mer betalt än vad marknaden vill betala.

Är det då så att jag tycker att jag får för lite betalt, så får jag avstå från att sälja, och kanske från att betäcka.
 
Man man ju ha intäkter för att dra moms fick jag till mig iaf, eftersom annars kan du inte "kvitta". Skatteverket är stenhårda på affärsplaner, inkomstberäkningar osv när det gäller häst. Jag fick avslag pga att jag ville avla på ett eller max 2 ston per år.
Har du en jordbruksfastighet i "botten"?

För utan en sådan, så är skettemyndigheten stenhård.

Med jordbruksfastigheten, några höns, eller får och getter, samt sökta EU-stöd, så blir så mycket lättare.
 
Man man ju ha intäkter för att dra moms fick jag till mig iaf, eftersom annars kan du inte "kvitta". Skatteverket är stenhårda på affärsplaner, inkomstberäkningar osv när det gäller häst. Jag fick avslag pga att jag ville avla på ett eller max 2 ston per år.

Helt fel. Eller två olika saker. En hållbar affärsplan måste man ha, och långsiktigt lönsamhet. Men betalar man moms som blir över får man tillbaka den.
 
Helt fel. Eller två olika saker. En hållbar affärsplan måste man ha, och långsiktigt lönsamhet. Men betalar man moms som blir över får man tillbaka den.
då har jag tolkat Skatteverket fel när jag mailat med de. Jag tolkade att jag kan inte ha ett företag och sedan dra av moms på massa inköp bara.
 
Det blir troligen ett enkelt bolag för er.
Men känns som ni behöver lite hjälp att reda ut det. Ni kommer tex bara kunna dra moms för de kostnader som är direkt kopplat till uppfödning ( om det bedöms som verksamhet) och inte för hobbyhästarna.
Återigen, fel.

Det är inte bara för "uppfödning", utan allt som behövs för att driva gården. Oavsett om man har kor, föder upp grisar, eller odlar spannmål.

Alltså traktor, nytt tak på ladugården, dikning och omläggning av åkar och mycket annat.
 
Och jag vill dessutom påstå att ett företag som inte säljer saker inte heller ska vara ett företag, på sikt.
Men i just jord- och skogsbruk, så slår det rätt olika, olika år.

En lite större avverkning, kan generera flera hundratusen i inkomster, ett enskilt år. Sedan kan det dröja ett flertal år innan det dyker upp nya inkomster från skogen. Men under tiden kan man ha kostnader för markberedning, plantering, röjning etc.

Likadant så styr världsekonomin och vädret inkomsterna.

2018 var för vårt jordbruk uruselt, medan 2019 var ett rekordår.

Så jordbruk har mycket varierande inkomster, och perioder med stora investeringar.
 
Men i just jord- och skogsbruk, så slår det rätt olika, olika år.

En lite större avverkning, kan generera flera hundratusen i inkomster, ett enskilt år. Sedan kan det dröja ett flertal år innan det dyker upp nya inkomster från skogen. Men under tiden kan man ha kostnader för markberedning, plantering, röjning etc.

Likadant så styr världsekonomin och vädret inkomsterna.

2018 var för vårt jordbruk uruselt, medan 2019 var ett rekordår.

Så jordbruk har mycket varierande inkomster, och perioder med stora investeringar.

Enig.
 
Ok. Det betyder då att man borde kunna avregga skyldigheten också? Här är vi nämligen två varav en ”sköter allt”.
Är man delägare i fastigheten, så måste bägge vara momsregistrerade. Det blev "nya" (förtydligade) regler för sisådär 10 år sedan.

Innan dess så räckte det med att den som de facto var aktiv i näringsfastigheten var momsregistrerad, medan den andra parten endast behövde lämna en "nollad" näringsbilaga, och ingen momsdeklaration.
 
Är man delägare i fastigheten, så måste bägge vara momsregistrerade. Det blev "nya" (förtydligade) regler för sisådär 10 år sedan.

Innan dess så räckte det med att den som de facto var aktiv i näringsfastigheten var momsregistrerad, medan den andra parten endast behövde lämna en "nollad" näringsbilaga, och ingen momsdeklaration.

Så bra, då gör vi rätt :)
 
Alltså....GIVETVIS måste man ha inkomster för att kunna dra moms. Den inkomsten kommer av att vi säljer hästar.

Jag väntar på att Skatteverket ska ringa upp nu så jag vet vad som gäller,

Jag har bara skrivit i noll på deklarationen så företaget finns ju men nu vill jag kunna momsregistrera hela gården.
 
Återigen, fel.

Det är inte bara för "uppfödning", utan allt som behövs för att driva gården. Oavsett om man har kor, föder upp grisar, eller odlar spannmål.

Alltså traktor, nytt tak på ladugården, dikning och omläggning av åkar och mycket annat.

Nej du kan dra moms på de delar som hört till verksamheten. Har du en ridhäst som är din hobby kommer du inte kunna dra moms för kostnader kopplat till detta alt får du betala hyra till ditt företag för denna häst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Ny Samsung?
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp